Apples första ARM-baserade Macbook får läckta specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Tycker egentligen Apple ger bland de jobbigaste datorupplevelserna man kan få
..MEN..
Om det är så att denna är fläktlös, förhållandevis sval, och har den utlovade batteritiden och priset + den beryktade prestandan... Ja... Då kanske "vill ha"-begäret blir för stort. Kanske ev uppstår en ny hackintosh-scen, eller snarare slaktintosh, där man demolerar miljön apple vill tvinga på en, och ersätter med nått bättre med mer kontroll och datorkänsla.... Ja... då kommer jag nog inte kunna bärga mig.

Som gammal unix-tekniker så får jag _mer_ datorkänsla i MacOS än på PC-sidan (ok då med Linux så, men Linux känns fortfarande så opolerat på desktopen), förstår inte varför du inte får datorkänsla av Mac, bara öppna terminal och rocka loss!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Skoldator för 15-20k.....
Nu behöver jag inte datorkraft till skolan men min kostade under 3papp (chromebook)

Som andra påpekat så är det troligtvis runt halva det priset du nämner.

Sedan så är knappast datorer för 3 papp mycket att hänga i granen i kvalitetsväg. Lär inte vara någon bra skärm på en sådan enligt min egna tidigare erfarenhet med billigaste billiga.

För det sista så, iaf. för mig personligen, så är har Chromebooks alldeles för dåliga och gimpade OS för att jag skall ens vara intresserad av att använda en sådan maskin.

Tror denna ARM-book däremot kan bli ett grymt intressant alternativ!

Ser verkligen fram emot ARMs intåg på lite seriösare datorer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Samma här... NT och Novell NetWare för hela slanten

Compis

för hela slanten på gymnasiet (och PET året innan)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Att dom skulle använda butterfly igen gör mig skeptisk till att läckan stämmer alls, har svårt att tro att dom skulle gå tillbaka till butterfly efter att dom bytt ut mot Magic Keyboard i alla andra produkter.

Blir det Butterfly så vägrar jag köp!

Minns med vämjelse fortfarande min första version av MBP15 med touchbar och kräkigt butterfly-tangentbord.

Helt underbar dator i övrigt, men hatade den pga. det dåliga tangentbordet! Sicken ren dynga...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Som gammal unix-tekniker så får jag _mer_ datorkänsla i MacOS än på PC-sidan (ok då med Linux så, men Linux känns fortfarande så opolerat på desktopen), förstår inte varför du inte får datorkänsla av Mac, bara öppna terminal och rocka loss!

Jag håller med dig. Jag förstår inte de som säger att MacOS är instängt och att man inte kan göra något.

Permalänk
Medlem

Om den kommer med 4G/5G inbyggt så är det ett givet köp för mig.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

@lastninja: Jag kan nog tänka mig att en del skaffar den för att köra ARM-Linux, det verkar ju åtminstone som att det ska vara möjligt. Ska man köra Linux ARM lär det väl inte drälla av andra bra och snabba laptopar som kan det till en början? Sen får vi se hur det går med Windows ARM64.

Tror tyvärr att "hackintosh"-datorer kommer att förpassas till historien. Men laddar man på en rejäl 2021-Intel-PC med MacOS så kommer den nog att hålla några år. Jag kör ju en äldre PC med MacOS, och äldre MacBook Pro, jag kan mycket väl tänka mig att uppgradera till en ARM-Mac om priset blir rätt - men mer troligt blir väl även min nästa "Mac" en begagnad PC med MacOS installerat med Opencore eller nåt liknande.

Svårt att se att de bara kan döda osx där deras pro datorer kommer köra det ett tag till i all fall

Permalänk
Sötast

849 Apple-dollar, folket!

999$ macbook air = 13000kr
849$ macbook arm ~11500kr

Verkligen synd om de går tillbaka till 1 usb port igen.... det finns ingen som tycker att det räcker.
Värst är att det finns gott om plats på insidan, vilket man ser i andra teardowns..... men snik snik

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt intressant fast jag inte är så mycket för laptops övht. Min surface pro 2 från 2014 håller fortfarande rätt bra tycker jag, men har de senaste åren verkligen börjat hata att den är så fladdrig..

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

849 Apple-dollar, folket!

999$ macbook air = 13000kr
849$ macbook arm ~11500kr

Verkligen synd om de går tillbaka till 1 usb port igen.... det finns ingen som tycker att det räcker.
Värst är att det finns gott om plats på insidan, vilket man ser i andra teardowns..... men snik snik

Det finns slimmade, välbyggda datorer med bra IPS-paneler tillsammans med AMD 4xxxU/Vega från 6-7K idag.
Något att tänka på och självklart är Windows 10, bara det värt i sig för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag håller med dig. Jag förstår inte de som säger att MacOS är instängt och att man inte kan göra något.

Skulle misstänka att många blandar ihop macOS med iOS gällande hur Apple hanterar konkurrenter eller konkurrerande appar/tjänster.

Har inga problem med macOS i sig. Fungerar lika bra och öppet som Windows (däremot så tappar systemet lite av fördelarna med macOS om man i framtiden måste lämna iOS - och där är ju Apple ett rent ut av ett skitföretag).

Visst, vill du ha tillgång till all källkod så är macOS inte rätt system (ytterst liten del är OSS), men då är ju inte Windows det heller, utan man får då istället kika på *BSD, Linux, etc.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad virtualiseringsföretagen VMware, Parallels och Oracles VirtualBox kommer med för produkter till Apple Silicon, speciellt Parallels som livnär sig på macOS-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ska bli spännande att se vad virtualiseringsföretagen VMware, Parallels och Oracles VirtualBox kommer med för produkter till Apple Silicon, speciellt Parallels som livnär sig på macOS-användare.

Hm, ja, något kommer säkerligen. Tror inte Parallels kan klara sig på att virtualisera Linux på macar, även om det nog kanske blir en del som vill köra arm-Linux virtuellt.

Jag tror det kommer att finnas ett behov av att köra (även 32-bitars) x86-os på Mac även framöver, om det inte blir 100% hastighet, so what, det blir nog oftast tillräckligt snabbt ändå.

I värsta fall får väl folk köpa en mini-pc och köra remote desktop till, data på en NAS kanske, det skulle egentligen räcka för mig - men känns som en utgift jag inte vill ha samt osmidig lösning. (kör redan remote desktop till min HTPC för de få saker som inte enkelt går att fixa bra virtuellt på MacOS, typ kvalitetsskanning av optiska skivor)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm, ja, något kommer säkerligen. Tror inte Parallels kan klara sig på att virtualisera Linux på macar, även om det nog kanske blir en del som vill köra arm-Linux virtuellt.

Jag tror det kommer att finnas ett behov av att köra (även 32-bitars) x86-os på Mac även framöver, om det inte blir 100% hastighet, so what, det blir nog oftast tillräckligt snabbt ändå.

I värsta fall får väl folk köpa en mini-pc och köra remote desktop till, data på en NAS kanske, det skulle egentligen räcka för mig - men känns som en utgift jag inte vill ha samt osmidig lösning. (kör redan remote desktop till min HTPC för de få saker som inte enkelt går att fixa bra virtuellt på MacOS, typ kvalitetsskanning av optiska skivor)

Nej, Parallels lär nog gå under om de inte får till det, eller börjar utveckla något helt annat.

Jag kör själv Windows 10 på en Synology NAS, alltså virtualiserat direkt på NASen och ansluter över RDP, fungerar riktigt bra och hastigheten är okej för mina ändamål.

...men man vill ju kunna köra VMs direkt i macOS och man får väl hoppas det kommer gå relativt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Som andra påpekat så är det troligtvis runt halva det priset du nämner.

Sedan så är knappast datorer för 3 papp mycket att hänga i granen i kvalitetsväg. Lär inte vara någon bra skärm på en sådan enligt min egna tidigare erfarenhet med billigaste billiga.

För det sista så, iaf. för mig personligen, så är har Chromebooks alldeles för dåliga och gimpade OS för att jag skall ens vara intresserad av att använda en sådan maskin.

Tror denna ARM-book däremot kan bli ett grymt intressant alternativ!

Ser verkligen fram emot ARMs intåg på lite seriösare datorer.

Klart datorn för 3 papp inte är jättebra men det funkar perfekt för det jag behöver den för vilket bara är att anteckna, behöver ingen datorkraft på min utbildning, dessutom är skärmen i full hd och tillräckligt starkt i ljus för att man ska kunna se i salar, så den funkar helt perfa för det jag använder den för.

Nä såg sen när folk påpekande att den är mycket billigare än vad jag, vilket är bra!
Hoppas den är värd prestanda/kr då!

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Klart datorn för 3 papp inte är jättebra men det funkar perfekt för det jag behöver den för vilket bara är att anteckna, behöver ingen datorkraft på min utbildning, dessutom är skärmen i full hd och tillräckligt starkt i ljus för att man ska kunna se i salar, så den funkar helt perfa för det jag använder den för.

Vi har alla olika krav, och skulle nog själv inte stå ut med en sådan gimpad maskin. Men det är bra att du är nöjd med det du köpt.

Skrivet av Wiley:

Nä såg sen när folk påpekande att den är mycket billigare än vad jag, vilket är bra!
Hoppas den är värd prestanda/kr då!

Tror den har potential att bli riktigt trevlig, men återstår att se när den testas!

Är gymt sugen på en, men å andra sidan kan det kanske vara smart att vänta ut andra generationen när alla barnsjukdomer (främst i OS) ordnats, och att de flesta appar kompilerats till native ARM-kod.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

8BIG + 4little (som i sig är större än många andra ARM64 big...)

Detta kan bli riktigt snabbt