Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Geforce RTX 3080 rullar för fullt i testlabbet – men recensionsembargot skjuts fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Rimligen är väl bara 3090-kylaren den dyra om något? Den är ju volymmässigt dubbelt mot 3080 i alla fall.

Sen förstår jag inte riktigt det ryktet att kylaren är så dyr. Det estetiska och metallramen är säkert CNC och special, men kylaren i sig (fläns, fläktar, heatpipes, ångkammare?) är ju som vilket CPU-tower som helst för 200-300kr...

Alla verkar älska konspirationer om att Nvidia inte vill sälja för att öka marginaler och status. För det är ju vad alla företag vill, att inte sälja sina produkter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av medbor:

Rimligen är väl bara 3090-kylaren den dyra om något? Den är ju volymmässigt dubbelt mot 3080 i alla fall.

Sen förstår jag inte riktigt det ryktet att kylaren är så dyr. Det estetiska och metallramen är säkert CNC och special, men kylaren i sig (fläns, fläktar, heatpipes, ångkammare?) är ju som vilket CPU-tower som helst för 200-300kr...

Tror att det han skriver kan stämma, Jonas och Kenneth berömde kylarens fina kvalitetskänsla, inget om hur effektiv den är dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wargreymon:

Alla verkar älska konspirationer om att Nvidia inte vill sälja för att öka marginaler och status. För det är ju vad alla företag vill, att inte sälja sina produkter.

Fast det är inte det han säger.

Han säger att, Nvidia vill sälja via tredjeparttillverkare, men till högre priser och marginaler, än vad FE säljs för och ger.
Pris och prestanda för FE syftar till att få dig att välja att köpa kortet, när du inte får tag på ett FE, är du i högre grad villig att betala mer för ett tredjepartkort, för att få det kort du bestämt dig för.

Många TV-handlare gjorde likadant på 90 talet, annonserade t.ex en TV för ett bra pris, men när kunderna besökte affären var den "slutsåld", säljaren förordade en dyrare men "bättre TV" i stället, kunderna hade redan åkt till affären och såg fram emot en ny TV, så många slog till.
Ofta fanns inte ens lockvaran i affären, inte ens i ett enda exemplar.

Säger inte att han har rätt, men det skulle inte förvåna mig om detta stämmer.
Tar FE slut på en gång och finns det endast dyrare tredjepart att tillgå, talar det för att så är fallet.
Han var också inne på att Ti skulle säljas till betydligt högre pris, vi får se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det jag skriver handlar om skälen till att uppgradera från 20-serien, vilket är min personliga utgångspunkt utifrån det faktum att jag sannolikt kommer köra 1440p i åtminstone tre år till. Om t.ex. 3090 orkar dra runt något i 8K 60 FPS så är det ju jätteimponerande men totalt betydelselöst för mig, som varken kör 8K eller kommer köpa ett 3090.

Det är kort och gott frågan om vilket konkret förbättring jag kan förvänta mig i mitt användarscenario av att lägga ca 8000 kr på att köpa ett nytt grafikkort idag.

Om det kommer ett spel jag vill spela först om ett halvår som är betydligt snabbare på ett 3080 jämfört med ett 2080 så är det ju bättre att vänta med att uppgradera tills dess, då ökar ju dessutom antagligen valmöjligheterna för vilka kort som finns att köpa också.

Det var för övrigt AdoredTV som satte mig på det här spåret. Kul att det är alla Nvidia-belackare genom åren som fått mig att kolla på kanalen, tills jag slutligen prenumererade av egen fri vilja för några veckor sedan.

Fast jag tänkte snarare åt andra hållet - köper du ett kort endast med förutsättningen att det som finns exakt vid release ska fungera under specifika omständigheter? Planerar du inte använda kortet ett tag, och/eller skaffa lite nya spel att belasta det med framöver?

Om så är fallet att det köps för att driva bara just det som finns vid release, vid vissa specifika scenarier, så går det så klart att tillämpa krav lite snävare.
Att vänta... well, hur gör du då med spelet som släpps ytterligare 6 månader senare? Eller om ett år? Det jag försöker komma till är att krav på prestanda (så väl absolut total sådan, som mer specifik - exempelvis RT, minnesbandbredd/-mängd, pixlar/texturer per sekund, råprestanda för flyttalsuträkningar, etc.) är dynamiska och förändras över tid. Förbättringar i prestanda kan göras i och med optimeringar i så väl drivrutiner som spel och spelmotorer, och å andra sidan kan kraven öka med mer krävande spel och spelmotorer.

Det var som sagt inte riktat mot enbart dig eller personligen, utan jag blir mest lite trött på att det förenklas så ofta - även av sådana som säger sig vara entusiaster.

Skrivet av str8forthakill:

Du har köpt en AMD cykel och är ute och cyklar.
En hel del har fått korten i Torsdags/Fredags och vägrar jobba på Helgen, och har skjutit upp tester etc av korten för andra projekt. Helt enkelt, de har latat sig, och gråter till Nvidia "men ge oss mer tid!".

Att Nvidia skjuter upp releasen är en liten spark till de som faktiskt engagerat sig i höstens största och mest viktiga hårdvarurelease.

Ni spekulerar väl ändå lika mycket båda två? Mycket konspirationer och förutfattade meningar i tråden, lite tålamod så får vi se vad som kommer av detta när NDAn och embargon lyft och så vidare. Förhoppningsvis kommer det mer info i och med att sådana med insyn gräver och/eller släpper intressant fakta framöver.

Skrivet av wargreymon:

Alla verkar älska konspirationer om att Nvidia inte vill sälja för att öka marginaler och status. För det är ju vad alla företag vill, att inte sälja sina produkter.

Ja, jo - visst vill företag sälja sina produkter, men taktiska och strategiska beslut går att tillämpa som kan verka kontraproduktiva.
Att bara mata ut och sälja på kort sikt är inte nödvändigtvis det som leder till störst vinst för ett företag på längre sikt, så det kan finnas mycket strategi bakom kulisserna.

Fast hur stor är den faktiska tillgången till det priset då? Med tanke på (som tidigare nämnt) att nVidia sagts kapa produktionen av 2000-serien förhållandevis tidigt lär det väl sannolikt inte vara en större mängd kort som går att få tag på till det priset?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast det är inte det han säger.

Han säger att, Nvidia vill sälja via tredjeparttillverkare, men till högre priser och marginaler, än vad FE säljs för och ger.
Pris och prestanda för FE syftar till att få dig att välja att köpa kortet, när du inte får tag på ett FE, är du i högre grad villig att betala mer för ett tredjepartkort, för att få det kort du bestämt dig för.

Många TV-handlare gjorde likadant på 90 talet, annonserade t.ex en TV för ett bra pris, men när kunderna besökte affären var den "slutsåld", säljaren förordade i stället en dyrare men "bättre TV" i stället.
Ofta fanns inte ens lockvaran i affären, ens i ett exemplar.

Säger inte att han har rätt, men det skulle inte förvåna mig om detta stämmer.
Tar FE slut på en gång och finns det endast dyrare tredjepart att tillgå, talar det för att så är fallet.
Han var också inne på att Ti skulle säljas till betydligt högre pris, vi får se.

Kommer ju finnas flera kort för det låga priset. Sedan lär de kanske prioritera tillverkare istället för att ta alla kretsar själv. Vilket är förståeligt. Men det kommer nog hela tiden tillverkas FE kort, har det ju alltid gjort, även om trycket är högt så du är slut i början.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wargreymon:

Kommer ju finnas flera kort för det låga priset. Sedan lär de kanske prioritera tillverkare istället för att ta alla kretsar själv. Vilket är förståeligt. Men det kommer nog hela tiden tillverkas FE kort, har det ju alltid gjort, även om trycket är högt så du är slut i början.

Nej de kan inte heller skyffla ut hur mycket FE-kort som helst, det skulle inte partners gilla.
Vi får se hur det blir.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så ni menar att FE korten kommer att försvinna kort efter släpp?

Permalänk
Medlem

RTX 3080 TI kortet kommer bli trevligt kort.. snarlikt lika snabb som 3090 har jag fått uppgifter om. 10240 cuda kommer den med och 20GB GDDR6X samt 320 bitars buss. pci-e 4.0 och med 1410mhz, TMUs 320 och ROPs 112

RTX 3070 TI kommer med 16GB GDDR6X samt 256 bits buss, 1410mhz på core samt 6144 Cuda cores så den placerar sig steg över 3070 kortet som har 5888 cuda. TMUs 192, ROPs 64

Priser då spekulerar på 3080 ti kommer ligga runt 10.000-13.000kr då den har 4gb mindre Vram än 3090 kortet har. Sounds Fair tycker jag
pris på 3070 ti då ? tja 8gb mer vram än 3070 borde den placera sig strax över 3070 på 800-900 Usd uppskattningsvis.... kan ha fel men spekulationer finns.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Säger inte att han har rätt, men det skulle inte förvåna mig om detta stämmer.
Tar FE slut på en gång och finns det endast dyrare tredjepart att tillgå, talar det för att så är fallet.
Han var också inne på att Ti skulle säljas till betydligt högre pris, vi får se.

Här är vad jag stör mig på med såna här pop-youtubers som ska mata bakom-kulisserna drama för det genererar pengar.

Det är givet att alla kort kommer ta slut. För det brukar dom. Även FE och från nvidias sida brukar få slut. Tillbaka en månad senare och då är det lugnt i lagret för spotlighten har flyttats.

Ta då den vetskapen och hitta på en historia bakom varför det blir så. Får bekräftelse när korten är slut. Det är ”mooreslawisdead” i ett nötskal.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast jag tänkte snarare åt andra hållet - köper du ett kort endast med förutsättningen att det som finns exakt vid release ska fungera under specifika omständigheter? Planerar du inte använda kortet ett tag, och/eller skaffa lite nya spel att belasta det med framöver?

Om så är fallet att det köps för att driva bara just det som finns vid release, vid vissa specifika scenarier, så går det så klart att tillämpa krav lite snävare.
Att vänta... well, hur gör du då med spelet som släpps ytterligare 6 månader senare? Eller om ett år? Det jag försöker komma till är att krav på prestanda (så väl absolut total sådan, som mer specifik - exempelvis RT, minnesbandbredd/-mängd, pixlar/texturer per sekund, råprestanda för flyttalsuträkningar, etc.) är dynamiska och förändras över tid. Förbättringar i prestanda kan göras i och med optimeringar i så väl drivrutiner som spel och spelmotorer, och å andra sidan kan kraven öka med mer krävande spel och spelmotorer.

Det var som sagt inte riktat mot enbart dig eller personligen, utan jag blir mest lite trött på att det förenklas så ofta - även av sådana som säger sig vara entusiaster.

Jag har en normalt en tröskel att jag byter GPU tidigast när det jag byter till är 50% snabbare. Det kan det ju bli på olika sätt, t.ex. genom att prestandan väsentligt förbättras eller genom att titlar som kan dra nytta av hårdvaran kommer ut, men det är i praktiken omöjligt att "framtidssäkra" sitt inköp på något meningsfullt sätt... så därför handlar jag för "nuet" i den meningen.

Sen brukar jag säga att det aldrig är någon idé att vänta, för det kommer alltid att komma något bättre. Om 3080 överträffar min tröskel för mitt aktuella scenario så slår jag till, annars kommer det garanterat en ny Nvidia-generation inom 2-2½ år.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teddis:

Här är vad jag stör mig på med såna här pop-youtubers som ska mata bakom-kulisserna drama för det genererar pengar.

Det är givet att alla kort kommer ta slut. För det brukar dom. Även FE och från nvidias sida brukar få slut. Tillbaka en månad senare och då är det lugnt i lagret för spotlighten har flyttats.

Ta då den vetskapen och hitta på en historia bakom varför det blir så. Får bekräftelse när korten är slut. Det är ”mooreslawisdead” i ett nötskal.

Jo, dessa Youtubers, kan egentligen inte försvara dem, gillar inte heller formatet, föredrar skriven text..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mattemaz:

Så ni menar att FE korten kommer att försvinna kort efter släpp?

Nej, det finns rykten att tillgången kommer att bli skral.
Nu skall det sägas att, just efter ett släpp, brukar efterfrågan nästan alltid överstiga tillgången, många som hänger på köpknappen .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har en normalt en tröskel att jag byter GPU tidigast när det jag byter till är 50% snabbare. Det kan det ju bli på olika sätt, t.ex. genom att prestandan väsentligt förbättras eller genom att titlar som kan dra nytta av hårdvaran kommer ut, men det är i praktiken omöjligt att "framtidssäkra" sitt inköp på något meningsfullt sätt... så därför handlar jag för "nuet" i den meningen.

Sen brukar jag säga att det aldrig är någon idé att vänta, för det kommer alltid att komma något bättre. Om 3080 överträffar min tröskel för mitt aktuella scenario så slår jag till, annars kommer det garanterat en ny Nvidia-generation inom 2-2½ år.

Fair enough. Jag tänker inte säga att någons anledning till att vilja köpa (eller inte vilja köpa) är felaktig, jag tycker bara att det är lurigt att förenkla - det kan få andra att ta beslut baserat på ofullständiga uppgifter. Vad gäller drivrutinsoptimeringar eller spelpatchar som förstör/förbättrar prestanda är ju dessa besvärliga att undvika, dessutom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Här får du det i text i stället.
https://www.mooreslawisdead.com/post/nvidia-s-ultimate-play
Handlar i stort sett om att kylaren på Nvidia FE kort är så påkostad att korten inte kan säljas med god marginal, det handlar snarare om lockvara.
När du väl bestämt dig för ett kort, är chansen liten att få tag på ett FE-kort, de andra korten kommer dock säljas med sämre kylare till ett betydligt högre pris.
Får du tag på ett FE-kort, håll fast i det, du har fått en fantastisk kylare till ett bra pris.
Han säger även att Navi 2 verkar lovande, så om man inte får tag på ett Nvidia-kort, kan det vara god idé att invänta Navi 2, för att se vad de har att erbjuda.
Prestanda för Navi 2, nära 3080, RT mellan 2080 och 3080, svar på DLSS på gång men inte klart ännu vad.

Skulle detta stämma känns det lite som en mindre uppenbar version av det AMD gjorde med Vega .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast det är inte det han säger.

Han säger att, Nvidia vill sälja via tredjeparttillverkare, men till högre priser och marginaler, än vad FE säljs för och ger.
Pris och prestanda för FE syftar till att få dig att välja att köpa kortet, när du inte får tag på ett FE, är du i högre grad villig att betala mer för ett tredjepartkort, för att få det kort du bestämt dig för.

Många TV-handlare gjorde likadant på 90 talet, annonserade t.ex en TV för ett bra pris, men när kunderna besökte affären var den "slutsåld", säljaren förordade en dyrare men "bättre TV" i stället, kunderna hade redan åkt till affären och såg fram emot en ny TV, så många slog till.
Ofta fanns inte ens lockvaran i affären, inte ens i ett enda exemplar.

Säger inte att han har rätt, men det skulle inte förvåna mig om detta stämmer.
Tar FE slut på en gång och finns det endast dyrare tredjepart att tillgå, talar det för att så är fallet.
Han var också inne på att Ti skulle säljas till betydligt högre pris, vi får se.

Å andra sidan säljer Nvidia sina egna kort vilket i sig borde innebära betydligt bättre marginalmöjligheter än att sälja via 3epart.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

RTX 3080 TI kortet kommer bli trevligt kort.. snarlikt lika snabb som 3090 har jag fått uppgifter om. 10240 cuda kommer den med och 20GB GDDR6X samt 320 bitars buss. pci-e 4.0 och med 1410mhz, TMUs 320 och ROPs 112

RTX 3070 TI kommer med 16GB GDDR6X samt 256 bits buss, 1410mhz på core samt 6144 Cuda cores så den placerar sig steg över 3070 kortet som har 5888 cuda. TMUs 192, ROPs 64

Priser då spekulerar på 3080 ti kommer ligga runt 10.000-13.000kr då den har 4gb mindre Vram än 3090 kortet har. Sounds Fair tycker jag
pris på 3070 ti då ? tja 8gb mer vram än 3070 borde den placera sig strax över 3070 på 800-900 Usd uppskattningsvis.... kan ha fel men spekulationer finns.

Problemet är väl att det kommer dröja till nästa år minst. 16GB över en 256-bit buss kräver 2GB-moduler, de finns inte ännu för GDDR6X utan kommer först januari, till exempel därför 3090 har 24 moduler (halvt i onödan, bara för att de inte ville släpp med 12GB nu och vänta)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av crion:

Ok, så hur många 3080 kort tror ni nvidia har tillgång till att släppa under hösten? Det sägs ju hela tiden att det är så ont om kort, vad betyder detta i antal? Radeon VII's 5000st, nvidia 3080 10-15kst?

Jag skulle tro att vi talar om extremt många fler kort än så.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som är sugen på att se nya testsviten minst lika mycket som jag vill se 3080 resultaten?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag skulle tro att vi talar om extremt många fler kort än så.

Helt korrekt!

Första månaden är säkert lite tunn, men mer kort än den siffran lär väl nå bara till oss här i de kalla breddgraderna redan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Är det någon mer än jag som är sugen på att se nya testsviten minst lika mycket som jag vill se 3080 resultaten?

Skrev dom inte en artikel om det redan?

Kanske inte var slutgiltigt med alla val då?

@JonasT? Detta kan ju knappast vara under embargo iaf?

Kommer alla 3 korten testas förresten eller bara 3080 först (det kortet släpps ju först...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skrev dom inte en artikel om det redan?

Kanske inte var slutgiltigt med alla val då?

@JonasT? Detta kan ju knappast vara under embargo iaf?

Kommer alla 3 korten testas förresten eller bara 3080 först (det kortet släpps ju först...)

Var la bara nya testsystemet som lyftes i den artikeln eller var jag totalt blind och har suttit och väntat på information som redan finns ute?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skrev dom inte en artikel om det redan?

Kanske inte var slutgiltigt med alla val då?

@JonasT? Detta kan ju knappast vara under embargo iaf?

Kommer alla 3 korten testas förresten eller bara 3080 först (det kortet släpps ju först...)

Skrivet av Daz:

Var la bara nya testsystemet som lyftes i den artikeln eller var jag totalt blind och har suttit och väntat på information som redan finns ute?

Bra, det är inte bara jag som tycker att det är förvirrande.
Jag hoppas också på ett lyckligt slut med gott om tester av olika kort från olika tillverkare innan säljstart.
Den som lever får se.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Var la bara nya testsystemet som lyftes i den artikeln eller var jag totalt blind och har suttit och väntat på information som redan finns ute?

Jag har säkert blandat ihop mina minnen, det var nog nya testsystemets artikel jag såg och de har pratat om nya testsviten i några videos men inga detaljer än...

AnandTech har en sjukt intressant serie av Ian Curtess om deras nya testsvit, många delar och många sidor per del. Läs den så länge om du har abstinens kanske?

https://www.anandtech.com/show/11425/launching-the-cpu-overlo...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sgart:

Å andra sidan säljer Nvidia sina egna kort vilket i sig borde innebära betydligt bättre marginalmöjligheter än att sälja via 3epart.

Så borde det vara, det talar emot vad hans teori.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag skulle tro att vi talar om extremt många fler kort än så.

sen på bollen!

Permalänk
Medlem

@gashemi:
Den videon har vi redan diskuterat här inne för några inlägg sedan och länken är alltså redan postad Ifall du missade

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

RTX 3080 TI kortet kommer bli trevligt kort.. snarlikt lika snabb som 3090 har jag fått uppgifter om. 10240 cuda kommer den med och 20GB GDDR6X samt 320 bitars buss. pci-e 4.0 och med 1410mhz, TMUs 320 och ROPs 112

RTX 3070 TI kommer med 16GB GDDR6X samt 256 bits buss, 1410mhz på core samt 6144 Cuda cores så den placerar sig steg över 3070 kortet som har 5888 cuda. TMUs 192, ROPs 64

Priser då spekulerar på 3080 ti kommer ligga runt 10.000-13.000kr då den har 4gb mindre Vram än 3090 kortet har. Sounds Fair tycker jag
pris på 3070 ti då ? tja 8gb mer vram än 3070 borde den placera sig strax över 3070 på 800-900 Usd uppskattningsvis.... kan ha fel men spekulationer finns.

När släpps det då om all denna information stämmer kan det inte vara långt borta?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så borde det vara, det talar emot vad hans teori.

Kan vara så att nVidia går minus på FE-korten för att de är dyra att tillvera med den kylaren. Det ger bra recensioner och det är det viktiga, sedan får 3:e-partstillverkare den otacksamma uppgiften att försöka få till en lösning som är bra som de kan göra vinst på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan vara så att nVidia går minus på FE-korten för att de är dyra att tillvera med den kylaren. Det ger bra recensioner och det är det viktiga, sedan får 3:e-partstillverkare den otacksamma uppgiften att försöka få till en lösning som är bra som de kan göra vinst på.

Jag tror det är väldigt mycket jobbigare att ha en så variabel output som grafikkort innebär. Enkelt att bygga x*10000 FE-kort och skepp själva med de första fungerande kretsarna och sedan skeppa kretsar och kretskorts-designer till partnertillverkare som tar all risk med överproduktion och varierande efterfrågan (och sitter inne med alla överblivna rester efter nya lanseringar). Nvidia kan då fokusera på kretsarna och de delar de är intresserade av så får AIB sköta variation för olika kundkrav och att de till att det finns kort på hyllan. Annars hade de ju kunnat göra en Apple av allt om de ville...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Många budgetmodeller har säkert det, men pigtails är inget som bör förekomma eller accepteras i de högre prisklasserna över 1200 kr. Tyvärr är många kunder okunniga om problemen med spänningsfall som kan uppstå trots att nätdelen orkar hålla rätt volttal utan belastning, vilket leder till krascher som är otroligt svårt att felsöka för de allra flesta.

Såg dock att Asus byggt in några kontroll-LEDs för instabil spänningsmatning, vilket nog tyvärr antagligen blir en funktion som de kommer vara ganska ensamma om i vanlig ordning.

Jag var kanske otydlig när jag skrev samma kabel. Han som frågade var osäker på kabeldragningen då han inte vill ha två kablar från spänningsagget. Det jag menar är att vanlig lösning är att en modulkabel oftast har 2xPCIe kontakter, alltså 16 ledare totalt, inte att det är 8 ledare som delar sig i två, men att de ligger i samma tyg/plast yttre kabel.