Hubitat Elevation, smarta hemmet-hubb

Permalänk

Har lagt en beställning på en från Webhallen. Ska bli kul att lägga över allt från SmartThings-plattformen. Tycker att dom har gått åt lite fel håll med dom senaste och kommande uppdateringarna.

Permalänk
Medlem

hur är stödet för saker idag på hubitat? (z-wave/zigbee,443mhz,blåtand,HA osv) senaste jag läste var att dom har väldigt dåligt stöd för enheter oavsett protokoll och att den kraschar hela tiden särskilt när man börja få fler enheter. har det blivit bättre? börjar dom närma sig veras stöd och stabilitet för saker?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en c7 idag, förhoppningsvis kommer den fredag så jag hinner leka med den i helgen och jämföra med min vera plus mot HA, tråkigt att den inte har en usb ingång eller stöd för rfxtrx. dock går det köra mot ha. hoppas den har stöd för qubino 0-10v annars kommer det bli jobbigt att styra vissa led slingor. storleken gör mig aningen skeptisk till hur en ska prestera jämfört med fibaro eller vera.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har börjat lägga in saker i min Hubitat c7 idag...... vad kan man säga, stödet för saker är fortfarande minst sagt begränsat, idlock får den inte in utan den står som okänd och går inte styra trotts att det är z-wave plus, pluggar från telldus står som okända men går att styra även dom är z-wave plus. att den skulle var snabb är jag väldigt skeptisk till, nu har jag bara lagt in ett 15 tal enheter men jämför jag med vera plus som styrs av HA så kan jag släcka och tända ett antal gånger innan den släckt en gång. MEN det betyder inte att den är slö, jämför jag med andra system så ok den är snabbare än tex hue osv och drygt samma hastighet som vera plus via deras app. tanken är att jag ska leka med den under helgen och låta den stabilisera sig med ett 30-40 tal enheter så får man se om den är stabil och snabb. (redan kraschat två gånger.......) sedan tycks inte lås fungera att köra mot ha genom denna, samma sak som med fibaros nya. och en störande sak till, mina dimmers... det går släcka med ett tryck men inte tända, där måste man dra för att tända.

Edit: det går inte kontrollera låset via hubitat från dashboard, men det går göra det via inställningar och efter integrerat den med HA så funkar det riktigt bra, (tydligen stödjer det lås) jag har fått över ett 30tal z-wave plus enheter och ska i morgon slänga över ett 30tal zigbee enheter, funkar det bra under ett antal timmar börja jag nog lägga över alla enheter så får vi se om den orkar med. (är väl strax över 50 zigbee + lite lver hundra z-wave plus enheter) så jäkla synd den inte stödjer rfxtrx, skulle varit intresant att se hur den skulle hantera alla saker vera har.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Hur många enheter har du din galning Har börjat lägga till en del men har ett par fönstersensorer som inte vill leka riktigt. Ska nog brygga den med ST-hubben för lite andra integrationer som inte går att flytta över än. Sen börja bygga om alla dashboards för plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePlutt_86:

Hur många enheter har du din galning Har börjat lägga till en del men har ett par fönstersensorer som inte vill leka riktigt. Ska nog brygga den med ST-hubben för lite andra integrationer som inte går att flytta över än. Sen börja bygga om alla dashboards för plattan.

hmm jag vet ärligt talat inte men i stort sätt alla uttag och lampor har z-wave, alla fönster och dörrar har sensorer av z-wave och zigbee dörrarna har smart lås, sedan kommer bevattning på det och ett stort gäng utomhusbelysningar sedan lampor i alla golv socklar och styrningar för trapplösningar, dammsugare,gräsklippare,bilarna,ljudsystem över hela huset, värmesystem,kameror osv osv tittar jag på anslutna saker på alexa står det just nu 407st smartenheter fast då är inte vissa av saker anslutna mot det alexakontot och det är poster från telefoner osv men det är nog ett par hundra enheter

För övrigt kan jag säga att med drygt 50 anslutna z-wave plus enheter med fast ström mot denna hub så är den nu riktigt seg...... jämfört med Vera Plus som jag kan tända släcka en lampa 2-3 gånger i sekunden utan problem är denna nu sirap, den har börjat tappa enheter, den utför inte alltid tändning/släckning eller så kan det ta upp till flera minuter dock är ett par sekunder det vanliga. jag har kört reparation av nätverket och kommer låta det vara under natten. är det bättre i morgon kör jag in fler enheter annars blir det att packa ner denna igen och lägga in sakerna i min vera igen. jag har inte testat med flera zigbee enheter anslutna men det känns inte lovande än så länge.

hmm tror jag ska inhandla en begagna vera plus till om deras nya ezlo secure inte funkar lika bra med ha när den släpps.
(har även lite hopp att z-wave.me släpper sin nya modul snart, den ser riktigt lovande ut)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

och nu åker skiten ner i kartongen igen, efter låtit den vara under natten för att se om den stabiliserar sig så kan den nu knappt tända en enda enhet, har man tur tar det bara 5 minuter även att dom står som ok. hade vissa aningar om detta när man packade upp den, yes size matter
tja det var dock kul att testa något annat, själva interfacet är rätt snabbt men att kontrollera något är sjukt segt och den kraschar väldigt ofta. testade även zwave firmware update som hittade en mjukvara som den installerade dock vet jag inte om det var mjukvaran i hubben eller någon av dom anslutna enheternas firmware som uppdaterades.

Edit: när jag började ta bort enheter och låg runt 15 enheter började den bli rätt snabb igen, så då funderade jag på om det kanske var enheterna i sig som orsakade att den blev så jäkla slö, så jag började lägga till enheter från Aeotec (tidigare testade jag qubino) det hjälpte dock inte för varje enhet jag la till blev den segare och segare, så nu har jag flyttat över allt till vera plus igen och denna åker till baka till butiken.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Oj. Det var ingen kul läsning. Min är nu inne på sin andra vecka i London. Verkar trivas bra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Oj. Det var ingen kul läsning. Min är nu inne på sin andra vecka i London. Verkar trivas bra där.

mycket beror nog på hur många enheter man har på den.
är man normal och bara använder den till enstaka enheter för typ belysning och inte som mig som vill göra varje liten sak smart är det nog inga problem. det tycks vara en gräns runt 15 enheter innan den börjar dumma sig
å andra sidan skulle jag i så fall valt en smartthings i stället om jag bara körde lampor, (både stabilare och snabbare även om vissa saker är internetbaserade)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av aragon:

mycket beror nog på hur många enheter man har på den.
är man normal och bara använder den till enstaka enheter för typ belysning och inte som mig som vill göra varje liten sak smart är det nog inga problem. det tycks vara en gräns runt 15 enheter innan den börjar dumma sig
å andra sidan skulle jag i så fall valt en smartthings i stället om jag bara körde lampor, (både stabilare och snabbare även om vissa saker är internetbaserade)

Trist den funkade så dåligt för dig!

Jag kör ändå 40 enheter på Z-Wave utan direkta problem, så måste nästan ha något att göra med vilken typ som rullar också. På Zigbee har jag "bara" 25, så totalt 65 över de två då. Plus en hög virtuella, någon wifi, telefoner...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Trist den funkade så dåligt för dig!

Jag kör ändå 40 enheter på Z-Wave utan direkta problem, så måste nästan ha något att göra med vilken typ som rullar också. På Zigbee har jag "bara" 25, så totalt 65 över de två då. Plus en hög virtuella, någon wifi, telefoner...

Då blir jag nyfiken på vad du har för enheter? Kan vara så att dom tex inte rapoterar förbrukning temp osv? (Jag testade, qubinos hela sortiment förutom rgb controllen, nexa, popp,aeotec och philio.)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av aragon:

Då blir jag nyfiken på vad du har för enheter? Kan vara så att dom tex inte rapoterar förbrukning temp osv? (Jag testade, qubinos hela sortiment förutom rgb controllen, nexa, popp,aeotec och philio.)

Gjorde en snabb check av alla Z-Wave, kan ha missat någon enhet.

Fibaro Double Switch 3 Fibaro Single Switch 3 Fibaro Dimmer 6 Fibaro Wall Plug 4 Fibaro Smoke 1 Neo Coolcam Motion Sensor 6 Neo Coolcam Contact Sensor 7 Hank Button 5 Sensative Strip 2 Scene Controller 1 Aeon Siren 1

Det är lite allt möjligt med andra ord. Flera enheter rapporterar dock förbrukning, temperatur, rörelser och liknande saker löpande, så känns inte som problemet ligger just där?

Undrar om det är n C-7-hubben som strular, att något med uppdaterade Z-Wave-chipset inte är helt okej. Jag har en gammal C-3...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Min C7:a är inte heller vad jag förväntat mig. De släppte den alldeles för tidigt. C5:an är helt annorlunda. Z-wave stacken är tyvärr ett skämt på C7:an. Förhoppningsvis löser de det snabbt då de varit responsiva tidigare.

Om ni köper en C7 uppdatera firmwaren innan ni gör något annat. De hjälper lite, men den är fortfarande långt ifrån fullt fungerande.

Permalänk
Skrivet av mr_cobra:

Min C7:a är inte heller vad jag förväntat mig. De släppte den alldeles för tidigt. C5:an är helt annorlunda. Z-wave stacken är tyvärr ett skämt på C7:an. Förhoppningsvis löser de det snabbt då de varit responsiva tidigare.

Om ni köper en C7 uppdatera firmwaren innan ni gör något annat. De hjälper lite, men den är fortfarande långt ifrån fullt fungerande.

Ja jag har haft stora problem att lägga till vissa enheter så nu har jag lagt det på is och inväntar lite nya fw-uppdateringar. Hoppas dom är relativt snabba med att få ut en fix.

Permalänk
Relik 📜

Trist att C7:an inte verkar nå upp till standard. Får hoppas de kan fixa med mjukvara helt enkelt.

Hade ett tag en idé om att uppgradera min C3 till en C7, men det lär ju inte hända.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePlutt_86:

Ja jag har haft stora problem att lägga till vissa enheter så nu har jag lagt det på is och inväntar lite nya fw-uppdateringar. Hoppas dom är relativt snabba med att få ut en fix.

Skrivet av emilakered:

Trist att C7:an inte verkar nå upp till standard. Får hoppas de kan fixa med mjukvara helt enkelt.

Hade ett tag en idé om att uppgradera min C3 till en C7, men det lär ju inte hända.

Trist att höra era erfarenheter. Jag hade ju en liggande hos Webhallen beställd men nu fick jag kalla fötter. Nu är frågan Homey eller kanske Fibaro eller vadå...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av aragon:

och nu åker skiten ner i kartongen igen, efter låtit den vara under natten för att se om den stabiliserar sig så kan den nu knappt tända en enda enhet, har man tur tar det bara 5 minuter även att dom står som ok. hade vissa aningar om detta när man packade upp den, yes size matter
tja det var dock kul att testa något annat, själva interfacet är rätt snabbt men att kontrollera något är sjukt segt och den kraschar väldigt ofta. testade även zwave firmware update som hittade en mjukvara som den installerade dock vet jag inte om det var mjukvaran i hubben eller någon av dom anslutna enheternas firmware som uppdaterades.

Edit: när jag började ta bort enheter och låg runt 15 enheter började den bli rätt snabb igen, så då funderade jag på om det kanske var enheterna i sig som orsakade att den blev så jäkla slö, så jag började lägga till enheter från Aeotec (tidigare testade jag qubino) det hjälpte dock inte för varje enhet jag la till blev den segare och segare, så nu har jag flyttat över allt till vera plus igen och denna åker till baka till butiken.

Nu har jag inte alls lika många enheter som du men har fortfarande problem med min C7. Just nu använder jag mest lampor men har några sensorer (badrum, kök) som ska tändas automatiskt och det funkade rätt bra första två dagarna innan köket började strula. Bytte ut sensor och så började det funka igen men dagen efter hände samma sak i badrummet och lyckades inte göra samma sak. Kort efter det dog köket igen utan någon lösning, men det går fortfarande att styra lampor och så. Det är bara sensorerna som inte vill lira.
Plus att den ställer om tidszonen till USA varje dag, gick inte att ändra dimmerstyrka beroende på vilken tid det var heller.

Ska prova en factory reset och göra om allt, annars åker den också tillbaka.

Permalänk
Medlem

Mailade Hubitat gällande detta och de svarade:

”We are pleased to inform you that the issues with Z-Wave have been largely resolved with our most recent release, 2.2.3.142, released yesterday.”

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Trist att höra era erfarenheter. Jag hade ju en liggande hos Webhallen beställd men nu fick jag kalla fötter. Nu är frågan Homey eller kanske Fibaro eller vadå...

minst problem och bäst support för enheter av färdiga hubbar är helt klar vera plus OM man ställer in den rätt. (den kör allt lokalt)
Dvs du ska inaktiveras polling för z-wave samt minska ner energirapportering tex sätt jag den till 100% så det bara skickas en rapport om 1watt blir 2watt men inte om 1 watt blir 1.5watt. Om du sedan kör HA mot den så HA styr din vera kommer det bli extremt snabbt + att du då får fördelarna att kunna integrera saker till ha som tex volvo on call eller wled, fler kameror osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Relik 📜

Ni som kör med C7, har saker börjat lösa sig? Min C3 rullar på som vanligt, inga förändringar direkt. Tappade en Zigbee-enhet i veckan, mitt eget fel då närmaste repeater blev urpluggad. Annars grönt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ni som kör med C7, har saker börjat lösa sig? Min C3 rullar på som vanligt, inga förändringar direkt. Tappade en Zigbee-enhet i veckan, mitt eget fel då närmaste repeater blev urpluggad. Annars grönt.

hur stort hus har du egentligen om du måste ha repeater för zigbee?
eller sitter den typ i brevlådan och routern är 5 väggar bort.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av aragon:

hur stort hus har du egentligen om du måste ha repeater för zigbee?
eller sitter den typ i brevlådan och routern är 5 väggar bort.

Hehe, nä, det är bara Xiaomi-sensorerna som är lite so so på att självhela ibland. I alla fall mina har en tendens att fastna i en viss routing, sedan behövs ett manuellt "knapptryck" för att synca om ifall det ändras. Kan vara drivrutinen som inte är helt 100 %.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast

Tror ni att de kommer kunna lösa c7ans problem med uppdateringar eller är det lika bra att vänta på en framtida modell?

Har inte bråttom att hoppa in på hubitat, men är nyfiken på det. Vill kunna samla allt samt få in temperatur sensorer, så hubitat känns som ett bra alternativ som inte är för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grukk:

Tror ni att de kommer kunna lösa c7ans problem med uppdateringar eller är det lika bra att vänta på en framtida modell?

Har inte bråttom att hoppa in på hubitat, men är nyfiken på det. Vill kunna samla allt samt få in temperatur sensorer, så hubitat känns som ett bra alternativ som inte är för dyrt.

vera plus är mil bättre, eller vänta tills ezlo secure kommer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grukk:

Tror ni att de kommer kunna lösa c7ans problem med uppdateringar eller är det lika bra att vänta på en framtida modell?

Har inte bråttom att hoppa in på hubitat, men är nyfiken på det. Vill kunna samla allt samt få in temperatur sensorer, så hubitat känns som ett bra alternativ som inte är för dyrt.

Min rullar på stabilt nu, tror det mesta är fixat. Se bara till att uppdatera firmware när du får den. Obs på två ställen. (Z-wave modemet måste uppdateras separat).

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är förvånad över all negativ kritik!?
Jag började automatiseringen med Telldus, (skräp/bollibompa) och gick vidare till Homey som var bra innan fw 3.0 men som är på tok för stelt/oanvändarvänligt/ej anpassningsbart numera... till att bli utsläppt på grönbete med c5/c7!
Har 150+ zigbee och ngr Z-wave inkl. Danalock och allt bara fungerar! Schuukt snabb och integerar kanonbra med alla echo dot:s. Aqara, Trådfri, Qubino, Hue, Innr, tts till Alexa mm och allt är nästan tråkigt snabbt o felfritt. Är väldigt nöjd med mina c5/c7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjelle1:

Måste säga att jag är förvånad över all negativ kritik!?
Jag började automatiseringen med Telldus, (skräp/bollibompa) och gick vidare till Homey som var bra innan fw 3.0 men som är på tok för stelt/oanvändarvänligt/ej anpassningsbart numera... till att bli utsläppt på grönbete med c5/c7!
Har 150+ zigbee och ngr Z-wave inkl. Danalock och allt bara fungerar! Schuukt snabb och integerar kanonbra med alla echo dot:s. Aqara, Trådfri, Qubino, Hue, Innr, tts till Alexa mm och allt är nästan tråkigt snabbt o felfritt. Är väldigt nöjd med mina c5/c7.

beror mycket på antal enheter, runt 30 z-wave enheter sedan börjar det dyka upp problem.
Sedan beror det ju väldigt mycket på vad man är van vid, både tellidus och homey (körde pro) är inga raketer eller superstabila.
Själv väntar jag spänt på ezlo secure och korsar fingrarna jäkligt hårt att stödet för ha blir lika bra som med vera.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

beror mycket på antal enheter, runt 30 z-wave enheter sedan börjar det dyka upp problem.
Sedan beror det ju väldigt mycket på vad man är van vid, både tellidus och homey (körde pro) är inga raketer eller superstabila.
Själv väntar jag spänt på ezlo secure och korsar fingrarna jäkligt hårt att stödet för ha blir lika bra som med vera.

Har du någon länk till Ezlo Secure? Jag har googlat men hittar bara Vera Secure. (Det kanske är samma?)

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Som jag sa i början av september så drog jag en factory reset på min hubitat... och sen ignorerade den för jag orkade inte bråka mer. Men nu har jag äntligen kickat igång den igen och började lite lätt med två rörelsesensorer som styr belysning i badrum respektive köket. Än så länge så lirar allt som det ska, men det gjorde det förra gången också. Får se om det håller i sig hela tiden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

beror mycket på antal enheter, runt 30 z-wave enheter sedan börjar det dyka upp problem.
Sedan beror det ju väldigt mycket på vad man är van vid, både tellidus och homey (körde pro) är inga raketer eller superstabila.
Själv väntar jag spänt på ezlo secure och korsar fingrarna jäkligt hårt att stödet för ha blir lika bra som med vera.

Jo Homeyn är riktigt seg...hög cpu-belastning av både appar och devices vilket jag inte alls märker när jag flyttade allt till Hubitat. Z-wave uppdateras ständigt på Hubitat så du kan nog pröva uppdatera/byta drivers. Jag kommer inte köpa på mig 30+ av Z-wave, onödigt dyrt och kort räckvidd på de jag testat jämfört med zigbee. Aqara motion tänder belysningen snabbare än om jag själv skulle slagit på strömbrytaren så jag är nöjd. Integrering med Alexa är också snabb, tänder 25+lampor på 0.2sek.
Annars är det väl mer spännande med enheter färdiga för Thread/Chip som kommer. 🙂