PcChips M575 en imponerande spännvidd (socket 7).

Permalänk

PcChips M575 en imponerande spännvidd (socket 7).

Det var även sålt som Ability, Amptron, Aristo, Eurone/Matsonic, Houston Tech, PCWare(Alton), Protac, och Sybercom.

Notera: Både äldre och XT försörjning. Litium batteri. DIMM. PC/2 mus uttag. Undrar varför man inte gick hela vägen med PS/2 för tangentbord också? Har även inbyggt ljudkort.

Det klarar av från Pentium 90 till AMD K6-2 500Mhz. Vill man testa socket 7 processorer så kan jag varmt rekommendera detta. Här med min snabbaste AMD. En K6-2 450. Faktiskt snabbare än mitt PII 400Mhz kort.. I allfall i Speedsys.

Permalänk
Medlem

synd på avsaknad av USB och AGP, som ett true SS7 bör ha:p

går kortet förbi 100MHz FSB? söker ett nytt överklocknings SS7 kort som behöver nå 115FSB+

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

83Mhz ser ut att vara max. AGP hade ju inte varit så tokigt. Vad använder du USB till? (Förutom att det är bra att ha)

Permalänk
Medlem

"Clock for clock" är det där ett av de snabbaste om inte det snabbaste Socket-7 moderkortet av alla.

"TX Pro" är ALi Aladdin IV+ (M1531). Intel 430TX har liknande prestanda "clock for clock" men inte riktigt lika vass PCI-implementation. Aladdin V och VIA MVP3 är klart långsammare vid samma buss/minnes-hastighet.

För optimal prestanda bör en K6-3 klockad till 6x83 MHz användas. Eftersom moderkortet ska kunna gå ner till 2.2V v-core bör också K6-3+ kunna användas (billigare). Bra kylning är viktigt eftersom K6-3 ligger nära "frekvens-taket" vid 500 MHz och K6-3+ ligger nära spännings-taket vid 2.2V.

Jag är lite osäker på om M575 har 8bit eller 11bit tag ram men det är klart fördelaktigt att hålla ramminnesmängden inom moderkortets "cachable range" om man vill ha optimal prestanda i Windows, för DOS kvittar det. Moderkortets "cacheable range" är viktigare om man kör med en processor utan inbyggd L2 cache men spelar även roll när processorn har detta (K6-3) eftersom moderkorts cachen då blir L3.

K6-3 stöd kräver troligen uppdaterad BIOS, K6-3+ kräver det definitivt.

M575 patched BIOS

M575 hårdvarukonfigurations-guide

Moderkortet har förövrigt två USB-portar (8 pins på "J3- headern"). Saknas kabel och "bracket" kan man säkert hitta "pinouten" på nätet.

PC Chips M575 är en bra grund för en år 1998/1999 LAN-speldator.

64MB SDRAM och ett Voodoo3 PCI eller kanske ett Riva TNT(2) kombinerat med ett Voodoo2 är bra uppgraderingar, ett roligare ljudkort än det inbyggda kan också vara en ide.

Om din K6-2 450 inte klarar 500 MHz så kan en K6-2 500 lätt köpas för en hundralapp, en K6-3+ kostar (minst) det dubbla medans en vanlig K6-3 450/500 vanligtvis är otrevligt dyr...

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av TimmyQ:

synd på avsaknad av USB och AGP, som ett true SS7 bör ha:p

går kortet förbi 100MHz FSB? söker ett nytt överklocknings SS7 kort som behöver nå 115FSB+

AGP och USB kan jag klara mig utan, men det vore en fin bonus. Finns det här kortet i ATX-utförande? Själv är jag ute efter att bygga en s7:a med MMX, men AT är för mig helt främmande - såväl kunskapsmässigt som kulturellt Försöker hitta någon slags sammansatt lista på world wide web som listar alla S7:or i ATX-utförande, men än så länge har jag gått bet.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

AGP och USB kan jag klara mig utan, men det vore en fin bonus. Finns det här kortet i ATX-utförande? Själv är jag ute efter att bygga en s7:a med MMX, men AT är för mig helt främmande - såväl kunskapsmässigt som kulturellt Försöker hitta någon slags sammansatt lista på world wide web som listar alla S7:or i ATX-utförande, men än så länge har jag gått bet.

Finns gott om Socket 7 moderkort i ATX format.
Vill du lägga till AGP och 100MHz FSB har dom en sak gemensamt: högt pris

Permalänk
Cooler Master

@Svensktiger: Jag får väl säga att internet har gjort mig bortskämd! Det hade inte skadat med en snygg wiki-tabell som ställde upp alla för- och nackdelar, liksom

Visa signatur

Make It Yours