Köpa aktier i AMD?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Netgear:

Har ägt AMD några år och sålde nyligen av ca. 80% av innehavet efter en uppgång på runt 600%. Tror nog kanske det kommer gå fortsatt bra ett litet tag till framöver även om det inte blir samma uppgång. I så fall är jag fortfarande med på ett hörn.

Grattis! En sak att sitta kvar med innehavet när kursen stiger men kanske missar att sälja av när det viker neråt. En annan att sälja av och faktiskt gå med vinst.

Sålde mitt innehav när senaste rapporten kom. Trodde den skulle backa men från 64-68 eller vad den låg på då har den nästan varit uppe i 100 dollar och nosat. Har tänkt köpa in mig igen men känns lite som jag är för sent ute/FOMO.

Just AMD och även Tesla har ju varit sånna aktier där folk hela tiden säger att den aldrig kommer stiga mer men likväl vandrar uppåt. Med AMD och vad de har framför sig i året så är det nog ändå en risk jag är villig att ta. Just GPU-släppet är det som oroar mig, nya CPUer och PS5 + XSX och XSS borde göra bra ifrån sig. Samt nya försäljningssiffror, som förhoppningsvis lär vara positiva.

Jag har varit med i datorvärlden ett bra tag nu men jag kan inte minnas att AMD varit lika lättillgänglig som den är idag tidigare i historien. Går att köpa alla möjliga datorer med AMD-CPU, något som oftast inte gått. Speciellt i laptops. Och vi ser framförallt Renoir hitta in i de mer påkostade och lyxigare modellerna också.

Annat under 00-talet när Intel höll AMD borta från marknaden med mutor, trots en bättre processor vid tidpunkten. Core 2 var fin men Pentium 4 var ett par bortkastade år.

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på den här tråden. Ligger under kryptovalutor och är en egen tråd än fast det finns en stor tråd om investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av den nordiska vikingen:

För cirka 3 månader sedan frågade jag mina föräldrar om de kunde hjälpa mig att köpa aktier i AMD (20kkr) eftersom att jag är under 18. Det glömdes bort och nu 3 månader senare ser jag att aktien har ökat med 60% :/
Tror ni fortfarande att det är värt att köpa? Eller är det mindre chans att den stiger nu när den redan har gått upp så mycket??
Det känns ju iaf som att det går bra med företaget.. samarbete med Microsoft och Intel och snart kommer väl PS5. Processormarkmaden håller ju också på att jämna ut sig mellan AMD och Intel.

Fick du köpt några aktier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Förstår mig inte på den här tråden. Ligger under kryptovalutor och är en egen tråd än fast det finns en stor tråd om investeringar.

Det är eftersom det är tillräckligt stort intresse kring aktien så det är värt att bryta ut och ha i en egen tråd.

Liknande med dagens fynd diskussionstråd där ibland vissa storfynd bryts ur huvudtråden för att diskuteras

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det är eftersom det är tillräckligt stort intresse kring aktien så det är värt att bryta ut och ha i en egen tråd.

Liknande med dagens fynd diskussionstråd där ibland vissa storfynd bryts ur huvudtråden för att diskuteras

Och amd är en kryptovaluta sen när var väl min större poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Och amd är en kryptovaluta sen när var väl min större poäng.

Var väl att AMD grafikkort var eftertraktade bland miners som drev upp efterfrågan för några år sedan. Spekulation att det skulle få aktiekursen att öka. Numera är det väl mer CPU som säljer gissar jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Och amd är en kryptovaluta sen när var väl min större poäng.

Fråga personen som skapade tråden för något år sedan. Tråden har levt vidare som diskussionsundelag för aktien.

Borde nog flyttas till ett lämpligare forum, bör inte slukas av investeringstråden som är väldigt generel.

Permalänk

Har planerat att lägga in en del i amd nu, bra dåligt? vill få lite tilltyck innan

Permalänk
Medlem

Önskar det fanns info på sweclockers vem som äger aktier i amd intel nvidia.
Blir ju lite olustig i köprådstrådar om 4st AMD aktieägare menar på att AMD är bäst på allt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

AMD har gått upp med över 80% sen årskiftet och över 100% sen den stora corona dippen. Jag ser ingenting som talar för att deras marknadsandelar kommer minska framöver, snarare tvärtom. Lasta in!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CubaCola

Menar du vem av ägarna/moderatorerna/användarna?

Finns det tvivel så är köpråden, trådarna, bedömningarna väldigt objektiva dels av testpiloterna således av användarna.

Backa bandet några år bakåt och läs om diverse lanseringar/test så ser man att det är både ris och ros åt alla håll och kanter.

Personligen så gillar jag nVidia bättre men kör ett AMD-kort. Det fungerar riktigt bra men lämnar önskemål om förbättringar, sen tror jag som ovan talare att AMD kommer få ett ordentligt uppsving, de visar muskler och har spänt bågen rejält genom att köpa en stor tillverkare av kretsar.

Deras mål är klara, de vill ta över tronen från intel och nVidia även om den sistnämnda ligger några steg framför.

Förklara gärna hur du menar, svårt att riktigt förstå din fråga.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Undrar hur marknaden reagerar 28de oktober när grafikkorten presenteras. Jag har haft fingret på säljknappen många gånger men är kvar än!

Permalänk
Medlem

Detta är något jag ångrar mest av allt, Tänkte köpa in mig typ 2016 när dom var snor billiga men orkade inte av någon anledning. Tipsade kompisen om det som ändå sitter mycket och han la in nästan 100k då. Han är nöjd idag.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@CubaCola

Menar du vem av ägarna/moderatorerna/användarna?

Finns det tvivel så är köpråden, trådarna, bedömningarna väldigt objektiva dels av testpiloterna således av användarna.

Backa bandet några år bakåt och läs om diverse lanseringar/test så ser man att det är både ris och ros åt alla håll och kanter.

Personligen så gillar jag nVidia bättre men kör ett AMD-kort. Det fungerar riktigt bra men lämnar önskemål om förbättringar, sen tror jag som ovan talare att AMD kommer få ett ordentligt uppsving, de visar muskler och har spänt bågen rejält genom att köpa en stor tillverkare av kretsar.

Deras mål är klara, de vill ta över tronen från intel och nVidia även om den sistnämnda ligger några steg framför.

Förklara gärna hur du menar, svårt att riktigt förstå din fråga.

Vilken tillverkare av kretsar har AMD köpt?

Permalänk
Medlem

Aktien är "overvalued".

Aktien marknaden är baserad på spekulationer, så många höjning av berott på framtida spekulationer, jag är fundersam på hur mycket mer aktien kan höjas.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@CubaCola

Jag rättar det uttalandet och skriver ”kan” köpa istället för köpt. Jag scrollade lite för snabbt och missade den viktiga detaljen, oavsett så satsar de stort på framtiden.

Länk

Stavfel
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Aktien är "overvalued".

Aktien marknaden är baserad på spekulationer, så många höjning av berott på framtida spekulationer, jag är fundersam på hur mycket mer aktien kan höjas.

Så är det ofta. Just för AMD spelar det stor roll om Intel lyckas med 7 eller 5 nm.
Så länge merparten ligger på 14 nm har AMD en stor fördel.
Men det kan inte vara länge....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Aktien är "overvalued".

Aktien marknaden är baserad på spekulationer, så många höjning av berott på framtida spekulationer, jag är fundersam på hur mycket mer aktien kan höjas.

P/E-talet på AMD gör ju en mörkrädd, men samtidigt rullar det ju in nya köprekar lite då och då med riktkurser upp till 20 % högre kurs än idag.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/10/16/amd-rbc-hoj...
"RBC höjer riktkursen för AMD till 92 dollar (84), upprepar outperform (Finwire)
2020-10-16 14:24
RBC höjer riktkursen för AMD till 92 dollar (84), upprepar outperform"

Svårt det där. Jag köpte in mig på strax under 40 och sitter i valet och kvalet att ta hem vinsten nu. Absolut ingen stor summa. Jag är en riktig småsparare, men en vinst är en vinst.

Permalänk
Medlem

@Shadee

Värdet pendlar friskt de senaste veckorna men ligger runt 82/+- nivån.

Du gjorde ett bra köp under 40, personligen har jag inte lastat in massor med kapital men köpte vid 81 och kanske var lite sent ute.

Jag kommer inte sälja på kort sikt, snarare investera ”mer” då jag har mer övertygelse om att de kommer under en 5-års period vara i samma klass som nVidia är idag OM de får igenom köpet av Xilinx och Lisa sitter kvar.

Oavsett framgång eller inte på 6000 serien ger de sig in på andra marknader och har visat goda siffror de senaste 2 åren och har blivit vad jag förstår ”stabilare”.

Kan de spänna musklerna och om folket väljer AMD’s gpu’er blir det ett uppsving garanterat, frågan är bara hur mycket.

Säger inte bu eller bä men ett råd är sälj nu, dubbelt upp, spara hälften av vinsten och köp igen för den andra vinsthalvan alternativt ha is i magen.

Oavsett så bra köp av dig vid den aktuella kursen.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Jag investerade faktiskt mer pengar i AMD - för långsiktiga besparingar.

Zen2 har varit fantastiskt för AMD rent ekonomiskt, och Zen3 ser ut att bli ännu bättre. Marknadsandelarna för AMD stiger kvartal-för-kvartal och utdelning per aktie blir högre och högre. Det är mycket möjligt att aktien hoppar upp och ned mer och mer här fram tills nästa kvartalsrapport, men sedan tror jag att vi kommer se att den går mot 90-93 dollar per aktie.

Har jag helt fel och AMD kommer droppa av? Kanske. Men samtidigt är det ingenting som pekar på att Intel tar sig ur den "slumpen" de just nu är mitt inne i de kommande 2 åren, och det är något jag tror att AMD med en stark Zen3 kan nyttja. Men ni vet vad dom säger. Investera inte pengar som man inte är beredd att förlora.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Delar samma åsikt där @MuLLvaD3n 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Delar samma åsikt där @MuLLvaD3n 👍🏻

Jag hoppas att teorin håller.

När jag investerade pengar i AMD så hade jag inte heller räknat med att de eventuellt kan köpa upp Xilinx, en affär som har chansen att öka AMD's marknadsvärde ganska rejält, men jag hade inte heller räknat med att RX6000 över huvud taget kan ens nästan utmana Nvidias RTX 30xx serie. AMD's stora chans här är processorer, framförallt om de får ett fotfäste på servermarknaden, men kan de dessutom lyckas med Xilinx och grafikkort så är det naturligt att börsvärdet går upp ännu mer.

För transparens: Jag köpte mer nyligen AMD aktier för ungefär 83 dollar aktie och har sedan dess backat 7.8%.
Edit: 10% back nu...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Eftersom att ingen av mina IRL-vänner orkar lyssna på mig och mina teorier längre tänkte jag skriva här vad jag tror. Då kan folk skratta åt mig när det visar sig att jag har fel om ett år ändå.

Jag misstänker starkt att den senaste tidens dropp i pris på AMD-aktier är till stor del på grund av att de personerna som har köpt stort innehav i AMD för ett antal år sedan/innan Corona nu säljer av för att ta ut en vinst. Många vill trots allt någon gång faktiskt se pengarna igen, och med ett amerikansk presidentval på horisonten och en enorm tillväxt de senaste månaderna är det ett bra ställe att sälja på - om man vill ta ut en fin vinst.

Zen3 - kommer matcha eller prestera bättre än 10700k/10900k i spelprestanda/singel core prestanda.
Zen3 - kommer prestera bättre än 10700k/10900k i flertrådsprestanda.

Big Navi - ser ut att prestera ruskigt duktigt. Jag vågar inte säga att den kommer bli bättre än Nvidias 3000x serie, men det behöver den inte vara, den behöver bara vara bra nog för att faktiskt börja generera lite stålar för AMD igen. Med deras uppsving i Zen3 hoppas jag att det ger lite "gratis" marknadsföring för deras GPU'er, och att fler köper "fulla AMD-burkar" nästa år, än vad man har gjort tidigare.

Intel kvartalsrapport - senaste kvartalsrapporten var inte jätterolig. Q1 2021 ser ut att vara när Intel kan möta Zen3. Detta är då efter Black Friday/Julhandeln vilket ger AMD ett starkt Q4/Q1 2020/2021. Om AMD inte har en papperslansering på Zen3 & Big Navi gynnar det oss ännu mer, (men det är svårt att säga om det blir papper eller inte).

AMD kvartalsrapport - AMD's rapport är bara några dagar bort, och jag tror den kommer visa stark tillväxt YoY, stark tillväxt kvartal till kvartal och stark tillväxt i viktiga segment, (enterprise, till exempel). Jag tror även att vinsten per aktie kommer öka ganska rejält.

Med allt detta är jag supersugen på att köpa lite fler AMD-aktier nu innan kvartalsrapporten, men jag vet faktiskt inte om jag vågar. Jag tror AMD kommer pusha 100-dollar per aktie, (give or take), denna tiden nästa år.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Big Navi - ser ut att prestera ruskigt duktigt. Jag vågar inte säga att den kommer bli bättre än Nvidias 3000x serie, men det behöver den inte vara, den behöver bara vara bra nog för att faktiskt börja generera lite stålar för AMD igen. Med deras uppsving i Zen3 hoppas jag att det ger lite "gratis" marknadsföring för deras GPU'er, och att fler köper "fulla AMD-burkar" nästa år, än vad man har gjort tidigare.

https://www.igorslab.de/en/3dmark-in-ultra-hd-benchmarks-the-...
https://twitter.com/CapFrameX/status/1319372044035907614?s=20

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Eftersom att ingen av mina IRL-vänner orkar lyssna på mig och mina teorier längre tänkte jag skriva här vad jag tror. Då kan folk skratta åt mig när det visar sig att jag har fel om ett år ändå.

Jag misstänker starkt att den senaste tidens dropp i pris på AMD-aktier är till stor del på grund av att de personerna som har köpt stort innehav i AMD för ett antal år sedan/innan Corona nu säljer av för att ta ut en vinst. Många vill trots allt någon gång faktiskt se pengarna igen, och med ett amerikansk presidentval på horisonten och en enorm tillväxt de senaste månaderna är det ett bra ställe att sälja på - om man vill ta ut en fin vinst.

Zen3 - kommer matcha eller prestera bättre än 10700k/10900k i spelprestanda/singel core prestanda.
Zen3 - kommer prestera bättre än 10700k/10900k i flertrådsprestanda.

Big Navi - ser ut att prestera ruskigt duktigt. Jag vågar inte säga att den kommer bli bättre än Nvidias 3000x serie, men det behöver den inte vara, den behöver bara vara bra nog för att faktiskt börja generera lite stålar för AMD igen. Med deras uppsving i Zen3 hoppas jag att det ger lite "gratis" marknadsföring för deras GPU'er, och att fler köper "fulla AMD-burkar" nästa år, än vad man har gjort tidigare.

Intel kvartalsrapport - senaste kvartalsrapporten var inte jätterolig. Q1 2021 ser ut att vara när Intel kan möta Zen3. Detta är då efter Black Friday/Julhandeln vilket ger AMD ett starkt Q4/Q1 2020/2021. Om AMD inte har en papperslansering på Zen3 & Big Navi gynnar det oss ännu mer, (men det är svårt att säga om det blir papper eller inte).

AMD kvartalsrapport - AMD's rapport är bara några dagar bort, och jag tror den kommer visa stark tillväxt YoY, stark tillväxt kvartal till kvartal och stark tillväxt i viktiga segment, (enterprise, till exempel). Jag tror även att vinsten per aktie kommer öka ganska rejält.

Med allt detta är jag supersugen på att köpa lite fler AMD-aktier nu innan kvartalsrapporten, men jag vet faktiskt inte om jag vågar. Jag tror AMD kommer pusha 100-dollar per aktie, (give or take), denna tiden nästa år.

Jag håller med dig i det mesta ovan. Jag tror att Q1 2021 är väldigt optimistiskt från Intels sida, det dröjer nog ett år ytterligare. Amd ligger väldigt långt före i utvecklingen på 7nm. Så länge utbudet är okej för Zen3 och RX6000 kommer aktien reagera positivt kortsiktigt.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Som sagt! Ser grymt lovande ut, men vi har haft tester innan som har visat sig vara lite tokiga. Presterar det bättre än RTX 30xx är det fantastiskt, och presterar det bara lika bra eller precis under så är det också bra nog.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Hoppas du gjorde slag i saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hoppas du gjorde slag i saken.

https://i.imgur.com/f8shzVc.png

Japp. Nu är jag ingen storinvesterare, studerar på heltid och jobbar vid sidan av. Men sitter nu på 38 000 kronor i AMD. DRÖMMEN är ju att det är 60 000 kronor till nästa sommar när jag tar examen.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Det där är typ det jag tänkt mig och hoppats på. Det nvidia verkar vinna på är just RT, vilket är det enda jag egentligen inte bryr mig om. Förhoppningsvis stämmer dessa siffror och AMD sätter ett bra pris (vilket de lär göra, de tvingade ju ner nVidias). Väntar såklart på lite mer info, officiell avtäckning och reviews, men det känns som att den röda datorn lär bli av iaf. Nu hoppas vi bara att de inte också har alltför stora problem som drivers. (Märkte inte alls av nvidias problem som folk lyffte men sen försöker jag inte överklocka något heller).

Vad gäller aktierna så är det bra köp, även nu. Jag tror att de kommer kunna nå 100-dollars gränsen reativt snart. De var uppe så högt som 92 eller ngt för inte så länge sedan. Investerar man stora summor och säljer vid sådana höjningar får man bra avkastning men man ska helst investera för längre perioder.

Permalänk
Medlem

Tror stenhårt på din teori mullvad3n och är i samma sits, INGEN orkar höra på mina teorier och frun, som dessutom jobbar på bank, är så urbota trött när någonting händer och jag vill berätta de ”positiva” nyheterna 😂

Nästa år tror jag de är över 100$ MEN som någon annan skrev, p/e-talet är ruggigt skrämmande 😱

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.