Oculus inför Facebook-krav i oktober

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Som andra skriver, Då vet man hur länge jag kommer ha min quest. Har ett FB konto men använder bara messanger och ibland någon säljgrupp. Annars är den plattformen helt död för mig.

Man behöver inget Facebook konto för att använda Messenger i mobilen.
Jag tog bort mitt Facebook konto för flera år sedan men använder ändå Messenger i mobilen.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Men om man inte har ett vanligt Facebook-konto, så har de minimalt med personlig information genom Oculus-kontot.

Om man gärna vill fortsätta använda Oculus-produkter från 1 januari 2023 kan man naturligtvis skapa ett Facebook-konto endast för att kunna köpa appar i Oculus-butiken, inte lägga upp en enda vän, aldrig posta något på Facebook, och naturligtvis se till att man aldrig någonsin är inloggad på sitt Facebook-konto i webbläsaren på någon enhet, för då spårar Facebook vad man gör på massor av siter.

Eller så undviker man Oculus, helt enkelt.

Japp, det är tur att valet är fritt. 👍
Och jag tror information från en får dom nog redan från Oculus kontot

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@BobMarley: Såg att andra hade skrivit detta, men jag har problemet att jag vill komma åt ett par säljgrupper för magic the gathering. Så det faller lite på det.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Helvete o jag som fick hem min quest 128gb förra veckan
Aldrig i livet att jag registrerar ett konto på facebook

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Helvete o jag som fick hem min quest 128gb förra veckan
Aldrig i livet att jag registrerar ett konto på facebook

Det behöer du inte heller. däremot Oculus konto.
men vill du kunna adda vänner på quest osv måste du para ihop oculus kontot med ett facebook konto.
Ganska dumt egentligen, det är inte så att vännerna på ens facebook konto syns på oculus eller tvärt om.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Ok, jag kastar in en fackla i ett redan brinnande inferno här... och kommer inte svara eller kommentera vidare på svar jag får av en massa haters...
Men vad är problemet med att skapa ett konto på FB? Det är ju inte så att du måste sälja hela din själ för det... skapa ett konto med en ändå redan rutten mailadress (som du angivit på vilket forum som helst). Slå av alla default "sekretess"-inställningar och aviseringar till din mail (som du ändå antagligen aldrig läser ändå). Lägg inte upp nån information om dig själv... logga in på din oculus-enhet och spela på.
Ni som tror att FB är de enda som utvinner information om vad du faktiskt spelar i ditt VR-headset är ju lite naiva...

Japp... naiva är rätta ordet i denna tråden!

Skrivet av Klarspråkarn:

Som flera andra skrivit: gör det! Det är lite meckigt att hålla kontakten på andra sätt, men jag har fått mina bästa kompisar att skaffa Signal. Övriga kan jag messa eller ringa. Om du är ok med att använda Facebooks produkter (Whatsapp, Messenger) lär det bara vara lite mer krångel I början.

Jag tog bort kontot för kanske 5 år sedan och det känns riktigt skönt när jag ser kollegor sitta och skrolla att jag inte slösar tid på något jag egentligen inte tycker om. Enda gången jag saknar det är när vissa företag främst har support via Facebook. Och idrottsklubbar som använder det som nyhetskanal.

Och då är väl jag den enda som skriver: Gör det inte

Men det är ju poppis att hata facebook just nu.
Framförallt här på swec
Den "trenden" har ju pågått flera år nu.

Och igen....Framförallt här på swec

Är folk dumma på riktigt ?

Kan man välja ?

Japp några har 12122st "vänner" och postar när dom ska äta o skita............(på riktigt vem är dom)

Några har 0 vänner, men en jävla massa coola grupper
Grupper som har med ens intresse att göra ..... man utbyter tankar o problem, liksom forumet här.
Man säljer o köper saker, liksom marknaden här.

Sen att många har Paranoida vanföreställningar, och inte kan sitta och skita, och tro att Facebook loggar antal spolningar... är ju rätt sorgligt och tragiskt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Japp... naiva är rätta ordet i denna tråden!

Och då är väl jag den enda som skriver: Gör det inte

Men det är ju poppis att hata facebook just nu.
Framförallt här på swec
Den "trenden" har ju pågått flera år nu.

Och igen....Framförallt här på swec

Är folk dumma på riktigt ?

Kan man välja ?

Japp några har 12122st "vänner" och postar när dom ska äta o skita............(på riktigt vem är dom)

Några har 0 vänner, men en jävla massa coola grupper
Grupper som har med ens intresse att göra ..... man utbyter tankar o problem, liksom forumet här.
Man säljer o köper saker, liksom marknaden här.

Sen att många har Paranoida vanföreställningar, och inte kan sitta och skita, och tro att Facebook loggar antal spolningar... är ju rätt sorgligt och tragiskt.

Det har inget med paranoia eller hat att göra för mig. Lite otrevligt att insinuera det, faktiskt.

Facebook gav mig väldigt lite. Jag fick koll på vad en del kompisar gjorde, som jag nu inte längre har koll på. Det var trevligt.

Det kostade mer: Jag blev irriterad på saker folk skrev eller delade, och jag blev illa till mods av att delta i en plattform som lever på ffa negativ ryktesspridning (dela-funktionen sprider enormt mycket negativt skvaller och direkta felaktigheter). Dessutom försöker jag principiellt undvika att använda helt reklamfinansierade, algoritmstyrda tjänster som Facebook, Google med flera, då reklamintäkter på internet är beroende av antal views, dvs det som skapar känslor ger mest pengar.