Mobilt bredband + WOW classic (Datamängd)

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband + WOW classic (Datamängd)

Hej! Har fått så bra hjälp här på forumet, så tänkte om ni kunde hjälpa mig med denna fråga.

Jag har flyttat till en lånelägenhet undertiden min lägenhet renoveras. Så jag måste köpa ett mobilt bredband utan bindningstid eftersom jag inte vet i nuläget hur länge jag ska bo i lånelägenheten.

Telia hade 120GB utan bindningstid, vilket låter lovande, hur många timmar per dag kan man spela på 120GB i månaden?

Är lite lost när det gäller mobilt bredband och datamängd.

Permalänk

Minns att jag spelade vanilla wow för ett tag sedan på mitt mobil-wifi och det drog nästan ingen data alls, det större problemet var snarare dålig ping, men eftersom blizzard har gett spelet 400ms spell batching så är spelet ju redan nedslöat så jag tror inte det spelar så jättestor roll.

Bara classic wow tror jag inte kommer dra mer än 120gb/månad, det är snarare videoströmningstjänster som tar data. Jag skulle kört på, 120gb räcker absolut.

Permalänk
Medlem

Himla mycket och högst troligt så mycket du orkar under månaden. Det förutsätter dock att du inte gör något annat (t.ex. Youtube, Spotify) och att du slipper uppdateringar till spel osv.

Enbart själva spelandet drar inte mycket bandbredd alls.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

jag har för mig spelet drar ca 15kb/s vid intensivt spelande (40 man raid boss med adds uppe). Har du 120GB surf så kommer du kunna lira wow i åratal utan att ens behöva bry dig om att komma nära gränsen.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

En gissning är att spelandet inte drar mycket alls, däremot uppdateringar till spelet. Mycket annat drar ju data också, Windows Update, Skype eller vad man nu kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

jag har för mig spelet drar ca 15kb/s vid spelande

Nåt sånt. Drar extremt lite data för spelande generellt sett. Du kan nog spela i ett par dagar för att komma upp i samma mängd som 1 "normallängd" youtube video i 1080P+.

Det är väl pingen som är jobbigast. 4G är rätt ok om du är nära en mast. ca 10-60 ping kanske (kontra fiber på 1-2). Detta då plus ping till och från servern.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har telenors mobila bredband. Denhar ju obegränsad mängd med vissa abonnemang. Speciellt om du har deras mobil abonnemang

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Nu vet ju inte jag var du bor och hur din täckning är med Tele2. Men vad jag får fram från telia.se så kostar 120GB/mån hela 449kr/mån. Tele2 har obegränsad data för 499kr/mån. Kanske är det värt 50kr extra för att inte behöva oroa sig för vad man gör, kunna uppdatera och ladda ner spel, kolla på Netflix, Youtube, lyssna på musik osv?

https://www.tele2.se/handla/mobilt-bredband-4g

Det kanske finns någon annan operatör (dotterbolag till dom större bolagen?) som är ännu billigare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu vet ju inte jag var du bor och hur din täckning är med Tele2. Men vad jag får fram från telia.se så kostar 120GB/mån hela 449kr/mån. Tele2 har obegränsad data för 499kr/mån. Kanske är det värt 50kr extra för att inte behöva oroa sig för vad man gör, kunna uppdatera och ladda ner spel, kolla på Netflix, Youtube, lyssna på musik osv?

https://www.tele2.se/handla/mobilt-bredband-4g

Det kanske finns någon annan operatör (dotterbolag till dom större bolagen?) som är ännu billigare.

Tacksam för alla svar! Hittar inte hur jag citerar alla meddelanden så svarar till er alla här!

Det låter ju toppen, har Telia i min riktiga bostad därför jag kollade med dom först. När jag ringde hade de enbart 120GB som högst utan bindningstid.

Nu lutar det nog mer åt tele2, lägenheten jag lånar ligger nästan mitt i stan. Läste att obegränsad Surfmängd inte är obegränsad. Hur fungerar det?

Jag har ADSL i min riktiga bostad och det är gammal teknik som inte kommer finnas kvar för all framtid. Så har kollat på obegränsad surfmängd men är osäker eftersom när jag läste om ”obegränsad surfmängd att det ej är obegränsad.

Men hursomhelst funkar det ju absolut till min lånelägenhet, så länge det inte är någon bindningstid.

Tack alla igen för svar uppskattar det verkligen. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

Tacksam för alla svar! Hittar inte hur jag citerar alla meddelanden så svarar till er alla här!

Det låter ju toppen, har Telia i min riktiga bostad därför jag kollade med dom först. När jag ringde hade de enbart 120GB som högst utan bindningstid.

Nu lutar det nog mer åt tele2, lägenheten jag lånar ligger nästan mitt i stan. Läste att obegränsad Surfmängd inte är obegränsad. Hur fungerar det?

Jag har ADSL i min riktiga bostad och det är gammal teknik som inte kommer finnas kvar för all framtid. Så har kollat på obegränsad surfmängd men är osäker eftersom när jag läste om ”obegränsad surfmängd att det ej är obegränsad.

Men hursomhelst funkar det ju absolut till min lånelägenhet, så länge det inte är någon bindningstid.

Tack alla igen för svar uppskattar det verkligen. 😊

Det är obegränsat, men efter 50GB/dag så måste du skicka ett SMS så får du 5GB åt gången. Så du kommer inte märka av det om du använder mindre än 50GB/dag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det är obegränsat, men efter 50GB/dag så måste du skicka ett SMS så får du 5GB åt gången. Så du kommer inte märka av det om du använder mindre än 50GB/dag

Detta blev ett problem för mig då spelen jag spelar har stora uppdateringar, höll på att bli galen. Bytte till Telia och ingen gräns nådd hittils.

Gick förövrigt från 25mbit till runt 60-80mbit i nedladdning med samma 4G router i samma fönster. Tankade ner en uppdatering till COD i helgen och laddade ner med 10,5MB/s helt galet för att vara 4G?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Detta blev ett problem för mig då spelen jag spelar har stora uppdateringar, höll på att bli galen. Bytte till Telia och ingen gräns nådd hittils.

Gick förövrigt från 25mbit till runt 60-80mbit i nedladdning med samma 4G router i samma fönster. Tankade ner en uppdatering till COD i helgen och laddade ner med 10,5MB/s helt galet för att vara 4G?

På rätt dagar (fint väder på vintern?) så får jag kanske 250Mbit eller mer ibland, så det handlar om mastens belastning och din utrustning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Detta blev ett problem för mig då spelen jag spelar har stora uppdateringar, höll på att bli galen. Bytte till Telia och ingen gräns nådd hittils.

Gick förövrigt från 25mbit till runt 60-80mbit i nedladdning med samma 4G router i samma fönster. Tankade ner en uppdatering till COD i helgen och laddade ner med 10,5MB/s helt galet för att vara 4G?

Nja, 10.5 MB/s är inte 80Mbit/s utan mer ca 100-110 Mbit/s vilket inte alls är galet för att vara 4G. 4G stödjer (med CA) upp till 300-400 Mbit/s om nätet är riktigt bra i området.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nja, 10.5 MB/s är inte 80Mbit/s utan mer ca 100-110 Mbit/s vilket inte alls är galet för att vara 4G. 4G stödjer (med CA) upp till 300-400 Mbit/s om nätet är riktigt bra i området.

Ok! Fungerar riktigt bra i alla fall vilket är skönt då jag bytte från fiber till detta när jag flyttade ut på landet..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Körde rätt mycket i TBC via 3G, minns inte hur mycket det drog men jag 2 eller kanske 5GB data som räckte och blev över.
Fick se till att inte patcha via det bara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag körde 3 mobilt bredband obegränsad förra året innan fibern blev klar. Funkade klockrent ute på landet där jag bor.

https://www.tre.se/privat/webshop/bredband?p=1_41,2_34259

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |