Alltså jag är inte riktigt med på hur du menar här. Du skrev:
"Multiplicera Turing-kärnor med 1.7/3 för att få motsvarande prestanda/kärna för Ampere. Ett typ exempel på varför prestanda
ej skalar linjärt mot antal kärnor, oavsett motsvarande ökning av frekvens eller ej; Ampere har inte bandbredden och ökning av de andra komponenter i övrigt."
Man får intrycket att du missar frekvensens roll samt att grafikprestanda oftast skalar väldigt bra med kärnor*frekvens. Men som du skriver nu så verkar det som att du är medveten om frekvensens roll. Men att du väljer att bortse från både frekvens och arkitektur för att göra din poäng som i så fall stämmer. Nämligen att grafikprestanda inte skalar med kärnor ifall arkitektur eller frekvens skiljer. Men då är vi ju inne på att slåss mot väderkvarnar. För ingen skulle väl någonsin hävda något annat? Då det skulle innebära att arkitektur och frekvens inte spelar roll, vilket givetvis är falskt.
Så förklara gärna vad du menar. Du är alltså medveten om att prestandanskalningen i spel mellan 1080 och 1080 Ti är spot on skillnaden mellan dem i kärnor*frekvens? Får inte det att gå ihop med när du säger att frekvens inte kan förklara skillnaden.
EDIT:
Här är en annan kommentar där du pratar om en skillnad som inte förklaras av kärnor och frekvens. Men tar man hänsyn till kärnor och frekvens så finns det ju ingen skillnad som ska förklaras. Så vad är det du menar?
"Du har rätt, Ampere eller iaf GA104 och GA102 mellan och inbördes kan skala linjärt. Förvånande med tanke på att det inte var så för Pascal; 1080Ti +50% mer kärnor över 1080, är ~35% snabbare, detta kan inte förklaras med +100 MHz)"