Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Du vet nog ungefär exakt lika mycket som alla andra gissar jag

Tyvärr är det nog så.. Man får väl helt enkelt spamma Buy now 15:00. Går det igenom på båda inköpsställena är det ju tur vi har 14 dagars ångerrätt iaf..

Visa signatur

jag dansar inte, och om jag mot all förmodan nu skulle ta ett par danssteg är det enbart för att jag vinglar mot baren! - Muff

Permalänk
Medlem

Förstår inte ett skit av vad de säger, men man kan se en del 3rd parts kort när de plockar runt med dem.

https://www.youtube.com/watch?v=VMYTxVl7_UE

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför MSI inte valt att öppna upp sin backplate. Lutade åt dem men har nog ändrat mig till ev Asus TUF 3080 istället pga det. Helvete att de inte finns några aorus kort i Sverige, hade blivit sån annars.

Permalänk
Medlem

Lyssnade på Moores Law is Dead.
Det verkar som att det kommer vara dålig tillgänglighet på Ampere fram till slutet okt-nov. Inte pga det inte tillverkas nog mkt, men av ren "design" från Nvidia. Marknadsföringsskäl helt enkelt. Det tillverkas väldigt få founders edition med svindyra kylare, som säljs till eller nära msrp. Detta för att få "mindshare" och för att ha riktigt bra kort ute hos reviewers eftersom de vet att dessa kommer användas som referens i kommande reviews bl a mot AMD. Det är också för att "pumpa upp" priset på korten och ändå kunna säga att, men kolla, msrp är endast si å så, det är inte vårat "fel" att korten är dyrare...
Sen var det även AMD nyheter.
https://youtu.be/SxtfNcm45xk

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

@EvonS: Såg oxå den.
Om det är sant är det riktigt svinigt men smart av NVIDIA helt klart.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Jag ställer mig ytterst tveksam till att 600W inte skulle räcka till 3080. Det borde inte vara några som helst problem.

I de flesta fall är det säkert så. NV säger ju iofs själva att de nya korten kan ha väldigt hög momentan strömförbrukning, så när miljarder av transistorer börjar växla inom loppet av någon millisekund ställer det stora krav på nätdelens förmåga att ge stabil spänning. Är nätdelen äldre, och/eller sliten (och särskilt om den är av lägre kapacitet till att börja med) så pallar den inte med och volten dippar vilket kan ge instabilitet.

Kondensatorer speciellt åldras ju, och de fungerar ju som en strömreserv i nätdelen för att hålla spänningen i schack. Men vi får se hur det utvecklas i realiteten. Dock, ett grafikkort som är specat till 320W på en 600W nätdel känns lite tajt skulle iaf jag säga. Har man samtidigt en törstig Intel gaming-CPU så kommer man att slå i taket för nätdelens specifierade kapacitet, eller iallafall bra nära när hela systemet räknas samman. Det är inte så bra att köra nätdelar i nästintill 100%, de slits ut mycket fortare då, och som sagt ju mer de slits desto mindre blir marginalerna för höga strömuttag. Helt plötsligt börjar datorn krascha oberäknerligt när man kör den hårt, det är ju inte skoj.

Skrivet av FortuN:

Helvete att de inte finns några aorus kort i Sverige, hade blivit sån annars.

Om du inte våndas av att köpa över nätet från ett grannland så har Danska Proshop Aorus RTX 3000-serien i sitt utbud. Har köpt en del grejer av dem och det har funkat riktigt smidigt. Verkar vara ett seriöst företag med överlag bra priser, och enligt omdömen på nätet verkar andra tycka det också.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Om du inte våndas av att köpa över nätet från ett grannland så har Danska Proshop Aorus RTX 3000-serien i sitt utbud. Har köpt en del grejer av dem och det har funkat riktigt smidigt. Verkar vara ett seriöst företag med överlag bra priser, och enligt omdömen på nätet verkar andra tycka det också.

Är det priset som står som gäller? Fattar att det är Dkr men läggs det på nått mer? Annars var det skaplig prisskillnad på strix oc.

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Om man hypotetiskt skulle lyckas hugga ett FE, har någon erfarenhet av att göra RMA’s till Nvidia direkt? Det känns lite tråkigt att inte kunna promenera till en butik med kortet. Har de vettig reklamationspolicy och bra kundbemötande?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Är det priset som står som gäller? Fattar att det är Dkr men läggs det på nått mer? Annars var det skaplig prisskillnad på strix oc.

Gå in på https://www.proshop.se så är priset i sek.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Gå in på https://www.proshop.se så är priset i sek.

Såg det precis

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Tänkte att jag skapar en tråd för oss som kommer att köpa valfritt kort från kommande 3000-serien från Nvidia.

Här kan vi diskutera utseende, prestanda och pris på de olika versionerna av korten som kommer att släppas. Skriv gärna vad för modell ni har riktat in er på samt vilket kort ni uppgraderar från och varför.

Själv är jag sugen på ett 3090-kort från Gigabytes high end-serie Aorus då jag gillar deras design skarpt.

https://www.youtube.com/watch?v=5sUlcgtXEvE

Anledningen till varför jag själv kommer att uppgradera är för att mitt 2080 inte riktigt räcker till för upplösningen (3840x1600) jag spelar i. Är ute efter hög FPS i framför allt Apex Legends och Warzone.

Må gott

är LG 38GL950G bra skärm jag funderar köpa den vid nästa bygge riktigt läcker skärm med.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

är LG 38GL950G bra skärm jag funderar köpa den vid nästa bygge riktigt läcker skärm med.

Off topic, men ja den är fantastiskt bra. Bästa som går att få just nu i ultrawide-väg anser jag. Mycket nöjd. Kolla recensioner på nätet.

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag ställer mig ytterst tveksam till att 600W inte skulle räcka till 3080. Det borde inte vara några som helst problem. Vänta tills på måndag och se när Swec testar.

Ang. "Anordningen" så använder de en annan kontakt än vanligt men man får med en adapter. Så det ska inte vara något problem.

Inte jag heller ser några problem med detta.
Väldigt få tillfällen som datorn kommer dra 100% gpu/cpu samtidigt och inte ens då skulle en ickle klockad dator dra 600watt.

Min 9900k med lite klockat 1080ti drar runt 350watt när jag nu spelar Borderlands 3, GPU 100% och 25% CPU usage vid kontrolltillfället just nu.

Permalänk
Medlem

Hoppas sannerligen att jag inte straffas för att jag väntar med att köpa en helt ny PC med 3080 (min gamla är från tidiga 2013 och kan inte uppgraderas) tills Zen 3-processorer också kommer. Tänker på tillgång och efterfrågan. Inet sade att de inte tror att det kommer bli brist på SSD och RAM trots att en del mobiltillverkare kommer köpa mer fabriksproduktion och komponenter, men 30-serien kanske blir väldigt populär.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

I de flesta fall är det säkert så. NV säger ju iofs själva att de nya korten kan ha väldigt hög momentan strömförbrukning, så när miljarder av transistorer börjar växla inom loppet av någon millisekund ställer det stora krav på nätdelens förmåga att ge stabil spänning. Är nätdelen äldre, och/eller sliten (och särskilt om den är av lägre kapacitet till att börja med) så pallar den inte med och volten dippar vilket kan ge instabilitet.

Kondensatorer speciellt åldras ju, och de fungerar ju som en strömreserv i nätdelen för att hålla spänningen i schack. Men vi får se hur det utvecklas i realiteten. Dock, ett grafikkort som är specat till 320W på en 600W nätdel känns lite tajt skulle iaf jag säga. Har man samtidigt en törstig Intel gaming-CPU så kommer man att slå i taket för nätdelens specifierade kapacitet, eller iallafall bra nära när hela systemet räknas samman. Det är inte så bra att köra nätdelar i nästintill 100%, de slits ut mycket fortare då, och som sagt ju mer de slits desto mindre blir marginalerna för höga strömuttag. Helt plötsligt börjar datorn krascha oberäknerligt när man kör den hårt, det är ju inte skoj.

Om du inte våndas av att köpa över nätet från ett grannland så har Danska Proshop Aorus RTX 3000-serien i sitt utbud. Har köpt en del grejer av dem och det har funkat riktigt smidigt. Verkar vara ett seriöst företag med överlag bra priser, och enligt omdömen på nätet verkar andra tycka det också.

Tack för tipset, har beställt från Proshop förut grafikkort men dem kom ej upp på prisjakt nu så kollade aldrig.

Hur är dem angående garantiärenden osv? Någon som har erfarenhet?

Såg att Aorus master ligger på ca 2000kr mer än ett Asus 3080, är nog inte riktigt värt det för så pass mycket extra pengar för att ha lite bättre fläkt känner jag. 7825:- mot 9790:-

Permalänk
Medlem

Kan inte se att någon postat info om deta, men tydligen har det redan läckt ut lite siffror om Radeon RDNA 2. Vilket segment just detta kort tillhör är oklart, men det ligger i nivå med RTX 2080 (icke-Ti). Så det bådar inte särskilt gott om man hoppas på 3080-prestanda från AMD.

https://wccftech.com/amd-next-gen-radeon-rx-6000-series-rdna-...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

”Moore’s Law Is Dead” är datorvärldens svar på Paul Krugman när det kommer till ekonomiska analyser, så det är absolut ingenting att fästa någon vikt vid.

Permalänk
Medlem

Hitintills har bara 2 kort intresserat mig av 3090 och det är FE eller Aorus Xtreme, Aorus ligger dock på 20 490 vilket är rätt mycket mer än FE's 16 800 och av de kort som ligger närmre FE i pris så ser de inte så lockande ut, tror faktiskt det får bli ett 3090FE så länge kylarn är OK, av de som visats hitintills så ser de mycket solida ut med rejäl massa & rejäl yta och med storleken på 3090 FE så skulle jag faktiskt bli lite förvånad om kylarn var dålig. Tror jag lär temperera köpsuget lite...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Är ASUS ena TUF RTX 3080-grafikkort värt 165 kr mer än den andra? 7990 mot 7825. Jag har aldrig förstått varför tillverkare har flera olika men snarlika SKU:s. Produktions- och leveranskostnaderna för två separata grafikkort, där den ena är jättelite överklockad, bör vara ovärt för tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Är ASUS ena TUF RTX 3080-grafikkort värt 165 kr mer än den andra? 7990 mot 7825. Jag har aldrig förstått varför tillverkare har flera olika men snarlika SKU:s. Produktions- och leveranskostnaderna för två separata grafikkort, där den ena är jättelite överklockad, bör vara ovärt för tillverkarna.

Tror det har att göra med kvalitén på kretsarna som tillverkarna får, då vissa presterar bättre eller sämre än andra vid fabriksöverclockning.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tror det har att göra med kvalitén på kretsarna som tillverkarna får, då vissa presterar bättre eller sämre än andra vid fabriksöverclockning.

Binnade kort? Kanske men låter mer som tillverkarna vill dra in mer pengar på ett konstigt sätt. Annars är 165 kr extra såklart värt det. Vanligtvis kostar den 400 kr mer. Jag överklockar själv aldrig grafikkort ändå.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning har återförsäljarna slutat visa ASUS TUF-kortens ordinarie pris. Är det kanske permanent prissänkt nu?

Permalänk
Medlem

Såg denna video angående MSI. Har haft MSI som Grafikkort och en GE70 laptop. Laptopen fick grova problem med fläkten som låter högt som fan (dåligt kullager finns massa på youtube om det) och grafikkortet är inne hos komplett just nu som RMA då både fläkten och annat ljud (coil whine skulle jag tro) inte låter särskilt bra. Får man se just detta: https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Blir nog en Asus. Har förstått EVGA ska vara ett schysst företag också som hjälper sina kunder. Verkar dock vara få, om någon, som kommer ha EVGA kort tills lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Såg denna video angående MSI. Har haft MSI som Grafikkort och en GE70 laptop. Laptopen fick grova problem med fläkten som låter högt som fan (dåligt kullager finns massa på youtube om det) och grafikkortet är inne hos komplett just nu som RMA då både fläkten och annat ljud (coil whine skulle jag tro) inte låter särskilt bra. Får man se just detta: https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Blir nog en Asus. Har förstått EVGA ska vara ett schysst företag också som hjälper sina kunder. Verkar dock vara få, om någon, som kommer ha EVGA kort tills lanseringen.

Om du ska basera dina inköp på hur bolagen beter sig mot recensenter så blir det inte många bolag kvar & handla av, tyvärr.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Såg denna video angående MSI. Har haft MSI som Grafikkort och en GE70 laptop. Laptopen fick grova problem med fläkten som låter högt som fan (dåligt kullager finns massa på youtube om det) och grafikkortet är inne hos komplett just nu som RMA då både fläkten och annat ljud (coil whine skulle jag tro) inte låter särskilt bra. Får man se just detta: https://www.youtube.com/watch?v=O6BXwCJtaZE

Blir nog en Asus. Har förstått EVGA ska vara ett schysst företag också som hjälper sina kunder. Verkar dock vara få, om någon, som kommer ha EVGA kort tills lanseringen.

Asus ska du nog undvika om du vill ha någon som helst support om det blir problem.

Bara att kolla på hur dom hanterade RX 5700XT strix och TUF korten, det var ju liksom inte deras problem att dom hade producerat felaktiga kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Inte jag heller ser några problem med detta.
Väldigt få tillfällen som datorn kommer dra 100% gpu/cpu samtidigt och inte ens då skulle en ickle klockad dator dra 600watt.

Min 9900k med lite klockat 1080ti drar runt 350watt när jag nu spelar Borderlands 3, GPU 100% och 25% CPU usage vid kontrolltillfället just nu.

Tack för svar. Jag var under uppfattningen att tom 3070 nog krävde mer än 600 w psu, men det var ju väldigt fel alltså vad jag förstår från er..

Läste nyss på reddit, /r/Nvidia att 3070 väntas släppas 15 oktober.

Permalänk
Medlem

Jag är så sjukt peppad på 3070 att jag knappt kan bärga mig!!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Lyssnade på Moores Law is Dead.
Det verkar som att det kommer vara dålig tillgänglighet på Ampere fram till slutet okt-nov. Inte pga det inte tillverkas nog mkt, men av ren "design" från Nvidia. Marknadsföringsskäl helt enkelt. Det tillverkas väldigt få founders edition med svindyra kylare, som säljs till eller nära msrp. Detta för att få "mindshare" och för att ha riktigt bra kort ute hos reviewers eftersom de vet att dessa kommer användas som referens i kommande reviews bl a mot AMD. Det är också för att "pumpa upp" priset på korten och ändå kunna säga att, men kolla, msrp är endast si å så, det är inte vårat "fel" att korten är dyrare...
Sen var det även AMD nyheter.
https://youtu.be/SxtfNcm45xk

Väldigt uppenbart att någonting är i görningen med alla nyheter om att återförsäljare har dåligt med kort också. Ännu mer oroväckande när samma aktörer nästan helt och hållet slutat sälja förra seriens kort redan nu.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Nya referens designen verkar ju bättre än förra serier. Är det lönt vänta på 3:e part denna gång? när kommer de?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC