Vad behöver jag för delar för att bygga ihop datorn?

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag för delar för att bygga ihop datorn?

Hej!

Om jag köper dom här delarna, vad behöver jag för chassi då? Och vilket strömagg?

Intel i7 4790k
16gb DDR3 RAM.
Moderkortet är ett gigabyte z97x gaming 3
Hyper 212 EVO (kylare).

Och såklart ett grafikkort om jag ska spela...

mvh
Worexon

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk

Det är gamla saker hoppas du får dem billigt. Till dessa så passar det billigaste chassi + vettigt nätagg som man kan hitta. Grafikkort så är det begagnad marknaden som gäller. Ett GTX 1060 skulle jag gissa vore bra.

För de flesta så rekommenderar jag nyare grejer, men då blir det såklart dyrare, speciellt när man brukar gå upp i bättre och dyrare grafikkort.

Permalänk
Medlem

@Worexon:

Kika på lite tester, du behöver inte köra på "billigaste" möjliga eller något, titta på lite chassi recensioner och om du hittar något som du gillar och passar dina krava med lagring etc. Grafikkort lär finnas gott om på begagnat sidan när det kommer nya generationer, ett 2060 eller motsvarande prestanda kommer räcka gott och matcha burken bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Typ ett av CM:s billigare nätaggregat. Jag kan rekommendera Zalman Z7 Neo som ett bra, billigt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Hej!

Om jag köper dom här delarna, vad behöver jag för chassi då? Och vilket strömagg?

Intel i7 4790k
16gb DDR3 RAM.
Hyper 212 EVO (kylare).

mvh
Worexon

Du vet att de delarna är väldigt gamla och inte kommer prestera så bra i spel?

7 år är väldigt länge

Permalänk
Medlem

@medbor:

Den är till min dotter som vill spela minecraft, fortnite, sims 4...borde inte den duga till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Hej!

Intel i7 4790k
16gb DDR3 RAM.
Hyper 212 EVO (kylare).

mvh
Worexon

Ett tips är att du köper ett bra nätagg samt ett bra chassie. Så du slipper köpa nya när du sedan skall uppgradera prylarna. Men som andra skrev så är det gamla saker. Men för enklare spel så funkar det. Frågan är om det är värt att köpa ett bra graffekort somdu sedan kan använda vid uppgradering eller om man ska köpa ett billigare enklare..

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

@medbor:

Den är till min dotter som vill spela minecraft, fortnite, sims 4...borde inte den duga till det?

Absolut gör den det, men jag skulle inte betala mer än max en tusenlapp för så gammal teknik, moderkortet kan ju ge upp imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ett tips är att du köper ett bra nätagg samt ett bra chassie. Så du slipper köpa nya när du sedan skall uppgradera prylarna. Men som andra skrev så är det gamla saker. Men för enklare spel så funkar det. Frågan är om det är värt att köpa ett bra graffekort somdu sedan kan använda vid uppgradering eller om man ska köpa ett billigare enklare..

Kom gärna med tips på enklare grafikkort som passa, jag har noll koll på det

Och sedan, vad är vettigt i pengar att ge för dom här grejjorna?

Intel i7 4790k,
16gb DDR3 RAM.
Hyper 212 EVO (kylare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Intel i7 4790k,
16gb DDR3 RAM.
Hyper 212 EVO (kylare).

1000kr max

Jag skulle kolla efter ett RX480/580 begagnat, eller motsvarande Nvidia. Kanske 1060 eller 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Intel i7 4790k,
16gb DDR3 RAM.
Hyper 212 EVO (kylare).

Som tidigare skrivit ovan Om du tänkt byta cpu/moderkort inom kort så skulle jag nog köpa ett bättre grafikkort nu om du har budget för det. Nya 3000 serien kommer ju när som helst från nvidia så deras 2000 bör väl bli skapligt billiga kanske ev så kanske du hittar nnågot fynd på blocket eller här i marknaden.

Vad kan ett 1060 kosta beggat? Har ett liggandes men vet inte om det är värt å sälja?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Som tidigare skrivit ovan Om du tänkt byta cpu/moderkort inom kort så skulle jag nog köpa ett bättre grafikkort nu om du har budget för det. Nya 3000 serien kommer ju när som helst från nvidia så deras 2000 bör väl bli skapligt billiga kanske ev så kanske du hittar nnågot fynd på blocket eller här i marknaden.

Vad kan ett 1060 kosta beggat? Har ett liggandes men vet inte om det är värt å sälja?

500-1000kr beroende på köpare skulle jag gissa, men lär väl gå ner inför oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1000kr max

Jag skulle kolla efter ett RX480/580 begagnat, eller motsvarande Nvidia. Kanske 1060 eller 970?

Vet inte vad du har för koll på priserna, men bara cpu går för mellan 900-1500 kr begagnat. Och den presterar fortfarande väl för syftet, jag satt på 3770k fram till i vintras och var inte flaskhalsen med ett 2060.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Vet inte vad du har för koll på priserna, men bara cpu går för mellan 900-1500 kr begagnat. Och den presterar fortfarande väl för syftet, jag satt på 3770k fram till i vintras och var inte flaskhalsen med ett 2060.

Ok... du får gärna tycka det, men när en ny 3100 krossar den för 900kr blir jag lite fundersam...

Jag skulle då aldrig fundera på så gammal hårdvara för de pengarna. Måste vara i5 köpare som inte fattar vad de handlar om de priserna du säger stämmer

Och en 3770k flaskar definitivt ett 2060, men det beror på upplösning och inställningar. 3770K klrar väl knappt 100FPS i moderna spel så om du håller dig under det är det klart att den räcker. Eller så märker du inte bara...

Permalänk
Medlem

@Worexon: Köp ett 1650 Super för 1800:- eller kika efter något begagnat, med ett 1650 Super så räcker det med 450W PSU.
Chassi är mycket en smaksak, men se till att det kan andas gärna mesh i fronten.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ok... du får gärna tycka det, men när en ny 3100 krossar den för 900kr blir jag lite fundersam...

Jag skulle då aldrig fundera på så gammal hårdvara för de pengarna. Måste vara i5 köpare som inte fattar vad de handlar om de priserna du säger stämmer

Och en 3770k flaskar definitivt ett 2060, men det beror på upplösning och inställningar. 3770K klrar väl knappt 100FPS i moderna spel så om du håller dig under det är det klart att den räcker. Eller så märker du inte bara...

Har du använt ett 2060 med en 3770k överklockad för det flaskade inte i rpg spel som witcher 3, final fantasy, fallout 4 osv, gpu maxad men inte cpu. Enda anledning till att jag bytte var pga virtualisering och jag behövde fler cores.

Approå priser så får du ett z77 paket med 3770k och ram för runt 1500, vet inte vad du har fått dina siffror ifrån det är marknaden som styr. Bara kolla vad grejerna har sålts för:) din personliga åsikt avspeglar inte marknaden i detta fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Har du använt ett 2060 med en 3770k överklockad för det flaskade inte i rpg spel som witcher 3, final fantasy, fallout 4 osv, gpu maxad men inte cpu. Enda anledning till att jag bytte var pga virtualisering och jag behövde fler cores.

Approå priser så får du ett z77 paket med 3770k och ram för runt 1500, vet inte vad du har fått dina siffror ifrån det är marknaden som styr. Bara kolla vad grejerna har sålts för:) din personliga åsikt avspeglar inte marknaden i detta fallet.

Vill du rekommendera någon att köpa 7 år gammal hårdvara för så mycket pengar, go ahead... jag kommer inte hålla med oavsett.

Jag har hittat motsvarande datorer (i fungerande skick) flera gånger i mitt soprum. 2600K med 8GB RAM, en 3770 med 16GB RAM. Båda hade 760 har jag för mig...

Jag vill bara visa att det är olika för olika personer och han frågade vad vi tyckte de sakerna var värda, jag står fast vid min åsikt, du är fri att ha din...

Marknaden tyckte ju också för en vecka sedan att 4 år gamla 1080ti var värda över 4000kr, det är ju nästan nypris...