Råd för nätverksbygge i lättbetonghus

Permalänk

Råd för nätverksbygge i lättbetonghus

Hej på er!

Jag har precis flyttat till hus och spolade in fiber i måndags.

Nu har jag upptäckt att min gamla trotjänare Asus RT-AC68U inte riktigt mäktar med på samma sätt som den gjort i smålägenheter.

Min ursprungliga tanke var att köpa ytterligare Asus-router (routrar?) och förlänga via ethernet som accesspunkter eller via AIMesh, men jag har börjat fundera om det verkligen är rätt väg att gå.

Mina förutsättningar är:
- Inkommande fiber i ena änden av huset, källaren.
- "Gaming-grotta" motsatt sida av källaren. (bra namn, ska använda det!)
- Boyta med alla sovrum på entréplanet ovanför.

När routern sitter vid inkommande fiber i dagsläget är det WiFi-mässigt total radioskugga på bortre delar av ovanplanet och dåligt i gaminggrottan. Hade ändå tänkt att dra kabel dit, men ändå.

Hur bör jag lägga upp mitt nätverk tycker ni? Behöver ju dra lite ethernet-kablar i källaren och enstaka upp till ovanplanet för TV osv så kanske inte räcker med ett renodlat mesh-system? Eller har jag missuppfattat den tekniken som mest wifi-inriktad?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dra kablar till de ställen som behövs och använda accesspunkter. Mesh bör undvikas.
Medans du håller på, dra gärna två kablar till resp. rum/stället som behöver det.

Använd gärna med fördel samma ställe för inkommande anslutning som en central punkt med router/brandvägg och switch/patchpanel, på det kan man bygga ut med mediaserver, backupenhet osv.

Permalänk

@tcntad:

Snyggt, tack för svar!

Någon rekommendation på vilken pryl? Behöver det vara Asus eller kan jag köra lite vad som? Något speciellt jag ska hålla utkik efter funktionsmässigt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@HansTriceps:

Vad gäller hårdvara är jag osäker, många verkar rekommenderae ubiquiti. Enklast där är en switch son stöder PoE så man slipper använda injektorer. För kabel från patchpanel till uttag/AP är det installationskabel som gäller, annars vanlig patchkabel.

Man kan troligen skippa den mer seriösa delen och dra vanliga patchkablar till varje plats och göra "navet" mindre och enklare, det finns mer insatta här än mig stom tur är:)

Permalänk

@tcntad:

Där tappade du mig lite, skulle du kunna tänka dig att förklara lite ovan?

Vart ska jag sätta switchen menar du? Efter min Asus-router men innan mina accesspunkter runtom?

Skulle rentav nedan diagram fungera ex?

De svarta ledningarna är naturligtvis ethernet och från AP'sarna och routern strömmar WiFi.

Länk till samma skiss : https://ibb.co/4sMRp2T

Permalänk
Medlem

@HansTriceps:

Jag rekommenderar också Ubiquiti som hårdvara för WiFi samt som POE+Switch. Om du använder enklare grejer kommer du nämligen att få olika WLAN i olika rum då de har olika SSID:n. Fördelen med AP från Ubiquiti exempelvis är att allt ser ut som ett WLAN och accesspunkterna lämnar över din enhet till nästa automatiskt.

Routern bör nu inte aggera WLAN utan det räcker med att den är en brandvägg samt delar ut ip-adresser. Så om du ersätter Router med Brandvägg i bilden ovan (kanske en Edge-router?)

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

@zonar:

Ah, kanon! Tror jag hänger med. Stort tack för er tid, båda två!

I övrigt funkar min enkla skiss kanske? Har du förslag på vilka enheter jag kan använda i så fall?

Accesspunkter tänker jag något av ubiquitis puckor och switchen har jag nog koll på, kanske något i denna stilen?
https://www.ui.com/unifi-switching/unifi-switch-8/

Vad gäller edge router, är det något som den här typ? Eller en större för att rentav slippa den "första" switchen?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1437355

Permalänk
Medlem

@HansTriceps:

Jag tror det där blir bra. Se bara till att det är switchen med POE som du du ansluter accesspunkterna till. Ubiquiti behöver en enhet som administrerar nätverket. Hos mig rullar Unifi-kontrollen på en egen server men jag tror att det ska gå att använda en Cloud-key om man vill slippa detta. Har inte läst på om den varianten men det är bra att tänka på det behövs något.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

jag skulle göra något sånt här.

router på inkommande i källaren (orange box)

En switch på varje våning (grön box)

Accesspunkt centralt på varje våning (limegrön box)

och x antal uttag på varje våning (röd box)

eventuellt även en switch i källaren om inte routerns portar räcker till

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av HansTriceps:

@tcntad:

Där tappade du mig lite, skulle du kunna tänka dig att förklara lite ovan?

Vart ska jag sätta switchen menar du? Efter min Asus-router men innan mina accesspunkter runtom?

Skulle rentav nedan diagram fungera ex?

https://i.ibb.co/vsm4khP/skiss.png

De svarta ledningarna är naturligtvis ethernet och från AP'sarna och routern strömmar WiFi.

Länk till samma skiss : https://ibb.co/4sMRp2T

Om du har möjlighet så skulle jag rekommendera kabel hela vägen från uttag till kopplingplats
Antingen om du gör det vid fibern, eller nåt annat ställe centralt i huset och drar kabel dit från fibern
Då får du möjlighet att köra VLAN för tv etc dit du exakt vill, utan att behöva ha smarta switchar överallt

Kan tipsa om en smidig kabel hos kjell, tunn nog att dra minst två i vanliga rör

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Ubiquiti! Jag bor i kåk på 225 m2 med ingående fiber entreplan i vardagsrummet och "gaming datorer" i källaren i andra delen av huset..också lättbetong.

V1 - Linksys E6300 router + nån Linksys wifi brygga
V2 - Asus router AC66 för hela huset
V3 - Asus router AC66 + 2 st UniFi AP AC Lite via (POE) kabel
V4 - (precis fått leverans av ny router och skall installera så fort nån av våra fem ungar inte är i vägen...) Networks EdgeRouter X SFP + UniFi RJ45 - SFP Transceiver Module + 2 st UniFi AP AC Lite

Min version 3 funkar fint med bra hastigheter och framförallt låg ping!
Stabilt so f*n. Inga omstarter behövs ever.
Kanske kan vara en bra uppgradering för din AC68? Kräver ju att du kan dra kabel...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av zonar:

@HansTriceps:

Jag tror det där blir bra. Se bara till att det är switchen med POE som du du ansluter accesspunkterna till. Ubiquiti behöver en enhet som administrerar nätverket. Hos mig rullar Unifi-kontrollen på en egen server men jag tror att det ska gå att använda en Cloud-key om man vill slippa detta. Har inte läst på om den varianten men det är bra att tänka på det behövs något.
/z

Jag hänger med!! Tror jag får läsa på och sätta mig in i Ubiquiti-systemet oavsett, men har fått rekommendationer om detta på många håll så känns som att det är rätt väg att gå.

Skrivet av Rouge of Darkness:

jag skulle göra något sånt här.

https://i.imgur.com/sZVfVX7.png

router på inkommande i källaren (orange box)

En switch på varje våning (grön box)

Accesspunkt centralt på varje våning (limegrön box)

och x antal uttag på varje våning (röd box)

eventuellt även en switch i källaren om inte routerns portar räcker till

Snyggt, älskar diagrammet! Tydligt och pedagogiskt för en som försöker förstå.. Precis så här tänkte jag, blir lite kabeldragning men det måste vara värt det!

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Om du har möjlighet så skulle jag rekommendera kabel hela vägen från uttag till kopplingplats
Antingen om du gör det vid fibern, eller nåt annat ställe centralt i huset och drar kabel dit från fibern
Då får du möjlighet att köra VLAN för tv etc dit du exakt vill, utan att behöva ha smarta switchar överallt

Kan tipsa om en smidig kabel hos kjell, tunn nog att dra minst två i vanliga rör

Hur menar du med "mellan uttag till kopplingsplats"? Är det mellan inkommande fiber och router vi pratar?

Skrivet av Vapo:

Ubiquiti! Jag bor i kåk på 225 m2 med ingående fiber entreplan i vardagsrummet och "gaming datorer" i källaren i andra delen av huset..också lättbetong.

V1 - Linksys E6300 router + nån Linksys wifi brygga
V2 - Asus router AC66 för hela huset
V3 - Asus router AC66 + 2 st UniFi AP AC Lite via (POE) kabel
V4 - (precis fått leverans av ny router och skall installera så fort nån av våra fem ungar inte är i vägen...) Networks EdgeRouter X SFP + UniFi RJ45 - SFP Transceiver Module + 2 st UniFi AP AC Lite

Min version 3 funkar fint med bra hastigheter och framförallt låg ping!
Stabilt so f*n. Inga omstarter behövs ever.
Kanske kan vara en bra uppgradering för din AC68? Kräver ju att du kan dra kabel...

Det låter väldigt likt min situation, husmässigt! Intressant att det alltså verkar funka hur som helst med Ubiquiti-ap's som förlängare av Asus-routers. Men då gissar jag att du har stängt av wlan från asusarna?

Permalänk

@HansTriceps: Tänkte mest så du drar kabel från en punkt till alla platser du ska ha uttag, utan att koppla ihop med switchar längst vägen
Var nån som pratade om switch per våning, men har man möjlighet så är det bättre att dra all kabel till en plint/skåp
Gör det mer framtidssäkert samt att man abra behöver hålla koll på en fungerande switch

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Jag hänger med!! Tror jag får läsa på och sätta mig in i Ubiquiti-systemet oavsett, men har fått rekommendationer om detta på många håll så känns som att det är rätt väg att gå.

Snyggt, älskar diagrammet! Tydligt och pedagogiskt för en som försöker förstå.. Precis så här tänkte jag, blir lite kabeldragning men det måste vara värt det!

Hur menar du med "mellan uttag till kopplingsplats"? Är det mellan inkommande fiber och router vi pratar?

Det låter väldigt likt min situation, husmässigt! Intressant att det alltså verkar funka hur som helst med Ubiquiti-ap's som förlängare av Asus-routers. Men då gissar jag att du har stängt av wlan från asusarna?

Han har bara en ASUS-router, en AC66.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Det låter väldigt likt min situation, husmässigt! Intressant att det alltså verkar funka hur som helst med Ubiquiti-ap's som förlängare av Asus-routers. Men då gissar jag att du har stängt av wlan från asusarna?

Precis. Min AC66 agerar bara router med WiFi avstängt. Jag förväntar mig inget jättehopp i prestanda med uppgradering till Edgeroutern, men gillar att ha ett och samma gränssnitt för hela nätverket och att det blir en clean installation då jag slipper en del kabel bakom subwoofern som idag agerar insyns-skydd till hela härvan vid ingående fiber...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

När du köper kabel i syfte att dra till uttag, se till att du köper installationskabel (enkarderlig ledare). Dessa är till för att tryckas ner i plintar (sax-plint för det mesta). Har man då en patchkabel (flerkarderlig ledare) så finns risken att saxarna i plinten skär av de tunna ledarna och kabeln glappar.

Likadant om man ska göra kablar med kontakter i ändarna, då är det patchkabel som gäller. När man crimper kontakter så trycks ett metallbleck ner i ledaren. Då vill man ha flerkarderligt (patchkabel).

I övrigt så håller jag med @tnctad ang upplägget. Kan också rekommendera Ubiquiti's Unifi-serie, speciellt AP's. Har en drös av deras AP's här hemma och även switchar, supernöjd.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Hej igen!

Några dagars dödläge här iom mycket på jobbet, men kämpar vidare med mitt hemnätverk som den rookie jag är.

Enligt nedan skiss;

Skulle nedan shoppinglista kunna vara ett bra alternativ för AP och "förstaswitch"? Stänger av WiFi på min gamla asus-router i så fall. Behövde jag eventuellt en CloudKey också eller fungerar detta systemet för sig självt? Har en server på nätverket jag skulle kunna använda om konfigureringen inte är sjukt avancerad.

Länk

Förstår att det är svårt att bedöma räckvidd osv för trådlöst nät osv, men jag tänker att jag börjar med en puck per våning och utökar om det behövs.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nog för att jag har bra syn men så bra ser jag inte-ish

En core switch vid inkommande med så många portar du kan komma behöva, det ska täcka grundbehovet plus expansion så hur många portar du behöver är upp till hur många rum du har samt antal uttag per rum + port för accesspunkter med POE.

Du kan ju med fördel använda en switch men ytterligare en för POE enbart kanske är nåt?

Alltid WAN > Router > LAN (Switchar, accesspunkter) > Enheter

Permalänk

@tcntad:

Haha! Nej, bilden blev inget vidare.

Den innehöll iaf två st Unifi AP-AC Lite och en POE-switch av samma tillverkare.