Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd

Fortum C&D appen är ju rena skräpet.
Man blir helatiden utloggad, så jag mailade dem igår och fick detta till svar:

Tack för att du kontaktar oss. Applikationen följer Fortums säkerhetsriktlinjer och har därför den maximala tiden som applikationen kommer ihåg dig som kund. Därför loggar applikationen automatiskt ut klienten.
Vi följer företagets GDPR-riktlinjer.

Permalänk
Medlem

Tesla Modell S 2013 med 8000 mil på mätaren med 5% degradering efter 7 års tid mest laddad via hemma laddning så perfekt skött från början. Så om degraderingen skulle vara lika skulle man ha 50% efter 80 000 mil snacka om överlägsen allt annat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Låter ju rätt bra. Frågan är ju bara hur degraderingen skulle vara för någon som mig som åker drygt 6k mil om året.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

@Jonas79: Låter ju rätt bra. Frågan är ju bara hur degraderingen skulle vara för någon som mig som åker drygt 6k mil om året.

Inte mycket högre, på dagens batterier är det ofta tiden som dödar batterierna inte antal cykler om man inte är ett riktigt "svin" mot batterierna.
Kan man till vardags hålla en SOC mellan 20-80% och på långresor ladda upp till 95-100 och köra ner mot 5% på så spelar det inte så stor roll hur mycket man kör om du inte dagligen kör 30 mil eller liknande.
Om ett batteri håller 1000 laddcykler mellan 0-100% så håller det 16 666 cykler mellan 30-70% (1000/0,06).
Detta är också bara räknat ner till 80% soc dvs 20% degradering.

Kollade lite snabbt och detta är bara ett estimat men ger ändå en fingervisning på hur många cykler det "går åt av batteriets livslängd" att ladda till en viss gräns ger.
50% laddning 0 cykler om du håller dig här konstant.
40-60% laddning 0,02 cykler
35-65% laddning 0,03 cykler
30-70% laddning 0,06 cykler
25-75% laddning 0,12 cykler
20-80% laddning 0,16 cykler
15-85% laddning 0,25 cykler
10-90% laddning 0,38 cykler
5-95% laddning 0,56 cykler
0-100% laddning 0,9 cykler med tanke på att du faktiskt inte kan ladda fullt.
Om då bilen klarar 1000 cykler till full innan du når 80% SOC så kan du alltså ladda runt 1111 gånger mellan 0-100% vilket ingen normal människa gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som använder sig av Ionity och kan berätta lite om hur ni upplever det samt vilka deals ni fick vid köp av bil?
Tänkte byta ut deiselbilen mot en Skoda Envaq som kommer använda sig av Ionity. Dragkapacitet och Ionity är det som ev kommer sätta käppar i hjulet för affär. Ska man gå på Ionitys prislista utan deals (vilket man tydligen får vid köp av de flesta elbilar) kostar det närmare 9 kr / kWh vilket gör det enormt dyrt..
Går det kanske tom att ladda från Teslas laddare?

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Någon som använder sig av Ionity och kan berätta lite om hur ni upplever det samt vilka deals ni fick vid köp av bil?
Tänkte byta ut deiselbilen mot en Skoda Envaq som kommer använda sig av Ionity. Dragkapacitet och Ionity är det som ev kommer sätta käppar i hjulet för affär. Ska man gå på Ionitys prislista utan deals (vilket man tydligen får vid köp av de flesta elbilar) kostar det närmare 9 kr / kWh vilket gör det enormt dyrt..

https://img-s-msn-com.akamaized.net/tenant/amp/entityid/BB18Deof.img?h=416&w=799&m=6&q=60&u=t&o=f&l=f&x=246&y=140

Du kan inte ladda en non Tesla på en SC-station.

Ett av de största problemen just nu är infrastrukturen och fragmenterad prissättning när det gäller laddning. När jag tankar min dieselbil så vet jag att det idag kommer kosta runt 14 kr/l. Oavsett var jag tankar.

Med elbil så varierar kostnaden mellan 2 kr /kwh till 15 kr/kwh. Det är självfallet fri prissättning och alla aktörer får sätta det priset de vill men det skapar en osäkerhet i hur mycket det kostar att ladda en elbil kontra att tanka en bil med ICE.

Jag är själv sugen på en elbil men just är det laddsituationen som gör att jag tvekar.

// Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

https://img-s-msn-com.akamaized.net/tenant/amp/entityid/BB18Deof.img?h=416&w=799&m=6&q=60&u=t&o=f&l=f&x=246&y=140

Tittarman på MB, Audi, BMW och VW just nu så får de ju rabatt hos Ionity men det kommer med en månadskostnad istället vilket gör det till en riktigt dålig affär om man inte laddar väldigt mycket på resor och reser ofta.
Kan tänka mig att Skoda kommer köra samma koncept med typ 1 år gratis medlemskap sedan kostar det mellan 80-150:- i månaden beroende på hur du vill att din prisbild ska se ut.

Teslas laddare är bara att glömma om du inte kan köpa en egen MCU koppla denna till din bil på något vänster och sedan fixa så den pratar med laddaren. Kommer du på någon sådan fulhack så kan du säkert bli ganska rik å andra sidan om du börjar sälja den på ebay

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Tittarman på MB, Audi, BMW och VW just nu så får de ju rabatt hos Ionity men det kommer med en månadskostnad istället vilket gör det till en riktigt dålig affär om man inte laddar väldigt mycket på resor och reser ofta.
Kan tänka mig att Skoda kommer köra samma koncept med typ 1 år gratis medlemskap sedan kostar det mellan 80-150:- i månaden beroende på hur du vill att din prisbild ska se ut.

Teslas laddare är bara att glömma om du inte kan köpa en egen MCU koppla denna till din bil på något vänster och sedan fixa så den pratar med laddaren. Kommer du på någon sådan fulhack så kan du säkert bli ganska rik å andra sidan om du börjar sälja den på ebay

Skoda ingår i Volkswagen Koncernen så antar att dom också kommer ha ett lägre pris på laddning och antar att dessa avtal inte är klara ännu då bilen är beräknad Mars/April 2021.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Skrivet av Jonas79:

Skoda ingår i Volkswagen Koncernen så antar att dom också kommer ha ett lägre pris på laddning och antar att dessa avtal inte är klara ännu då bilen är beräknad Mars/April 2021.

Nu vet jag inte om man ska lita på vad Skoda skriver, men HÄR så skriver dom att MyŠKODA Powerpass ingår i priset för ENYAQ iV dom första 3 åren, inga begränsningar har dom skrivit om?
Jag citerar :
The costs are transparent and in line with market standards, and will be charged to the customer in a monthly MyŠKODA Powerpass invoice. The pass is, however, included in the ENYAQ iV’s purchase price for the first 3 years.

Permalänk
Medlem

Nu är en konfiguratorn öppen iaf. Intressant att dom postat 30% längre räckvidd under vissa förhållanden med värmepump.
Hade varit kul att testa det påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu är en konfiguratorn öppen iaf. Intressant att dom postat 30% längre räckvidd under vissa förhållanden med värmepump.

Jösses vilket lockpris. Noll och ingen utrustning som standard.

Skönt stavfel på värmepumpen ”för LÄGRE räckvidd”

Plötsligt var den inte lika lockande längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vart hittar du denna?
Ang värmepumpen stämmer det säker om det är 0 grader ute och du kör i 10km/h i 65 mil

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Med min merca,så kommer jag få avtal via ME Carge-kortet på istort sett alla, och jag har troligen luskat ut att på ionity skulle det hamna på cirka 0.29EUR/kWh, dvs cirka 3 kr.

Permalänk
Medlem

Va har folket för syn på Jaguars I-Pace?
kommer med 3-fas 2021 och en Limited Edition variant för 799k.

Permalänk

Intressant att Skodan med 510 km WLTP räckvidd kostar 230500:- mindre än en Tesla Model Y med 505 km WLTP räckvidd
Någon kommer får justera sina priser framöver.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Intressant att Skodan med 510 km WLTP räckvidd kostar 230500:- mindre än en Tesla Model Y med 505 km WLTP räckvidd

Varför skulle dom behöva det? Isf borde väl antingen Skoda eller Mercedes behöver justera priserna för Skoda Superb Combi(från 388.500 kr) och Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+(från 1.238.900 kr)?

Priserna sätts efter vad kunder vill betala och för många kunder finns det fler parametrar än WLTP och vad drivlinan består av.

Permalänk
Skrivet av FreeMan:

Varför skulle dom behöva det? Isf borde väl antingen Skoda eller Mercedes behöver justera priserna för Skoda Superb Combi(från 388.500 kr) och Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+(från 1.238.900 kr)?

Priserna sätts efter vad kunder vill betala och för många kunder finns det fler parametrar än WLTP och vad drivlinan består av.

Går inte riktigt att jämföra med fossilbilar som funnits sedan slutet på 1800 talet, de som inte kunna anpassa sig har försvunnit eller fått justera sina priser.

Elbilar i modern form är relativt nytt och här kommer samma omvandling ske över tid, de som inte klarar av att anpassa sig kommer att slås ut.

Tesla har hittills varit rätt ohotade om dessa räckvidder, här kommer ett tjeckiskt bilmärke med samma räckvidd och tar bort denna exklusivitet för 230K mindre, klart att det kommer påverka.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Går inte riktigt att jämföra med fossilbilar som funnits sedan slutet på 1800 talet, de som inte kunna anpassa sig har försvunnit eller fått justera sina priser.

Elbilar i modern form är relativt nytt och här kommer samma omvandling ske över tid, de som inte klarar av att anpassa sig kommer att slås ut.

Tesla har hittills varit rätt ohotade om dessa räckvidder, här kommer ett tjeckiskt bilmärke med samma räckvidd och tar bort denna exklusivitet för 230K mindre, klart att det kommer påverka.

Det är ju solklart att man inte kan jämföra priserna på det viset. Tesla har väl, precis som traktortillverkaren Volvo, ansett sig vara Premium.

Bilarna vänder sig helt enkelt till olika klientel och marknader.

Så nä, finns inga måsten att behöva justera några priser.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Det är ju solklart att man inte kan jämföra priserna på det viset. Tesla har väl, precis som traktortillverkaren Volvo, ansett sig vara Premium.

Fast hela exklusiviteten bygger på att man varit ensamma om en viss prestanda, nu spricker den för 230K mindre. Är solklart att det kommer påverka.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fast hela exklusiviteten bygger på att man varit ensamma om en viss prestanda, nu spricker den för 230K mindre. Är solklart att det kommer påverka.

Jag ställer mig ändå tveksam. Teslas USPs uppfattar jag handla betydligt mer om OTA uppdateringar, stark acceleration samt deras utbyggda egna laddnätverk.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Saken är den att priset redan justeras ner i USA till 49990 USD dock anger dom sina priser ex moms väldigt ovanligt för Europa.

Sedan när dom börjar tillverkas i Tyskland slipper dom tänka på import skatten på 10% & fraktkostnaden från USA till Europa så även om dom skulle ta samma pris som USA + Svenska momsen & frakt från Tyskland istället så skulle priset sjunka markant.

Även om vi kollar Tesla modell 3 Sr+ i Sverige vs Danmark med samma moms är Sverige betydligt dyrare & finns ingen bättre förklaring att återförsäljare i Sverige tar ut mer vinster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja, det håller jag inte med om. Visst har de haft enastående prestanda, men det får du ju även om du köper en Bughatti eller Lamborghini.

Finns det sedan någon annan biltillverkare som erbjuder ett lika utbrett och kraftfullt laddnätverk?

Permalänk
Medlem

Du ser tyvärr inte helheten, Tesla är så mycket mer än bara räckvidd.
Innan jag köpte min första Tesla fattade jag inte grejen, hade ägt flera elbilar innan men ingen annan kan mäta sig mot en Tesla även om vi tar bort räckvidden.
Men detta förstod jag inte innan jag ägt en själv, tyckte mest att de var glorifierade skitbilar från USA som var dyra med dålig kvalitet.
Idag är jag av en annan uppfattning.

Först och främst så slipper man en jävla stämpel i en servicebok med ett påhittat serviceintervall för att försöka få något på garanti.
Renault kollar i stort sett ditt däcktryck på service av Zoe och ändå ska det påverka garantin på drivlina, något får gärna förklara varför.
Byte av 12V batteri är tydligen också viktigt på en eldriven bil vartannat år även om du har ett 400V batteri att ta el av, på en bensinare är det 4 år idioti helt enkelt.

Sedan har Tesla mycket tokiga lösningar men många som är helt överlägsna de klassiska biltillverkarna som är bakåtsträvande.
Ta bara vindrutetorkarna, funkar 10 gånger bättre på min Model 3 än någon annan tysk jag ägt innan, hur kan BMW, Merca eller Audi inte fått detta rätt på över 100år?

Laddnätverket är en annan sak som man inte förstår innan man börjat använda Teslas, innan tyckte jag att det funkade helt ok att köra långresor med 50kW laddare gömda på en mack och 1 laddare. Idag skulle jag aldrig utsätta mig för något sådant, och även om du har rabatt på Ionity så finns det relativ få Ionityladdare och det är max 1-2 laddare där de står i Sverige.
Ska du köra en avstickare längs de stora vägarna är du körd direkt.
Tesla har allt mellan 4-30 laddare på samma ställe så risk för köbildning är minimal.

Du får dessutom nya funktioner rullande, klassiska biltillverkare lovar jag ser $ så fort de utvecklat en ny funktion och det lär inte vara små summor vi pratar om, vilken annan biltillverkare ger extra prestanda gratis?
VW gjorde ju detta med dieselgate, eller vänta dom sänkte din prestanda gratis.
Tack VW, Audi och Porsche för lägre prestanda men ökad förbrukning det är precis vad jag vill ha.

Skulle gärna ta en bil i storleken med Skodan men inte från ett märke som ägs av VW, allt som är ett fel hos den familjen döps om till feature istället för ett fel så de slipper garantiåttaganden. Känns lite som en familj där man uppfostrar alla att leva i förnekelse.

Jag betalar gladeligen 100k extra för att det står ett T i fronten kontra något som kommer från en tillverkare som varken kan eller vill tillverka något med drivlina av el. Vem har inte haft elfel på något som kommer från VW?

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jonas79:

Även om vi kollar Tesla modell 3 Sr+ i Sverige vs Danmark med samma moms är Sverige betydligt dyrare & finns ingen bättre förklaring att återförsäljare i Sverige tar ut mer vinster.

Det argumentet håller inte heller. Tesla säljs inte nya hos separata Franchise tagare likt andra bilmärken. Alla Teslas "stores" är ägda av Tesla själva. Priser och erbjudanden styrs centralt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det argumentet håller inte heller. Tesla säljs inte nya hos separata Franchise tagare likt andra bilmärken. Alla Teslas "stores" är ägda av Tesla själva. Priser och erbjudanden styrs centralt.

Tyvärr så är Sverige ett av de dyraste landen i världen att köpa en Tesla i som det ser ut idag.
https://www.finder.com/uk/cheapest-country-to-buy-tesla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Skrivet av Otori:

Jösses vilket lockpris. Noll och ingen utrustning som standard.

Skönt stavfel på värmepumpen ”för LÄGRE räckvidd”

Plötsligt var den inte lika lockande längre.

Skrivet av lasseTM:

Vart hittar du denna?
Ang värmepumpen stämmer det säker om det är 0 grader ute och du kör i 10km/h i 65 mil

Har också blivit riktigt sugen på att byta ut min dieselbil till en Skoda Enyaq, men jag får vänta tills vi avklarat föräldraledigheten och åter har två inkomster...

Angående priset så blev jag också lite förvånad då Skoda själva sa 35k Euro under avtäckningen och det är cirka 360k SEK, men lägger man på svensk moms så blir det exakt 450k SEK som det förväntade ingångspriset är på svenska Enyaq 60 iV. Sen ska man också tänka att man faktiskt får tillbaka 60k SEK från svenska staten då det är en "supermiljöbil".
Så priset för slutkund blir 390k SEK och 490k SEK för Enyaq 60 iV respektive 80 iV, med angiven svensk standardutrustning.

Konfiguratorn på Skodas hemsida är missvisande(och buggig) då den innehåller EU-modellen som verkar helt utan utrustning, de två svenska modellerna 60 och 80 kommer ha en del utrustning som standard som inte ingår i EU-modellen och därmed inte heller i konfiguratorn. Skoda Sverige har släppt en PDF på hemsidan som anger vilken utrustning som är standard i de svenska modellerna.

Slutligen angående värmepumpen. I Sverige ska man verkligen ha en värmepump då vi alltid antingen kör värme eller kyla i bilen. Tycker personligen att det är konstigt att det inte är standard även på 60-modellen i Sverige. Skoda själva sa vid avtäckandet att om man har en värmepump installerad och kör värme så förlorar man 30% mindre räckvidd, jämfört med ett elektriskt element.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Tyvärr så är Sverige ett av de dyraste landen i världen att köpa en Tesla i som det ser ut idag.

Svenska kronan har stärkts en hel del de senaste månaderna, vilket gör att omräknat till EUR med dagens växelkurs så ligger vi dyrare till än andra länder. Hade man gjort samma uträkning tidigare i år hade resultatet varit ett annat. Tesla brukar ju justera priserna för detta på sikt, men det finns förstås en eftersläpning. Jag vet inte om detta förklarar hela prisskillnaden, men det är en delförklaring i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Skrivet av lasseTM:

Man kan ju hoppas att Tesla går ner i pris när de fått igång sin nya fabrik i Tyskland som både ska vara effektivare, kanske använda sig av nya billigare batterier samt att bilarna tillverkas inom EU och det blir därmed inga påslag för transport och tullar.

Jag gillar verkligen vad Tesla åstadkommit, det som verkar ha varit sämst än så länge är ju deras lackering som om och om igen får dåligt omdöme då grundfärgen inte täcks med tillräcklig tjockleck av lack m.m. Är ju lite oroväckande i Sverige då vi har mycket korrosion på våra bilar på grund av klimatet och allt vårt salt på vägarna.

Förhoppningsvis blir detta bättre med den nya lackeringsmodulen i den nya Berlinfabriken som ska vara deras senaste.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Har också blivit riktigt sugen på att byta ut min dieselbil till en Skoda Enyaq, men jag får vänta tills vi avklarat föräldraledigheten och åter har två inkomster...

Angående priset så blev jag också lite förvånad då Skoda själva sa 35k Euro under avtäckningen och det är cirka 360k SEK, men lägger man på svensk moms så blir det exakt 450k SEK som det förväntade ingångspriset är på svenska Enyaq 60 iV. Sen ska man också tänka att man faktiskt får tillbaka 60k SEK från svenska staten då det är en "supermiljöbil".
Så priset för slutkund blir 390k SEK och 490k SEK för Enyaq 60 iV respektive 80 iV, med angiven svensk standardutrustning.

Konfiguratorn på Skodas hemsida är missvisande(och buggig) då den innehåller EU-modellen som verkar helt utan utrustning, de två svenska modellerna 60 och 80 kommer ha en del utrustning som standard som inte ingår i EU-modellen och därmed inte heller i konfiguratorn. Skoda Sverige har släppt en PDF på hemsidan som anger vilken utrustning som är standard i de svenska modellerna.

Slutligen angående värmepumpen. I Sverige ska man verkligen ha en värmepump då vi alltid antingen kör värme eller kyla i bilen. Tycker personligen att det är konstigt att det inte är standard även på 60-modellen i Sverige. Skoda själva sa vid avtäckandet att om man har en värmepump installerad och kör värme så förlorar man 30% mindre räckvidd, jämfört med ett elektriskt element.

Det finns inte en chans att du hittar 30% räckvidd med en värmepump om du inte kör 10km/h i 0 grader eller om du inte sitter och kör 35 grader i bilen vid 0 grader ute och alla fönster öppna.
En värmepump i bil ger ett cop på runt 3 I nästa fall dvs vid 0 grader ute..
då drar min Model 3 mindre än 1kw i timman att hålla värmen dvs med värmepump runt 300w.
På denna timma har jag istället förbrukat 20kW energi på att ta mig framåt på motorväg så vinsten handlar snarare i storleksordningen 1-5% förbättring.

Man kan ju alltid räkna på 0 grader och att användaren kör 2km men värmer upp bilen varje resa då kanske man kan hitta de siffrorna men vem bryr sig på så korta sträckor?

Men biltillverkare är kända för att trolla med siffror

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det finns inte en chans att du hittar 30% räckvidd med en värmepump om du inte kör 10km/h i 0 grader eller om du inte sitter och kör 35 grader i bilen vid 0 grader ute och alla fönster öppna.
En värmepump i bil ger ett cop på runt 3 I nästa fall dvs vid 0 grader ute..
då drar min Model 3 mindre än 1kw i timman att hålla värmen dvs med värmepump runt 300w.
På denna timma har jag istället förbrukat 20kW energi på att ta mig framåt på motorväg så vinsten handlar snarare i storleksordningen 1-5% förbättring.

Man kan ju alltid räkna på 0 grader och att användaren kör 2km men värmer upp bilen varje resa då kanske man kan hitta de siffrorna men vem bryr sig på så korta sträckor?

Men biltillverkare är kända för att trolla med siffror

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt... Det jag menar är att Skoda sa utryckligen att jämfört med att köra värme i Enyaq med det enklare värmelementet(byggfläkt? ) så förlorar man 30% mindre räckvidd vid samma körning om man har en värmepump installerad.

Det är väl inte orimligt? Nog är det rimligt att spara 30% elförbrukning på en värmepump jämfört med direktverkande el i andra applikationer som ett hus?

Kollade lite snabbt på en luftvärmepump till hus från IVT och vid en jämförelse med direktverkande el så sparar man ungefär detta:
Malmö: 26%
Borås: 33%
Luleå: 45%
IVT - Hur mycket el förbrukar en luftvärmepump?

Visa signatur