Permalänk
Medlem

Billig-ish refresh av speldator?

Hej,

Det börjar bli dags att byta upp sig lite vad gäller datorn.

För tillfället är det en i7 (4770 tror jag?), 16GB RAM, GTX 970 på ett ASUS z97-a

Jag spelar egentligen inte jätteofta spel men jag kommer definitivt vilja spela Cyberpunk när det kommer. Har för tillfället en skärm på 1920x1080 som maxar på 60Hz och jag är inte så mycket finsmakare att det inte duger att fortsätta att köra på de begränsningarna, men kan man komma och sniffa på 4K-världen är det så klart ingen nackdel.

Är även sugen på att köra spel i VR vilket ibland är lite segt som det är nu, men det fungerar faktiskt hjälpligt för det jag testat (främst bilsimulatorer)

Det jag funderar på är främst att byta grafikkort och köpa ett typ uppgraderingspaket med moderkort, CPU och minnen. Kan behålla diskarna och tror väl att nätagget borde palla med fortfarande så vida det inte är massa nya sladdar jag kommer sakna?

Jag vet inte riktigt vad jag har för budget, men så lite som möjligt utan att man blir dumsnål och köper något som inte är en märkbar skillnad än en dator som kostade 14000kr för fem år sen eller så. Under 10k tycker jag väl man borde kunna landa på och få en märkbar skillnad, och en dator som iaf hade orkat med kommande generation spel på bra inställningar om man klarar sig med 60FPS i fullhd?

Jag har heller inte bråttom så finns det något generationsskifte man bör vänta in för att få lägre pris eller mer prestanda?

Permalänk
Medlem

Om du inte har bråttom så kommer det nya grafikkort från både AMD och Nvidia snart. De kommer presenteras mellan september och november, enligt rykten, men då kommer toppmodellerna först. Övre mellanklassen kommer väl antagligen strax före julhandeln eller i början av nästa år.

Så vill du ha nyaste nytt så blir det säkert att vänta tills efter Cyberpunk släpps, tyvärr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Vill du absolut byta nu så är det här ett bra alternativ:

Ryzen 3600 är riktigt, riktigt prisvärd. Moderkortet är också det bästa kortet i sin prisklass, och har inbyggd wifi som bonus. Anledningen till att jag har plockat in 2070 Super över RX 5700 XT som vanligtvis är mera prisvärt är att Cyberpunk sponsras av Nvidia, vilket antagligen leder till bättre optimering. Dessutom har spelet stöd för Ray tracing, även om 2070 Super antagligen inte är tillräckligt starkt för det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vill du absolut byta nu så är det här ett bra alternativ:

https://komponentkoll.se/bild/FRxfh.png

Ryzen 3600 är riktigt, riktigt prisvärd. Moderkortet är också det bästa kortet i sin prisklass, och har inbyggd wifi som bonus. Anledningen till att jag har plockat in 2070 Super över RX 5700 XT som vanligtvis är mera prisvärt är att Cyberpunk sponsras av Nvidia, vilket antagligen leder till bättre optimering. Dessutom har spelet stöd för Ray tracing, även om 2070 Super antagligen inte är tillräckligt starkt för det.

Tack! Cyberpunk var bara ett exempel dock, jag köper inte en ny dator specifikt för det spelet och jag är småbarnsfar så att spela på releasedagen är inte jätteviktigt heller. Så det finns chans att plocka nuvarande generation GPUer billigare då, eller betala typ samma för bättre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Tack! Cyberpunk var bara ett exempel dock, jag köper inte en ny dator specifikt för det spelet och jag är småbarnsfar så att spela på releasedagen är inte jätteviktigt heller. Så det finns chans att plocka nuvarande generation GPUer billigare då, eller betala typ samma för bättre prestanda?

Antagligen, men du kan få vänta till kanske julen, och du sparar kanske en tusenlapp eller så, skulle jag tro. Men det är svårt att säga exakt, och bara du vet om det är värt väntan.

Om du vill ha en allmänt kompetent maskin för ett bra pris nu så är det här ett bra alternativ:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du nog kan behålla processorn ett tag till, du har iaf 8 trådar och om du bara spelar ibland bör det räcka fint ett tag till (klocka gärna upp den om det går dock).

Köp ett nytt grafikkort från nya serierna som kommer i höst. Inte bra läge att köpa nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Antagligen, men du kan få vänta till kanske julen, och du sparar kanske en tusenlapp eller så, skulle jag tro. Men det är svårt att säga exakt, och bara du vet om det är värt väntan.

Om du vill ha en allmänt kompetent maskin för ett bra pris nu så är det här ett bra alternativ: https://komponentkoll.se/bild/zNEfc.png

Toppen, tack! Får se om jag orkar vänta. Den här datorn har ju funkat i över fem år så det är inte jätteviktigt att ha det senaste så det där täcker nog mina behov i fem år till.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden istället för att skapa en ny. Verkar ju som om 3070 kommer släppas nån gång under hösten så det är nog värt att vänta på.

https://komponentkoll.se/bygg/bTCKy

Skulle det här fungera tillfredställande tror vi? Inser att jag petar upp budgeten lite men om man ändå ska lägga flera tusen kan man ju lägga några till och få något som är mer framtidssäkert. Dessutom kan man ju passa på att kasta in en till 2TB-disk och fixa Raid1 med den jag har nu så man slipper bli sur om den rasar. Och NVMe känns som en bra grej.

Har ett Be Quiet-nätagg på 630w med bronscertifiering. Kommer det räcka? Det är från 2014 eller så, har det hänt något nytt vad gäller strömsladdar som gör att jag inte kommer kunna koppla in allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Bumpar tråden istället för att skapa en ny. Verkar ju som om 3070 kommer släppas nån gång under hösten så det är nog värt att vänta på.

https://komponentkoll.se/bygg/bTCKy

Skulle det här fungera tillfredställande tror vi? Inser att jag petar upp budgeten lite men om man ändå ska lägga flera tusen kan man ju lägga några till och få något som är mer framtidssäkert. Dessutom kan man ju passa på att kasta in en till 2TB-disk och fixa Raid1 med den jag har nu så man slipper bli sur om den rasar. Och NVMe känns som en bra grej.

Har ett Be Quiet-nätagg på 630w med bronscertifiering. Kommer det räcka? Det är från 2014 eller så, har det hänt något nytt vad gäller strömsladdar som gör att jag inte kommer kunna koppla in allt?

Jag lägger in en live-bild istället:

Personligen hade jag hellre köpt 2x1TB NVME för liknande pengar istället för HDD, men då får man ju lite mindre utrymme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag lägger in en live-bild istället:
https://komponentkoll.se/bild/bTCKy.png

Personligen hade jag hellre köpt 2x1TB NVME för liknande pengar istället för HDD, men då får man ju lite mindre utrymme...

Visa gärna var jag hittar 2x 1TB NVMe-SSD för 700kr för då köper jag dem direkt. Fast jag antar att jag missförstår vad du menar? 2TB-disken kastade jag bara in för att jag redan har en 2TB i datorn så jag betalar egentligen 700kr för att göra det till en raid1-array bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Visa gärna var jag hittar 2x 1TB NVMe-SSD för 700kr för då köper jag dem direkt. Fast jag antar att jag missförstår vad du menar? 2TB-disken kastade jag bara in för att jag redan har en 2TB i datorn så jag betalar egentligen 700kr för att göra det till en raid1-array bara.

Jag menade så klart 2x1TB NVME istället för 500GB NVME och 2TB HDD (lite dyrare dock så klart). Missförstod såklart din text ovan, bara bra att skaffa RAID för lite bättre magkänsla. Borde gå att hitta en vettig 1TB istället för 500GB dock för bara lite mer pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade så klart 2x1TB NVME istället för 500GB NVME och 2TB HDD (lite dyrare dock så klart). Missförstod såklart din text ovan, bara bra att skaffa RAID för lite bättre magkänsla. Borde gå att hitta en vettig 1TB istället för 500GB dock för bara lite mer pengar

Då är jag med! Jag tycker inte att prisökningen för 1TB nödvändigtvis är värt kostnaden eftersom jag bara kör mitt OS på SSD som det är nu och överlever på 240 TB (som f.ö. är en raid0 på två 120GB SATA-SSD, #yolo) och om jag kör raid 1 på snurrdisk och installerar mina spel där så får jag "typ" 2x read för laddningstiderna så jag kommer nog överleva på det. Men visst ska man inte vända på slantarna heller.

Frågan är väl egentligen mest om moderkort, ram och processor känns framtidssäkra och om mitt nuvarande nätagg pallar med det plus ett 3070. Och om jag gjort någon rejäl tabbe generellt sett.

Vet inte om det är lite värdelöst att köpa ett nytt chassi heller för jag har någon sorts fractal design just nu men USB-portarna på toppen glappar som satan och sitter allmänt löst och det känns ju kul att få bygga i en helt ny låda om man nu ändå köper i princip en ny dator istället för att uppgradera befintlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Då är jag med! Jag tycker inte att prisökningen för 1TB nödvändigtvis är värt kostnaden eftersom jag bara kör mitt OS på SSD som det är nu och överlever på 240 TB (som f.ö. är en raid0 på två 120GB SATA-SSD, #yolo) och om jag kör raid 1 på snurrdisk och installerar mina spel där så får jag "typ" 2x read för laddningstiderna så jag kommer nog överleva på det. Men visst ska man inte vända på slantarna heller.

Frågan är väl egentligen mest om moderkort, ram och processor känns framtidssäkra och om mitt nuvarande nätagg pallar med det plus ett 3070. Och om jag gjort någon rejäl tabbe generellt sett.

Vet inte om det är lite värdelöst att köpa ett nytt chassi heller för jag har någon sorts fractal design just nu men USB-portarna på toppen glappar som satan och sitter allmänt löst och det känns ju kul att få bygga i en helt ny låda om man nu ändå köper i princip en ny dator istället för att uppgradera befintlig

Personligen skulle jag köpa 3700X, men för rent spel så är det lite skillnad (känns bara lite mer för framtiden med lika många kärnor som konsolerna).

Om jag hade en 240TB SSD skulle jag behålla den

3600MT RAM är bäst för pengarna, 32GB är på gränsen till overkill idag, men varför spara en tusenlapp nu och köpa mer sen?

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag gått på ett Mini-ITX numera, ingen vits med större. Eventuellt dyrare men i mitt tycke bättre.

• Addera 1st RTX 3070

• Uppgradera till kommande Ryzen 4000 vid behov

• PSU i överkant, jepp, men prisskillnaden är för liten för att inte ta den IMO.

• Lägg eventuellt till 2TB SSD

• Lägg eventuellt till 2st chassifläktar i botten om det skulle behövas

Visa signatur

Cooler Master NR200 • ID-COOLING FX280 PRO SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Personligen skulle jag köpa 3700X, men för rent spel så är det lite skillnad (känns bara lite mer för framtiden med lika många kärnor som konsolerna).

Om jag hade en 240TB SSD skulle jag behålla den

3600MT RAM är bäst för pengarna, 32GB är på gränsen till overkill idag, men varför spara en tusenlapp nu och köpa mer sen?

Jag skulle säga att jag har en halv 240GB SSD med tanke på hur ostabil den lösningen är. Inget alternativ att behålla jämfört mot nvme varken i hastighet eller stabilitet. 32GB är för att kunna sätta upp labbmiljöer i SCCM och Exchange utan att det går allt för segt. Egentligen kan jag motivera 64GB men nån måtta får det vara. Med snabb nvme kan jag överleva lite swap.

Skrivet av X078:

Personligen hade jag gått på ett Mini-ITX numera, ingen vits med större. Eventuellt dyrare men i mitt tycke bättre.

• Addera 1st RTX 3070

• Uppgradera till kommande Ryzen 4000 vid behov

• PSU i överkant, jepp, men prisskillnaden är för liten för att inte ta den IMO.

• Lägg eventuellt till 2TB SSD

• Lägg eventuellt till 2st chassifläktar i botten om det skulle behövas

https://komponentkoll.se/bild/GiKIf.png

Behöver inte spara på skrivbordsutrymme så ATX går bra. Frågan är om jag inte kan driva bygget på det 630w jag har idag? Annars sparar jag gärna en tusenlapp på att inte köpa nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag skulle säga att jag har en halv 240GB SSD med tanke på hur ostabil den lösningen är. Inget alternativ att behålla jämfört mot nvme varken i hastighet eller stabilitet. 32GB är för att kunna sätta upp labbmiljöer i SCCM och Exchange utan att det går allt för segt. Egentligen kan jag motivera 64GB men nån måtta får det vara. Med snabb nvme kan jag överleva lite swap.
Behöver inte spara på skrivbordsutrymme så ATX går bra. Frågan är om jag inte kan driva bygget på det 630w jag har idag? Annars sparar jag gärna en tusenlapp på att inte köpa nätagg

Ditt nätagg bör definitivt räcka! Men se till att blåsa rent på damm

Jag skämtade alltså om din felskrivning på 240TB istället för 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ditt nätagg bör definitivt räcka! Men se till att blåsa rent på damm

Jag skämtade alltså om din felskrivning på 240TB istället för 240GB

Ja men se där. Så trött att jag inte ens märkte det andra gången heller