(Blocket) Avsändare vill skicka via postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@twit: Ja, men min poäng är: vad har köparen att vinna på att härja? Vad är incitamentet?

Utöver att det finns folk som gör saker som för oss andra verkar sakna rim och reson, så finns även ett ekonimiskt incitament. Bedömer Blocket att köparen har rätt kommer köparen sitta på både vara och pengar. I en värld där alla talar sanning och inga orätter begås kommer så naturligtvis aldrig ske, men jag har uppmärksammat en akut brist på de rosa fluffiga enhörningar som skulle indikera att vi lever i en sådan värld

Skrivet av scimanyD:

Säljaren kan väl också göra så att du endast kan betala ditt paket när du ska hämta ut det? Innan betalning ber du om att få öppna paketet på plats för att se att allt är i sin ordning.

Om du inte legat med killen/tjejen i kassan kommer du knappast få göra detta. De flesta speditörer är väldigt tydliga med att de inte är part i någon konflikt och de tillåter inte heller dig att kika i lådan innan du avgör om du vill betala eller inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Sålt och köpt mängder under åren men skulle aldrig använda blocketpaket om någon vill köpa av mig.

Man kan kolla jobb-mail (så man kan intyga att man jobbar på vettigt ställe), använda annat än 073-nummer osv. Skulle aldrig sälja till någon som ifrågasatte eller krävde bild på mitt id-kort, likaväl som att jag aldrig skulle köpa av en outlook-kille utan möjlighet att koppla något till personen i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Säljaren kan väl också göra så att du endast kan betala ditt paket när du ska hämta ut det? Innan betalning ber du om att få öppna paketet på plats för att se att allt är i sin ordning.

Två problem!
1, Finns ingen tjänst som tillåter dig att knappt ens se paket innan betalning, och öppna det är 100% otänkbart o kommer aldrig att hända.
2, Finns väldigt dåligt med dessa tjänster och tex postförskott kräver att man har ett postgirokonto som kostar en hel del per år plus några % av alla pengar som går igenom kontot=inget för den som inte säljer för 100.000:- plus per år.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Två problem!
1, Finns ingen tjänst som tillåter dig att knappt ens se paket innan betalning, och öppna det är 100% otänkbart o kommer aldrig att hända.
2, Finns väldigt dåligt med dessa tjänster och tex postförskott kräver att man har ett postgirokonto som kostar en hel del per år plus några % av alla pengar som går igenom kontot=inget för den som inte säljer för 100.000:- plus per år.

Har inte haft dina problem. Kunnat öppna paket på plats på utlämningstället med körkort då i personalens hand. Tar 2 sek att öppna. Gör ju inte det med varje paket, beror på värde och om säljaren har skumat som fan.
PG går för 900:-/år, om inte något annat tillkommer.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |