Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hade velat men bara om någon köper mitt 2080Ti billigt.

Sålde mitt rog strix oc 2080 ti för 4000

Permalänk
Medlem

Det börjar bli svårt det här, var från början väldigt säker på att 3090 var kortet för mig, men efter ha sett DigitalFoundry tabellerna så känns det ju som att ett 3080 räcker bra.
Enda förvirringen är kring vramet, mitt 1080Ti har ju 11. Brukar vara den som när jag väll uppgraderar så kör jag top of the line för att få ut maximal prestanda, men är ju trots allt ett rejält kliv i pris mellan 3080 och 3090.

Väntar med spänning på lite recensioner så man kan jämföra 3080/3090 prestandan. Är 3090 tillräckligt mycket snabbare än 3080 är det nästan värt det, för mig alltså.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

För mig är 3090 värt det för vramet, fast hade jag bara använt det för gaming så hade jag köpt 3080

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera sitt GTX 670

Var väl medveten om att min gamla dator varit med ett tag, men när man hittade kvitton från vissa delar från 2008, och främst 2012, så inser man att det behövs en rejäl uppgradering på samtliga fronter.

2070 eller 2080, beroende på tester och sen får vi se om det kommer ut varianter på dessa, om det är värt prisskillnaden. Dock väldigt sugen på att bygga ny dator inför hösten så vet inte hur länge jag orkar vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Om man kör spel i 1440 på en 27 tum skärm, behöver man mer än 10GB minne?

Svårt att svara på säkert hur det blir i kommande spel.
Kör med ultra-inställningar i alla spel i 2560x1440p med ett 1080TI(11gb v-ram) och de flesta spel brukar ligga mellan 4-6gb.
Undantaget är det nya Flight Simulator som ligger på upp till 10,5gb.
Men det verkar funka lika bra med ett 2080(8gb v-ram).

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Komplett.se har släppt lite priser. 3070 från 5300kr.. Ska bli spännande att se lite benchmarks snart.

Edit: såg att det redan skrivit om det. 😂

Permalänk
Medlem

Det blir ett 3080 för min del, sedan jag köpte en 144hz 1440p-skärm så har min dator gått på knäna för att ge en bra FPS som motiverar mitt skärmköp i många nya spel med höga inställningar. Ser fram emot att spela igenom RDR2 en gång till med maxad grafik och exceptionellt flyt, och ett 3080 känns betydligt mer framtidssäkert för en liten extra summa. Att jag köpte ett overkill PSU verkar ha lönat sig till slut då nVidia rekommenderar 750 W nu...

Men vad tror folket om den rekommendationen? Är den överdriven? Kortet har förvisso en extremt hög TDP, men ni som sitter på 650 W nätagg, kommer ni att skaffa nytt?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

När kan vi förventa benchmarks för dissa korten? Innan eller efter 17.sep?

Har alltid varit den som köper generationen innan när något nytt kommer, men nu tror jag fan det är dax att haka på något current.

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis att köra på ett 3090, beror ju förstås lite på hur mycket bättre det är än 3080, om det verkligen känns värt. Men vill givetvis ha ett så stort hopp som möjligt från mitt 2080 TI kort.

Om det nu blir ett 3090, så får man ju hoppas att det inte dyker upp ett 3090 TI sen...hade svidit.

Permalänk

RTX 3070

Jag har ögonen på MSI GeForce RTX 3070 8GB GAMING X TRIO just nu.
Hoppade över 2000serien då jag inte riktigt kände att det var super värt att uppgradera ifrån mitt 1080.
Men blir priset rätt så blir det nog garanterat ett 3070 eller kanske t.om ett 3080 det märks, är sjukt hypad iallafall

Visa signatur

𝐈𝐧𝐭𝐞𝐥 𝐜𝐨𝐫𝐞 𝐢𝟕 𝟖𝟕𝟎𝟎𝐤 𝐜𝐨𝐟𝐟𝐞 𝐥𝐚𝐤𝐞 𝟓𝐆𝐡𝐳 | 𝐃𝐞𝐞𝐩𝐜𝐨𝐨𝐥 𝐜𝐚𝐩𝐭𝐚𝐢𝐧 𝟑𝟔𝟎 𝐞𝐱 𝐫𝐠𝐛 𝐰𝐡𝐢𝐭𝐞 𝐞𝐝𝐢𝐭𝐢𝐨𝐧 | 𝐌𝐬𝐢 𝐳𝟑𝟕𝟎 𝐬𝐥𝐢 𝐩𝐥𝐮𝐬 | 𝐜𝐨𝐫𝐬𝐚𝐢𝐫 𝐯𝐞𝐧𝐠𝐞𝐚𝐧𝐜𝐞 𝟐𝟒𝐆𝐛 𝟑𝟐𝟎𝟎𝐌𝐡𝐳 | 𝐀𝐬𝐮𝐬 𝐓𝐮𝐟 𝟑𝟎𝟖𝟎 𝐎𝐂 | 𝐌.𝟐 𝟐𝟒𝟎𝐆𝐛 𝐤𝐢𝐧𝐠𝐬𝐭𝐨𝐧, 𝐬𝐬𝐝 𝟏𝟑𝟒𝟎𝐆𝐛 𝐚𝐧𝐝 𝟐𝟓𝟎𝟎𝐆𝐛 𝐡𝐝𝐝 | 𝐂𝐨𝐫𝐬𝐚𝐢𝐫 𝐑𝐌 𝐒𝐞𝐫𝐢𝐞𝐬™ 𝐑𝐌𝟖𝟓𝟎 𝟖𝟎 𝐏𝐋𝐔𝐒 𝐆𝐨𝐥𝐝 | 𝐂𝐨𝐫𝐬𝐚𝐢𝐫 𝐜𝐫𝐲𝐬𝐭𝐚𝐥 𝟓𝟕𝟎𝐱 𝐫𝐠𝐛 𝐭𝐞𝐦𝐩𝐞𝐫𝐞𝐝 𝐠𝐥𝐚𝐬𝐬 𝐰𝐡𝐢𝐭𝐞

Permalänk
Medlem

Jag tänker mest på alla stackare som har köpt 2080ti för obscena summor och sen kommer en sån sak som 3070 och snart även 3070ti som slår den med hästlängder för knappt hälften av priset. Men ja, en 3070 lär det bli, dock ej FE kort. Tycker inte om hur fläktarna arbetar där..

Permalänk
Medlem

I dagsläget har jag en Ryzen 1600x som cpu, tror ni den kan samarbeta fint med en 3080 eller borde den också uppgraderas?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se benchmarks i CSGO 2080ti vs 3070 strix-versionerna.
Skulle 2080ti vara samma så blir det nog en begagnad sådan, menär 3070 såpass mycket bättre som det sägs, så känns det som en no brainer.

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall komplett/webhallen/inet/etc har typ max 1kort/person?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

I dagsläget har jag en Ryzen 1600x som cpu, tror ni den kan samarbeta fint med en 3080 eller borde den också uppgraderas?

Det är ju sällan en modern CPU är flaskhalsen i spel, speciellt om man kör högre upplösning än 1080p och med höga grafikinställningar. Min gissning är att det kommer fungera fint!

Har själv en Ryzen 1700 som nog ska få rulla ett tag till, kanske med ett RTX 3070
Däremot så kommer jag få uppgradera nätagget vid byte av GPU

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem

Kör Dell 3218K 8k skärm och mitt numera ensamma 16GB Radeon VII klarar vissa av spelen i 8k med 50% rendering. Skall bli kul att se vad 3090 lyckas göra med DLSS i 8k och Cyberpunk 2077.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Är det någon som vet ifall komplett/webhallen/inet/etc har typ max 1kort/person?

man kan hoppas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Köpte mitt 1080Ti därifrån. Inga extra avgifter. Verkade skickas direkt från något lager i Stockholmstrakten.

På tal om det, 7 825 kr är ett direkt pris Nvidia.se citerar om man vill handla 3080-kortet från dem, så alla 9000kr+ varianter på inet och dylikt känns som ganska dumma val givet antagandet att referenskylaren är kompetent. Jag fattar inte hur de tänkt här riktigt.

Låter kanon!

Ja man kan ju verkligen fråga sig vad det är frågan om, eller om Nvidia kanske tvingat på något avtal om att de inte får sälja billigare.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Blir att sikta in sig på en ny burk med 3080 när det släppts, hur ser det ut storleksmässigt än så länge? Några kort som passar i ett Louqe chassi eller är det bara bjässar till kort?

Permalänk
Medlem

Gigabyte xtreme verkar bli den med störs kylfläns vilket då medför bäst möjlighet till kylning. Bör resultera i toppsegmentet på tester och passiv kylning när man inte spelar.

En annan råga. De svenska priserna verkar sticka iväg omotiverat högt. Har noterat att det är lägre priser i t ex. UK. Hur är det med brexit? Vad jag kan läsa mig till gäller vanliga regler för tull och moms(ingen extra) till utgången av detta år. Någon som har bättre koll? Eller åker man på tull+moms?

I förra generationen var ju founderskortet bra:
https://www.rockpapershotgun.com/2018/10/26/nvidia-rtx-2080ti...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem

https://m.sweclockers.com/nyhet/30318-geforce-rtx-3070-ti-med...
Detta gör mig glad och får mig att fundera starkt på att vänta in det. Jag får känslan av att man behöver mer än 8gb Vram i spel ganska så snart. När jag kör tomb raider på högsta (utom Ray tracing och en shadow-något) så använder GPUn 6.4gb, och det är på 1080 i upplösning och med ett Strix 1070.

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Personligen är jag i större behov av en bärbar dator, när kan man förvänta sig att 30-serien hittar dit?

Permalänk
Medlem

Jag tänker uppgradera.... när 3080 Ti kommer.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Mitt 1080ti har svårt för min ultrawidescreen och sen få bra FPS och hyffsat grafik så det blir till att sälja och kikar på 3080

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Kommer nog uppgradera till 3070 då man får mest bang for the buck.

Permalänk
Medlem

väntar nog och ser hur bra 3060 blir, slår den RTX 2080 så blir det nog ett sådant.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem

Är det ingen svensk butik som har EVGAs kort listade än? Blir antingen ASUS 3080 ROG STRIX eller EVGA 3080 FTW3 så man kan klocka järnet med 3 x 8 pin och troligtvis hög power limit.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Skrivet av zather:

Äntligen blir det att släppa mitt 1070
3080 blir det definitivt men är inte helt säker på vilken modell. Tror mest på Asus strix, EVGA FTW3, MSI GAMING X TRIO eller founders edition. Ska försöka bestämma mig så fort som möjligt då jag vill köpa direkt när det går.

Sitter i samma båt. Vill få tag i ett kort samma dag som det släpps och försöker hitta så mycket information om äldre kort jag kan men inte så enkelt som man tror. Det enda jag är säker på är att det INTE blir Zotac

Någon som har åsikter om vilket kort man borde köra på?

Permalänk
Medlem

Jag vet att det finns andra alternativ men behöver man vara orolig för att Nvidias founders edition kommer spruta ut en massa varmluft till minnen och kanske till och med till CPU'n?

Permalänk
Medlem

Samsung vs TSMC

Tänk om Nvidia hade fortsatt samarbetet med TSMC och inte bytt till Samsung då hade transistor densiteten varit nästan dubbelt mot vad Samsung kan producera

Samsungs 8nm nod har en transistor densiteten på 61 million mm² Medan TSMC 7nm nod har en transistor densiteten på 96.5 million mm² samt den förfinade N7P Noden har en transistor densiteten på 113,9 million mm². Ja vad ska man säga en ”viss skillnad” mellan Samsung och TSMC?

Vilket grafikkort vi hade fått om inte Nvidia, hade använt 2a klassens teknik/ leverantör i ett grafikkort som kunde ha presterat extremt mycket bättre och då hade nog inte TDP värdena varit som de är. Detta visar bara att de har 2 klassens teknik i dessa kort

Nu vet Nvidia, om detta eftersom de använder TSMC 7nm nod i sitt A100 Data Center grafikkort och jag förstår varför

Jag undrar varför Nvidia gjorde på detta viset? Kanske handlar det om pris, men jag hade hellre satt in det bästa och betalat de extra pengarna, det hade kostat att sätta in 1a klassens teknik, i ett 1 klassens grafikkort.

Det ska bli intressant och se nu när Nvidia, räknar Cuda kärnor på ett ”nytt vis mot 20 serien, hur många fler Cuda kärnor 30 korten egentligen har så man inte jämför äpple med päron

Jag behåller mitt 2080TI o väntar på att Nvidia tar en bättre leverantör till sitt 40 kort