Permalänk
Medlem

NAS för backup?

Jag planerar att skaffa en NAS, med användningsområden:

- backup (kopia) av hårddiskarna i min stationära dator där jag har många projekt kopplade till mitt arbete (ca 2 TB)
- backup (kopia) av flickvännens bärbara dator (500 gb)
- förflyttning av vissa filer från flickvännens dator till NAS så att hon får plats med nya saker där

Inga planer på att använda NASen som mediacenter eller liknande. Enda som krävs är att kunna köra den i RAID 1 för maximal säkerhet, samt att den har tillräckligt med prestanda när flickvännen bläddrar igenom gamla bilder/filmer som hon förflyttat helt från sin dator till NASen. Såklart helst så tyst/strömsnål/billig/pålitlig som möjligt.

Vad föreslår ni?

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Edit: du säger backup, men jag blir lite orolig om din flickväns bilder och filmer bara skall ligga på NASen. Raid1 skyddar mot mekaniskt fel på disken men inte mot ransomware, användarmisstag och dylikt.

Permalänk
Medlem

Sitter med samma fråga. Samma scenario. Klurar på en Synology eller Qnap raid 1. Tanken är väl att köra backup och filhistorik från två win 10 laptops. Har för mig att filhistorik är på väg bort från Win 10.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Tänk på att när ni tar bort filer i era enheter (för att få mer diskplats) så är exemplaret som är kvar i NAS inte längre en backup utan ett original - hur gör ni med backup på den, och hur håller ni reda på när en fil man är rädd om, nu plötsligt bara finns i en enda exemplar på NAS:en?

- Att ha en RAID i en NAS och datat finns på flera diskar är inte en backup, ty en åtgärd - som att radera en fil ger omedelbar påverkan på samtliga exemplar på diskarna, likaså en ransomwares härjningar.

backup är något som är kvar även om någon satt radering av samtliga filer i sin NAS av misstag...

vågar man ha detta:

https://www.cyberciti.biz/link/lmao-command-line-russian-roul...

i sin inloggningsscript i .profile eller .bash_profile (i tex. linux) när man ssh:ar in till din NAS in utan att blinka - då har du bra backuplösning

inte?? - då behöver du förbättra backuprutinerna

Permalänk

Jag kör med spegling på 5 disk i Win 10 på min stationära. Det synkas till min synology som ligger i Raid för säkerhet om en av diskarna skulle gå ned. En gång i halvåret (Jag är inget läkemedelsbolag)
så trycker jag över det viktigaste på lösa diskar som ligger offline.
Om lägenheten min brinner så har ändå google photos det mesta räddat via mitt pixel/googlekonto. Känns tryggt nog. Jag orkar inte leka säpo eller FRA för att bilder och filmer skall finnas för evigt. OBS. Bor i stenhus!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@pzaren: Ska du bara köra filer på den och inget annat så slå till på t.ex. en Synology DS220j. Den fyller gigabitnätverk så ska du ha snabbare än så blir det 2.5G eller 10G-nätverk och då kommer du behöva göra en betydande investering i övrig IT hemma, och med tanke på att du inte nämner att du har sedelbuntar ramlandes ur byxorna så förutsätter jag att gigabit räcker..

Sen som alla andra säger måste du lösa backup från denna, raid-1 är varken backup eller "maximal säkerhet". Köp en till och sätt hos en vän och backupa till den, eller signa upp dig för en molntjänst. Hyperbackup (inbyggt i synologyn) är toppen och har stöd för både 'egen' backup och diverse molntjänster.
En fördel med hyperbackup (och många andra riktiga backupprogram) är att du får versioner på backuperna. D.v.s du kan se hur filerna såg ut för 1 månad sedan, 2 månader sedan o.s.v. Det hjälper om du t.ex. råkar radera en fil och sedan gör ny backup två tre gånger och upptäcker det långt senare, då kan du ändå gå till en äldre backup och plocka ut filen.

Permalänk
Medlem

En lite off topic, Jag har just börjat labba med en pi4 8gb hemma, ska testa ren NAS vs NAS i container på Ubuntu server eller annat.

Snabbtest gav mig på omv ca 75-80mb/s från en mekanisk usb 3 disk och fast lina på nätverket, helt ok tycker jag. Planen är sen en Raid 1 på 2st ssds.

Frågan är då, om man kikar på en fast rackserver typ anno 5-10år sedan, vad ska man vänta sig för ca överföringshastigheter?

Bara så man har något att bencha mot.