Permalänk
Medlem

Elbräda för pendling?

Hej!
Jag har börjat tröttna på att åka kollektivtrafik till och från universitetet och jobbet och funderar på att införskaffa ett alternativt pendlingsfordon.
Det naturliga valet känns som att cykla men jag har även funderat på att införskaffa en elbräda. Jag har dock så gott som aldrig åkt skateboard eller liknande så jag funderar om det rent utav är idiotiskt att försöka ge mig på att pendla med en elbräda.

Är det någon annan som har erfarenhet av att pendla med en elbräda och själv har gett sig in i den djungeln utan erfarenhet? Går det att, inom en rimlig framtid, lära sig så att man kan pendla avslappnat och bekvämt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Onewheel verkar ju omåttligt populär. Det tar nog inte jättelång tid att bli bekväm att åka på.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av dylikt, dock en spontan tanke är om du har stort nog skåp eller dyl på uni att låsa undan den medan du är där? Kan tänka att det kan bli rätt jobbigt att konka runt på hela dagen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nu åker jag elscooter och inte elbräda, men har en kollega som åker elbräda och kan dela med mig av hans upplevelser:

- Kul att åka

- Han lärde sig rätt fort, och kunde ta sig till jobbet lika snabbt som med en cykel efter cirka en vecka

- Att åka i regn, på blöta löv eller på frost går bort. De små hjulen är solida (samma typ som på en longboard) och får inte mycket grepp på annat än torr mark. Finns modeller med större gummidäck som kanske klarar andra underlag bättre

- Eftersom man inte har något att hålla i sig i för stöd kan bromssträckan bli ganska lång; bromsar man för hårt så flyger man av. Det är viktigt att inte köra för fort (vissa brädor går lätt upp i 40 hm/h) och att vara beredd på att hoppa av. Lite övning på att rulla ifall man ramlar kan vara bra.

Nu är jag lite vinklad i min åsikt eftersom jag kör en själv, men jag tycker elscooter är en bättre balans mellan nöje och komfort. Mycket pga att det finns både styre att hålla i och riktig skivbroms.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en elektrisk enhjuling EUC. Krävdes en hel del övning innan jag kände mig tillräckligt säker bland folk
Fördelen med en sådan är ett större hjul som tar ojämnheter bättre.
Jag köpte en Ninebot One C+ finns på bland annat Gearbest men det går även att köpa av svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

De skiljda åsikter får mig dock att fundera på om jag bara bör hålla mig till cykeln

Permalänk

Jag har nyligen börjat lära mig åka skateboard, dock ej eldriven men med liknande större hjul som på elskate. @urban22 har jättebra poäng. Skateboard är extremt känsligt för underlaget. Större stenar kan göra att du tappar balansen och trillar av. Har inte provat elscooter men tror att det är ett bra val pga dess större hjul samt styre och broms som sagt. Skulle rekommendera det eller cykel. Tycker cykel är det ultimata färdsättet men det har ju sin nackdel att det tar upp plats osv. Om du har möjlighet att ha cykeln inomhus kan du snöa in dig på dyrare cyklar eller fixed gear. Det är väldigt kul att ta sig runt med en cykel som väger 7-8kg med bra komponenter.

Edit: Vill också tillägga att skateboard inte svänger lika bra i låga hastigheter som scooter eller cykel. Om man behöver svänga runt folk vid trafikljus osv måste man vara rätt skicklig Mer erfarna skatare håller kanske inte med men det är så jag upplevt det som nybörjare.

Permalänk
Medlem

Kört el-bräda nu i lite över ett år. Longboard med offroadhjul. Använt den till att pendla till jobbet.
Fungerat bra men det måste va tort, de är ju inte helt vattentäta så fukt är inget bra.
Annars tog det väl mig 20-30min att lära mig åka så pass bra att jag kunde köra bland folk, aldrig åkt skateboard innan men var hyfsat lätt att lära sig ändå.

Fördelar:
Roligt sätt att ta sig till jobbet
Billigare än att köra bil/åka kollektivt

Nackdelar:
Funkar bara på typ vår/sommar/höst när det är tort
Tung att bära på och tar mycket plats om man inte har vettig förvaring.
Ca 1mils räckvidd i Gbg med alla backar och med Offroad hjul.

Permalänk
Medlem

@Chkeh: Har du cash köp en Onewheel, den tar sig fram överallt till skillnad från en bräda och de flesta el-sparkar. Det absolut bästa är att du kan dricka öl och röka samtidigt, lol..
El-Cykel är skit tråkigt, när du kan åka snowboard på asfalt..
Beroende på avstånd så har de två modeller, Pint är smidig om du bor mitt i smeten men lite långsammare och kort räckvidd, Xr om du har längre pendlingsavstånd.
Jag har åkt skateboard i min ungdom och skulle aldrig våga köpa en el-board, första stenen och du har inga framtänder plus att Sverige har för dålig asfalt. Ska sägas att onewheel är inte riskfri, men känns betydligt tryggare. Ja du kommer att vurpa ändå. Lol.
Cykel är för fegisar..