Köpa aktier i AMD?

Permalänk

Köpa aktier i AMD?

För cirka 3 månader sedan frågade jag mina föräldrar om de kunde hjälpa mig att köpa aktier i AMD (20kkr) eftersom att jag är under 18. Det glömdes bort och nu 3 månader senare ser jag att aktien har ökat med 60% :/
Tror ni fortfarande att det är värt att köpa? Eller är det mindre chans att den stiger nu när den redan har gått upp så mycket??
Det känns ju iaf som att det går bra med företaget.. samarbete med Microsoft och Intel och snart kommer väl PS5. Processormarkmaden håller ju också på att jämna ut sig mellan AMD och Intel.

Permalänk
Medlem

Alla aktier stiger på tillräckligt lång sikt. Det är inte helt sant, men det är det närmaste ett svar man kan ge.

Många kommer tro som jag, att AMD lär sjunka på kort-medellång sikt.
Men många tror tvärtom att det kommer gå upp.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av den nordiska vikingen:

För cirka 3 månader sedan frågade jag mina föräldrar om de kunde hjälpa mig att köpa aktier i AMD (20kkr) eftersom att jag är under 18. Det glömdes bort och nu 3 månader senare ser jag att aktien har ökat med 60% :/
Tror ni fortfarande att det är värt att köpa? Eller är det mindre chans att den stiger nu när den redan har gått upp så mycket??
Det känns ju iaf som att det går bra med företaget.. samarbete med Microsoft och Intel och snart kommer väl PS5. Processormarkmaden håller ju också på att jämna ut sig mellan AMD och Intel.

Har de ökat med 60%, som du säger, på 6 månader så är en sak säker, de ökar inte 60% igen på 6 månader.
Kräv dina föräldrar på den förlusten.

Permalänk
Medlem

Vänta tills du är 18.

Även om det inte skadar att diskutera fram och tillbaka så bör du inte fatta beslut av vad någon på något forum säger, utan din egen efterforskning.

Permalänk
Avstängd

Granska lite trender och grafer hos de olika aktörer och handlarna och bilda din egna uppfattning.
Det är inte värt att gå in i något enligt någon annans mening om du inte har ett härligt kapital bakom dig, speciellt om man inte tror på det själv.

Permalänk
Medlem

Finns risk att de går ner snart

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Det är som med bitcoin, jag köpte för några tusen när de kostade runt 20kr st för herrans massa år sedan.
Jag ruvar än på de.

Permalänk

Kommer nog köpa och bara sitta på dom några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det är som med bitcoin, jag köpte för några tusen när de kostade runt 20kr st för herrans massa år sedan.
Jag ruvar än på de.

Ponera att några 1000 är 4000. Det skulle isåfall vara 200 BTC som idag är 13 miljoner kronor, trots nedgången. Har lite svårt att tro dig att du skulle fortsätta hålla på dem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Ponera att några 1000 är 4000. Det skulle isåfall vara 200 BTC som idag är 13 miljoner kronor, trots nedgången. Har lite svårt att tro dig att du skulle fortsätta hålla på dem.

@Pelegrino
Varför ska jag sälja något jag knappt betalat för.
Jag är glad om det blir ett par tusen +.

Och jag behöver inte några miljoner till, har så jag klarar mig.

Går i pension om ca 10 år och då är jag 50.

Permalänk

har runt 10000 dollar i amd så vi får hoppas de går upp sprid bara dina risker så du inte satsar alla dina kort på en aktie det är aldrig bra speciellt om du inte har råd att förlora dom

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Pelegrino
Varför ska jag sälja något jag knappt betalat för.
Jag är glad om det blir ett par tusen +.

Varför skulle du inte sälja? Det är väl inte fel att säkra en vinst av den här storleken? jag har svårt att tro att du gör särskilt lika många bra investeringar än vad du har gjort med dessa bitcoins.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Varför skulle du inte sälja? Det är väl inte fel att säkra en vinst av den här storleken? jag har svårt att tro att du gör särskilt lika många bra investeringar än vad du har gjort med dessa bitcoins.

Gör många bra affärer så jag går runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Gör många bra affärer så jag går runt.

Det betvivlar jag inte alls, fast hur många av dessa affärer innebär en avkastning på 3-6 tusen gånger insatt kapital? Att känna sig nöjd med att få ut 40 kr styck för dina bitcoin när de idag är värda runt 60 tusen styck känns märkligt. Om inte annat så kan du väl tidigarelägga din pension ytterligare några år?

Permalänk
Medlem

Är väl oavsett en rätt så dålig idé att lägga alla ägg i samma korg som det låter som du tänker göra. Jag skulle snarare köpt för några tusen av några olika aktier.

Personligen så har jag precis sålt många av mina AMD aktier, just på grund av ökningen, tror inte att den kommer att fortsätta öka i samma takt.

Permalänk
Medlem

Köp aldrig aktier spontant.
Ha en långsiktig plan och tänk verkligen igenom varför du gör detta.
Jag gjorde mistaget och la 20000:- på cannabis aktier vid absolut helt fel tillfälle och akut sålde när de gick ner.

Idag hade jag varit +/- 0 om jag inte hade rört något efter de.
Så ställ ett par frågor till dig själv innan du börjar investera, speciellt en så stor summa...

Permalänk

@den nordiska vikingen: AMD har framtiden uppdukat för sig, tror att AMD ligger på ca 50 USD om 3 år och 100 USD om 5 år. Tillfälligt kan jag tänka mig att AMD kan gå ned från 19.50 USD till typ 17.50 USD på den nivån tänker jag köpa mig på fler AMD optioner.

Långsiktigt så gynnas AMD dels av sin Ryzen arkitektur och dess övergång till 7nanometer 2019 samt att Intel kapitalt misslyckats med deras övergång till 10 nanometers tillverkningsteknik vilket kommer ge AMD ett enormt försprång.

AMD har dessutom sin GPU del med enorma framtidsutsikter som de äntligen lyckas börja få in i allt fån Macs till consoler och mycket annat.

Tror att AMD kommer att jämföras med hur Apple totalvände när Jobs tog över, givetvis förväntar jag mig att det kommer att avspegla sig i AMDs aktiekurs....

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Betlomanus:

@den nordiska vikingen: AMD har framtiden uppdukat för sig, tror att AMD ligger på ca 50 USD om 3 år och 100 USD om 5 år. Tillfälligt kan jag tänka mig att AMD kan gå ned från 19.50 USD till typ 17.50 USD på den nivån tänker jag köpa mig på fler AMD optioner.

Långsiktigt så gynnas AMD dels av sin Ryzen arkitektur och dess övergång till 7nanometer 2019 samt att Intel kapitalt misslyckats med deras övergång till 10 nanometers tillverkningsteknik vilket kommer ge AMD ett enormt försprång.

AMD har dessutom sin GPU del med enorma framtidsutsikter som de äntligen lyckas börja få in i allt fån Macs till consoler och mycket annat.

Tror att AMD kommer att jämföras med hur Apple totalvände när Jobs tog över, givetvis förväntar jag mig att det kommer att avspegla sig i AMDs aktiekurs....

Att kursen fortsätter upp flera pinnhål till är inte otänkbart. Det går bättre för företaget nu än på rätt många år och det känns inte som att befintliga succéprodukter har nått vägens ände direkt.
Men man ska veta att aktieägarna redan i förtid handlar aktien som om vinsten redan låg på ca 60 dollar. AMD har haf tPEtal på ca 200 (!) vilket visserligen är delvis fiktivt då dessa väl räknas utifrån kvartalsrapportsiffrorna och därmed får eftersläp när handeln på dagsbases kan driva upp kursen efter ökade orderingångar och liknande medan omsättningssiffrorna är så gamla som förra kvartalsrapporten. Men ja, nu när det har kommit en ny rapport så ligger alltså PEtalet för AMD fortfarande på över 60 och det är helt klart högt ändå.

PEtal på etablerade företag som gör vinst ligger vanligen på PE15-20 (lägre i lågkonjukturer såklart). Apple har väl PE på 18 (tar alltså 18 år att få igen investerat belopp i aktieutdelningar).
Här har då AMD ett PEtal på 66 i nuläget. Ingen vettig person handlar aktier med så låg utdelning.
Istället beror det höga värdet på att börsen i förskott redan räknar med att AMD kommer att gå upp mycket mer framöver. Så kursen på aktien är alltså redan värderad långt över den omsättning och vinst AMD har i dagsläget. Det är ju kul att det finns framtidstro, men det innebär också att köper man idag AMDs aktie så betalar man idag för vad man tror att AMD egentligen kan vara värt om några år.
Optimismen kan fortsätta, men PEtalen behöver komma ner mer för att det inte bara ska vara spekulaltion. För att PEtalen ska gå ner behöver vinsten öka snabbare än aktiekursen.
Intressant läge

Nanometerövergången... ja det vet jag inte om de egentligen gynnas så mycket av i nuläget även om det ser ut som att de ligger före med lägre siffra. Förr var det lätt att se att man sparade kostnader i tillverkning på krympt tillverkningsteknik, men ja när vi är nere på så små tillverkningsstorlekar ökar svårigheter, hinder och risken att få dåliga batches också. Kanske blir gynnsamt för framtiden iaf.

Angående AMDs GPUer i Apple och konsolkretsar. AMD har väl Apple kört med i säkert 10 år nu. Alltså även när kursen stod nära botten och fortsatte nedåt för 2 år sedan. Samma sak gäller för konsolerna. Det är säkert bra för businessen men det är inte konsolerna som har lyft AMDs kurs på börsen heller. Hade det varit en viktig faktor så hade vi sett AMDs vändning när PS4 och boxone-beställningarna kom in innan lansering men vändningen kom alltså först vid lanseringen av deras nya processorserie flera år senare.

Liknelsen med Apple tror jag är alldeles för mycket att hoppas på. Det apple har kunnat erbjuda är produkter långt utöver produktspecifikationer. Det de säljer är livsstilsprylar som fyller folks identitetsbehov på ett sätt som kretsar och specifikationsproudkter aldrig kan göra. Många har önskat sig iphones och suktat efter designen på macbook pros. Inte för att de har levererat prestandan utan för att de har berättat storys och fyllt folks drömmar med vilka de själva kan vara/bli. Det där får man inte från 7nm-retstillverkning. Ingen (fel det finns säkert några inbitna nördar) blir uppfylld som person av ägandet av en systemkrets på samma sätt som tjusningen med Apples livsstilsprodukter. Samma sak gäller såklart många fler företag. Tesla gör typ samma grej. För gemene man är det en helt annan grej med en färdig produkt som utlovar status och livsstilsval än kretsar om har fler kärnor/bättre total beräkningskapacitet.
Utöver detta så har apple dessutom prickat rätt med att göra den mest eftertraktade smartphonen när det började bli en grej. Efter resningen kom den raketen!
Det jag vill säga är inte att produkterna från apple/AMD inte är likadana (det vet vi ju) utan istället att förutsättningarna för att göra en sådan resa som Apple gjort inte är likadana.
Därför känner jag väl att det är lite väl pompöst att redan nu jämföra AMD med apple här. Inte bara så att de inte kan blir lika stora som apple (det tror väl ingen i nuläget) utan produkttyp och omfång är ganska olika här.
Eller ja, det finns en likhet och det är väl då att båda två har gått knackigt och sedan vänt, men sedan tar väl liknelserna slut typ.

Så ser jag på det iaf.
Har själv en del AMDaktier så jag tror ju själv på fortsatt uppgång ett tag till. Och nu ska det ju komma en ny konsol i kina baserad på AMDs grejer. Också kul nyheter! Men ja, det finns lite begränsningar också vad jag kan se

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

På lång sikt är det nog fortfarande en bra investering

Permalänk
Medlem

Högt P/e tal så hög optimism i kursen, minns jag tittade en gång när de låg på 2dollar/aktien.

Visa signatur

=)

Permalänk

Har kommenterat i den senaste nyheten om AMD/intel men jag tycker den passar utmärkt att placeras också här.

Min fråga var:
Kan någon säga när AMD har för planer att göra liksom intel i 35 år...dela ut pengar till sina ägare som en börsnoterat bolag är skapat för?

först det viktigaste. lite grundsiffror....
AMD har ca 1 miljard aktier. Intel 4,6 miljarder.
AMD TOTAL ASSETS $4,103,000,000
INTEL TOTAL ASSETS $123,249,000,000 (30x mer)
OMSÄTTNING ..6 miljarder och de blåa 66 (11x mer)
VINST AMD 0.33 INTEL 13,3 miljarder $ (40x mer)
VINST PER AKTIE AMD 0.34$ intel 2,9$ (8,8x mer men intel x4,6 fler aktier 8,8x4,6=40x mer vinst)
SKATT (income tax) AMD 0,025 intel 9,2 miljarder $ (368x mer TRUMP MÅSTE VARA NÖJD )

AMD går faktiskt på plus nu. De har tjänat senaste 12 månaderna 329,000,000$. Detta motsvarar $0,36 per aktie. Med denna fart (pe-talet) så får man tillbaka 29$ ca år 2110. Intel då? Senaste 4 kvartals omsättning var 11x så stor som AMD:S dvs 66 miljarder $.De gick på plus 13,3 miljarder $ vilket är 2,9$ per aktie. P-e talet blir då 16 så att aktiens värde med nuvarande takt fås år 2034

AMD senaste 1 års omsättning var 6 miljarder $ om man tar bara den senaste kvartals omsättning (x4) så skulle AMD kunna nå 7 miljarder i omsättning. Dvs pengarna som intel delar ut under ett år så för dessa kunde man ha köpt 90% av det som AMD säljer (både CPU och GPU)

Fy helvete vad mycket skatt Intel betalar. Dessutom tillkommer väl skatt för dem som fick 5,3 miljarder senaste 4 kvartal????
Så Amd:s vinst var 0,33$ per aktie. För att dela ut 1c måste de punga ut med 10.000.000$

När kommer det att hända??? Amd har skulder och senaste 4 åren ränta kostade dem årligen....
-126,000,000$ -156M$ -160,M$ -177,M$
De minskar alltså och om nu AMD:s trend fortsätter så är skulderna ur vägen om 3-4 år?

Så låt oss anta att 40 miljoner om några år kommer att gå åt dividender istället för räntekostnader.
Men då måste också AMD betala skatt liksom Intel. 1c i dividender=10.000.000$
så kanske kommer dividender om 3-5 år? Men 1c/kvartal är nog inget. Med dagens värde på 29,1G$ och P-E tal liksom Intel 16,7 så måste AMD årliga vinst vara 1,75$ per aktie. Just nu 0.33. Så med dagens pris räknar man att AMD:s vinst kommer att öka 5x närmaste tiden.
AMD måste också börja betala "income tax" vilket betyder att 2,3-2,5 vinst före skatter behövs.
5 år är dessutom en lång tid...med intels utbetalningar med nuvarande takt på 5,6 miljarder $ så på 5 år kommer Intel betala endast som dividender 28-30 miljarder....dvs hela AMD:s företagets värde som baseras på att de kommer att öka vinsten 6-7x

Intels senaste 4 åren betalade ut dividender -5,072 miljarder $ -4,925-4,556 -4,409 medan vinsten var 18,375 miljarder$ 15,147 14,356 15,642. Så i procent var det 27% 32% 32% 28% (2017-16-15-14)

Så för att AMD måste ha samma värdering som en stark intel utan skulder måste AMD ha en årlig vinst före income skatt på 2,3miljarder dollar. just nu 0,33 "skattefritt". Deras omsättning just nu är om man tänker positivt 7-8 miljarder$. Den måste öka förstås för att ha större vinst, och AMD måste vara utan skulder och ha hela tiden positivt kassaflöde.

Så är detta möjligt??? Låt oss som sista jämförelse se på företagens kostnader för utveckling.
[prognos 2018 =(Q1+Q2)x2)]-2017-2016-2015-2014 miljarder $
INTEL [-13,364] -13,098 -12,740 -12,128 -11,537
AMD [-1,400] -1,160 -1,008 -0,947 -1,063

Här kan man se en klar trend...ca 20% av omsättningen går till forskning och utveckling.
Hos intel är dock vinsten(13,3)=forskning
Amd vinst=0,329 senaste 4Q.

Det finns säkert folk som har AMD och hittills är man säkert nöjd med aktiens riktning som dock måste nån gång justeras...och det genom att AMD måste börja betala ut dividender så småningom vid PE-talet 17 och 29 miljarders värde då skulle företaget ha 5-6x som idag.
Amd kommer troligen att betala ut dividender om 3-4 år.....om de lyckas....med dagens omsättning och vinster så är de 5-8x för högt värderade. P-E talet mellan 80-100. Många företag som är inte marknadsledare brukar värderas till PE-talet 12-13- Då betyder det att man har så höga förväntningar som 3miljarders vinst/år före skatter.

Så hur kommer det att gå för AMD närmaste tiden?? Zen 3 7mm då kanske man kommer nära intel? Men då kontrar intel med 10mm?
Så för att priset ska vara motivera måste Intel floppa en hel del på 10mm. Jag tippar att AMD kommer att gå ner till 17-18$ först för att sen öka lite och då kommer Zen3 mot intel10mm ge vidare riktning.

källan:Yahoo finance
Intel:s balance sheet/Q
AMD:s balanse sheet / Q
(kolla också Summary, Income Statement Cash Flow både per år och per kvartal)

Kom gärna med massor av kritik!!! Jag gör en djupare analys för första gången så jag har säkert mycket att lära och tänka om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Har kommenterat i den senaste nyheten om AMD/intel men jag tycker den passar utmärkt att placeras också här.

Min fråga var:
Kan någon säga när AMD har för planer att göra liksom intel i 35 år...dela ut pengar till sina ägare som en börsnoterat bolag är skapat för?

först det viktigaste. lite grundsiffror....
AMD har ca 1 miljard aktier. Intel 4,6 miljarder.
AMD TOTAL ASSETS $4,103,000,000
INTEL TOTAL ASSETS $123,249,000,000 (30x mer)
OMSÄTTNING ..6 miljarder och de blåa 66 (11x mer)
VINST AMD 0.33 INTEL 13,3 miljarder $ (40x mer)
VINST PER AKTIE AMD 0.34$ intel 2,9$ (8,8x mer men intel x4,6 fler aktier 8,8x4,6=40x mer vinst)
SKATT (income tax) AMD 0,025 intel 9,2 miljarder $ (368x mer TRUMP MÅSTE VARA NÖJD )

AMD går faktiskt på plus nu. De har tjänat senaste 12 månaderna 329,000,000$. Detta motsvarar $0,36 per aktie. Med denna fart (pe-talet) så får man tillbaka 29$ ca år 2110. Intel då? Senaste 4 kvartals omsättning var 11x så stor som AMD:S dvs 66 miljarder $.De gick på plus 13,3 miljarder $ vilket är 2,9$ per aktie. P-e talet blir då 16 så att aktiens värde med nuvarande takt fås år 2034

AMD senaste 1 års omsättning var 6 miljarder $ om man tar bara den senaste kvartals omsättning (x4) så skulle AMD kunna nå 7 miljarder i omsättning. Dvs pengarna som intel delar ut under ett år så för dessa kunde man ha köpt 90% av det som AMD säljer (både CPU och GPU)

Fy helvete vad mycket skatt Intel betalar. Dessutom tillkommer väl skatt för dem som fick 5,3 miljarder senaste 4 kvartal????
Så Amd:s vinst var 0,33$ per aktie. För att dela ut 1c måste de punga ut med 10.000.000$

När kommer det att hända??? Amd har skulder och senaste 4 åren ränta kostade dem årligen....
-126,000,000$ -156M$ -160,M$ -177,M$
De minskar alltså och om nu AMD:s trend fortsätter så är skulderna ur vägen om 3-4 år?

Så låt oss anta att 40 miljoner om några år kommer att gå åt dividender istället för räntekostnader.
Men då måste också AMD betala skatt liksom Intel. 1c i dividender=10.000.000$
så kanske kommer dividender om 3-5 år? Men 1c/kvartal är nog inget. Med dagens värde på 29,1G$ och P-E tal liksom Intel 16,7 så måste AMD årliga vinst vara 1,75$ per aktie. Just nu 0.33. Så med dagens pris räknar man att AMD:s vinst kommer att öka 5x närmaste tiden.
AMD måste också börja betala "income tax" vilket betyder att 2,3-2,5 vinst före skatter behövs.
5 år är dessutom en lång tid...med intels utbetalningar med nuvarande takt på 5,6 miljarder $ så på 5 år kommer Intel betala endast som dividender 28-30 miljarder....dvs hela AMD:s företagets värde som baseras på att de kommer att öka vinsten 6-7x

Intels senaste 4 åren betalade ut dividender -5,072 miljarder $ -4,925-4,556 -4,409 medan vinsten var 18,375 miljarder$ 15,147 14,356 15,642. Så i procent var det 27% 32% 32% 28% (2017-16-15-14)

Så för att AMD måste ha samma värdering som en stark intel utan skulder måste AMD ha en årlig vinst före income skatt på 2,3miljarder dollar. just nu 0,33 "skattefritt". Deras omsättning just nu är om man tänker positivt 7-8 miljarder$. Den måste öka förstås för att ha större vinst, och AMD måste vara utan skulder och ha hela tiden positivt kassaflöde.

Så är detta möjligt??? Låt oss som sista jämförelse se på företagens kostnader för utveckling.
[prognos 2018 =(Q1+Q2)x2)]-2017-2016-2015-2014 miljarder $
INTEL [-13,364] -13,098 -12,740 -12,128 -11,537
AMD [-1,400] -1,160 -1,008 -0,947 -1,063

Här kan man se en klar trend...ca 20% av omsättningen går till forskning och utveckling.
Hos intel är dock vinsten(13,3)=forskning
Amd vinst=0,329 senaste 4Q.

Det finns säkert folk som har AMD och hittills är man säkert nöjd med aktiens riktning som dock måste nån gång justeras...och det genom att AMD måste börja betala ut dividender så småningom vid PE-talet 17 och 29 miljarders värde då skulle företaget ha 5-6x som idag.
Amd kommer troligen att betala ut dividender om 3-4 år.....om de lyckas....med dagens omsättning och vinster så är de 5-8x för högt värderade. P-E talet mellan 80-100. Många företag som är inte marknadsledare brukar värderas till PE-talet 12-13- Då betyder det att man har så höga förväntningar som 3miljarders vinst/år före skatter.

Så hur kommer det att gå för AMD närmaste tiden?? Zen 3 7mm då kanske man kommer nära intel? Men då kontrar intel med 10mm?
Så för att priset ska vara motivera måste Intel floppa en hel del på 10mm. Jag tippar att AMD kommer att gå ner till 17-18$ först för att sen öka lite och då kommer Zen3 mot intel10mm ge vidare riktning.

källan:Yahoo finance
Intel:s balance sheet/Q
AMD:s balanse sheet / Q
(kolla också Summary, Income Statement Cash Flow både per år och per kvartal)

Kom gärna med massor av kritik!!! Jag gör en djupare analys för första gången så jag har säkert mycket att lära och tänka om!

Bra analys, finns som sagt stor uppsida på amd fortfarande över längre tid, men skulle något börja gå snett så finns det också en väldigt stor nedsida. Skulle även gissa att den senaste tidens avkastning har gett dem en stor grupp små sparare som är väldigt kortsiktiga och kanske inte direkt bemästrar psykologin som krävs om det blir motgångar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Skaplig dykning på AMDs aktie idag

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Just nu manipuleras AMDs aktiepris ner av de stora instituten som vill komma in och köpa AMD så billigt som möjligt. Detta är ett mönster som jag har sett gång på gång under de 20 åren jag har handlat med AMD. Så rådet just nu är att avvakta och försök att hitta botten på den här tillfälliga nedgången.
Ty på lite längre sikt så ser det riktigt bra ut för AMD. Här följer ett klipp från ett amerikanskt AMD-forum som på ett gynnsamt sätt beskriver AMDs framtid.

jvierra's Blog: AMD: Way, Way Undervalued. 
Aug. 30, 2018 11:13 AM ET 

Summary 
why AMD is undervalued – even after 1100% gain in the last 2.5 years. 

explains to new investors the technical/product advantages that are powering the AMD move. provides several financial models for possible price targets by the end of 2020. 

AMD is undeniably a rocket in flight with a 1100% run up in the last 3 years. Such a large move has a lot people worried – just because the price has gone up a lot. This article is for new investors and existing investors thinking about taking profits - to explain that AMD might be nowhere near the peak of it’s flight. There’s a chance AMD could be a many bagger from today’s prices over the next 2.5 years. With the average analyst one year price target currently at $18.41 – how could such a thing be possible? 

Reasons AMD is STILL Undervalued 
AMD has a 40 year history and for the most part deserved a lot of negative sentiment in the last decade prior to 2017. AMD was a distant second place to Intel in the PC market. More recently Nvidia had an advantage in gaming GPUs and AI processing. AMD lost money and was in precarious financial condition in 2016, so much so bankruptcy was a real concern and stock price went as low as 1.81. AMD stock stayed sub-16 for more than a decade. 

Still today AMD is under-owned by institutional investors relative to it’s main competitors(data from Yahoo finance): 

AMD owned by 692 institutions 

INTC owned by 2861 institutions 

NVDA owned by 1759 institutions 

Look at Market Cap/Revenue for Q2 2018: 

Market Cap /Revenue 

Nvidia revenue is being valued more than 4X higher than AMD revenue. 

Intel + Nvidia is being valued 17.5 times higher than AMD. 

Clearly AMD is currently valued at a small fraction of it’s competition’s market value. But does this tiny valuation make sense based on future prospects? Let me give you 21 reasons why AMD deserves more respect: 

21 AMD Bullish Factors 
1) Great Leadership - Dr. Lisa Su and team 
One of the major reasons AMD is a different company today than it was several years ago is the CEO - Dr. Lisa Su is a brilliant MIT trained engineer and has brought an incredible level of smarts, focus, leadership, and accountability to the company. It starts at the top, but clearly AMD has an incredible team up and down the ranks. In the last couple of years AMD just keeps doing what they say they are going to do – and if there are surprises – they are to the upside. I have gained a high level of trust in what the company says. To manage and execute as a company with a tiny fraction of the resources of it’s two major competitors, and attain either close to parity or product advantages across so many products – is a truly remarkable accomplishment. 

In contrast, INTC is CEO-less in the middle of a CEO transition that could go on for months. 

2) Architectural Design Brilliance 
Sometimes being the underdog forces you to think out of the box. In the 2011 timeframe, AMDs architects started designing their hardware using modular interfaces that enabled the CPU and GPU components to relatively easily be combined and reused in different products. And the most brilliant part of the design was something they call Infinity Fabric - which is a very flexible high performance communication system, that allows all these different hardware components to communicate either on the same Chip, but even more importantly across chip boundaries. 

3) Chiplets/Modularity/Infinity Fabric for Moore Performance 
As Moore’s Law slows down and drags down the ability of semiconductor makers to develop more complex chips at low cost, computing demand just keeps increasing, To satisfy demand, AMDs competitors have been forced to continually increase the size of silicon chips they produce to increase the performance of their high end products. For example - Nvidia just released it’s latest RTX 2080 GPU with a massive 780 mm2 die size. Intel server chips are of similar large size. 

It is a law of semiconductor manufacturing that the larger the silicon chip is, the lower the yield, the higher the cost to manufacture, and the harder it is to find high binning chips. The genius of Infinity Fabric is that it enables AMD to fabricate high yield, small chiplets, and then combine one or more chiplets in a single composite chip to create to create a range of products that can scale from low end products to extremely high end products. 

The smaller die size chiplets have higher yields relative to larger monolithic chips so manufacturing costs are far lower. And being able to select from a high number of smaller chiplets, it exponentially easier to produce higher speed products because it’s far easier to find some chiplets with a small number of fast cores, than it is for a large monolithic chip to have all fast cores. AMD can cherry pick the best of the chiplets and produce a high performance chip more efficiently than Intel and Nvidia can with their large monolithic chips. 

It is also true that new manufacturing process nodes start out by yielding much lower rates than mature yields. New 7nm (or 10nm) manufacturing yield will be far worse than mature 14nm yields. It is not a coincidence that AMD is moving to 7nm before either Intel or Nvidia is making this move. Chiplets and infinity fabric make this possible because the much smaller chiplet dies yield exponentially better on low yielding immature manufacturing nodes. Getting a large monolithic design onto 7nm or 10nm may take years to get the process mature enough to be financially viable. This could be a major factor in Intel's 10nm multi year delays. 

4) Modularity+Infinity Fabric for Less Engineering Cost 
AMD’s modular architecture and Infinity Fabric also massively lowers the demand on the engineering teams to create different products – because the same chiplets can be mixed and matched to create many products of different capabilities. This factor allows the much smaller AMD to trade punches with two much larger competitors. Threadripper is a powerhouse high end desktop part that was created by a very small team inside AMD – because it is reusing the same chiplets designed to power Ryzen and Epyc. 

5) Modularity/Infinity Fabric Enables Unique Products 
Not only does Infinity Fabric work to connect multiple CPU chiplets together, but it was also designed into the Vega GPU architecture. The brilliance of this design allows AMD to combine one or more CPU chiplets with one or more GPU chiplets and create their game changing high performance APU products the dramatically outperform Intels comparable integrated graphics products. 

AMD is leveraging their brilliant modular architecture with all of their future semi-custom products. AMDs unique ability to combine super high performance X86 cpu power with cutting edge GPU technology and custom AI hardware is a capability that no other competitor currently has. Such devices will be perfect for providing the ‘brains’ for assisted driving and self driving cars that are going to be an enormous market with millions of units produced annually in the near future. 

Examples: 

Zhongshan Subor gaming console in Chinese market 

Microsoft Xbox 

Sony Playstation 

AMDs new generation of laptops and desktop APUs 

Tesla has discarded Nvidia GPUs for its new autonomous driving hardware. It is rumored that the new hardware is using AMD hardware with custom Tesla designed elements 

These APU and semi-custom devices will create millions of units of demand for AMD chips in the coming years. 

6) TAM++ 
AMD is shipping products this year across a larger TAM than any of it’s competitors. 

7) Semiconductor design is like driving a semi-trailer 
That means slow. AMD started designing the Zen cpu architecture and Infinity Fabric in 2011. It took all the way until 2017 for the products to be released. The massive competitive advantage AMD has today took 5 years to develop. There is no way for a competitor to match the technology that AMD has already mastered quickly - it will take a minimum of 3 to 5 years – and that’s assuming they started working on it a couple of years ago. Yes, Intel is working matching AMD’s current capabilities, but they road maps they have published show their first GPU products and their 10 nm server products will appear in 2020. That’s 2 full years from now – and AMD is not standing still. 

8) Process Advantage 
AMD is a fabless company and they will be fabricating chips using TSMC and Global Foundaries – and they could potentially use other foundaries in the future if necessary. This is a huge advantage because building new generations of semiconductor technology has become outlandishly difficult and expensive. AMD can save huge capital expenditures and take advantage the largest most advanced fabs in the world – that can amortize capital expenses across many companies products. AMD will be shipping high end 7nm GPU products this year (2018). Intel has delayed it’s roughly equivalent 10nm CPU technology for 3 years and Intel roadmaps show 10nm server chips will not ship until mid-2020. AMD has historically always been behind Intel in process technology – being in the lead is unprecedented. 

9) 7nm Rome Epyc "Monster" 
First generation Epyc has put Intel Xeon on it’s heels with a multitude of competitive advantages in more PCI lanes, 32/64 cores/threads per chip, and single socket servers than can outperform dual socket Intel servers in many ways. 

And just wait until legions of 7nm “Rome” Zen 2 Epyc chips show up in 2019. These chips are rumored to support 64/128 cores/threads. All other aspects of the chip will be improved as well. This chip could have a large advantage against Xeon on older monolithic architecture with 14 nm process. 

Intel’s ex-CEO has publicly stated it “hopes” to hold AMD to 15-20% market share in the data center. From the likely performance advantage AMD will have with 7nm Rome in 2019, and AMD’s better pricing, it's possible AMD will take a lot more than 20% datacenter share. 

10) 7nm Vega X2 "Monster" 
7nm Vega has Infinity Fabric and can be run with MULTIPLE Vega chiplets in one GPU. 

The pain that Intel Xeon is feeling from Infinity Fabric inside Epyc, could soon to be felt by NVDA Volta from Infinity Fabric inside 7nm Vega 20 X2. 

Not only are 12 nm Volta at a process disadvantage vs 7nm Vega – buts it’s going to have to go against 2 or more GPUS. I won’t be surprised if 7nm Vega X2 or X4 tops Volta in AI processing and Datacenter compute loads. 

11) AMD Deeper 
NVDA has had a free run in the deep learning/AI market for the last 4 years. This has been a major factor in the NVDA massive stock run up and 162 Billion market cap. AMD has been a minor-factor in this market. 

This all changes this year (2018): 

AMD has developed open source ROCm platform that enables easy use of upcoming AMD GPU hardware on all the major AI software frameworks such as TensorFlow, Caffe2, etc. NVDA proprietary CUDA programs can be compiled to run on AMD hardware. 

7nm Vega has powerful AI specific hardware that was not present in previous AMD GPUs 

12) Roadmap 
AMD is working on multiple future generations of future products with multiple leapfrogging design teams. They are not being complacent with their new found competitiveness. We will see improved new generation products coming out for the foreseeable future. By the time Intel ships 10nm server chips in 2020 AMD will already be bringing out Zen 3. 

13) Security 
There seems to be no end to the series of security flaws that impact Intel chips. Some flaws have been found in AMD chips, but they have been fewer than Intel, less severe, and more easily remediated. These Intel flaws have been a nightmare for the major cloud providers like AWS and Google – because their systems require servers to be able to run virtual machines from multple untrusted customers on the same hardware. Intel security remediations have a significant performance impact on many workloads. Enterprise customers really care about security. 

AMD Epyc chips also have powerful chip level encryption features that encrypt virtual machines on servers at almost no performance penalty. 

14) Datacenter Latency = Acceleration Coming 
The datacenter markets are notoriously slow to sell into, because even though you have a superior product, it takes a year or more for customers to qualify, test, deploy systems. From recent conference calls it is clear AMD is getting traction. AMD’s product superiority is likely getting greater with 7nm Rome – so the gain of high margin market share could continue and even accelerate next year. However, even though these gains are likely coming – they haven’t hit the bottom line yet. Profits could not only grow, they could accelerate in the next couple of years. 

15) Financial Metrics 
All these abstract advantages AMD has in the first wave of new products like Ryzen and Vega, has already resulted in tangible financial results improvements: 

AMD is now profitable at an accelerating pace 

AMD revenue growth was 50% year over year in Q2 

AMD data center increased from virtually zero to 1% in Q1 and doubled from Q1 to Q2 

AMD data center revenue is “on track” to accelerate to “mid-single digits” by end of year 

And the full weight of new products in new markets has not even hit yet. 

16) TAM Expansion + Higher Margins 
Prior to 2017 – AMD primarily competed in the low end CPU/laptop market, low end to mid range GPU market, and semi custom chips. All of these low end markets are low margin and AMDs primary point of differentiation was low price. 

NEW Markets AMD has/will enter 2017-2019 

mid and high end desktop CPU market 

mid and high end laptop market 

Entire workstation market 

Entire professional desktop market 

Entire professional laptop market 

high end GPU market 

Entire datacenter server CPU market low middle and high end 

AI market 

Embedded Market 
AMD Tam Expansion 

AMDs TAM is growing 5X 2016 to 2020 – and most of that gain is backloaded into 2019 and 2020. And much of that higher TAM is in HIGHER MARGIN product lines. 

17) Momentum/Technical Factors 
AMD technical outlook is massively positive: 

AMD stock has tremendous upward momentum 

AMD is the top performing stock in the SP500 for 2018 

longer term it is already a 11 bagger off of it’s 2016 lows. 

Shorter term AMD is up 150+% over it’s lows in the last 4 months 

AMD has broken key resistance points and is at or near 12 year highs 

18) Institutional Demand 
Only 692 institutions own AMD vs 2789 who own INTC. All the major funds are going to have to get an AMD position soon – because what investor will want to own a fund that isn’t smart enough to own the best performing SP500 stock? There could be a massive amount of institutional buying to come. 

19) Massive Short interest 
AMD ain’t going out of business. For all the reasons we’ve already covered – the numbers are only going to improve from here. The stock has massive upward momentum. 167 million shares are still short as of a few weeks ago. Are the shorts feeling a bit tight? 

20) Timid Analysts 
As of right now the average analyst price target is $18.41 (from yahoo finance). The stock is at $23.95 as of today. The analysts could be way behind on this stock - and if AMD continues it's great execution, this means there’s a whole lot of analysts that are going to have to issue a whole lot of upgrades again and again that will chase the stock price higher. If you looked at the analyst projections from a couple months back, they were at $14.60 - with AMD it seems like their projections are trailing indicators. 

21) Sentiment Will Swing to Positive 
If AMD keeps piling up quarter after quarter of improving results and keeps successfully launching great products, eventually many of the doubters and trailing-metric followers will come around and see past the history. Excitement could grow and momentum could build. This move up could happen far faster than people think. 

Financial Models 
I present 4 models below with differing levels of optimism. Notes on the models: 

These models are for the end of 2020 
2020 TAM Estimates are from https://ir.amd.com "AMD Investor Presentation" Slide 5 
I estimated gross margins for each market component, however I did make sure that the calculated aggregate gross margin resulting from my estimates fall within the AMD projected future range of 40-44%, which is from https://ir.amd.com "AMD Investor Presentation" Slide 36 
Model "What if" inputs are in blue text - calculated fields are black text 
AMD's Q2 2018 operating expenses are $467 million ($1.8 billion annualized) at 27% but dropping rapidly from prior years 34% (see AMD presentation Slide 32). I am assuming AMD's operating expense percentage will continue this drop going forward as revenues increase over the next 2.5 years - however due to much higher revenues going forward, the lower percentages result in much higher dollar amounts. 
With AMD's growth rate going forward likely strong, I believe PE ratios in the 35-45 range are justified. Also, Intel has ~100K+ employees. AMD has ~12K employees - AMD being a far leaner company, any market share that AMD takes from Intel will result in higher profits for AMD relatively. 
In gaming GPUs AMD does not compete in the high end against Nvidia's products today. All of the gaming graphics estimates are conservative. Though, maybe I am way off here with all the gaming consoles coming out with AMD chips in the next few years... 
NOTE: there's no guarantee that any of these Models will turn out to be accurate. Do not make any investment that you cannot afford the downside if things don't turn out as you hope. 
Model 1 - Conservatively Optimistic 
This model uses ex-Intel CEO's lower 'hope' estimate for AMD datacenter market share. With AMD in 2018 - a qualification year - going from 0 to 5%, only reaching 15% in 2 additional post-qualification years would have to be a fairly mediocre effort by AMD. 
SP = $62 

Model 2 - Moderately Optimistic 
This model uses ex-Intel CEO's upper 'hope' estimate for AMD datacenter market share. 
SP = $100 

Model 3 - Optimistic 
Maybe the ex-Intel CEO was underestimating datacenter share loss? 
SP = $164 

Model 4 - Insanely Optimistic 
OK, maybe this is a bit extreme... AMD hit's home runs and Intel falls on it's face. 
Sp = $269 

If anyone is interested in the spreadsheet let me know I'll send a copy. 

Summary/Conclusion 
AMD going forward is an entirely different company from the AMD of a couple of years ago. AMD in the coming years will be addressing a far larger, higher end market with higher margins. 

AMD is attacking the highest end of the market with the highest growth and biggest margins - the datacenter. They have the products coming that the competition probably cannot match for years to come. 
Looking at current or next quarter numbers completely misses the long term potential of AMD as quality products in many new market segments ramp up. 
AMD's current stock price ($23.98) is quite undervalued relative to future potential. 
In the next 2.5 years, an AMD stock price of $100+ is possible. 

There is no such thing as a sure thing in investing. Future projections, especially those made out 2.5 years, could go wrong in a wide variety of ways. Competition could be stronger than currently projected, or there could be product or manufacturing problems. The stock market could crash at any time. Invest responsibly and do not invest more than you can afford to lose. See the companies 10-Q publications for all the risk factors each of these companies face. 
Disclosure: I am/we are long AMD. 

https://seekingalpha.com/instablog/543880-jvierra/5204544-amd... 

Permalänk
Medlem

Detta..gjorde att den rasade också...sen är frågan hur mycket mer den kommer att rasa?, det är svårt att säga...har den nått den nya boten redan?, Sen så strular min jävla bank id...grrr, frågan är om man ska köpa idag eller vänta någon dag...just nu blir det vänta tack vare bank id.

AMD
AMDs omsättning lägre än väntat, aktien rasar i efterhandeln (Finwire)
2018-10-24 22:42
Halvledarjätten AMD redovisar en omsättning som var lägre än väntat under tredje kvartalet.

Omsättningen uppgick till 1,65 miljarder dollar (1,64), att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 1,70.

Justerat resultat per aktie blev 0,13 dollar (0,10), vilket är 8 procent bättre än analytikerkonsensus som låg på 0,12.

Utsikterna för det fjärde kvartalet nådde inte upp till marknadens förväntningar och aktien rasar nära 20 procent i efterhandeln.

Bolaget spår en omsättning på mellan 1,4-1,5 miljarder dollar det fjärde kvartalet och det skall jämföras med förväntningarna på 1,6 miljarder dollar.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Farligt att köpa aktier, farligt att köpa aktier i ett företag man gillar. Det är riskabelt. Bara för det går tungt för Intel betyder det inte att AMD kommer gå bra för för evigt.
På steam använder 75% Nvidiakort. under 15% använder AMD. 2020 kommer Intel släppa Grafikkort också, ingen vet om det kommer dominera eller inte.
på CPU sidan Använder 85% Intel CPU .

Så köp inte något bara för du tror det kommer dominera. Marknaden förväntar sig att dom kommer fortsätta gå bra, uppfyller dom inte kraven kommer dom rasa/gå ner kraftigt.
+ att alla som trott detta har redan köpt så du köper en relativt dyr aktie.

Bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Farligt att köpa aktier, farligt att köpa aktier i ett företag man gillar. Det är riskabelt. Bara för det går tungt för Intel betyder det inte att AMD kommer gå bra för för evigt.
På steam använder 75% Nvidiakort. under 15% använder AMD. 2020 kommer Intel släppa Grafikkort också, ingen vet om det kommer dominera eller inte.
på CPU sidan Använder 85% Intel CPU .

Så köp inte något bara för du tror det kommer dominera. Marknaden förväntar sig att dom kommer fortsätta gå bra, uppfyller dom inte kraven kommer dom rasa/gå ner kraftigt.
+ att alla som trott detta har redan köpt så du köper en relativt dyr aktie.

Bara en tanke.

Mja Intel borde man nog köpa snart också....synd att de inte sjunker lite bara.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Rejäl boost på AMD aktien idag +10,16%. Slut på djupdykningen?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Halvårsrapport den 29/7, ska bli intressant att läsa hur Q2 blev

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulan75:

Halvårsrapport den 29/7, ska bli intressant att läsa hur Q2 blev

Verkligen, känns som Q2 borde ha gått väldigt bra. Beroende på kurs på fredag så blir det att köpa på mig lite till.