Permalänk
Medlem

Problem med nybyggd dator

Har precis byggt ihop min nya dator och den fungerar sådär.

Första gången jag startade datorn: startade den, sedan stängdes den av och startade igen 3 ggr.
Har nu installerat win10 och nu när jag startar den, stänger den av sig igen och sedan startar den igen och verkar köra normalt. Någon enstaka gång har jag fått BSOD när jag stängt av datorn via windows, men inte hunnit se vad det var för felkod.

Jag har 2st. cpu_power på moderkortet (för sladd från PSU att koppla in i) men fick höra att en ska räcka. Finns det något stresstest jag kan köra och se om det är något som skiter sig redan där?

Jag har återanvänt följande delar som i min förra dator inte hade några problem
PSU: Corsair RM850x
GPU: asus strix 1080

Nya delar
CPU:i9-10900k
MOBO: MSI MEG unify 490
Kylare: Noctua NH-D15
Kylpasta: thermal grizzly kryonaut
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB (2x32GB) 3200MHz DDR4 CL16
Disk: Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2
OS: win10 pro 64-bit på samsung-disken ovan

Någon som har någon ide vad jag kan testa med?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har du XMP aktiverat i BIOS? Fick stora problem med mina Corsair minnen i två datorer, då jag hade aktiverat XMP för att få full hastighet på 3200MHz. Är tvungen att köra dom på "bara" 2666MHz

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Om du vill stress testa datorn så finns det Prime95 för CPU och FurMark för GPU tester. Sen om du tror att det e något fel på ramminnerna så finns det MemTest86.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Har du XMP aktiverat i BIOS? Fick stora problem med mina Corsair minnen i två datorer, då jag hade aktiverat XMP för att få full hastighet på 3200MHz. Är tvungen att köra dom på "bara" 2666MHz

Jag fick problemet utan att köra "game boost" och fick en massa omstarter när jag körde minnen i 2400 eller om det var 2666 MHz. Sedan satte jag på det och kör nu i 3200MHz. men jag prova det igen och bara köra CPUn i 5GHz. Alla tips mottages!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Om du vill stress testa datorn så finns det Prime95 för CPU och FurMark för GPU tester. Sen om du tror att det e något fel på ramminnerna så finns det MemTest86.

Tack, ska se om jag kan köra dessa ikväll när jag kommer hem ifrån jobbet och se om det är något mer som skiter sig. Är alla programvaror gratis eller är det något som kostar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: gratis

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Jaha, du svarade på att programmen var gratis. Jag läste "grattis" och tänkte "vad är det här för dryg j*vel som gratulerar till mina problem"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Om du vill stress testa datorn så finns det Prime95 för CPU och FurMark för GPU tester. Sen om du tror att det e något fel på ramminnerna så finns det MemTest86.

Är det något jag ska se upp med och göra innan jag testar eller är det bara att köra igång?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ska inte vara något att oroa sig för, det Prime95 & FurMark gör e att belasta CPU och GPU till 100% och detta e något dom ska klara av. Det enda farliga jag kan tänka mig e om du har ett dåligt nätagg och det smäller men med tanke på vilka delar du har köpt så har jag svårt att tänka att du har något no name agg på 600 watt.

En ide är att hålla koll på diverse temps och se om något skenar, allt under 90 grader e ingen fara. Hade problem med CPU kylningen på min förra rig (var lat och bytte inte CPU pastan på ett par år så den var helt intorkad) och det gav mig en del problem. Passade på att byta kylare och kylpasta sen så var alla problem borta för mig.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Ska inte vara något att oroa sig för, det Prime95 & FurMark gör e att belasta CPU och GPU till 100% och detta e något dom ska klara av. Det enda farliga jag kan tänka mig e om du har ett dåligt nätagg och det smäller men med tanke på vilka delar du har köpt så har jag svårt att tänka att du har något no name agg på 600 watt.

En ide är att hålla koll på diverse temps och se om något skenar, allt under 90 grader e ingen fara. Hade problem med CPU kylningen på min förra rig (var lat och bytte inte CPU pastan på ett par år så den var helt intorkad) och det gav mig en del problem. Passade på att byta kylare och kylpasta sen så var alla problem borta för mig.

Nätagget jag har är bra vet jag, dock 3-4 år på nacken, 850W
Vad för program använder du dig av Att hålla koll på temperatur på CPU?

edit: ska jag klocka tillbaka både CPU & RAM innan jag kör strestest, eller är det ok att köra stresstest när de är överklockade?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Om du har fortsatta problem om ovastående inte lyckas kan du även prova;

Testa att bara ha ett minne i vid installationen av operativet om du måste installera om. Hade själv problem med det vid min installation. Har man flera diskar ska man bara ha den man vill ha operativet på ansluten. Vidare brukar jag inte ha datorn ansluten till internet vid installationen för då får du möjligheten att skapa en lokal profil på datorn och inte en onlinekopplad dito (fast det är ju min egen preferens).

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av @ndreas...:

Om du har fortsatta problem om ovastående inte lyckas kan du även prova;

Testa att bara ha ett minne i vid installationen av operativet om du måste installera om. Hade själv problem med det vid min installation. Har man flera diskar ska man bara ha den man vill ha operativet på ansluten. Vidare brukar jag inte ha datorn ansluten till internet vid installationen för då får du möjligheten att skapa en lokal profil på datorn och inte en onlinekopplad dito (fast det är ju min egen preferens).

Jag hade faktiskt bara 1 nvme, sata-disk i när jag installerade. Läste innan att folk hade haft problem når båda diskarna var på plats.
Jag ska även se om jag vågar mig på en BIOS-uupdatering. Tycker det är lite läskigt bara

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Jag använder Hwinfo64 för att ha koll på det mesta i datorn. Kanske inte det enklaste verktyget att börja med pga det visar väldigt mkt info, mer grejor än vad jag har koll på. Om man vill ha en lite mer slimmat verktyg som ändå e ordentligt så finns HwMonitor Cupid. Den har en pro version man betalar för men standard versionen e mer än tillräcklig för vad jag använder det till.

Har läst att man kan få konstiga värden om man kör flera motoriserings verktyg samtidigt så tänk på det om skaffar ett gäng och byter runt.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag ska även se om jag vågar mig på en BIOS-uupdatering. Tycker det är lite läskigt bara

Det är inget att oroa sig över, att uppdatera BIOS är ganska idiotsäkert nu för tiden. Och även om det på något sätt skulle skita sig totalt så har ditt moderkort stöd för USB BIOS flashback så att du kan flasha in ett nytt BIOS från en USB-sticka även om BIOS:et skulle vara trasigt.

Permalänk
Inaktiv

Använd båda cpu Power kontakterna så ska du se att problemet försvinner.

Detta står i din manual sida36: ⚠Important
Make sure that all the power cables are securely connected to a proper ATX power
supply to ensure stable operation of the motherboard.

Permalänk
Medlem

Windows 10 har en inbyggd minnes-testare. Bara söka efter 'minne' så kommer den upp. (Windows Minnesdiagnostik) - alternativt sök på Memory om du kört en engelsk installation.

Jag tänker dock ta och kasta iväg en gissning på att det är ditt moderkort som ställer till det.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Använd båda cpu Power kontakterna så ska du se att problemet försvinner.

Detta står i din manual sida36: ⚠Important
Make sure that all the power cables are securely connected to a proper ATX power
supply to ensure stable operation of the motherboard.

Jasså? Jag fick höra att 1 skulle räcka för i9-10900k?!
Får kolla mer på det där.

edit: eller om jag frågar såhär, kan det vara skadligt att köra in en extra strömkabel, dvs. kan jag mata in för mycket ström i CPUn?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Nej du kan inte mata för mycket, finns 2 anslutningar så ska dessa användas.
Det står ju tom i manualen att alla strömanslutningar ska vara inkopplade för stabilitet.

Du kan snarare förstöra något när du inte kopplar in grejer som ska vara inkopplat.

Permalänk
Medlem

Det låter som en instabil ramöverklockning. Att datorn startar om kan vara ett tecken på minnesträning och den inte klarar boota rakt av med den minnesklockning du har. Blåskärmar hör också till vanligheten när minnes oc är instabil. Windows egna minnestest är totalt värdelös i min erfarenhet på att hitta fel. Prime95 är rätt bra men tar väldigt lång tid. Memtest86 är också ett gratis alternativ.

Jag hade dragit igång prime i några timmar (förutsatt att du får ok tempar) och sett om det klarar det. Om det klarar sig över natten så lär du kunna utesluta cpu och ram iafl

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Det låter som en instabil ramöverklockning. Att datorn startar om kan vara ett tecken på minnesträning och den inte klarar boota rakt av med den minnesklockning du har. Blåskärmar hör också till vanligheten när minnes oc är instabil. Windows egna minnestest är totalt värdelös i min erfarenhet på att hitta fel. Prime95 är rätt bra men tar väldigt lång tid. Memtest86 är också ett gratis alternativ.

Jag hade dragit igång prime i några timmar (förutsatt att du får ok tempar) och sett om det klarar det. Om det klarar sig över natten så lär du kunna utesluta cpu och ram iafl

Jag ska bara koppla in en till strömkabel till CPU först och se om det kan vara det som användare här tipsade om. Har fått höra så tvetydiga svar om man ska köra på 1 eller 2 strömkablar till CPU.
Ska testa prime efter det och se vad som händer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag ska bara koppla in en till strömkabel till CPU först och se om det kan vara det som användare här tipsade om. Har fått höra så tvetydiga svar om man ska köra på 1 eller 2 strömkablar till CPU.
Ska testa prime efter det och se vad som händer.

hmm har kopplat in den andra strömkabeln till CPUn nu och körde prime95. Körde bara igång programmet och sedan frös allting. Vet inte om det kanske var någon inställning man måste göra innan?
Kör MSI afterburner och jag reagerar på att CPU-tempen går som som ett snabbt EKG från 30 till 38 till 50 och sedan ned på runt 30 igen. Ser väldigt zick-zack ut?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Har du XMP aktiverat i BIOS? Fick stora problem med mina Corsair minnen i två datorer, då jag hade aktiverat XMP för att få full hastighet på 3200MHz. Är tvungen att köra dom på "bara" 2666MHz

Har du testat att köra dina minnen manuellt i 3200MHz och sen skruvat upp Volten lite, det behöver jag göra med mina minnen och då funkar de kanon vid 1.35V istället för standard som jag tror var 1.25V vilket var för lite.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Har du testat att köra dina minnen manuellt i 3200MHz och sen skruvat upp Volten lite, det behöver jag göra med mina minnen och då funkar de kanon vid 1.35V istället för standard som jag tror var 1.25V vilket var för lite.

Jag kör just nu i game boost och de klockade cpu och minnen till 5,1GHz respektive 3200MHz kör jag utan game boost får jag 2133MHz på minnena bara. Har ingen erfarenhet att klocka minnen manuellt. men jag kan sätta dem till 1,35V utan problem?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag kör just nu i game boost och de klockade cpu och minnen till 5,1GHz respektive 3200MHz kör jag utan game boost får jag 2133MHz på minnena bara. Har ingen erfarenhet att klocka minnen manuellt. men jag kan sätta dem till 1,35V utan problem?

Ja 1.35V är inga konstigheter alls, du kan testa med både 1.4V och1.45V också om det krävs för att de ska gå stabilt

Det gör ENORM skillnad för din cpu om du kör dom i 2133MHz, det presenteras bra i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=vbHyF50m-rs&t=3s&ab_channel=G...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja 1.35V är inga konstigheter alls, du kan testa med både 1.4V och1.45V också om det krävs för att de ska gå stabilt

Det gör ENORM skillnad för din cpu om du kör dom i 2133MHz, det presenteras bra i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=vbHyF50m-rs&t=3s&ab_channel=G...

Tack för tipset, ska prova i helgen och återkommer med svar sedan. Är det 1,35-1,45V per sticka eller totalt? Kanske blir uppenbart när jag väl är inne i BIOS?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tack för tipset, ska prova i helgen och återkommer med svar sedan. Är det 1,35-1,45V per sticka eller totalt? Kanske blir uppenbart när jag väl är inne i BIOS?

Man anger Dram voltage, det blir då för samtliga stickor. Det kommer vara tydligt inne i bios

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Nej du kan inte mata för mycket, finns 2 anslutningar så ska dessa användas.
Det står ju tom i manualen att alla strömanslutningar ska vara inkopplade för stabilitet.

Du kan snarare förstöra något när du inte kopplar in grejer som ska vara inkopplat.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Man anger Dram voltage, det blir då för samtliga stickor. Det kommer vara tydligt inne i bios

Jag har nu kopplat in den andra strömkabeln till CPUn som nu använder 2st.
Jag har inte haft problem med några omstarter vid uppstart. Dock kvarstår det att den sporadiskt fryser och går endast att lösa genom hård om start.
RAM-minnen körs oklockade på 2133MHz. Standardspänning på minnen ligger på 1,375V oklockade. Har inte vågat klocka upp dessa ännu eftersom det fortfarande fryskraschar ibland.
CPUn är klockad till 5,1GHz inga problem med temperaturer. CPUn ligger mellan 30 och 70 grader (idle och spel)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag har nu kopplat in den andra strömkabeln till CPUn som nu använder 2st.
Jag har inte haft problem med några omstarter vid uppstart. Dock kvarstår det att den sporadiskt fryser och går endast att lösa genom hård om start.
RAM-minnen körs oklockade på 2133MHz. Standardspänning på minnen ligger på 1,375V oklockade. Har inte vågat klocka upp dessa ännu eftersom det fortfarande fryskraschar ibland.
CPUn är klockad till 5,1GHz inga problem med temperaturer. CPUn ligger mellan 30 och 70 grader (idle och spel)

Jag hade börjat med att ta bort oc på cpu. Låter I mina öron som den inte är stabil. Röja med att köra allt stock och se till den fungerar som du ska. Att du inte kan köra prime95 låter definitivt inte som en stabil oc

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Jag hade börjat med att ta bort oc på cpu. Låter I mina öron som den inte är stabil. Röja med att köra allt stock och se till den fungerar som du ska. Att du inte kan köra prime95 låter definitivt inte som en stabil oc

Yes ska prova det. Hade hoppats kunna köra 5GHz, känns lite trist att behöva klocka ned så mycket bara.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Yes ska prova det. Hade hoppats kunna köra 5GHz, känns lite trist att behöva klocka ned så mycket bara.

Hur stsbilitetstestar du din oc? Jag brukar anse min oc 100% stabil om den klarar prime över natten. Sen kan den ju vara "stabil nog" om du klarar spela, rendera eller vad du nu gör. Men din låter inte riktigt som om den är där

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce