Apples första ARM-baserade Macbook får läckta specifikationer

Permalänk
Medlem

Enligt macrumors så ska det sitta en A14X cpu i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

blir typ 9436kr med inräknad moms, copyswede och kemikalieskatt. Sen brukar det väl bli ett Sverige-premiumpris också.
Sen vet jag inte om den blir modulär, brukar deras laptops vara det?

En Apple-dollar är snarare värd ungefär 13 svenska kronor om man tittar på andra av deras produkter, så 10995 kr är nog en mer realistisk gissning.

Och jag tror kallt man kan räkna med att den inte är särskilt modulär alls. Så man lär inte kunna uppgradera RAM, SDD, batteri eller liknande, i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Står ju $849 i artikeln.
Helt klart rimligt för en ultrabook

En ultrabook som spöar valfri intel/amd-laptop... coolt... jepp!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut även okej pris för en sådan här dator, trodde apple skulle ha ett högre pris då dom vanligt vis ligger högt på sina maskiner.

Permalänk
Medlem

Mossan är intresserad av en MacBook Pro 16". Men man borde väl vänta tills ARM versionen släpps så man har bättre framtida stöd.

Känns lite dumt o köpa x86 sista generationen hos Apple som de sen överger helt.

Sen undrar man ju om det kommer vara barnsjukdommar också vid sådan övergång (känns ju inte direkt som ett "slutet" system som Ipad, Iphone med IOS. MacOS är ju mer öppet för program utanför app store osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sen undrar man ju om det kommer vara barnsjukdommar också vid sådan övergång (känns ju inte direkt som ett "slutet" system som Ipad, Iphone med IOS. MacOS är ju mer öppet för program utanför app store osv.

Ge bara Apple lite tid, så kan de nog åtgärda det problemet!

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter hålla tummarna för att de släpper en mini samtidigt, tror en sådan skulle sälja väldigt bra i dagsläget. Gissar att många utvecklare skulle köpa en bara för att kunna testa mot.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Känns lite dumt o köpa x86 sista generationen hos Apple som de sen överger helt.

Om man köper en x86-baserad Mac nu så kan man räkna med gott stöd under produktens livstid. Det kommer dels ta flera år innan alla produkter är över i Apple silicon och Apple kommer heller inte överge sin stora användarbas på x86. Däremot kommer ju andrahandsvärdet på en x86 sannolikt bli lägre ganska snabbt samt att den nya sannolikt blir en betydligt bättre maskin, så det kan nog vara värt att vänta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Verkar lovande. Har planer på att köpa en ny laptop men kanske bör invänta denna.

Känns ju lite risky att köpa gen 1 av något dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Inte vad jag vet. Men, Apple borde skämmas att dom fortfarande skickar med den otroligt daterade 720p kameran och inte uppdaterar till en vettig 1080p. Har för mig att dom skyller på storlek, men kan det verkligen stämma?

Apple kör med 720p i de bärbara och numer med 1080p i iMacarna. Skälet lär vara att kameran sitter i skärmen, och den är för tunn för att få plats med något bättre. Gjorde en gång ett försök att hitta ett motbevis för den teorin, men lyckades inte - alla bärbara med så tunn skärm har 720p-kameror eller sämre (källa: Prisjakt, sökte på bärbara med upplösning kamera mer än 720p och tittade på bilder. Samtliga hade en skärm ungefär lika tjock som en modern telefon). Dell försökte med att sätta kameran så att den poppade upp ur tangentbordet, men det gav en så konstig kamera-vinkel att de gick tillbaka.

Så ja, jag tror tyvärr att det kan stämma.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

720p facetime camera? Är det något som skiljer den från en vanlig 720p webcam?

Nej. Han nämner det sannolikt för att

* Den gamla 12”aren hade en ännu sämre kamera. Det här är sannolikt samma kamera som i MBA och MBP.
* Det är just nu vanligt med att folk gnäller på kameran i alla podcastar, för att alla jobbar hemma numer och har video-konferenser
* Apple bytte nyligen till 1080p i de sista iMacarna, och många hoppades att det skulle hända även på de bärbara. Det verkar tyvärr inte så sannolikt på grund av vad jag skrev ovan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

En Apple-dollar är snarare värd ungefär 13 svenska kronor om man tittar på andra av deras produkter, så 10995 kr är nog en mer realistisk gissning.

Och jag tror kallt man kan räkna med att den inte är särskilt modulär alls. Så man lär inte kunna uppgradera RAM, SDD, batteri eller liknande, i efterhand.

Menade modulär när man köper den, dvs en config

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag sitter upp mot 20 timmar per vecka i Teamsmöten, det är mycket enklare att fokusera och hålla energin upp med bra bild på dom man kommunicerar med. När jag kör möten via min PC brukar folk säga, "vilken bra bild du har" och man märker att dom uppskattar det. Däremot när jag kör via Macen så klagar folk.

Apple har ju uppdaterat kameran i senaste iMac till 1080p, så långsamt är dom nog på gång att göra det i alla produkter framåt.

Ja skillnaden i peng måste ju vara väldigt liten tänker jag.
Jag själv sitter också endel i möten men jag har nog inte brytt mig speciellt mycket i den kvaliteten. Då tycker jag nog det är bättre att ha en kamera med bra optik/sensor som kan hantera olika ljusa miljöer bättre än att den har högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Menade modulär när man köper den, dvs en config

Enligt nyheten så kommer RAM och SSD vara konfigurerbart. RAM 8GB,16GB, SSD 256GB,512GB,(1TB). Jag har inte sett några rykten som tyder på att man kommer kunna välja olika CPU-varianter, men det är väl inte helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag sitter upp mot 20 timmar per vecka i Teamsmöten, det är mycket enklare att fokusera och hålla energin upp med bra bild på dom man kommunicerar med. När jag kör möten via min PC brukar folk säga, "vilken bra bild du har" och man märker att dom uppskattar det. Däremot när jag kör via Macen så klagar folk.

Apple har ju uppdaterat kameran i senaste iMac till 1080p, så långsamt är dom nog på gång att göra det i alla produkter framåt.

Här måste alla laptop-makare skärpa sig tycker jag, jag har en extern logitech 1080p kamera som funnits i 7 år! Den spöar samtliga laptop-kameror jag testat med hästlängder. Köper inte att det skulle vara utrymmesbrist som hållit kvar dom sketna 720 kamerorna så här länge.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Endast en USB-C port. Kom igen ge kunderna iallfall två.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Apple kör med 720p i de bärbara och numer med 1080p i iMacarna. Skälet lär vara att kameran sitter i skärmen, och den är för tunn för att få plats med något bättre. Gjorde en gång ett försök att hitta ett motbevis för den teorin, men lyckades inte - alla bärbara med så tunn skärm har 720p-kameror eller sämre (källa: Prisjakt, sökte på bärbara med upplösning kamera mer än 720p och tittade på bilder. Samtliga hade en skärm ungefär lika tjock som en modern telefon). Dell försökte med att sätta kameran så att den poppade upp ur tangentbordet, men det gav en så konstig kamera-vinkel att de gick tillbaka.

Så ja, jag tror tyvärr att det kan stämma.

Något som vidare ger substans till din tes ovan är Microsoft Surface linje. Surface Pro har haft 1080P i alla fall sedan version 4, där sitter ju hela datorn bakom skärmen och tjockleken är lite större än typiska Ultrabooks. Däremot innehåller Surface Laptop även i sin senaste inkarnation fortfarande bara en 720p kamera.

Hade varit trevligt med 1080P som standard i dessa tider. Använder min SP4 rätt sparsamt numer, blir primärt som enhet för online-mötet just p.g.a. att kameran är rätt mycket bättre än hos den Ultrabook jag normalt använder som bara har 720p kamera...

Bra att veta att Imac har en "bra" inbyggd kamera, kan mycket väl bli min första Imac när den serien blir utrustad med "Apple silicon" (dock inte direkt p.g.a. kameran...). Tyvärr verkar rykten där viska om lansering först en bra bit in i 2021

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bra att veta att Imac har en "bra" inbyggd kamera, kan mycket väl bli min första Imac när den serien blir utrustad med "Apple silicon" (dock inte direkt p.g.a. kameran...). Tyvärr verkar rykten där viska om lansering först en bra bit in i 2021

Ja, dom släppte ju den uppdaterade 27"aren med x86 för bara några veckor sedan. Däremot kanske det blir en 24 lite tidigare. Men personligen vill jag isf ha den uppdaterade 27" med Apple Silicon.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja skillnaden i peng måste ju vara väldigt liten tänker jag.
Jag själv sitter också endel i möten men jag har nog inte brytt mig speciellt mycket i den kvaliteten. Då tycker jag nog det är bättre att ha en kamera med bra optik/sensor som kan hantera olika ljusa miljöer bättre än att den har högre upplösning.

Ja, den är många gånger det blir väldigt brusigt etc. Eller klassikern med folk som har ett fönster precis bakom sig och blir en siluett. Tycker bara att nu när det sannolikt kommer fortsätta med ännu mer hemjobb för många att det skulle löna sig med en riktigt bra kamera i en ultrabook.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Enligt nyheten så kommer RAM och SSD vara konfigurerbart. RAM 8GB,16GB, SSD 256GB,512GB,(1TB). Jag har inte sett några rykten som tyder på att man kommer kunna välja olika CPU-varianter, men det är väl inte helt omöjligt.

Gissningsvis även nu då, så lär priset i tweeten vara priset för grundversionen. Lär säkert gå upp till 20k om in mer med de "bästa" grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

På min tid hade man datorsalar, hela vägen upp till högskolan

Samma här... NT och Novell NetWare för hela slanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Edit: Och synd att de verkar envisas med butterfly-tangentborden. Är lite tråkigt att köpa en dator där man från början vet att tangentbordet är en svag punkt.

Att dom skulle använda butterfly igen gör mig skeptisk till att läckan stämmer alls, har svårt att tro att dom skulle gå tillbaka till butterfly efter att dom bytt ut mot Magic Keyboard i alla andra produkter.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Om man köper en x86-baserad Mac nu så kan man räkna med gott stöd under produktens livstid. Det kommer dels ta flera år innan alla produkter är över i Apple silicon och Apple kommer heller inte överge sin stora användarbas på x86. Däremot kommer ju andrahandsvärdet på en x86 sannolikt bli lägre ganska snabbt samt att den nya sannolikt blir en betydligt bättre maskin, så det kan nog vara värt att vänta.

Tackar för lite input.
Hon har inte bråttom så är nog värt o vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

<klipp>
D.v.s. Apples billigaste "skoldator" kommer, om de läckta resultaten stämmer, ha nästan 40 % högre enkeltrådprestanda än AMDs snabbaste U-modell och ~10 % högre än Intels toppmodell av Tiger Lake U (i7-1185G7). Värt att nämna då är att i7-1185G7 kommer ta kronan som den x86 CPU med högst enkeltrådprestanda av alla, inklusive desktop-modeller.
<klopp>

Ja, rent prestandamässigt kommer Apple helt säkert inte att släppa en undermålig maskin, tvärtom vill de säkert att de första intrycken av "Apple Silicon" ska vara rejält positiva. Den här 12" laptopen kommer såklart att springa cirklar runt min egen 10 år stationära dator alla dagar i veckan och två gånger på söndagar. (Förutom på självklara saker som internt lagringsutrymme, expansionsmöjligheter etc)

Skrivet av talonmas:

Varför skulle generell programmering inte fungera menar du? Specifik programmering där man utnyttjar x86 instruktionsuoosättningar och minneskonfiguration köper jag. Men generell? Då funkar ju papper o penna för bövelen

Jag uttryckte mig slarvigt, får skylla att jag skrev på telefonen och därför inte hade alla hjärnhalvorna påkopplade
Det jag menade var att om man ska börja på en utbildning med program- eller datorteknik som inriktning, och ska skaffa en dator som garanterat klarar allt som man kan förväntas träffa på under de närmsta 4-5 åren, så kan en intel-mac uppfylla detta genom att kunna köra Windows och Linux virtuellt, eller via boot camp, utan några som helst problem, i de fall det inte går att köra labbar eller programmeringsövningar i MacOS.

Jag är helt övertygad om att MacOS på ARM, med Rosetta2, kommer att köra Intel-program utan problem och i hastighet som räcker och blir över.

Kanske är det jag som inte hängt med, men när jag läste på universitet var det nästan ett krav på att antingen göra labbar/programmeringar i skolan, eller om man skulle göra dem hemma - använda Windows eller Linux. Minns exempelvis det halvt ironiska att mikroprocessorprogrammeringskursen, där vi skulle använda Codewarrior, gjordes på Windowsdatorer i labbet och sedan fick vi med en CD hem att installera Codewarrior med på våra PC-datorer, om vi ville. Däremot kunde man, såvitt jag vill minnas, inte få licens för att installera det på Mac, trots att Codewarrior väl ursprungligen är ett Mac-program. (Nu är det ju gigantiskt och jag har ingen överblick på just Codewarrior längre, tog det bara som exempel)

Tillägg: Jag har ju länge tyckt att Macar varit för dyra, men att MacOS varit bra. Ska man snabbt, lätt, fast kanske inte billigt, ha en dator som klarar det mesta är ju Macar bra.

Här har Apple en ny plattform, men de har redan (fått) portat de viktigaste programmen och har Rosetta2 som kör resterande i bra hastighet.

Köper man en Macbook ARM så får man alltså en dator som klarar en hel skoldag på 1 laddning. Den kommer med Pages, Keynote, Numbers förinstallerat - vilket räcker ganska långt. Stöd för e-böcker. Har ok kalender och mailklient, ifall man vill ha sådan. App Store för att lätt hitta säkra program. Det går att köra Google och Microsofts produkter utan problem vad det verkar. Det följer med program för musik, bilder, filmredigering. Ett mycket mer komplett operativsystem än det Microsoft numera skickar med. Perfekt skoldator. Och med ett pris på runt 10000 inte så fasligt dyrt om man slår ut det på 4-5 år. (Däremot skulle jag själv inte vilja ha så liten skärm, men det är ju en personlig preferens)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Att dom skulle använda butterfly igen gör mig skeptisk till att läckan stämmer alls, har svårt att tro att dom skulle gå tillbaka till butterfly efter att dom bytt ut mot Magic Keyboard i alla andra produkter.

Det har snackats ett tag om att butterfly-tangenbordet kommer tillbaka, så det är nog på gång. Minns att den gamla 12" Macbooken aldrig fick "Magic Keyboard" - den hade butterfly och lades ner innan de bytte tillbaka på resten.

Personligen hade jag hoppats att Apple hade slutat med sin absurda millimeterjakt, men det lär väl inte hända, så det näst bästa är att de går tillbaka till situationen före 2012 - dvs att det finns tunna datorer och det finns snabba datorer, men de tunna datorerna är inte snabba och de snabba är inte tunna. Då kan vi kanske få MBPer som är bra att jobba med, istället för bara "OK", vilket är vad de varit ett tag nu (Jag har en 13" 2016, med välfungerande butterfly-tangentbord)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det har snackats ett tag om att butterfly-tangenbordet kommer tillbaka, så det är nog på gång. Minns att den gamla 12" Macbooken aldrig fick "Magic Keyboard" - den hade butterfly och lades ner innan de bytte tillbaka på resten.

Personligen hade jag hoppats att Apple hade slutat med sin absurda millimeterjakt, men det lär väl inte hända, så det näst bästa är att de går tillbaka till situationen före 2012 - dvs att det finns tunna datorer och det finns snabba datorer, men de tunna datorerna är inte snabba och de snabba är inte tunna. Då kan vi kanske få MBPer som är bra att jobba med, istället för bara "OK", vilket är vad de varit ett tag nu (Jag har en 13" 2016, med välfungerande butterfly-tangentbord)

4th generation butterfly är den som sitter i 2019-års modellerna, den gick in i programmet för utökad garanti samma dag som produkterna släpptes. Släpper dom ytterligare en produkt med den så blir jag förvånad faktiskt

Ok, jag hade en 2016 MBP 13 själv vars tangentbord krånglade, min nuvarande 2018 har fått nytt tangentbord en gång. Sitter faktiskt mest med en 2020 Air nu pga att jag gillar Magic Keyboard så mycket mer även om jag har en 2018 MBP också.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

4th generation butterfly är den som sitter i 2019-års modellerna, den gick in i programmet för utökad garanti samma dag som produkterna släpptes. Släpper dom ytterligare en produkt med den så blir jag förvånad faktiskt

Nej, det är det faktiskt inte. Den som sitter i 2019 är "updated 3rd generation" enligt Apple. Detta är ett problem med att folk på nätet hittar på egna namn på saker och ting. "1st gen" var 2015 Macbook. "2nd gen" var 2016 MBP. 2017 MBP var "updated 2nd gen" enligt Apple, men väldigt väldigt många kallade det för "3rd gen". När Apple sedan släppte 2018 MBP (med "kondomen", ett gummilager för att skydda mekanismen mot smuts), kallade de detta för "3rd gen", och nätet bytte snabbt fot. Apple gjorde sedan mindre uppdateringar av den till 2019 års modeller och kallade den "updated 3rd gen", men precis som förra gången fick folk för sig att kalla den "4th gen". Om Apple säger att det är 4th gen, så är det INTE samma som i 2019 MBP.

Jag brukar ge dem versionsnummer för att förklara:

2015 MB: 1.0
2016 MBP: 2.0
2017 MBP: 2.1 (eller t.o.m 2.2, det fanns minst en uppdatering till under 2016s livstid)
2018 MBP: 3.0
2019 MBP: 3.1

Poängen med detta är att det är lättare att förklara vilken version man får om man byter ut tangentbordet - man får den nyaste versionen med samma första-siffra. Det finns nämligen en version "2.3" som man får om ens 2.x-tangentbord går sönder, alltså nyare än den i 2017.

Citat:

Ok, jag hade en 2016 MBP 13 själv vars tangentbord krånglade, min nuvarande 2018 har fått nytt tangentbord en gång. Sitter faktiskt mest med en 2020 Air nu pga att jag gillar Magic Keyboard så mycket mer även om jag har en 2018 MBP också.

Det är helt OK att tycka det! Jag tycker bättre om Magic keyboard än butterfly, men om jag måste välja säger jag nog butterfly över det tangentbordet som satt i 2012-15 års MBP. YMMV.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, rent prestandamässigt kommer Apple helt säkert inte att släppa en undermålig maskin, tvärtom vill de säkert att de första intrycken av "Apple Silicon" ska vara rejält positiva. Den här 12" laptopen kommer såklart att springa cirklar runt min egen 10 år stationära dator alla dagar i veckan och två gånger på söndagar. (Förutom på självklara saker som internt lagringsutrymme, expansionsmöjligheter etc)

Jag uttryckte mig slarvigt, får skylla att jag skrev på telefonen och därför inte hade alla hjärnhalvorna påkopplade
Det jag menade var att om man ska börja på en utbildning med program- eller datorteknik som inriktning, och ska skaffa en dator som garanterat klarar allt som man kan förväntas träffa på under de närmsta 4-5 åren, så kan en intel-mac uppfylla detta genom att kunna köra Windows och Linux virtuellt, eller via boot camp, utan några som helst problem, i de fall det inte går att köra labbar eller programmeringsövningar i MacOS.

Jag är helt övertygad om att MacOS på ARM, med Rosetta2, kommer att köra Intel-program utan problem och i hastighet som räcker och blir över.

Kanske är det jag som inte hängt med, men när jag läste på universitet var det nästan ett krav på att antingen göra labbar/programmeringar i skolan, eller om man skulle göra dem hemma - använda Windows eller Linux. Minns exempelvis det halvt ironiska att mikroprocessorprogrammeringskursen, där vi skulle använda Codewarrior, gjordes på Windowsdatorer i labbet och sedan fick vi med en CD hem att installera Codewarrior med på våra PC-datorer, om vi ville. Däremot kunde man, såvitt jag vill minnas, inte få licens för att installera det på Mac, trots att Codewarrior väl ursprungligen är ett Mac-program. (Nu är det ju gigantiskt och jag har ingen överblick på just Codewarrior längre, tog det bara som exempel)

Tillägg: Jag har ju länge tyckt att Macar varit för dyra, men att MacOS varit bra. Ska man snabbt, lätt, fast kanske inte billigt, ha en dator som klarar det mesta är ju Macar bra.

Här har Apple en ny plattform, men de har redan (fått) portat de viktigaste programmen och har Rosetta2 som kör resterande i bra hastighet.

Köper man en Macbook ARM så får man alltså en dator som klarar en hel skoldag på 1 laddning. Den kommer med Pages, Keynote, Numbers förinstallerat - vilket räcker ganska långt. Stöd för e-böcker. Har ok kalender och mailklient, ifall man vill ha sådan. App Store för att lätt hitta säkra program. Det går att köra Google och Microsofts produkter utan problem vad det verkar. Det följer med program för musik, bilder, filmredigering. Ett mycket mer komplett operativsystem än det Microsoft numera skickar med. Perfekt skoldator. Och med ett pris på runt 10000 inte så fasligt dyrt om man slår ut det på 4-5 år. (Däremot skulle jag själv inte vilja ha så liten skärm, men det är ju en personlig preferens)

Ah, bra förtydligande. Håller helt med

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Tycker egentligen Apple ger bland de jobbigaste datorupplevelserna man kan få
..MEN..
Om det är så att denna är fläktlös, förhållandevis sval, och har den utlovade batteritiden och priset + den beryktade prestandan... Ja... Då kanske "vill ha"-begäret blir för stort. Kanske ev uppstår en ny hackintosh-scen, eller snarare slaktintosh, där man demolerar miljön apple vill tvinga på en, och ersätter med nått bättre med mer kontroll och datorkänsla.... Ja... då kommer jag nog inte kunna bärga mig.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@lastninja: Jag kan nog tänka mig att en del skaffar den för att köra ARM-Linux, det verkar ju åtminstone som att det ska vara möjligt. Ska man köra Linux ARM lär det väl inte drälla av andra bra och snabba laptopar som kan det till en början? Sen får vi se hur det går med Windows ARM64.

Tror tyvärr att "hackintosh"-datorer kommer att förpassas till historien. Men laddar man på en rejäl 2021-Intel-PC med MacOS så kommer den nog att hålla några år. Jag kör ju en äldre PC med MacOS, och äldre MacBook Pro, jag kan mycket väl tänka mig att uppgradera till en ARM-Mac om priset blir rätt - men mer troligt blir väl även min nästa "Mac" en begagnad PC med MacOS installerat med Opencore eller nåt liknande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7