Avtals-bråk med ISP
Hej hopp!
Jag var i kontakt med internetleverantören som jag nu haft i några år och gav mig på att avsluta för att byta till en billigare variant, inte jätteförvånad när de kontrade med motsvarande prissänkning i ett år. Jag nämnde att konkurrenten utöver ett grundpris (som alltså blev prismatchat) även har halva priset i ett halvår, och att jag skulle spara över en tusenlapp på att byta vilket ändå måste ses som en anledning nog att "jump ship", speciellt utan bindningstid. Killen jag snackade med höll med, och sade att jag skulle få en innestående pott på 987 kr (snäppet lägre men det kan det vara värt att slippa strulet med att byta) som skulle användas för att betala fakturor framöver men med en spärr så att allt inte drogs på 3 månader utan istället ett halvår. Fair enough?
Veckorna går och fakturorna är lägre men bara till den grad att prismatchningen är aktuell, potten syns inte till varken som rabatt eller innestående belopp. Jag kontaktar kundservice och försöker förklara läget, men får till svar att det inte finns något antecknat om en sådan rabatt. Jag försöker övertala dem att lyssna av samtalet då det framgår klart och tydligt i konversationen men de säger att samtalen inte spelas in, vilket förvånar mig när det handlar om muntliga avtal men det kan säkert stämma.
Ungefär 10 meddelanden in i konversationen har vi lyckats ta oss hit:
ISP: "Har du ett underlag som stärker att du ska ha detta pris så ber jag dig att bifoga det i ett vändande mail."
Kund: "Jag har, som sagts flera gånger hittills i denna konversation, talat med er kundservice i telefon och fått ett muntligt erbjudande som jag inte spelade in. Jag har också flera gånger lyft hur orimligt det är att det faller på mig som kund att dokumentera underlag för något ni föreslagit och jag gått med på men sedan blivit utan."
ISP: "Jag har tagit din bestridan vidare via vår reklamationsavdelning och eftersom vi inte har något mer underlag än denna notering om att du är erbjuden fast bredband för 329kr/mån så kommer vi tyvärr inte kunna gå vidare med ärendet ifall du inte har ett underlag som stärker detta."
Kund: "Då måste jag fråga, vilken sorts underlag är det meningen att jag ska ha efter ett samtal med er, och hur ska jag få tag på det?"
ISP: "När man utför förändring eller att man som kund tackar ja till ett erbjudande så skickas det generellt ut en bekräftelse skriftligt antigen via brev eller digitalt. Eftersom du tyvärr inte kan styrka detta så kommer vi inte kunna ta ärendet vidare."
Och här någonstans känner jag mig lite vilsen. Jag har ett samtal i min telefons samtalslogg, och lite anteckningar jag skrev på ett papper under samtalets gång. Men om de inte har inspelningen eller någon av bekräftelserna i någon logg för utskick känns det som att jag sitter fast då mina "bevis" knappast håller måttet. När de själva säger att det är upp till dem att tillhandahålla bekräftelsen, som jag alltså inte fått, och de sedan använder att jag inte har "styrkande dokumentation" emot mig blir det svårt att fortsätta.
Vad har jag för rättigheter här? Om personen i telefon ljög om ett erbjudande och sedan inte dokumenterade det, men jag inte har något faktiskt bevis på att han sade det och leverantören därför vägrar fullfölja det.
Om jag inte hade varit så envis hade jag säkert bara sagt upp tjänsten och bytt vid det här laget, men min nuvarande leverantör är (tro det eller ej) en av de största och den billigare har en tydlig lågpris-känsla med bland annat sämre kundtjänstmöjligheter.. om det nu kan bli sämre än det här