Underlig bild på 4K 65” tv med Apple TV 4k

Permalänk

Underlig bild på 4K 65” tv med Apple TV 4k

Tjena!

Jag har en Philips 65” 65pus6407 som jag är grymt nöjd med bildmässigt. Men nu har jag köpt en apple tv 4k på 64gb som bilden inte blir bra på. Den är grym i de flesta scenerna men ibland ser det ut som i den bifogade bilden. Just nu har jag 4k hdr inställt på apple tvn och 4k dolby vision på tvn. Sätter jag på 4k dolby vision på apple tvn också, så ser nästan allt eller ganska konstigt ut tex som vissa scener och ikonerna på startsidan får dova streck i sig och det blir inte bättre om jag pillar på tvns bildinställningar.

Vet någon vad som kan orsaka detta? Jag har just nu en hyfsat gammal hdmi kabel, kanske från 2012-2014. Men har beställt 1 ny high speed 8k hdmi kabel. Funkar det inte när den nya kabeln sitter i så har jag absolut ingen aning om vad det kan vara..

Vet någon förresten vad de bästa hdmi kablarna hade för specs runt 2012?

Tack på förhand!
Bild

Permalänk
Medlem

Aktivera matcha bildfrekvens samt dynamisk omfång i Apple TV. Ställ In Apple TV på SDR istället med dynamisk omfång. Prova eventuellt en nyare HDMI kabel.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Aktivera matcha bildfrekvens samt dynamisk omfång i Apple TV. Ställ In Apple TV på SDR istället med dynamisk omfång. Prova eventuellt en nyare HDMI kabel.

Får jag bästa möjliga bild då? Även med dolby vision?

Permalänk

Det blir fortfarande likadant.
Bild

Permalänk

Bild nr2

Nu kom denna upp och den vill inte försvinna även om jag stänger av tvn eller drar ur apple tvn..

Permalänk
Medlem

Kollat TV:ns inställningar om "monitor mode" eller liknande då?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Kollat TV:ns inställningar om "monitor mode" eller liknande då?

Hittar inget om monitor mode, installerade om tvn för att få bort rutan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mx4Hunterz: Jag förmodar att du har en 65PUS6704 – då är den modern från 2019 och har Dolby Vision som fungerar utmärkt med AppleTV 4K eftersom du då får rätt bild oavsett om källan kör HDR eller SDR och inte behöver tänka på olika inställningar eller synka om signalen när innehållet växlar mellan SDR och HDR.

Bilden ser ut att ha klippta nivåer och det skulle kunna vara så enkelt att du behöver uppdatera mjukvaran i TV:n och AppleTV innan det fungerar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Mx4Hunterz: Jag förmodar att du har en 65PUS6704 – då är den modern från 2019 och har Dolby Vision som fungerar utmärkt med AppleTV 4K eftersom du då får rätt bild oavsett om källan kör HDR eller SDR och inte behöver tänka på olika inställningar eller synka om signalen när innehållet växlar mellan SDR och HDR.

Bilden ser ut att ha klippta nivåer och det skulle kunna vara så enkelt att du behöver uppdatera mjukvaran i TV:n och AppleTV innan det fungerar.

Båda är uppdaterade, och ja det är den TVn. Men kollat specsen på kabeln jag använder vs den nya jag köpt och den gamla har 4k på 24hz, 10.2gbps i hastighet. Så det är ju en riktigt gammal hdmi. Den nya jag beställt har 8k på 60hz med 48gpbs i hastighet😅😂 hoppas att det är kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Bild nr2

Nu kom denna upp och den vill inte försvinna även om jag stänger av tvn eller drar ur apple tvn..

Valde du lämna monitor mode då?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Valde du lämna monitor mode då?

Yes men det frös och försvann inte även om jag stängde av tvn, men nu är det fixat.

Permalänk

Kan uppdatera med att det var kabeln det var fel på, bytte till 8k(bara för att) och det funkar prima nu, ruggigt bra bild!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mx4Hunterz:

Kan uppdatera med att det var kabeln det var fel på, bytte till 8k(bara för att) och det funkar prima nu, ruggigt bra bild!

När du skriver det ser det faktiskt ut som att Grön kanal är borta från bilden. Skönt att du fann lösningen så enkelt.