Nvidia Geforce RTX 3090 uppges få priser från drygt 17 000 kronor

Permalänk
Medlem

Som många andra (tror jag) så tycker jag att marknaden bestämmer priserna, och utan AMD dessutom som konkurrent, så blir det vansinniga priser.
Inget att egentligen orda om annat än att det är tråkigt.

Det värsta är att utvecklingen står ju still i jämförelse :(.
Man hade ju kunnat ta priserna om bara utvecklingen var lika snabb också.

Permalänk
Bildexpert

@atschoo81: Är väl ingen som tror att 3090 på något vis skulle bli billig men det är om något bortkastat att lägga ner så mycket tid i att spekulera och ranta kring detaljerna. Däremot tycker jag det är intressant att många lyfter funderingar om vad det röda laget har i siktet. Det, om något, är ju i sig ett mycket mer intressant ämne i dagsläget.

Förra veckan var det ramaskris över att Disney och Fox skulle sluta släppa katalogtitlar i fysisk form där alla blev förbannade. Några dagar senare visade det sig att allt var falska rykten... Tänker att det visar hur nära det ligger till hands för folk att gå bananas.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IlyaZ:

Kronkursen mätt i dollar har såklart med vad "andra valutor står i". Men, du kan spä ut samtliga valutor lika mycket, tusen gånger, med sedelpressarna och relationen mot tex dollarn kommer inte säga dig någonting om kronans värde. Den växlar fortfarande lika mycket, men är tusen gånger mer värdelös.

Du har rätt. Det du pratar om har namnet inflation. Den delen tog jag upp ovan ;).

Skrivet av IlyaZ:

Dollarn har tappat mot fixa tillgångar, precis som kronan har.

Det finns inga fixa tillgångar. Allt värderas subjektivt över tid.
Huruvida svenska kronan och dollarn har tappat eller stigit i värde är tämligen vagt utan tidsangivelser. Man kan påstå att en valuta tappat i värde vilket stämmer och man kan också säga att samma valuta har ökat i värde vilket kan vara lika sant om man bara använder olika tidsintervall.
Klart är iaf att svenska kronan har ökat i värde mot andra valutor under sommaren. Att dollarn har blivit billigare beror till mångt och mycket på att svenska kronan stärkts.
Det kan du se här:
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155533/tcw-index

Skrivet av IlyaZ:

Det spelar ingen roll vad priset på exempelvis guld beror på, det är de facto priset som gäller. Att tiderna är "skakiga" går hand i hand med att papperspengarna försvagas, eftersom de trycks i högre omfattning. Guldproduktionen kan inte ställas om i en handvändning, det krävs en given mängd arbete för att hitta och gräva fram. Koncentrationen guld är given i marken. Den som kan bryta mer gör redan det i största möjliga omfattning. Pressarna kan däremot dras igång med låg kostnad och valfri mängd.

Japp.

Skrivet av IlyaZ:

Kronans försvagning syns inte bara i guldet utan generellt. Du får inte mer per krona idag än tidigare. Grafikkorten må vara bättre, men motsvarande telefoner, eller grafikkort relativt dagens behov är dyrare.

Fast att använda en ensam mätpunkt för att ta reda på inflationstakten är inte nå vidare bra. Än mindre att jämföra mot guld vars värde starkt påverkas av andra faktorer än hur rika vi är.
Det du efterfrågar är snarare KPI. Ett samlat mått baserat på ett helt gäng olika produkter för att normalisera värdet av produkter där enskilda mätpunkter (så som att bara kolla på guldpris eller vad en produktjionsbudget är för en film) inte ska kunna ställa till det för mycket.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentprisindex

Men visst är det som du säger att priset på grafikkort och telefoner gått upp snabbare än lönerna senaste åren. Absolut. De har inte följt prisindexutvecklingen (säger min magkänsla iaf - jag har inte räknat på det). Ja även tangentbord tycker jag mig se helt andra prislappar på nu för tiden. Bland annat alltså.
Samtidigt har andra produkter blivit billigare. Solceller, elproduktion och även kläder har prispressats. Maten utgör en mindre andel av lönen än kring millenieskiftet. Flygresor var dyrare innan lågprisbolagen dundrade in. And all that.

Ja ämnet är komplext iaf. Det som behövs för att få en förståelse för om vi blivit rikare eller inte är att titta på hur reallönens utveckling ser ut. Alltså hur mycket man kan köpa för sin lön baserat på ett helt gäng olika varor och tjänster så som KPI. Och den kurvan har stadigt pekat uppåt genom åren.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutv...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

ooofan

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Om Nvidia fortsätter med dem här priserna så kommer dem ta död på sig själva tror jag. Många säger att rtx 3090 är titan men det är det inte utan dem har typ gjort om 3080ti till 3090. 17papp för en gpu ja om det var en titan men en vanlig gpu som har kostat runt 13k så tycker jag det är fel att ta ut så mycket för en gpu. Undrar vad 3070 hamnar på som jag faktiskt var lite sugen på att införskaffa. Får nog vänta å se vad priserna säger om ett halvår eller något..

Permalänk

Jag: I år ska jag äntligen slå till på en high end gaming PC.
Nvidia: Skulle inte tro det kompis.

Permalänk
Medlem

Ojdå...

Permalänk
Medlem

Om vi antar att det är färre personer som köper grafikkort under en lågkonjunktur så måste Nvidia höja priserna för att fortsätta bibehålla sin fortsatta ökning av omsättning och vinstmarginal. Nvidia är lika mycket fånge i sina egna omständigheter som de entusiaster som känner sig tvingade att köpa det bästa grafikkortet varje gång det lanseras nya grafikkort.

Skrivet av Söderbäck:

Nästa del är inflation. Allting blir dyrare. Inflationen ska inte förväxlas med kronkursen. Man kan ha inflation och samtidigt ökande kronkurs. Inflationen avgör hur köpstarka vi svenskar är på att köpa varor i Sverige. Eller snarare förändringen i hur dyra våra produkter är i förhållande till hur mycket kapital vi har.

Sen får man tänka på att en del av de sätten man använder för att mäta inflation innehåller en viss osäkerhet och godtycke. Tänker främst på de människor som mäter inflation som gör godtyckliga värderingar av kvaliteten på t.ex. tjänster eller teknikprodukter. För att ta ett exempel som ligger nära ämnet hur räknar SCB ut värdet av hårdvarustöd för Ray Tracing när FPSen sjunker med 50% när strålföljning är påslaget. Är strålspårade bilduppdateringar lika bra som vanliga frames eller är de dubbelt så bra eftersom de är mer realistiska?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Priserna har ju spårat ur...
Nu kommer många fleeejjjjma, men, det är ett grafikkort för 20k. För att visa mer detaljer i spel... För att nyttja de till max behöver man väl ett systen för ytterligare 20k. Sen en skäm på 10k utöver det. 50k gåååååne. Detta för datorspel...

Annars kan man ju köpa en fullt fungerande maskin för hälften och ta med frugan på en all inclusive resa när man kan börja resa igen.

Har man ingen fruga så kan man ju åka på två resor och kanske finner kärleken på en sandstrand. Eller varför bara inte äventyra lite någonstans.

Eller så är man asball och har en 3090, f*ck me right?

Jo jag vet, nu kommer biljämförelsen...
Säger samma sak (och jag älskar bilar), vid en viss punkt blir det bara larvigt och jag skulle hellre lägga pengarna på mitt boende och haft en ganska normal bil.

Men samtidigt så vafan, folk ”köper” ju bilar för nära miljonen och parkerar närmst ingången på ICA vid de klockslaget alla är där.

Haha blev kanske lite OT nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Priserna har ju spårat ur...
Nu kommer många fleeejjjjma, men, det är ett grafikkort för 20k. För att visa mer detaljer i spel... För att nyttja de till max behöver man väl ett systen för ytterligare 20k. Sen en skäm på 10k utöver det. 50k gåååååne. Detta för datorspel...

Annars kan man ju köpa en fullt fungerande maskin för hälften och ta med frugan på en all inclusive resa när man kan börja resa igen.

Har man ingen fruga så kan man ju åka på två resor och kanske finner kärleken på en sandstrand. Eller varför bara inte äventyra lite någonstans.

Eller så är man asball och har en 3090, f*ck me right?

Jo jag vet, nu kommer biljämförelsen...
Säger samma sak (och jag älskar bilar), vid en viss punkt blir det bara larvigt och jag skulle hellre lägga pengarna på mitt boende och haft en ganska normal bil.

Men samtidigt så vafan, folk ”köper” ju bilar för nära miljonen och parkerar närmst ingången på ICA vid de klockslaget alla är där.

Haha blev kanske lite OT nu

Varför åka på all inclusive, det är ju bara några veckor och så är pengarna gååååne! Det duger väl med Finlands-kryssning. Kan du ju åka på runt 50 såna istället innan pengarna är gååååne! Nej för sjutton, ta bussen till stranden, då kan du ju åka 1000 gånger innan pengarna är gååååne! Eller vänta, ta och gå till parken och köp en korv, det kan du göra 5000 gånger, sedan är pengarna gååååne!

Men seriöst. Varför kan verkligen inte ett grafikkort kosta 17k om det nu stämmer? Varför måste vi trycka ner folk som vill/kan lägga sina pengar på det? Det finns CPU:er för 40-50k och dyrare, värsta feta TV 300-900k, högtalare och kablar för gud vet hur mycket, men grafikkort, nej, det är den heliga gralen som inte får röras?

Permalänk
Medlem

Är detta istället för Titankort så är det för en gång skull värt att köpa då RTX Titan kosta närmare dubbla 2080ti med mer minne som enbart ger prestanda i vissa applikationer.

Blir det äckliga priser så hoppas jag på AMD, RX5700 är ju redan mycket mer prestanda per krona mot allt Nvidia har att erbjuda.

Permalänk
Medlem

De kan väl göra lite som de vill i och med att AMD verkar ha gett upp. Inte ett pris jag skulle betala i alla fall.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Aldrig i livet att det där stämmer.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Man kan ju alltid hoppas.
Den som lever får se:)

Permalänk
Medlem

Precis som med allt annat så får man ta spekulationerna och dom "säkra källorna" med en nypa salt, tills lanseringen faktiskt ägt rum. Det är ingen hemlighet att nvidia lider av storhetsmani och beter sig som rövhål, stundtals.

Men vad som är bortom all rim och reson är alla dessa fullkomliga fullblodsidioter som faktiskt lägger dessa sjuka mängder pengar på korten. I vissa fall är det t.om så att man inte nöjer sig med 1 kort, utan ska ha 2.
Var och en gör naturligtvis vad man vill med sina surt förvärvade pengar. Men oavsett vilket så är beteendet i min mening sjukligt. Med tanke på bristen på konkurrens och människors beteende idag så kommer situationen förmodligen inte heller ändras inom det närmsta.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk

Jag som hoppats att AMD kunde konkurrera i toppklassen... men med det här priset får jag känslan att Nvidia gör allt för att klamra sig fast vid topp-placering, och då kostar det förstås.

Fan, jag som drömt om en 40-50% ökning i vanlig rasterisering (plus den utlovade fyrdubblade RT-prestandan) jämfört med RTX 2080 Ti, men för ungefär samma pris.

Men vi får se, det är ju bara rykten än så länge.

Permalänk

Kom på att man behöver inte köpa en 3090 för att sitta och spela på en sådant.. Skaffa bara Nvidias GeForce Now kostar bara ca60kr i månaden. Just nu sitter det en 2080ti i dem datorerna som man lånar och spelar på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du har rätt. Det du pratar om har namnet inflation. Den delen tog jag upp ovan ;).

Det finns inga fixa tillgångar. Allt värderas subjektivt över tid.
Huruvida svenska kronan och dollarn har tappat eller stigit i värde är tämligen vagt utan tidsangivelser. Man kan påstå att en valuta tappat i värde vilket stämmer och man kan också säga att samma valuta har ökat i värde vilket kan vara lika sant om man bara använder olika tidsintervall.
Klart är iaf att svenska kronan har ökat i värde mot andra valutor under sommaren. Att dollarn har blivit billigare beror till mångt och mycket på att svenska kronan stärkts.
Det kan du se här:
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155533/tcw-index

Japp.

Fast att använda en ensam mätpunkt för att ta reda på inflationstakten är inte nå vidare bra. Än mindre att jämföra mot guld vars värde starkt påverkas av andra faktorer än hur rika vi är.
Det du efterfrågar är snarare KPI. Ett samlat mått baserat på ett helt gäng olika produkter för att normalisera värdet av produkter där enskilda mätpunkter (så som att bara kolla på guldpris eller vad en produktjionsbudget är för en film) inte ska kunna ställa till det för mycket.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentprisindex

Men visst är det som du säger att priset på grafikkort och telefoner gått upp snabbare än lönerna senaste åren. Absolut. De har inte följt prisindexutvecklingen (säger min magkänsla iaf - jag har inte räknat på det). Ja även tangentbord tycker jag mig se helt andra prislappar på nu för tiden. Bland annat alltså.
Samtidigt har andra produkter blivit billigare. Solceller, elproduktion och även kläder har prispressats. Maten utgör en mindre andel av lönen än kring millenieskiftet. Flygresor var dyrare innan lågprisbolagen dundrade in. And all that.

Ja ämnet är komplext iaf. Det som behövs för att få en förståelse för om vi blivit rikare eller inte är att titta på hur reallönens utveckling ser ut. Alltså hur mycket man kan köpa för sin lön baserat på ett helt gäng olika varor och tjänster så som KPI. Och den kurvan har stadigt pekat uppåt genom åren.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutv...

KPI är som någon skrev ett godtyckligt mått, men inte bara för att det innehåller subjektivitet utan för att urvalet begränsas. Exempelvis inkluderas inte pris på fasta tillgångar som bostäder vilka rusat i höjden. Ädelmetaller är en annan, i sammanhanget, ännu mer fix tillgång. De är bra inflationsmätare. Vad svenska kronan sedan växlar i, mot andra pappersvalutor, säger inget om inneboende värdet, bara det relativa priset. I större delen av alla godtyckligt valbara tidsintervall har alla pappersvalutor tappat i värde, där ädelmetallerna stigit stadigt över decennier.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Snälla AMD, släpp snabba och prisvärda kort så att jag kan köpa fortsätta köpa nVidia kort lite billigare!

/s

Ja, vi vill ju inte på något vis riskera att vi tar oss ur den här situationen

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Lågkonjunktur? De som köpt nvidia aktier har råd med nvidia kort, de som köpt AMD med för den delen..

https://i.imgur.com/RpeTHM1.jpg

Tanken på att alternativkostnaden för ett kort för 20 000 kr är 500 000 kr* om jag i stället investerar de 20 000 i Nvidia-aktier gör mig inte mer sugen på ett 3090.

* historisk avkastning, blablabla.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IlyaZ:

KPI är som någon skrev ett godtyckligt mått, men inte bara för att det innehåller subjektivitet utan för att urvalet begränsas. Exempelvis inkluderas inte pris på fasta tillgångar som bostäder vilka rusat i höjden. Ädelmetaller är en annan, i sammanhanget, ännu mer fix tillgång. De är bra inflationsmätare. Vad svenska kronan sedan växlar i, mot andra pappersvalutor, säger inget om inneboende värdet, bara det relativa priset. I större delen av alla godtyckligt valbara tidsintervall har alla pappersvalutor tappat i värde, där ädelmetallerna stigit stadigt över decennier.

Det är klart att mått som KPI inte är perfekta. Men den typen av verktyg är det bästa vi har- och det är vad som faktiskt används för att mäta det du efterfrågar ändå. Verktyget är ju framtaget just för att det annars saknas fasta punkter. Guldpriset kan man däremot inte använda som underlag för att värdera reallöner eller inflationstakt. Eller för kronkursen heller för den delen.
Men framförallt är det så att kronkursen som du var inne på varken mäts i inflation eller mot metaller. Kronkursen mäts mot andra valutor. Så bestäms värdet på kronkursen. Håll isär kronkurs och inflation. Det var därför jag delade upp ditt första inlägg i de tre kategorierna kronkurs, inflation och ädelmetallvärdering så att de lättare går att hålla isär.

I intervallet Sveklockarn tog upp och som du avvisat:
"Om vi bortser från att USD kostade närmare 10,40 SEK i mars och nu är nere närmare 8,60 SEK då? "

Under denna tid har kronans värde faktiskt gått upp. Det han var inne på stämmer - för det tidsintervallet. Tidsintervallet är som du säger godtyckligt. Men det kommer idag vara billigare att köpa ett grafikkort än det var exempelvis i Januari 2020. För kronan har stärkts sedan dess.
Inflationen har över väldans massa år varit positiv däremot. Det har konstant minskat köpkraften. Med en konstant inflation kan varje krona köpa mindre. Det har du helt rätt i! Vi har en konstant inflation. Yes. Men! Löneutvecklingen har skett snabbare än inflationstakten vilket alltså höjer reallönerna - eller med andra ord: Vi kan idag köpa mer än vi kunde igår. Den trenden är konstant vilket faktiskt innebär att vi blir rikare och rikare. Inte fattigare och fattigare.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Lurar för nästan 20k och nu grafikkort för samma pris. Where are we going guys?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Såg på RedGamingTech igår.. Där var det något kinesiskt rykte om priserna för 3000-serien.

RTX 3090 - $1399
RTX 3080 - $799
RTX 3070 - $499

I så fall ligger 3070 som ett 2070 gjorde, medans 3080 blir 100 dollar dyrare än 2080 var. Nytt prissegment för 3090 som hamnar 200 dollar över msrp på RTX 2080Ti.
Men.. ser ut att finnas luckor att fylla. Exempelvis ska väl eventuellt 3070Ti och 3080Ti in emellan. Kanske släpps några månader senare och hamnar emellan i pris.
Exempelvis 3080Ti för $999-1199 och 3070Ti på $599.
Vad tror ni? Stort hopp mellan 3070 och 3080 i så fall, men det kanske är för att de ska kunna sänka priset på 3080 ifall AMD kontrar med något riktigt bra?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tittar man på prestanda/krona så tror jag inte detta är så fruktansvärt dyrt som folk här verkar tro.

Hur många av oss hade förväntat sig att gå in på detta sortiment? Jag har aldrig haft en fundering på det som spelar i 1440p. Kommer köpa ett 3070p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personligen är jag tveksam till att AMD skulle bli så mycket billigare, tiden där de tävlar om lägst pris är nog helt förbi nu.

Men återstår förstås att se. Själv kommer jag att invänta båda, deadline är Cyberpunk 2077 men samtidigt, har inga kort kommer ut skiter jag troligen helt i att uppgradera då jag redan är igång. Har inte sett något annat som verkligen motiverar byte till ett 10 000kr+ grafikkort.

Men Cyberpunk har försenats tidigare så kan säkert ske igen.

Om amd vill plocka andelar måste dom locka med något om prestandan inte riktigt räcker till.
Får onvänta båda lagen och se pris/prestanda och hitta nivån som passar en själv bäst.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Är sugen på 3090/3080ti, men ligger priset på 17-20k tror jag att det blir 3070/3080 för mig beroende på pris och prestanda.

Verkligen taggad att läsa SweClockers tester i höst, kommer bli mycket intressant läsning får man hoppas. Även om priserna är höga är det alltid kul med nya lanseringar...!

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vet inte om det stämmer, men vad baserar du det på?

Alla här verkar ha 0 förmåga till att inse att priser varierar i olika länder...

Enligt det skulle 2080 ti kosta 16k kronor även nu, för det gör det i Kina, så det måste stämma här också eller?

Om det kostar så mycket i Kina, så är det snarare ett bevis att det inte kommer kosta så mycket i Sverige.

Det där senaste ryktet om priset låter i alla fall mer rimligt, och är förmodligen ganska likt ryktena från Kina, men utan alla tillägg som just Kina har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Som många andra (tror jag) så tycker jag att marknaden bestämmer priserna, och utan AMD dessutom som konkurrent, så blir det vansinniga priser.
Inget att egentligen orda om annat än att det är tråkigt.

Det värsta är att utvecklingen står ju still i jämförelse :(.
Man hade ju kunnat ta priserna om bara utvecklingen var lika snabb också.

Tror verkligen marknaden att 20k är ett bra pris för ett grafikkort? Tvivlar starkt på det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Snarast ett tecken på att kronan blir alltmer värdelös. Lönerna lägre. Vinsterna högre. I realiteten.

Fast priserna utgår ju nästan alltid från usd, och om priset i usd ökar är det ju knappast den svaga svenska kronans fel, även om ökningen för oss blir högre.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max