Windows 95 fyller 25 år – ett arv som lever vidare än idag

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på innehållet i artikeln:

"Windows 95 innebar också steget från 16-bitars kodbas till 32-bitars sådan, även om systemet behöll stöd för 16-bitarskod och MS DOS. Då Windows 95 låg till grund för mjukvara i flera efterkommande utgåvor av Windows fick utvecklargränssnitten och funktionerna samlingsnamnet Win32, en mjukvaruplattform som används än idag"

Om jag minns rätt så var det Windows NT (3.x eller 4.0) som kom två år tidigare som införde 32-bitars kod. Windows 95 var 16-bitars men hade 32-bitars hjälp-dll:er.

Första consumer-Windows med 32 bitar var Windows 2000.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Brukar ta upp det när de gamla Windows versionerna kommer på tal: Det finns relativt nysläppta icke-officiella Service Packs för Windows 95, 98 och ME.
De erbjuder bra stabilitet och ny funktionalitet på bekostnad av lite prestandabortfall.
Dessa Service Packs är ämnade för maskiner vars kontroller kräver Windows 9x/ME som styrplattform, men de går även att nyttja privat för någon retro-maskin.

Några saker som garanterat hänger kvar även i nya Windows versioner från 95-eran och tidigare är begränsningarna i mappstrukturer, teckenuppsättning, filnamn, filändelser mm.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kom aldrig så mycket i kontakt med Windows 95. Själv bytte jag inte från Amiga till PC förrän Windows 98 hade kommit ut, men minns att några datorer i datasalen på skolan hade Win95 (övriga hade Windows 3.11). Minns att vi hittade de där videofilerna och förundrades över att en dator kunde spela upp video digitalt från en fil...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Lego Master

Såhär långt senare misstänker jag att mina minnen från den eran är mixade mellan Win95 och Win98. Jag minns att vi hade en riktigt sliten Olivetti 486a med typ 450mb HDD som jag klämde in Win95 på, och bytte ut hela temat till nåt Star Wars-baserat. Muspekare, bakgrund, ljud, avstängningsbilderna...allt. Men den var så långsam att den inte kunde spela upp det nya heta på den tiden, MP3or.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag tvivlar på innehållet i artikeln:

"Windows 95 innebar också steget från 16-bitars kodbas till 32-bitars sådan, även om systemet behöll stöd för 16-bitarskod och MS DOS. Då Windows 95 låg till grund för mjukvara i flera efterkommande utgåvor av Windows fick utvecklargränssnitten och funktionerna samlingsnamnet Win32, en mjukvaruplattform som används än idag"

Om jag minns rätt så var det Windows NT (3.x eller 4.0) som kom två år tidigare som införde 32-bitars kod. Windows 95 var 16-bitars men hade 32-bitars hjälp-dll:er.

Första consumer-Windows med 32 bitar var Windows 2000.

Windows NT 3.1 kom som du säger 2 år tidigare med 32-bitars kod.

Däremot att säga att Windows 95 var 16-bitars känns mer som en objektiv definitionsfråga, kärnan och många delar av systemet är 32-bitars, en del saker var 16-bitars och stödet för 16-bitars mjukvara var bra då de kördes i 8086 virtual mode. Om jag förstod rätt så bootade datorn DOS i real mode som sedan läste in en Win32-kernel som slog om systemet till virtual mode, men alla OS på PC hade samma upplägg igentligen, även OS/2 och Linux behövde en 16-bitars bootloader eftersom PC alltid startades i real mode.
Så jag skulle nog kalla Win95 för ett 32-bitars system med vissa delar körandes 16-bitars kod.

Även 3.X var till vissa delar 32-bitars, med 386 enhanced mode. Även Win32-API från Windows NT kom till 3.X som Win32s.

Windows 3.X var verkligen en hybrid av 16- och 32-bitars, i grunden 16-bitars för att kunna köra på 16-bitars 80286 men med massa 32-bitars tillägg för att dra nytta av 80386 när det var möjligt. Windows 95 krävde 32-bitars CPU.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Några saker som garanterat hänger kvar även i nya Windows versioner från 95-eran och tidigare är begränsningarna i mappstrukturer, teckenuppsättning, filnamn, filändelser mm.

Ganska skrämmande när man tänker på alla begränsningar i Windows. Sökvägen är också begränsad till 255 (MAX_PATH) även om Windows i sig klarar långt mer. Såg även att det var först ett par år sedan NTFS i Windows 10 fick stöd för "case sensitive"-filnamn Många företag sitter dock på äldre versioner än så, vilket gör att bakåtkompabiliteten måste bibehållas.

Ser även fram emot den dagen då Windows släpper filändelserna och börjar läsa headern, vilket MacOS och AmigaOS gjorde för 25 år sedan

I övrigt anser jag att Windows XP är den bästa familjen av Windows, speciellt i form av "POSReady 2009"-utgåvan. Windows 95 OSR 2.1 är dock favorit nummer två! I övrigt anser jag att Windows mest är bloat

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ganska skrämmande när man tänker på alla begränsningar i Windows. Sökvägen är också begränsad till 255 (MAX_PATH) även om Windows i sig klarar långt mer. Såg även att det var först ett par år sedan NTFS i Windows 10 fick stöd för "case sensitive"-filnamn Många företag sitter dock på äldre versioner än så, vilket gör att bakåtkompabiliteten måste bibehållas.

Ser även fram emot den dagen då Windows släpper filändelserna och börjar läsa headern, vilket MacOS och AmigaOS gjorde för 25 år sedan

I övrigt anser jag att Windows XP är den bästa familjen av Windows, speciellt i form av "POSReady 2009"-utgåvan. Windows 95 OSR 2.1 är dock favorit nummer två! I övrigt anser jag att Windows mest är bloat

NTFS är ett hopplöst föråldrat filsystem, dock är det nog lättare att bortse från det faktum om man enbart har Windows miljöer som referensram.
Omvärlden har inte stått still medan utvecklingen av Windows som OS i mångt och mycket har gjort det.
Det är nog en stor anledning till varför så mycket av Windows nu flyttar in i appar och ut på webbtjänster istället, för att ha en chans att hänga med.
Windows-arvet och all bakåtkompatibilitet är både plattformens styrka och samtidigt deras värsta förbannelse.

Windows 95 OSR2.5 är nog min personliga favorit då det var den sista utgåvan av W95, är väl i princip samma som OSR2.1 dock med IE 4.0 integrerat. Körde dock aldrig den IE-versionen, dock var den ibland nödvändig för att programvaror krävde den.
Men i takt med att Windows 98 SE dök upp fanns det knappt några skäl till att hänga kvar på W95 sett till ny teknik som kom. Det är dock ett trevligt retro-system för nostalgins skull.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det ena av mina tydligaste musikminnen från 1995 är "Edie Brickell - Good Times".
https://www.youtube.com/watch?v=iqL1BLzn3qc

Det andra är den fläskiga MIDI-filen "Canyon.mid".
https://www.youtube.com/watch?v=VwEnx_NMZ4I

Åh nostalgin! Kände igen den låten på en gång (Good Times). Har nog inte hört den sedan man faktiskt använde
Windows 95. Tack för delning av länken

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Ja du. En nära släkting till mig tog bort alla filer som hade dos i namnet. För i MS reklam för 95an så stod det att den inte var baserad på dos. Jag tror du kan tänka dig vad som hände vid nästa omstart.

En kund, men detta har jag hört i andra hand så ta det med salt. Samt några år sedan. Hon fick för sig att windows mappen var så ologiskt sorterad så hon sorterade om filerna. dll filer i en mapp, exe filer i en annan och så vidare. Det gick inte heller så bra.

Jag började lite mer seriöst på den tiden. Dos 6.22 sedan W95, vart aldrig bra på 3.1 och 3.11.
Det man lärt sig om Windows registret är fortfarande vettig kunskap än i dag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Ozzed:
Ja du. En nära släkting till mig tog bort alla filer som hade dos i namnet. För i MS reklam för 95an så stod det att den inte var baserad på dos. Jag tror du kan tänka dig vad som hände vid nästa omstart.

En kund, men detta har jag hört i andra hand så ta det med salt. Samt några år sedan. Hon fick för sig att windows mappen var så ologiskt sorterad så hon sorterade om filerna. dll filer i en mapp, exe filer i en annan och så vidare. Det gick inte heller så bra.

Jag började lite mer seriöst på den tiden. Dos 6.22 sedan W95, vart aldrig bra på 3.1 och 3.11.
Det man lärt sig om Windows registret är fortfarande vettig kunskap än i dag.

Ja, filer med samma ikon borde väl ligga i samma mapp, typ som att fiskrätter ska ha en, färg, kötträtter en annan osv i receptskrinet Vet inte hur troligt det är dock, kan man tillräckligt om datorer för att ens gå in i Windowsmappen så borde man också veta att det som ligger där ska lämnas ifred, men folk har gjort allt möjligt konstigt så helt osannolikt är det väl inte

Idag är det ju lite mer "hålla handen" och de som fortfarande ens har en PC behöver inte lika mycket kunskap för att få ut något vettigt av den, men på den tiden så var det ju krav på mer handpåläggning by design så man "tvingades" att lära sig mer.

Jag är i alla fall glad att jag gjorde det misstaget för det styrde in mig på att tvingas tänka logiskt som relativt ung. Redan innan jag sabbat systemet så var det en favoritsyssla att göra olika grejer vid datorn och den var ju bara "tvungen" att fungera så jag fick fixa det. Att installera om Windows är förståss ingen konst idag, men då, när nästan varenda drivrutin var tvungen att läsas in manuellt, "DLL-hell" var en grej och internetuppkoppling kostade 12Kr i timmen så var det en erfarenhet jag lärde mig mycket av

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Har en oöppnad W95-förpackning på skrivbordet.
Vet vi körde in på dåvarande datorn, kanske 486. Men den pallade inte.
Troligtvis väldigt lite RAM.
8MB känns igen.

Edit: Den borde pallat det nu när jag tänker efter.
Men något gick snett iallafall.

Har en oöppnad Win 3.1 och IBM Dos 7.0 och en OS/2!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

NTFS är ett hopplöst föråldrat filsystem, dock är det nog lättare att bortse från det faktum om man enbart har Windows miljöer som referensram.
Omvärlden har inte stått still medan utvecklingen av Windows som OS i mångt och mycket har gjort det.
Det är nog en stor anledning till varför så mycket av Windows nu flyttar in i appar och ut på webbtjänster istället, för att ha en chans att hänga med.

Det har väl varit på gång vid flera tillfällen att ersätta NTFS med något nytt (WinFS m.m.). Windows 10 Pro hade även fullt stöd för ReFS i början, men det togs bort i samband med någon uppdatering. Finns dock fortfarande på Win10 Enterprise och Windows Server.

Bakåtkompatibilitet borde inte vara något problem då Windows applikationer inte accessoar filsystemet direkt utan går via API:er som abstraherar det. Däremot är det kanske så att Agda-Greta, 87, inte behöver något mer avancerat filsystem än NTFS, så det skulle bara krångla till det för merparten av användarna. Det är inte heller speciellt vanligt att ens mer erfarna Windows-användare kör Windows klientoperativ för masslagring av data, då har man oftast en hemmaserver eller NAS för det med ett mer robust filsystem.

Det enda jag stör mig på i det dagliga användandet med NTFS är sökningar, som är extremt långsamma och begränsade. Detta skulle WinFS ha löst, men istället fick vi Windows Search Indexer som ständigt ligger i bakgrunden och tuggar, och tar en halv evighet att indexera om när man modifierat/lagt till ett stort antal filer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Körde Windows NT, FreeBSD och OS/2 på datorn på den tiden. Visst var W95 en mycket bra och välkommen förbättring över DOS/Wim3, men tyckte ändå att det inte var lika stabilt som de andra operativsystemen som jag körde.

Gillade dock det grafiska gränssnittet de kom med i W95. Riktigt snyggt (för sin tid) och genomtänkt användarmässigt. Fanns dock en pre-release till NT 3.51 som gav ungefär samma skal, och redan året därpå så kom det som standard till NT iom. 4.0.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag tvivlar på innehållet i artikeln:

"Windows 95 innebar också steget från 16-bitars kodbas till 32-bitars sådan, även om systemet behöll stöd för 16-bitarskod och MS DOS. Då Windows 95 låg till grund för mjukvara i flera efterkommande utgåvor av Windows fick utvecklargränssnitten och funktionerna samlingsnamnet Win32, en mjukvaruplattform som används än idag"

Om jag minns rätt så var det Windows NT (3.x eller 4.0) som kom två år tidigare som införde 32-bitars kod. Windows 95 var 16-bitars men hade 32-bitars hjälp-dll:er.

Det är riktigt.

SweC-artikeln har stora faktafel här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Mer att göra hur det är uppbyggt, om ett program kraschar så riskerar hela datorn att krascha. Det är ju först med NT-kärnan som man slapp det eftersom alla program fick sin egen del av minnet. Först med XP så gillade jag windows, allt annat var eländigt.
Minns fortfarande att Win98 kraschade direkt efter ominstallation. Inte kul. (och nej, det var inte crackat, det kom med min första dator som jag köpte genom Expert 1997)

Håller med i mycket, men NT-kärnan kom ett par år innan Win95.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Usch! Vilken skit Win 95 . Enda sätter att få Win 95 stabil var att köra den vmware i Linux. OS/2 Warp var bättre.. Men tyvärr vinner inte bästa teknik.

Jag körde OS/2 på den tiden (aktivt från 2.11 - 4.0), men både NT och Unix (FreeBSD) i mitt fall var betydligt stabilare än OS/2.

Största problemet jag hade med OS/2 var att WPS ofta blev korrupt (trasiga .INI-filer som jag behövde reparera i tid och otid), samt SIQ (inputkön) som var en tekniskt dålig konstruktion. Gjorde att appar jag körde kunde låsa mus och tangentbord till hela systemet. Även om OS/2 i sig då inte kraschade, så var jag ändå tvungen att starta om hela systemet.

Men W95 var klart instabilare än alla de. 😀

Synd att de bra systemen som NT, och UNIX i form av FreeBSD och Linux, inte överlevde på marknaden. Tyvärr vinner inte bäst teknik. 😥 *1

Ja, ja, oavsett så var W95 en stor förbättring över DOS/Win3 iaf.

Ref 1; 😉

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Såg även att det var först ett par år sedan NTFS i Windows 10 fick stöd för "case sensitive"-filnamn

Det fanns stöd för det i NTFS från första versionen i NT 3.1.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Håller med i mycket, men NT-kärnan kom ett par år innan Win95.

Ja, men menar förstås för vanliga konsumenter. 95, 98 var vad man fick om man köpte dator från On/off, SIBA, Expert osv och de hade leksaks-kärnor.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Såg en beta av W95 hos en kompis och tänkte att den måste jag ha. En datorbutik i Sthlms City hade öppet klockan 2400 den dagen man fick köpa W95 och eftersom jag suttit i ett möte till 11 den kvällen så tog jag bilen i till stan och ställde mig i kö. De femtio första fick en T-shirt med W95-loggan och det fick jag. Kroggästerna på en uteservering bredvid gjorde stora ögon över att se en kö utanför en datorbutik mitt i natten!
Klockan två rullade W95 hos mig, trevlig uppgradering från 3.11.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, men menar förstås för vanliga konsumenter. 95, 98 var vad man fick om man köpte dator från On/off, SIBA, Expert osv och de hade leksaks-kärnor.

Ok, med på vad du menar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

För hemdatorer var verkligen Windows 95 ett rejält lyft, skulle nästan säga revolution (även om det var först med Windows 98 som de polerat klart grunderna), men jag hade en Amiga på den tiden, och även med Commodore i konkurs så var det otänkbart att köra en PC hemma. Sparcstation i skolan och Amiga hemma, rätt bra kombo.

Sedan blev det ju Windows, och det är lite synd att inte NT3-4 redan då fick mer inflytande, exempelvis NTFS är ju galet bättre än FAT(16/32). Tog ju till Windows XP innan "hemdatorer" hade ett mer riktigt OS, både Windows 98 och MacOS 8/9 hade verkligen ena foten i stenåldern. Å andra sidan hade ju Win XP och Mac OSX också gamla rötter, fast bättre

Hur som helst, minns hur stor skillnad det blev med Windows 95. Datorvärlden var på sätt och vis roligare då. På bara 2-3 år kunde något helt nytt komma som fick allt gammalt att bli helt stenålder. Samma med processorer, grafikkort, etc. Hade man något som var 2-3 år gammalt kunde man ibland knappt ens starta datorn. Dyrt. Men kul. Roliga nyheter kom hela tiden.

Ungefär som det var med mobiltelefoner mellan 2008-2013 kanske, då gick utvecklingen rasande snabbt och årsgamla mobiler var ibland knappt användbara. (Satte 2013 som exempel, då jag menar att min avlagda Galaxy S4 med full HD-skärm, 2GB RAM, 4x2.3GHz CPU faktiskt fortfarande klarar en del, det är mjukvaran som inte uppdaterats som gör den "oanvändbar")

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Mitt starkaste minne av Win95 var när jag såg det hos en kompis.
Hemma hade vi bara System 7 och det gick från att vara världens snabbaste OS till oanvändbart efter att man hade prövat Win95.

Permalänk
Medlem

Försökte fira 25 års jubileumet genom att köra Windows 95 i VirtualBox. Det gick sådär, då Windows 95 tydligen har problem med processorer snabbare än 2,1GHz(?). Detta visar sig genom att ge följande felmeddelande efter uppstart:

While initializing device IOS:
Windows Protection Error. You need to restart your computer.

Som tur är finns det en lösning på detta kallad "Windows 95 CPU Fix" som lätt installeras genom valfri bootdisk (ingår i arkivet):
https://archive.org/details/FIX95CPUV3

Tyvärr är supporten av Windows 95/98/Me relativt dåligt i VirtualBox, men även detta finns det bot på genom att installera VESA Display Drivers likt följande:
https://bearwindows.zcm.com.au/vbe9x.htm

Här gick jag själv bet i Windows 95 OSR 2.1, men har lyckats få tag i en OSR 2.5-utgåva med fungerande drivrutiner för grafikkortet.

Då OSR 2.5 är relativt bloated jfm 2.1 pga Active Desktop och "fetare" Explorer.exe, så kommer jag göra ett nytt försökt med OSR 2.1!

Sedan ger jag mig på att installera Powerstrip för att få rätt skärmupplösning

Är även nyfiken på om någon har tips på ett enklare sätt att flytta filer mellan min VirtualBox Host och Windows 95 än att skapa iso-filer av kataloger. Känns lite omständigt jfm VirtualBox Additions (vilket inte finns för 95/98/Me).

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag att få ordning på min Windows 95 installation.

Fungerande nätverk med browser (Retrozilla), 32-bitars grafik och annat skoj. Även K-Meleon 1.5.2 fungerar, men känns inte lika trevlig som Retrozilla. Annars gillar jag just K-Meleon på äldre OS som Windows XP.

Dock är det väldigt många program som vägrar installera pga avsaknaden av diverse DLL:er, men senaste versionen av Total Commander gick att installera utan problem!

Helt otroligt vad användbart gamla Windows 95 trots allt är med sina fjuttiga 40 megabyte på hårddisken!

Tillsammas med Windows Embedded POS Ready 2009 så är 95:an det OS från Microsoft som imponerat mest på mig, då det är så avskalat det bara kan bli.

Om någon annan vill testa Windows 95 virtuellt, så finns det mesta man behöver här:
https://winworldpc.com/product/windows-95/
https://www.allbootdisks.com/

Permalänk
Medlem

Jag använde Opera (10.10?) på Windows NT4, men jag har kört Opera sedan det var ett betalprogram så jag är väl van. Kul att se någon fixa igång Win95, jag har provat NT4 lite i vmware, var en del problem med att hitta alla uppdateringar osv. Windows update verkade dött för så gamla OS, synd.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: det är inte faktafel, @houze skrev ett bra inlägg i frågan tidigare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot: det är inte faktafel, @houze skrev ett bra inlägg i frågan tidigare.

Jag har sedan länge "gillat" det inlägget han skrev. Till skillnad ifrån er artikel så har han rätt i sin fakta i sitt inlägg.

Inget illa menat, men rätt skall vara rätt (speciellt när det handlar om journalistiska nyhetsinslag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag använde Opera (10.10?) på Windows NT4, men jag har kört Opera sedan det var ett betalprogram så jag är väl van. Kul att se någon fixa igång Win95, jag har provat NT4 lite i vmware, var en del problem med att hitta alla uppdateringar osv. Windows update verkade dött för så gamla OS, synd.

Det lättaste är att leta upp och ladda hem Service Pack 6a och lägga på det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/