Billig-ish refresh av speldator?
Hej,
Det börjar bli dags att byta upp sig lite vad gäller datorn.
För tillfället är det en i7 (4770 tror jag?), 16GB RAM, GTX 970 på ett ASUS z97-a
Jag spelar egentligen inte jätteofta spel men jag kommer definitivt vilja spela Cyberpunk när det kommer. Har för tillfället en skärm på 1920x1080 som maxar på 60Hz och jag är inte så mycket finsmakare att det inte duger att fortsätta att köra på de begränsningarna, men kan man komma och sniffa på 4K-världen är det så klart ingen nackdel.
Är även sugen på att köra spel i VR vilket ibland är lite segt som det är nu, men det fungerar faktiskt hjälpligt för det jag testat (främst bilsimulatorer)
Det jag funderar på är främst att byta grafikkort och köpa ett typ uppgraderingspaket med moderkort, CPU och minnen. Kan behålla diskarna och tror väl att nätagget borde palla med fortfarande så vida det inte är massa nya sladdar jag kommer sakna?
Jag vet inte riktigt vad jag har för budget, men så lite som möjligt utan att man blir dumsnål och köper något som inte är en märkbar skillnad än en dator som kostade 14000kr för fem år sen eller så. Under 10k tycker jag väl man borde kunna landa på och få en märkbar skillnad, och en dator som iaf hade orkat med kommande generation spel på bra inställningar om man klarar sig med 60FPS i fullhd?
Jag har heller inte bråttom så finns det något generationsskifte man bör vänta in för att få lägre pris eller mer prestanda?