Kan jag vänta mig en rea på SSD:s eller går priserna gå upp?

Permalänk

Kan jag vänta mig en rea på SSD:s eller går priserna gå upp?

Tjenare!

Planerar att uppgradera min dator på ett antal fronter dem kommande månaderna, vilket innebär att jag också hade tänkt köpa en lite större SSD för spel eftersom min nuvarande sitter på endast 250 gig.

Iallafall har jag länge hållt mitt öga på samsungs 860 EVO 1TB, vilket jag också har satt på bevakning på prisjakt.

Därmed kommer jag till min fråga gällande om folk här tror att SSD:ar möjligtvis kan se reor inom de närmsta månaderna som de flesta komponenter får någon gång? Eller har corona kanske har ledit till en mycket lägre produktion vilket innebär att priserna därmed är på väg uppåt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på Black Friday.
Dock är det en del problem i Kina just nu, så man vet ju aldrig om de blir leverans problem. (Som kan dra upp priser)
Men jag är inget orakel, så svårt att dra någon riktig slutsats.

Sen har vi ju Amazon som ska starta i Sverige (osäker när dock).
Deras affärsidé är ju ungefär sälja väldigt billigt (och istället i större mängder), är väll kanske inte kända för att betala mycket skatt eftersom vinsten inte sker i Sverige utan i något skatteparadis.
Jag dömer dock ingen som kommer köpa därifrån, för jag kommer säker själv göra det i viss mån.

Permalänk
Medlem

Kom på att du ville ha Samsung produkt, vilket tillverkas i Sydkorea.
Har dock ingen aning om allt görs i Sydkorea eller om den monteras i Kina?

Permalänk
Medlem

Det är inte så ofta det är reor på just SSD i svenska butiker, men priserna har ju gått ner en hel del sen börjat av året då det var en topp.

Måste du ha SATA? Vill du spara några hundringar så kolla utomlands, t.ex. tyska Amazon. Får en Kingston A2000 NVMe (TLC) för knappt drygt 1000kr (€100 men tillkommer några kronor då svensk moms är 25% och tysk 19% har jag för mig). Den kostar 1490 från billigaste välrenommerade butiken i Sverige, så det kan vara rätt stor skillnad. Dyker relativt ofta upp deals på SSD:s och hårddiskar på Amazon.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Ska jag köpa nu så blir jag tvungen att köpa SATA om jag vill kunna använda det direkt eftersom jag inte har någon NVME-slot i mitt nuvarande moderkort. Om jag kör på NVME väntar jag antagligen tills när ZEN 3 kommer, då jag ändå kommer behöva ett nytt moderkort.

Permalänk
Rekordmedlem

Priset går främst ner när de kan sänka kvaliten ytterligare i övrigt är det små prisskillnader och nu när dessutom storlekarna går upp och spelkonsolerna behöver celler är det väl inget direkt överskott på minnen så varför rea nått särskilt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@fragande: Har förövrigt alltid varit ganska inställd på just Samsung när det kommer till SSD:s. Är det dumt att begränsa sig så tycker du?

Permalänk
Medlem

Samsung gör bra SSDer, men finns flera som gör bra SSDer.
Så jag tycker inte du ska begränsa dig till Samsung, köp dock en hyfsat bra disk (kolla reviews)

Permalänk
Medlem

Här kan du se prishistorik för Samsung 1TB NVME och vad du kan förvänta dig: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5035391

Visa signatur

😑

Permalänk

Verkar som att just den ligger ungefär så lågt som den kommer gå. Men det är verkligen NVME som gäller nu va? Får väl helt enkelt vänta med att köpa i så fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DucksMatter:

@fragande: Har förövrigt alltid varit ganska inställd på just Samsung när det kommer till SSD:s. Är det dumt att begränsa sig så tycker du?

Ibland så är inte märkeslojalitet så bra, undvik denna: https://www.techpowerup.com/review/samsung-870-qvo-1-tb/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Det är inte så ofta det är reor på just SSD i svenska butiker, men priserna har ju gått ner en hel del sen börjat av året då det var en topp.

Måste du ha SATA? Vill du spara några hundringar så kolla utomlands, t.ex. tyska Amazon. Får en Kingston A2000 NVMe (TLC) för knappt 1000kr (€100 men tillkommer några kronor då svensk moms är 25% och tysk 19% har jag för mig). Den kostar 1490 från billigaste välrenommerade butiken i Sverige, så det kan vara rätt stor skillnad. Dyker relativt ofta upp deals på SSD:s och hårddiskar på Amazon.

Tyskland är EU så de tillkommer ingen moms eller tull

Permalänk
Medlem
Skrivet av DucksMatter:

@fragande: Har förövrigt alltid varit ganska inställd på just Samsung när det kommer till SSD:s. Är det dumt att begränsa sig så tycker du?

Ja om du är ute efter att spara pengar så är det ju lite dumt att begränsa sig om det dyker upp deals på andra märken. Samsung gör bra SSD:er men är inte på något sätt ensamma om det. Som med alla tillverkare har även de sämre modeller.

Kör själv en Samsung 970 EVO Plus 500GB som OS-disk och en Corsair MP510 960GB som speldisk. Har även byggt ett par system med Kingston A2000 åt andra.

Som @Sions säger, kolla reviews är en bra idé. Inte så mycket för prestandan kanske eftersom sekventiell läs/skriv etc. över en viss nivå är rätt ointressant utan mer för att kolla så att det inte är några kända problem med just den modellen. Sen skulle jag personligen välja TLC över QLC alla dagar i veckan om du skyfflar en del data.

Skrivet av DucksMatter:

Verkar som att just den ligger ungefär så lågt som den kommer gå. Men det är verkligen NVME som gäller nu va? Får väl helt enkelt vänta med att köpa i så fall.

Ja, nVME är betydligt snabbare och ligger på ungefär samma kr/GB eller till och med under. En variant om du inte vill vänta och vill köra nVME är att köpa en billig M.2 -> PCIe-adapter och köra i andra x16-sloten om du har en sådan. Finns för 100-200kr (är bara en enkel passiv adapter).

Skrivet av anon300311:

Tyskland är EU så de tillkommer ingen moms eller tull

Amazon.de visar priserna inkl. tysk moms (19%) men applicerar svensk moms (25%) om det ska skickas till Sverige. Kingston A2000 1TB kostar t.ex. €99.90, men blir €107.65 i kassan med svensk adress.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@DucksMatter: Det är smidigt med NVME och du slipper fula kablar men beroende på användning så kommer de höga hastigheterna göra skillnad men till vardagsanvändning så är det ingen skillnad alls.

Vid köp av SSD är 3D TLC nand bra och hög TBW (Terabytes Written) om mycket som ska skrivas.
Billig 1Tb SSD med 3D TLC och 600TBW som är populär: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174888

Visa signatur

😑

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Ja om du är ute efter att spara pengar så är det ju lite dumt att begränsa sig om det dyker upp deals på andra märken. Samsung gör bra SSD:er men är inte på något sätt ensamma om det. Som med alla tillverkare har även de sämre modeller.

Kör själv en Samsung 970 EVO Plus 500GB som OS-disk och en Corsair MP510 960GB som speldisk. Har även byggt ett par system med Kingston A2000 åt andra.

Som @Sions säger, kolla reviews är en bra idé. Inte så mycket för prestandan kanske eftersom sekventiell läs/skriv etc. över en viss nivå är rätt ointressant utan mer för att kolla så att det inte är några kända problem med just den modellen. Sen skulle jag personligen välja TLC över QLC alla dagar i veckan om du skyfflar en del data.

Ja, nVME är betydligt snabbare och ligger på ungefär samma kr/GB eller till och med under. En variant om du inte vill vänta och vill köra nVME är att köpa en billig M.2 -> PCIe-adapter och köra i andra x16-sloten om du har en sådan. Finns för 100-200kr (är bara en enkel passiv adapter).

Amazon.de visar priserna inkl. tysk moms (19%) men applicerar svensk moms (25%) om det ska skickas till Sverige. Kingston A2000 1TB kostar t.ex. €99.90, men blir €107.65 i kassan med svensk adress.

Jaha, de va något nytt så ska dom inte göra utom köper du något i Tyskland ska dom inte göra sådär.
Har handlat flertal gånger från olika EU länder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aizu:

@DucksMatter: Det är smidigt med NVME och du slipper fula kablar men beroende på användning så kommer de höga hastigheterna göra skillnad men till vardagsanvändning så är det ingen skillnad alls.

Vid köp av SSD är 3D TLC nand bra och hög TBW (Terabytes Written) om mycket som ska skrivas.
Billig 1Tb SSD med 3D TLC och 600TBW som är populär: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174888

https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

Sant,
Men nu när ps5 och nya Xbox kommer gå en Pcie disk med högre r/w än SATA då kommer spelen optimeras efter den hastigheten med och när dom portas till PC är de att föredra att ha pcie disk.

Vi är inte där än dock men snart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon300311:

Jaha, de va något nytt så ska dom inte göra utom köper du något i Tyskland ska dom inte göra sådär.
Har handlat flertal gånger från olika EU länder.

Syftar du på att momsen är det lag på att betala moms i det land man säljer till (inte från) inom EU om man säljer för mer än ett belopp på ungefär 400 000kr så det är bara "hobbyföretag" som inte berörs av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.