Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Hmm, vad tror ni om Drop + THX Panda Wireless Headphones?
https://drop.com/buy/drop-wireless-headphones/story

Review
https://www.techradar.com/reviews/drop-thx-panda-wireless-hea...

Skulle detta kunna vara en bra lösning för att både få riktigt vasst ljud trådlöst men också lämpade trådade framför datorn men en DAC?

Vore trevligt med ett par lurar som fungerar riktigt bra för båda syften för att undvika för många lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmm, vad tror ni om Drop + THX Panda Wireless Headphones?
https://drop.com/buy/drop-wireless-headphones/story

Review
https://www.techradar.com/reviews/drop-thx-panda-wireless-hea...

Skulle detta kunna vara en bra lösning för att både få riktigt vasst ljud trådlöst men också lämpade trådade framför datorn men en DAC?

Vore trevligt med ett par lurar som fungerar riktigt bra för båda syften för att undvika för många lurar.

Trådlösa lurar har inbyggd DAC.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Trådlösa lurar har inbyggd DAC.

Ja, men jag tänkte att när man sitter vid datorn kanske man får ännu bättre ljud om man kör lurarna passivt (avstängda) men vidare i en extern DAC? Kör du via BT går du så klart via lurarnas inbyggda DACen.

Även med mina Momentum 3 kan jag välja mellan om jag vill köra dem med lurarnas interna DAC eller passivt när jag sitter vid datorn.

Men misstänker att dessa kommande Drop + THX Panda Wireless Headphones kanske är på en annan högre/vassare nivå för båda syftena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, men jag tänkte att när man sitter vid datorn kanske man får ännu bättre ljud om man kör lurarna passivt (avstängda) men vidare i en extern DAC? Kör du via BT går du så klart via lurarnas inbyggda DACen.

Även med mina Momentum 3 kan jag välja mellan om jag vill köra dem med lurarnas interna DAC eller passivt när jag sitter vid datorn.

Men misstänker att dessa kommande Drop + THX Panda Wireless Headphones kanske är på en annan högre/vassare nivå för båda syftena?

Om du kör trådat går du miste om THX-tekniken och allt annat som är speciellt med dessa lurar, ser inte riktigt poängen med det

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Om du kör trådat går du miste om THX-tekniken och allt annat som är speciellt med dessa lurar, ser inte riktigt poängen med det

Hmmm, jag ska försöka förklara. Det här handlar om att både ha ett riktigt vasst ljud när man kör via BT men också ett maxat ljud hemma framför datorn.

Jag hade fått för mig att man fick ett ännu bättre ljud om man kör en extern DAC + trådade (passiva) lurar när man sitter vid datorn/laptopen? Det är väl så väldigt många här i tråden gör, ett par bra lurar (ofta studiolurar, trådade så klart) + en DAC/AMP för att få ett så bra ljud som möjligt?

Men det du menar är att Drop Panda lurarna är såpass bra så att man får ett ännu vassare ljud med deras egna interna DAC vs en bra extern DAC?

Däremot när man är mobil, promenerar, buss etc absolut, då kommer jag självklart köra lurarna aktiva och använda lurarnas DAC.

Jag har blivit mer och mer nyfiken på att prova ett par trådade lurar + extern dac (och eventuellt en amp) vid datorn för att se hur pass mycket ljud bättre det blir. Men om det nu är så att det kan finnas såpass bra lurar som både lämpar sig för BT i aktivt läge och som passiva (avstängda - trådat) med en extern DAC vore ju det bra, då slipper jag helt enkelt ha två par lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, jag ska försöka förklara. Det här handlar om att både ha ett riktigt vasst ljud när man kör via BT men också ett maxat ljud hemma framför datorn.

Jag hade fått för mig att man fick ett ännu bättre ljud om man kör en extern DAC + trådade (passiva) lurar när man sitter vid datorn/laptopen? Det är väl så väldigt många här i tråden gör, ett par bra lurar (ofta studiolurar, trådade så klart) + en DAC/AMP för att få ett så bra ljud som möjligt?

Men det du menar är att Drop Panda lurarna är såpass bra så att man får ett ännu vassare ljud med deras egna interna DAC vs en bra extern DAC?

Däremot när man är mobil, promenerar, buss etc absolut, då kommer jag självklart köra lurarna aktiva och använda lurarnas DAC.

Jag har blivit mer och mer nyfiken på att prova ett par trådade lurar + extern dac (och eventuellt en amp) vid datorn för att se hur pass mycket ljud bättre det blir. Men om det nu är så att det kan finnas såpass bra lurar som både lämpar sig för BT i aktivt läge och som passiva (avstängda - trådat) med en extern DAC vore ju det bra, då slipper jag helt enkelt ha två par lurar?

Dessa marknadsförs för den som gillar hi-fi "on the go", då du egentligen köper ett komplett trådlöst hifi-system. Det är också här den skiner, som trådad hörlur är den nog medioker som bäst.

Det du betalar för med THX-tekniken, ska motsvara eller åtminstone vara väldigt lik den i THX 789, som kostade ca 399$ senast jag kollade. Detta är dessutom en av de mest populära desktop amparna som går att köpa för entusiaster.
Säg att du skulle du köpa en sådan AMP och sedan en DAC så blir det helt plötsligt väldigt dyrt, och då har du trots allt bara ett par mediokra hörlurar.

Som en hybrid tycker jag dock att de skulle fungera alldeles utmärkt, men att man då använder dem trådlöst som det är tänkt.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Tanken med Drop Panda är just att den ska användas trådlöst så det är ingen idé lägga till något.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Dessa marknadsförs för den som gillar hi-fi "on the go", då du egentligen köper ett komplett trådlöst hifi-system. Det är också här den skiner, som trådad hörlur är den nog medioker som bäst.

Det du betalar för med THX-tekniken, ska motsvara eller åtminstone vara väldigt lik den i THX 789, som kostade ca 399$ senast jag kollade. Detta är dessutom en av de mest populära desktop amparna som går att köpa för entusiaster.
Säg att du skulle du köpa en sådan AMP och sedan en DAC så blir det helt plötsligt väldigt dyrt, och då har du trots allt bara ett par mediokra hörlurar.

Som en hybrid tycker jag dock att de skulle fungera alldeles utmärkt, men att man då använder dem trådlöst som det är tänkt.

Tack, jag är med nu, förstår.

För att citera dig: "Säg att du skulle du köpa en sådan AMP och sedan en DAC så blir det helt plötsligt väldigt dyrt, och då har du trots allt bara ett par mediokra hörlurar."

Min kommentar: Det var just kvalitén i lurarna om man också ibland kör dem passivt - trådat som jag var ute efter vilket du nu svarat på.

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på dessa men i så fall uppenbarligen trådat istället (både för mobil och dator). Om jag förstår det korrekt är de väldigt lättdrivna.

Audeze LCD-1
https://www.audeze.com/products/lcd-1

Review:
https://www.youtube.com/watch?v=AabXYdmrqgo

Någon här som testat/lyssnat på dessa rackare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Jag gillar dem men diskanten är lite vass tycker jag, kanske går fixa med eq dock. Körde på 32 ohm för dem ska va lättdrivna från laptopen då jag reser och bor på hotell endel och inte orkar släpa på massa utrustning.
Hemma har jag HD 650 med dac + amp som jag är väldigt nöjd med

HD650 mumma 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Jo precis, såg den på referenceaudio med det va utan iPower så la beställningen på amazon istället.

Cirka 60 kronor billigare via amazon jämfört med hembiobutiken, ser ut som att hembiobutiken inte fått in den i lager än, kanske va därför jag inte hittade den när jag sökte på butiker i Sverige.

Väldigt nyfiken på om du blir nöjd med din Ifi Zen Can, vilka/vilken hörlur ska den driva? Är strömadaptern man får med europeisk eller amerikansk standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Väldigt nyfiken på om du blir nöjd med din Ifi Zen Can, vilka/vilken hörlur ska den driva? Är strömadaptern man får med europeisk eller amerikansk standard?

Hej!

Det va lite av ett impulsköp och jag ångrade mig ganska snabbt, avbröt ordern innan den gick igenom.
Om du beställer från Amazon.de är det en europeisk strömadapter.

Jag har ett par Argon T50RP MKIII med balanced mod.

Just nu sitter jag och tittar på följande AMPs

• SMSL SP200
• Monoprice Monolith THX 887
• Drop THX AAA 789
• Geshelli Labs Erish
• Schiit Magnius
• iFi Zen CAN ( behöver adapter xlr till 4.4mm )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Hej!

Det va lite av ett impulsköp och jag ångrade mig ganska snabbt, avbröt ordern innan den gick igenom.
Om du beställer från Amazon.de är det en europeisk strömadapter.

Jag har ett par Argon T50RP MKIII med balanced mod.

Just nu sitter jag och tittar på följande AMPs

• SMSL SP200
• Monoprice Monolith THX 887
• Drop THX AAA 789
• Geshelli Labs Erish
• Schiit Magnius
• iFi Zen CAN ( behöver adapter xlr till 4.4mm )

Tänk på att huvudbandet (den mjuka delen som skall ligga mot huvudet) kan sträckas ut när du hänger upp hörlurarna i detta vilket kan påverka funktionen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Om du kör trådat går du miste om THX-tekniken och allt annat som är speciellt med dessa lurar, ser inte riktigt poängen med det

Nä, men du ska komma ihåg att en del av oss gillar det analoga stereo ljudet när vi lyssnar på musik. Smaken är som baken

Permalänk
Medlem

Kan det vara bättre satsa på slutna lurar för basens skull eller det beror också mycket på dac och i synnerhet amp?

Permalänk
Skrivet av makatech:

Kan det vara bättre satsa på slutna lurar för basens skull eller det beror också mycket på dac och i synnerhet amp?

Spelar egentligen ingen roll vilken konstruktion luren har i sig. DT990 har till exempel skitmycket bas. Men generellt är väl de flesta bastunga lurar oftast slutna men det finns en drös undantag. dac/amp skulle jag säga har liten om ens någon inverkan på om luren har mycket bas eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kan det vara bättre satsa på slutna lurar för basens skull eller det beror också mycket på dac och i synnerhet amp?

Håller med @Agustavsson : DAC/amp gör inte några stora skillnader för basen, undantaget möjligen en väldigt underdimensionerad amp eller riktigt usel DAC. Ja, eller undantaget DAC/AMP har nån slags basboost funktion då förstås!

Mest beror det på hörluren, men generellt verkar det enklare att konstruera stängda lurar med slagkraftig bas med stängda lurar.
Många öppna lurar med mer bas kan bli lite distade och odistinkta i basen också, när volymen ökar.
Så vill man ha stor kontrollerad bas på öppna lurar får man kanske leta lite längre, men föredrar man öppna lurar så är det nog värt det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Skrev för inte så längesen att jag hade bekymmer med 6xx. Den ena luren la av, nu vet jag att det är kabeln för när jag bytte sida då slutade den vänstra att fungera istället för det högra. Så det är kabeln som är orsaken. Vart kan man skaffa bra kabel som håller?

Permalänk
Skrivet av moondragon84:

Skrev för inte så längesen att jag hade bekymmer med 6xx. Den ena luren la av, nu vet jag att det är kabeln för när jag bytte sida då slutade den vänstra att fungera istället för det högra. Så det är kabeln som är orsaken. Vart kan man skaffa bra kabel som håller?

Vad vill du ha för längd? Originalkabeln till HD650 är bra men lång ( 3 meter )
Själv köpte jag Denna som verkar vara riktigt bra. Å andra sidan så sliter jag inte mycket på mina grejer utan jag ville mest ha en kabel som inte är tre meter lång vid skrivbordet.

Permalänk

@Agustavsson: Tydligen har många problem med just Drops egna kabel. Verkar vara vanligt att ena sidan lägger av som jag läst på forum mm. Tack för länken min sennheiser compadre.

Permalänk
Medlem

@Roger W
@Agustavsson

Tack för svar, ja, jag velar lite mellan vilken trådad lur jag ska prova först.

Har mycket bred musiksmak men lyssnar ändå mest på rock, metall, stoner etc. Lite bas är skönt men behöver/ska absolut inte vara överdrivet.

Varit inne på HD650 som verkar extremt populär här i forumet, tänkte att det blir svårt att gå fel med den, även HD660s möjligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@Roger W
@Agustavsson

Tack för svar, ja, jag velar lite mellan vilken trådad lur jag ska prova först.

Har mycket bred musiksmak men lyssnar ändå mest på rock, metall, stoner etc. Lite bas är skönt men behöver/ska absolut inte vara överdrivet.

Varit inne på HD650 som verkar extremt populär här i forumet, tänkte att det blir svårt att gå fel med den, även HD660s möjligen.

Lyssna på hd650 innan köp är mitt tips, gärna en längre stund. Den är inte för alla, jag tycker den låter bra men långt ifrån den "roligaste" hörluren jag lyssnat på.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Skrev för inte så längesen att jag hade bekymmer med 6xx. Den ena luren la av, nu vet jag att det är kabeln för när jag bytte sida då slutade den vänstra att fungera istället för det högra. Så det är kabeln som är orsaken. Vart kan man skaffa bra kabel som håller?

Ljudmakarn.se
De är extremt duktiga på hörlurar. Har en hel drös hängandes i affären för provning. Har tur som bor i Stockholm så jag kan åka förbi och prova saker innan köp. De har även mycket bra service och är trevliga. Bästa handlarn för hörlurar i Svealand skulle jag säga!

Permalänk
Skrivet av makatech:

@Roger W
@Agustavsson

Tack för svar, ja, jag velar lite mellan vilken trådad lur jag ska prova först.

Har mycket bred musiksmak men lyssnar ändå mest på rock, metall, stoner etc. Lite bas är skönt men behöver/ska absolut inte vara överdrivet.

Varit inne på HD650 som verkar extremt populär här i forumet, tänkte att det blir svårt att gå fel med den, även HD660s möjligen.

Jag hade ett par 650 för ett par år sedan och gillade dom inte alls. Det är ju en ganska opersonlig lur kan jag tycka, men det är nog det som gjort den så populär, det blir sällan fel oavsett musik. Fick för mig att testa HD600 och dom tycker jag är trevligare. Dom har en smula mer liv i toppen vilket inte gör dom lika menlösa som 650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Nä, men du ska komma ihåg att en del av oss gillar det analoga stereo ljudet när vi lyssnar på musik. Smaken är som baken

Förstår inte meningen med den kommentaren, vad pratar du om och på vilket sätt är det överhuvudtaget relevant i sammanhanget? Du tror alltså att THX betyder surround, är det på den nivån?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Förstår inte meningen med den kommentaren, vad pratar du om och på vilket sätt är det överhuvudtaget relevant i sammanhanget? Du tror alltså att THX betyder surround, är det på den nivån?

Tydligen trodde jag det. Men läste på lite om hur detta är implementerat i blåtandslösningar med trådlösa hörlurar.
Dock är jag inget fan av dessa slags hörlurar alls. Kör portabel dac/amp fio och ett par fidelio när jag åker någonstans. Var mera en input om smak när det gäller val av hörlurar. Kommer aldrig köpa ett par blåtands igen.
Möjligtvis opererar jag in ett chip i tinningen när tekniken kommit så långt. Simma lungt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Jag hade ett par 650 för ett par år sedan och gillade dom inte alls. Det är ju en ganska opersonlig lur kan jag tycka, men det är nog det som gjort den så populär, det blir sällan fel oavsett musik. Fick för mig att testa HD600 och dom tycker jag är trevligare. Dom har en smula mer liv i toppen vilket inte gör dom lika menlösa som 650.

Din poäng är fullt valid. Samtycker verkligen i din åsikt.

Permalänk
Medlem

@Honskadad
@Agustavsson

Bra med åsikter om HD600 vs HD650, tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

@Honskadad
@Agustavsson

Bra med åsikter om HD600 vs HD650, tack.

Jepp HD600 är ett alternativ som jag tyvärr inte hört, vore iofs bra få höra eller 660s.. Fast lyssnar du på musik där trummisen smäller cymbaler så kan ju HD650 passa åndå. Fast det beror väl på diskant känsligheten i ens öron.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra med er som kanske har prövat eller har koll på. Suttit och kollat på ett par hörlurar som jag velat ha väldigt länge - nämligen HD650 alternativt HD600 då jag hört att dessa ska fungera rätt bra för musik såväl som gaming och så. Men sen så gled jag in på ett par Hifiman Sundara, som för det första ser väldigt fina ut och verkar ha väldigt bra ljud. Tänkte om någon här kanske kan gå i godo för dom? Har kollat upp det mesta om Sennisarna så har någorlunda koll på dom, däremot Sundaras, informera mig!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |