Apple döms för monopolmissbruk i Ryssland

Permalänk
Medlem

Ryssland står upp för valfrihet? Wow....

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Frågan vad som är rimligt dock. Avgiften är ju dels till för att finansiera marknadsplatsen och dessutom en vinst. Frågan kokar ner till "Vad är en rimlig avgift". Lutar man åt det ultrakapitalistiska hållet blir svaret något i stil med "Allt är en rimlig avgift". Om man tiltar åt det mer rimliga hållet blir svaret i tonerna av "En rimlig avgift är en avgift som marknaden kan bära". Ska man expandera ännu mer på frågan måste man börja definiera marknaden och Apples roll på marknaden. Många skulle hävda att det är ett monopol vilket är svårt att stärka då ingen tvingas in i Apples App Store. En del försöker hävda att iOS är en så stor marknad att dem måste delta och därmed är det ett slags monopol. Problemen här följer av att det finns alternativa marknader (Android) och därmed blir monopolet i sig svårt att avgränsa.

Himla knivig fråga ärligt talat. Visst hade man önskat att App Store var mer öppet men det känns mer som en önskan än ett stämningsförfarande ärligt talat. Den enda riktiga attackvinkeln som jag sett hittills är den om att konkurrerande tjänster och produkter hämmas att ta del av marknaden som definieras av App Store. Detta är ett riktigt problem och kan förmodligen stärkas till ett slags monopolistiskt förfarande som en domstol skulle kunna ta upp. Liknelsen till den dom mot Microsoft är inte långt bort.

När man rakt av nekar folk att ha någon form av betalningsfunktion i appen så känns det som ganska orimligt. Jag köper om det är en cut för att man har ett utvecklat system och erbjuder funktionaliteter som hade varit svårare att nå om du hade någon annan plattform.

Jag tycker inte det är en jätteknivigfråga, om jag ska vara ärlig. Apple är den största plattformen och där man tjänar mest pengar, men de har utvecklat en appstore för kunna erbjuda appar för sin produkt. Nu väljer man att att kraftigt begränsa den i allt som inte genererar pengar, eller eventuellt kan innebära ett hot mot Apple.

Den stora andelen av pengar finns i mikrotransaktioner för mobilspel, eller dylikt. Eftersom Apple har ett slutet system så är det nästan omöjligt att förbigå detta system, till skillnad från Android som istället erbjuder allt och lite där till. Detta vet alla apputvecklare, vilket är varför Apple utnyttjar sitt ställningstagande till fullo och dessutom har råd att anlita allsköns advokater som kan hitta kryphål.

I sak tycker jag att Apples nedständgda princip ger mig en klart större trygghet i de appar jag väljer att installera eftersom de kollas upp noga. Däremot så motarbetar man legitima appar med funktionalitet utan någon rim eller reson, helt enkelt för att de antingen försöker kringå Apples betalsystem, eller är ett potentiellt hot mot någon av deras egna produkter.

Skrivet av Snyft:

Blir nästa telefon Iphone?

Mest troligt. Jag lider inte av det här i sig, jag har haft en iPhone för länge för att orka lära mig på nytt och vara förvirrad i ett halvår. Apple gör extremt bra produkter, men tills dess att den breda massan protesterar mot deras Tengil-fasoner (vilket känns mindre troligt), så kommer det vara ungefär som det är nu. Enda förhoppningen är väl att folk som köper sina försa telefoner inte väljer iPhone och på så sätt tvingar dem till ändring.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

@anton studs: litar mera på Jänkarna än Ryssen.

Beror för mig lite på vem som styr, och just nu är det väldigt svårt att veta vem av dom som är den värsta föraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmm… I detta ärende är det många som har tyckt att det Apple gjort är integritetsmässigt bra (se kommentarer till artikeln):

I would like to assure you that the ‌App Store‌ team has acted extremely responsibly in this matter, helping to protect our children from technologies that could be used to violate their privacy and security. After you learn of some of the facts I hope that you agree.

https://www.macrumors.com/2019/04/27/schiller-screen-time-cra...

Många på MacRumors är annars mycket snabba med att kritisera Apple som i fallet med Prepear-loggan (se kommentarer till artikeln):

https://www.macrumors.com/2020/08/08/legal-action-against-com...

Men man kan ju tycka att användaren ska få avgöra själv. Jag kan tycka att Apple borde vara lite öppnare och tillåta appar de anser vara ”tveksamma” i App Store, men vara tydliga med att just den här appen gör ditt och datt – ladda ned på egen risk.

Fast allt faller ju när de nekar stadia o Xbox play. Det är spel som streamas! Tur att de skyddar oss från virus vi kunde fått via streaming...

Nä, apple har bara bett sina kontorsnissar skriva ihop något fint. Men handlingarna visar på något annat.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast allt faller ju när de nekar stadia o Xbox play. Det är spel som streamas! Tur att de skyddar oss från virus vi kunde fått via streaming...

Det är dåligt! Väntar fortfarande på att få någon form av (bra) förklaring där. Men det handlar knappast om att ”inte få virus via streaming”. Frågan är vad, för det har Apple inte varit helt tydliga med. Här är en bra analys: https://daringfireball.net/2020/08/applespeak_to_english_xbox...

Skrivet av talonmas:

Nä, apple har bara bett sina kontorsnissar skriva ihop något fint. Men handlingarna visar på något annat.

Om du menar det Phil Schiller skrev så är han knappast en kontorsnisse, utan rätt högt uppsatt på Apple: https://www.engadget.com/iphone-phil-schiller-new-job-apple-1...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmm… I detta ärende är det många som har tyckt att det Apple gjort är integritetsmässigt bra (se kommentarer till artikeln):

I would like to assure you that the ‌App Store‌ team has acted extremely responsibly in this matter, helping to protect our children from technologies that could be used to violate their privacy and security. After you learn of some of the facts I hope that you agree.

https://www.macrumors.com/2019/04/27/schiller-screen-time-cra...

Många på MacRumors är annars mycket snabba med att kritisera Apple som i fallet med Prepear-loggan (se kommentarer till artikeln):

https://www.macrumors.com/2020/08/08/legal-action-against-com...

Men man kan ju tycka att användaren ska få avgöra själv. Jag kan tycka att Apple borde vara lite öppnare och tillåta appar de anser vara ”tveksamma” i App Store, men vara tydliga med att just den här appen gör ditt och datt – ladda ned på egen risk.

Problemet är att Apple är totalt inkonsekventa. Förbjuder X-cloud (som strömmar media precis som Netflix), men tillåter spionappar som TikTok (finns knappt värre spionsamlande app, och dessutom direkt i händerna på världens största diktatur).

Apple bryr sig oftast mer om Apple (utgör appen konkurrens emot Apples framtida tjänster och intäktsmöjligheter?) än om användarna. Där har du det verkliga skälet till att Apple stoppar vissa appar som de inte gillar, men låter andra (som TikTok) leva rövare på användarnas maskiner (utan att de bryr sig det minsta).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Problemet är att Apple är totalt inkonsekventa. Förbjuder X-cloud (som strömmar media precis som Netflix), men tillåter spionappar som TikTok (finns knappt värre spionsamlande app, och dessutom direkt i händerna på världens största diktatur).

Apple bryr sig oftast mer om Apple (utgör appen konkurrens emot Apples framtida tjänster och intäktsmöjligheter?) än om användarna. Där har du det verkliga skälet till att Apple stoppar vissa appar som de inte gillar, men låter andra (som TikTok) leva rövare på användarnas maskiner (utan att de bryr sig det minsta).

Gillar inte riktigt att folk likställer att strömma film och TV-serier med att strömma ett spel, som i princip är en app. Som någon nämnde skulle företag börja kunna börja strömma appar istället och helt kringgå Apples regler. Så det är inte helt enkelt det hela.

Vad gäller TikTok är det möjligt att det du säger stämmer, är inte så insatt i det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Gillar inte riktigt att folk likställer att strömma film och TV-serier med att strömma ett spel, som i princip är en app. Som någon nämnde skulle företag börja kunna börja strömma appar istället och helt kringgå Apples regler. Så det är inte helt enkelt det hela.

Vad gäller TikTok är det möjligt att det du säger stämmer, är inte så insatt i det.

Vet du ens hur strömning av appar och spel fungerar?

Det är i princip en videoström - precis som när du ser på film!

Xcloud är dessutom INTE till för att "kringå Apples regler". Det är till för de som vill kuna se spela var som helst utan en konsol (precis som att kunna se på film var som helst utan en BD-spelare).

Jag är sedan många år fan av Apples produkter (har en enormt massa), men känns som om du arbetar som PR-människa för företaget (även om jag vet att så inte är fallet, så köper du verkligen all deras propaganda med hull och hår).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet du ens hur strömning av appar och spel fungerar?

Det är i princip en videoström - precis som när du ser på film!

Xcloud är dessutom INTE till för att "kringå Apples regler". Det är till för de som vill kuna se spela var som helst utan en konsol (precis som att kunna se på film var som helst utan en BD-spelare).

Jag är sedan många år fan av Apples produkter (har en enormt massa), men känns som om du arbetar som PR-människa för företaget (även om jag vet att så inte är fallet, så köper du verkligen all deras propaganda med hull och hår).

Hur tänker du nu?

Så när jag strömmar från en speltjänst som xCloud är det som jag sitter och tittar på någon annan som sitter och spelar ett inspelat spel där jag enbart kan pausa och hoppa fram och tillbaka i strömmen m.m.? Det skulle vara som att se på en film via exempelvis Netflix, men så är det ju inte utan du fjärrstyr en app ”live” (ett spel detta fall), så den ena praktiska skillnaden mot att ha spelet eller appen lokalt är att du fjärrstyr den.

Sen var det faktiskt inte jag som tog upp det där med vad problematiken att strömma appar skulle innebära, utan det gjordes av AndreaX i en annan tråd där jag skrev:

Trots att jag ser på Apple med snällare ögon än många andra besökare på denna sajt tycker jag detta är bra!

Apple får allt förklara tydligare varför de inte anser att strömma spel från en molntjänst är okej på deras plattform. Det kan väl få ske på kundens egen risk om inte annat?

Och fick svaret:

Isåfall blir det ju genast ett argument för att tvinga fram (enkel) "sideloading" på iPhones och iPads också.

Det blir ett sluttande plan som till sist inte medger något företag att ha kontroll över sin egen produkt. Vilket skulle påverka även Microsoft själva, den dag de återigen försöker göra en telefon, surfplatta streambox eller spelkonsoll de vill ha en inhägnad buti.. eh, "ekosystem" till.

Sen tycker jag det är tråkigt om du tycker att jag verkar som en PR-människa för företaget och ”köper all deras propaganda med hull och hår”, för det gör jag inte. Jag försöker bara nyansera saker, något som verkar behövas då många per automatik verkar spy på allt Apple gör ”med hull och hår”. Vet inte om jag tycker det är så mycket bättre att vara den andra extremen, varken gällande Apple eller de flesta övriga saker här i livet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma