Permalänk
Avstängd

Alternativa bolångivare?

Jag undrar vilka alternativa bolångivare som har visat sig vara enkla att låna utav?

Alternativa är alltså de som INTE är de största och mest vanligaste svenska bankerna utan kanske mer ovanliga banker/långivare som är på gränsen till sms-långivare men ändå INTE. Absolut ingen långivare med sms-lånavtal för så borta bakom flötet är jag inte.

För mig är det av intresse att kunna låna ett belopp för en husinvestering (för att expandera egenföretagsverksamhet) som omfattar mer än bara att ha tak över huvudet. Och sedan har jag följande utgångspunkter:

  • Jag tror majoriteten av alla lånetagare i Sverige inte kommer hinna betala tillbaka sina lån innan världen drabbas av något allvarligt som inte kan göras något åt.

  • Jag ger huset+innehåll som pant till långivaren om hela min affärsverksamhetsexpansion skulle gå åt skogen vilket endast skulle kunna göra om världen drabbas av något ännu tyngre än COVID-19 just nu.

  • Det värsta som kan hända är att långivaren får mitt hus+innehåll medan jag dör ute på gatan. De har i princip inget att förlora.

Med dessa radikala utgångspunkter så undrar jag vilka alternativa bolånegivare man bör kika på? Det finns som sagt var alldeles för många sms-långivare som jag vill undvika av uppenbara skäl.

Frågan rörande ränta, amortering och lån så är jag väldig simpel på saken för det återgår till första punkten: jag bryr mig om den fasta månadskostnaden, gärna runt 7100 kr eller lägre vilket inkluderar lån, amortering, ränta, el, vatten, värme, försäkringar (har ej bil), bredband, sophämtning, snöröjning(?). Sedan har jag rörliga kostnader som kontantkort, livsmedel, hygienartiklar och resten kan falla under "underhållning" (även kläder faller inom det). Tanken är att el, vatten och värme skall jämnas ut och därmed ses som fasta kostnader på lång sikt.

Många här tycker säkert av uppenbara skäl att jag är bakom flötet i en annan dimension som gärna tar en fast månadskostnad på 7100 kr eller lägre även om räntan på ett lån som jag ändå fått är 5%. Betalar jag fast månadskostnad tills jag betalat av lånet med samma fasta ränta och månadskostnad så är jag nöjd. Och tanken är som sagt var att investera i min verksamhet då jag arbetar 100% hemifrån, just nu i en 3a vars hyra & hyreshöjningar inte rättfärdigas av den kommunala hyresvärden enligt mig.

Tanken är att snabbt fixa hus med tillgång till tillräckligt bredband för att påbörja videoproduktion på nätet där jag redan vet vilka portaler och markander jag skall rikta mig mot. Och antingen skiter det sig eller så går det för sig. Och i värsta fall får jag extraknäcka vid ett ICA som ligger 100 meter från huset. Ve och fasa, eller hur?!

Dock vill jag ta nästa steg i mitt snart 32-åriga liv och få ett hus vilket jag vet sedan tidigare trådar är mycket mer då det kräver snöskottning, gräsklippning, och den otänksamma risken att något dyrt går sönder som måste ersättas akut (värmepanna exempelvis). Hus är både ett steg framåt i livet och en risk precis som livet själv.

Ursäkta på förhand för smått frusterande inlägg. Möjligen frustrerande extas eller upprymd framtidsentreprenör! / AplAy

P.S. Jag vet att så kallade låneförmedlare (Lendo med flera) existerar. Kan dessa verkligen via samarbeten med lånegivare erbjuda bättre lånevillkor och faktiskt fixa bolån åt en eller är det bara marknadsjippo?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det blir svårt för oss att uttala oss om månadskostnader utan att veta något om köpobjektet och handpenningen. Men hursomhelst. En bekant, som har ett skakigt förflutet när det gäller ekonomi (prickar hos kronofogden och så vidare), lånade av Bluestep. Snordyrt var det, och nu har han äntligen blivit kvitt prickarna och har bytt till Handelsbanken istället. Men kan ju vara värt att kika på kanske.

Annars vet jag inte. Jag föreställer mig att det finns en anledning till varför de flesta tar sina lån hos de stora bankerna, nämligen stordriftsfördelar: ju större aktör på marknaden du är, desto mer framgångsrikt kan du hålla nere dina omkostnader och konkurrera.

Men hey, vore kul om du hittade någon liten aktör med bra erbjudande. Jag ställer mig dock skeptisk.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kikat Blocket om det finns något uthyres?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

Det du skriver i punkt tre:
Det värsta som kan hända är att långivaren får mitt hus+innehåll medan jag dör ute på gatan. De har i princip inget att förlora.
Är också kanske orsaken att du sitter där du gör.

Nu har jag och inte någon annan heller någon aning om vart huset ligger, hur mycket du behöver låna och vad du har att gå in med till handpenningen. Pratar vi ett hus i en förort i bra skick för mellan 3-6 miljoner eller pratar vi ett hus i norrlands inland i ok skick för 500 000 - 1 milj är en väldigt stor skillnad på din boendekostnad.
Det låter för det första inte som du har ett fast jobb utan räknar med att dra in de pengar du behöver på videoproduktion och liknande och det är absolut inte något konstigt men banken vill gärna se att du har en någorlunda säker inkomst innan de börjar dela ut pengar till dig, då pratar jag även nischbanker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Låt oss räkna lite snabbt.

Bluestep

Citat:

Vi erbjuder en individuellt anpassad bolåneränta från 2,95-7,90%. För att få 2,95% i boränta kan du inte ha någon anmärkning eller skuld hos Kronofogden.

Att komma billigare än 2,95% ränta rörligt för alternativa bolångivare känns inte rimligt. Du vill flytta till ett hus där månadskostnad gärna är runt 7 100 kr där allt är inkluderat. Detta gör att du måste köpa billigt, låt oss säga ett hus för 1 000 000 kr.

Hus: 1 000 000 kr
Då du letar efter alternativa bolånegivare så Antar jag att du har max 15% kontantinsats
Ränta : 1 000 000 * 0,85 = 850 000 * 0,0295 = 25 075 kr / 12 = 2089 = ~2 000 kr
Amortering: 2% av 850 000 = 17 000 / 12 = 1416 = ~1 500 kr

Bara ränta och amortering äter upp halva din budget. Hittar du ett hus för 1 000 000 kr, så har det troligtvis dyra driftkostnader

Pratar vi 5% ränta som du pratar om du ser det ut enligt följande
Hus: 1 000 000 kr
Då du letar efter alternativa bolånegivare så Antar jag att du har max 15% kontantinsats
Ränta : 1 000 000 * 0,85 = 850 000 * 0,0295 = 42 500 kr / 12 = 3 541 = ~3 500 kr
Amortering: 2% av 850 000 = 17 000 / 12 = 1416 = ~1 500 kr

Ser inte riktigt hur detta kan gå ihop.

Permalänk

Varför Inte låna av någon av dom större och seriösa aktörerna? SBAB, Stadshypotek eller någon annan av storbankerna, Små "vi lånar ut pengar till vemsomhelst" ex. Bluestep ovan, har aldrig & kommer Aldrig att låna ut pengar till sin lägsta ränta, det är bara marknadsföring.

Vi kör SBAB (och har inte aktivt försökt få ner räntan, så just nu är den 1.88%)
Betalar ca 10.000:-/mån tot (amortering, ränta, el/vatten, sophämtning)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@adfactory: För att han får inte lån av en vanlig bank och tror att de mindre aktörerna ska se mellan fingrarna att hans inkomst inte räcker till.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@adfactory: För att han får inte lån av en vanlig bank och tror att de mindre aktörerna ska se mellan fingrarna att hans inkomst inte räcker till.

aha, okej, kanske läste inledningen slarvigt

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

~7000 i "fasta" kostnader låter väldigt lågt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Du hade ingen bil sa du. Vill du bo kvar nära centrala delar av en ort eller har du preferenser om vart du önskar bo?

Tänker på att du satt ett tak på utgift du kan tänkas ha. Här kan du bo billigt i en året runt bostad med fiber indraget

- https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-2rum-langsjon-njur...

Får man fråga om vad du på ett ungefär tjänar brutto per månad i stadigvarande inkomst?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren!

Huset jag har kikat på ligger cirka 1,5 mil ifrån där jag bor nu i Sundsvall. Det ligger närmare landsbygden än någon vanlig storstad men området i sig klassas inte som "förort" i den negativa bemärkelsen.

Jag är medveten om att den verksamhet (100% internetbaserad) jag pysslar med är osäker men också oändlig tillväxtspotential jämfört med vanlig juridisk fast anställning. Å andra sidan kan ju vilken arbetstagare som helst alltid råka dö, företagsbyggnaden kan brinna ner, och så vidare. Finns aldrig någon 100% garanti för banken men visst ses jag nog som en större risk än någon med fast anställning.

Dessutom erbjuder jag ju huset som äkta "pant" eller "försäkring" i stil med amerikanska banklån om sådant är lagligt i Sverige dock. Jag tar all risk för att kunna bygga upp en framtid inom mycket kort där det blir mer frihet och där lånet snarare kommer att kunna betalas av rätt snabbt.

Jag undviker det svenska tänkandet att, "bara våga göra något om du har fast anställning" och hela grejen med fast anställning oxå. Det slags ekorrhjulet är inget för mig. Jag säger inte att tänket är dumt eller fel (det är smart och rimligt), utan bara något som upplevs mer begränsande om man vill våga kunna vinna mer här i livet än det "stereotypiska svenssonlivet".

Jag skall anmäla mig till A-kassa (men inte för att jag vill leva på sånt) vilket verkar vara SMÅA för enskilda firmor?

I nuvarande stund går 70% av min "månadslön" åt till hyresrätten+vatten så därför vore det bra om jag kunde få större yta och börja dra in ytterligare pengar. Jag försöker hitta ett hus som ger mig fler ytor och även ytor som verkligen låter mig koppla bort arbete från fritid vilket är svårt i en trea. Nuvarande situation fungerar men det känns oxå smått begränsande beträffande friheten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är ett vanlig fel att man borrar in sig på ”jag måste X för att uppnå Y, inga alternativ finns”.

Men om det inte går att uppnå X så kanske det finns alternativa vägar för att uppnå Y.

Och det verkar vara som att i nuläget kan du inte skaffa X, dvs ett hus.

Så.

Jag skulle undra hur stor yta är det du behöver för din internetverksamhet? Finns det andra krav på ytan? Ex utomhus? Är det verkligen ett hus du behöver?

Permalänk
Rekordmedlem

JAK är nog det enda som seriöst kan kallas alternativt jämfört med konventionella banker för att finansiera en bostad.
https://jak.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Inget fel med att önska något annat än Svenssonlivet och ekorrehjulet. Sverige är dessutom ett väldigt bra land att ta entreprenöriella risker i. Så kör hårt.

Men precis som @PlogarN97 är inne på så verkar du börja i fel ända. Börja med att dra in lite pengar så du har något att visa för banken sen. Då märker du också vad som är lätt och svårt i branschen du tänkt ge dig in i. Oavsett om det gäller bolån, bolagslån eller pengar från investerare så kommer du behöva bevisa först, få pengar sen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

På vilket sätt menar du att du tar all risk? Du kommer ju köpa huset för någon annans pengar. Du kan missköta fastigheten så att värdet sjunker drastiskt, bostadspriserna kan rasa, du kan sluta betala på lånet och banken tvingas processa länge för att tvinga fram en försäljning (hus via kronofogden drar inte precis upp priset).

Bankerna måste kunna påvisa en god återbetalningsförmåga för att öht få lov att låna ut pengar till en bostad och det är alltid enklast med en fast anställning. Undantag kan vara en ren pantbelåning men det görs sällan till mer än 50% belåningsgrad.

Försök istället visa att du kan tjäna pengar i ditt företag under någorlunda lång tid så det finns lite historik att visa upp. Om ditt företag är nystartat kommer det säkert krävas att du har ett avtal som visar att du kommer ha X intäkt under något år i alla fall.

Permalänk
Medlem

Låter som att trådskaparen inte har någon insats för att ta ett lån med och försöker komma runt detta genom att argumentera för att långivaren inte tar någon risk med att i praktiken köpa ett hus åt honom/henne. Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är medveten om att den verksamhet (100% internetbaserad) jag pysslar med är osäker men också oändlig tillväxtspotential jämfört med vanlig juridisk fast anställning. Å andra sidan kan ju vilken arbetstagare som helst alltid råka dö, företagsbyggnaden kan brinna ner, och så vidare. Finns aldrig någon 100% garanti för banken men visst ses jag nog som en större risk än någon med fast anställning.

Dessutom erbjuder jag ju huset som äkta "pant" eller "försäkring" i stil med amerikanska banklån om sådant är lagligt i Sverige dock. Jag tar all risk för att kunna bygga upp en framtid inom mycket kort där det blir mer frihet och där lånet snarare kommer att kunna betalas av rätt snabbt.

Jag undviker det svenska tänkandet att, "bara våga göra något om du har fast anställning" och hela grejen med fast anställning oxå. Det slags ekorrhjulet är inget för mig. Jag säger inte att tänket är dumt eller fel (det är smart och rimligt), utan bara något som upplevs mer begränsande om man vill våga kunna vinna mer här i livet än det "stereotypiska svenssonlivet".

Jag skall anmäla mig till A-kassa (men inte för att jag vill leva på sånt) vilket verkar vara SMÅA för enskilda firmor?

I nuvarande stund går 70% av min "månadslön" åt till hyresrätten+vatten så därför vore det bra om jag kunde få större yta och börja dra in ytterligare pengar. Jag försöker hitta ett hus som ger mig fler ytor och även ytor som verkligen låter mig koppla bort arbete från fritid vilket är svårt i en trea. Nuvarande situation fungerar men det känns oxå smått begränsande beträffande friheten.

Ett vanligt bostadslån hos storbankerna sätter också bostaden i pant så du erbjuder inte något mer än vad vem som helst som tar bostadslån gör. Banken vill inte spekulera i eventuell framtida vinst utan är intresserad av en fast inkomst där du betalar av i den takt som ni kommit överens om. Faktum är att banken förlorar pengar om du betalar tillbaka snabbt så banken vill mycket hellre ha en "Svensson" som betalar varje månad i 40 år.

Om 70% av din inkomst redan går åt till hyra och räkningar så har jag svårt att se hur du ska klara av att betala för de löpande kostnaderna på ett hus. Om din hyra nu inte är astronomiskt hög vilket jag har svårt att tro att den är i Sundsvall. Om du behöver lokaler är det kanske bättre att själv flytta till en etta/liten tvåa och sedan hyra en företagslokal för att utveckla din idé.

Permalänk
Medlem

Alla banker har ju husen som säkerhet om jag inte förstått allt fel?
Skulle du inte kunna betala blir huset sålt åt banken, skulle inte pengarna räcka till att täcka skulden är du fortfarande skyldig att betala tillbaka resterande skuld.
Banken tar inte största risken utan det är du som låntagare. I värsta fall sitter du utan bostad och stora skulder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Dessutom erbjuder jag ju huset som äkta "pant" eller "försäkring" i stil med amerikanska banklån om sådant är lagligt i Sverige dock.

Vad är "äkta" pant?

Hela poängen med bolån är att om du inte betalar av lånet kommer banken tillslut ha rätt att tvångssälja bostaden och vräka dig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

TS du kommer inte undan att ha en kontantinsats, här har du bra info:
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/bytabostadsguiden/kop...

Blev mest nyfiken på vad det är för videoproduktion som kräver mer utrymme? Svensk Bollywood produktion?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är medveten om att den verksamhet (100% internetbaserad) jag pysslar med är osäker men också oändlig tillväxtspotential jämfört med vanlig juridisk fast anställning. Å andra sidan kan ju vilken arbetstagare som helst alltid råka dö, företagsbyggnaden kan brinna ner, och så vidare. Finns aldrig någon 100% garanti för banken men visst ses jag nog som en större risk än någon med fast anställning.

En bank som eventuellt ger dig ett bolån ser ju dock bara en ökad risk, de har ingen uppsida i den "oändiga tillväxtpotential" som du hänvisar till gällande din verksamhet.
För deras del är ju taket för hur bra utfallet kan bli att du betalar det du ska enligt lånevillkoren, risken att du inte kommer kunna göra detta är däremot något som även de påverkas av.

Det argument du lägger fram vore väl mer relevant för någon potentiell investerare, som faktiskt skulle dra nytta av den potentiellt "oändliga tillväxten" om det går bra. Det skulle ju iaf kunna vägas mot risken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Kör Elon Musk style. Hyr ett kontor och bo där När ditt företag tagit fart kan du lösa annat boende

Permalänk
Medlem

@AplAy
Du har missförstått vad ett bolån är. I ett bolån Är fastigheten den 'riktiga panten'. I ett bil-lån är bilen panten. Snarare äger Banken sakerna tills lånet är avbetalt.

Pga enorma risker att värde sjunker, och stora kostnader att sälja egendomar från övergivna lån, krävs en bevisad stadig inkomst i rätt nivå jämnt mot lånets nivå. Eller en borgenär, en person med de ekonomiska förutsättningarna som blir ansvarig att betala av hela lånet om låntagaren sticker.

I andra ord, du tänker på Bolån som Blanco-lån. Blanco-lån är utan säkerhet för banken utöver din egna inkomst. Ingen bank kommer låna ut pengar till dig, inte med din presentation av situationen. Eller snarare, ingen r dum nog att låna ut pengar till en flummig ogenomtänkt affärside som saknar inkomst.

Jag skulle gå så långt som att säga att hyra en lokal/lägenhet är ett markant bättre alternativ för en nystartad verksamhet. Är det online behöver du inget lyxigt. Om du inte ens har råd med ett lån, hur ska du kunna anställa folk? Och om du inte behöver anställa, varför behöver du ett helt hus? Varför inte jobba från din nuvarande privata bostad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

JAK är nog det enda som seriöst kan kallas alternativt jämfört med konventionella banker för att finansiera en bostad.
https://jak.se/

Jag kollade där för ett nytt hus och lade in 1 600 000 SEK för 50 år i Flexibelt bolån. Blir 7979 kr/månad bara för "allt i lånet" vilket är högre än vad jag har i hyra+vatten+el+bredband just nu... Jag kommer vara död innan jag har betalat av det lånet så vem tusan kan få ett bolån idag (om du är 30 eller yngre) utan att det skall bli 15 000 kr/månad i bara "bolånskostnader"?

Ärligt talat, finns det någon som betalar av så mycket per månad i bolån på ett hus (exklusiva övriga driftkostnader)? Låter ju riktigt tärt för tanken är ju att man oxå ska ha tid med sitt hus utöver sitt 40 timmars jobb (vilket kanske blir ännu fler timmar om man skall betala av ett sådant lån).

Det svider mot mig men här är amerikanska banker faktiskt bättre än svenska banker. Uscha att jag ens kan säga det, men men...

Bolåns-/bolånelöftessökandet fortsätter!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag kollade där för ett nytt hus och lade in 1 600 000 SEK för 50 år i Flexibelt bolån. Blir 7979 kr/månad bara för "allt i lånet" vilket är högre än vad jag har i hyra+vatten+el+bredband just nu... Jag kommer vara död innan jag har betalat av det lånet så vem tusan kan få ett bolån idag (om du är 30 eller yngre) utan att det skall bli 15 000 kr/månad i bara "bolånskostnader"?

Ärligt talat, finns det någon som betalar av så mycket per månad i bolån på ett hus (exklusiva övriga driftkostnader)? Låter ju riktigt tärt för tanken är ju att man oxå ska ha tid med sitt hus utöver sitt 40 timmars jobb (vilket kanske blir ännu fler timmar om man skall betala av ett sådant lån).

Det svider mot mig men här är amerikanska banker faktiskt bättre än svenska banker. Uscha att jag ens kan säga det, men men...

Bolåns-/bolånelöftessökandet fortsätter!

Det är extremt få som köper sin bostad idag (jag är en av få för jag bor i billigt hus) de flesta hyr sin bostad av banken (men säger att de äger den) och har inga ambitioner att betala av lånet för att bli skuldfria utan ser bostaden som ett spekulationsobjekt som ska säljas med vinst i framtiden förutsatt att priserna går upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jag kollade där för ett nytt hus och lade in 1 600 000 SEK för 50 år i Flexibelt bolån. Blir 7979 kr/månad bara för "allt i lånet" vilket är högre än vad jag har i hyra+vatten+el+bredband just nu... Jag kommer vara död innan jag har betalat av det lånet så vem tusan kan få ett bolån idag (om du är 30 eller yngre) utan att det skall bli 15 000 kr/månad i bara "bolånskostnader"?

Ärligt talat, finns det någon som betalar av så mycket per månad i bolån på ett hus (exklusiva övriga driftkostnader)? Låter ju riktigt tärt för tanken är ju att man oxå ska ha tid med sitt hus utöver sitt 40 timmars jobb (vilket kanske blir ännu fler timmar om man skall betala av ett sådant lån).

Det svider mot mig men här är amerikanska banker faktiskt bättre än svenska banker. Uscha att jag ens kan säga det, men men...

Bolåns-/bolånelöftessökandet fortsätter!

Bolån är inget man behöver betala av under sin livstid, fastigheten är ju kvar när du dör så banken kan få sina pengar.

Jag betalar drygt 5000 kr/mån på mitt lån (varav jag valde att dessutom amortera mer än jag behövde), lägenheten köptes för 2 050 000 kr och 85 % belåning. På detta tillkommer 3300 kr/mån i avgift, vilket du iofs slipper i hus men där tillkommer ju andra fasta kostnader och avgifter.

Vad hade du för ränta på det bolånet i räkneexemplet?

Men om du inte tjänar så mycket så åker du ju på ännu mer amortering om lånet är minst 4x din årslön (eller vad det nu är).

Och sist, hur är amerikanska banker bättre? Vad är det de gör som inte går här?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är extremt få som köper sin bostad idag (jag är en av få för jag bor i billigt hus) de flesta hyr sin bostad av banken (men säger att de äger den) och har inga ambitioner att betala av lånet för att bli skuldfria utan ser bostaden som ett spekulationsobjekt som ska säljas med vinst i framtiden förutsatt att priserna går upp.

Aha, är själva "hyran" som betalas månadsvis i form av lånet? Jag känner ett par snubbar som renoverar upp spekulationsobjekt (bostadsrätter och hus) för att sedan sälja med vinst, och detta gör de på fritid utöver vanliga jobb. Min farsa har renoverat deras hus (kök och massa golv främst) så han skulle kunna lära mig då att höja ett värde på ett hus för att sedan sälja med vinst och sedan faktiskt kunna köpa ett hus rakt av för att helt enkelt överföra "det oavbetalbara bolånet" till någon annan stackars familj!

Jag är förbluffad att ens banker går med på detta. De får ju nästan aldrig tillbaka alla sina utlånade pengar?! Lånen byter bara ägare. Det här är kanske vad "bankfoliehattar" menar om att bankerna skapar pengar ur tunna luften och att ekonomin kommer att krascha närsomhelst.

Hursomhelst så kmr jag vara till frids fröjd när jag kunna fått ett visst hus beläget på viss plats med källarplan och där månadsdriftkostnaden, allt inräknat, hamnar på cirka 7000 kr eller lägre. Just nu verkar det vara en omöjlighet dock om man inte vill bo i en lada eller är mångmiljonär redan...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kollade där för ett nytt hus och lade in 1 600 000 SEK för 50 år i Flexibelt bolån. Blir 7979 kr/månad bara för "allt i lånet" vilket är högre än vad jag har i hyra+vatten+el+bredband just nu... Jag kommer vara död innan jag har betalat av det lånet så vem tusan kan få ett bolån idag (om du är 30 eller yngre) utan att det skall bli 15 000 kr/månad i bara "bolånskostnader"?

Ärligt talat, finns det någon som betalar av så mycket per månad i bolån på ett hus (exklusiva övriga driftkostnader)? Låter ju riktigt tärt för tanken är ju att man oxå ska ha tid med sitt hus utöver sitt 40 timmars jobb (vilket kanske blir ännu fler timmar om man skall betala av ett sådant lån).

Det svider mot mig men här är amerikanska banker faktiskt bättre än svenska banker. Uscha att jag ens kan säga det, men men...

Bolåns-/bolånelöftessökandet fortsätter!

Jag känner rätt många i min ålder (under 30) som har allt från 15-20 tusen i boendekostnad.
Känner även en snubbe som hyr ut sitt hus för 25 tusen i månaden.
Om du inte har minst 50% kontantinsats (du slipper amortering under 50% belåning) till ditt hus så kommer det garanterat bli dyrare än det du betalar idag...

Om du hittar ett hus med ca 3000kr i månadskostnad (driftkostnader dvs) kan du köpa ett hus för ca 1.9 miljoner om du vill hamna på ca 7000kr/mån (skandia bolån t.ex). Då behöver du även 285tkr kontant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Bolån är inget man behöver betala av under sin livstid, fastigheten är ju kvar när du dör så banken kan få sina pengar.

Jag betalar drygt 5000 kr/mån på mitt lån (varav jag valde att dessutom amortera mer än jag behövde), lägenheten köptes för 2 050 000 kr och 85 % belåning. På detta tillkommer 3300 kr/mån i avgift, vilket du iofs slipper i hus men där tillkommer ju andra fasta kostnader och avgifter.

Vad hade du för ränta på det bolånet i räkneexemplet?

Men om du inte tjänar så mycket så åker du ju på ännu mer amortering om lånet är minst 4x din årslön (eller vad det nu är).

Och sist, hur är amerikanska banker bättre? Vad är det de gör som inte går här?

Räkneexmplet tillämpade 3,5% ränta (vet ej om den är rörlig). Jag menar att amerikanska banker kan ta ditt hem och du blir skuldfri medan svenska banker tar ditt hem PLUS ändå har kvar ditt lån även om de kan sälja av huset och teoretiskt talat fått tillbaka sina pengar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det svider mot mig men här är amerikanska banker faktiskt bättre än svenska banker. Uscha att jag ens kan säga det, men men...

På vilket sätt då? Det är väl bara bra om man inte lånar ut pengar till folk som inte har råd att betala?
Sen är väl inte 10 000 i lån/månad alls ovanligt.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |