Ska jag vänta på Ryzen 4000 eller köra på Intels 10700K?

Permalänk
Medlem

Ska jag vänta på Ryzen 4000 eller köra på Intels 10700K?

Beslutsångesten.

Jag kommer 100% endast att spela på min dator och nu visar det sig att PCIE 4.0 inte gör speciell stor skillnad ändå.
Frågan är väl om det är stor skillnad i ren råprestanda mellan 10700K och de kommande 4000-CPUerna.

Vad tror ni? Hur hade ni gjort?`
Det är ju så jobbigt att behöva vänta en till månad liksom..

Permalänk
Medlem

Du menar 10700K? Den är snabbare än AMDs alternativ om du använder datorn till 100% spel.
Det är dock ingen som vet om AMDs 4000-serie kommer vara snabbare. Min vilda gissning är att den bästa av nya serien kommer prestera likvärdigt och med extremt minimal skillnad i högre upplösningar.
Det du kan göra är att;
1. Vänta och se vad recensioner säger om 4000-serien. Det kan dröja längre än månad innan butikerna får lager.
2. Köpa 10700K nu och vara nöjd att du har en jäkligt snabb processor som funkar utmärkt till att spela på.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

vad spelar du i för upplösning?

Permalänk
Avstängd

Det beror också lite på hur länge du tänkt ha kvar plattformen. PCIe 4 spelar ingen direkt roll idag men på näst-nästa generation av grafikkort kanske det faktiskt gör skillnad, eller om nästa generations konsoler gör att spelutvecklare faktiskt börjar utnyttja riktigt snabba SSD:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Du menar 10700K? Den är snabbare än AMDs alternativ om du använder datorn till 100% spel.
Det är dock ingen som vet om AMDs 4000-serie kommer vara snabbare. Min vilda gissning är att den bästa av nya serien kommer prestera likvärdigt och med extremt minimal skillnad i högre upplösningar.
Det du kan göra är att;
1. Vänta och se vad recensioner säger om 4000-serien. Det kan dröja längre än månad innan butikerna får lager.
2. Köpa 10700K nu och vara nöjd att du har en jäkligt snabb processor som funkar utmärkt till att spela på.

Yes precis, 10700K. Tack för ditt svar!

Skrivet av HappyPie:

vad spelar du i för upplösning?

3440x1440, 95hz
samt 4k60, lite beroende på vad man känner för / om spelet har dåligt ultrawide stöd.

Skrivet av snajk:

Det beror också lite på hur länge du tänkt ha kvar plattformen. PCIe 4 spelar ingen direkt roll idag men på näst-nästa generation av grafikkort kanske det faktiskt gör skillnad, eller om nästa generations konsoler gör att spelutvecklare faktiskt börjar utnyttja riktigt snabba SSD:er.

Aa precis, men då tänker jag att jag lika gärna kan uppgradera moderkort och prolle ändå kanske..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozbaab:

Aa precis, men då tänker jag att jag lika gärna kan uppgradera moderkort och prolle ändå kanske..

Jo det är förstås ett alternativ. Men utvecklingen går inte alls så snabbt på CPU/moderkortsidan så de brukar hålla bra mycket längre än grafikkortet. Således kan det vara bra att investera i något som är aningen mer framtidssäkrat. Jag har själv gjort misstaget att vara dumsnål med ett moderkort för jag tänkte att jag inte skulle behöva viss funktionalitet, vilket jag sen behövde så fick jag köpa nytt långt innan processorn kändes gammal eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

3440x1440, 95hz
samt 4k60, lite beroende på vad man känner för / om spelet har dåligt ultrawide stöd.

Vid dessa upplösningar så spelar det mindre roll vilken cpu du tar (baserad på tester med RTX 2080 ti och olika cpuer)
10700k /10900k är snabbare vid lägre upplösningar för spel idag. Zen 4000 kommer ha 8 kärnig CCX kluster istället för 4 så latenser kommer bli bättre för spel som använder mer än 4 kärnor. Om det kommer matcha eller passera intel vet vi inte förrän recensionerna dyker upp.

Vi ser att äldre spel som counterstrike fungerar ruskigt bra på nuvarande 3000 serien Zen så det finns en möjlighet att nyare spel som använder fler än 4 kärnor kan få höga fps i lägre upplösningar också på 4000 serien zen. Bara en teori baserad på CCX förändringen från 4 kärnor till 8.

Kanske ha is i magen och gör ett klokt och informerad beslut senare? Som sagt spelar mindre roll vilken cpu vid dessa upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ser inte en chans att vi inom fem år kommer att hamna i en sitatuation där pcie 4-nvme-sdd:er kommer att krävas för spel. Det skulle innebära att en stor majoritet av möjliga kunder skulle stängas ute. Pcie 4 har ett flertal användningsområden för pc, men för spel, inte på väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ser inte en chans att vi inom fem år kommer att hamna i en sitatuation där pcie 4-nvme-sdd:er kommer att krävas för spel. Det skulle innebära att en stor majoritet av möjliga kunder skulle stängas ute. Pcie 4 har ett flertal användningsområden för pc, men för spel, inte på väldigt länge.

Fast nu sa han aldrig att det skulle krävas, bara att det kan komma att utnyttjas mer.. Så dom som har en snabb ssd får kortare laddningstider än en utan..

OnT: Vänta och se hur AMDs/Intels nya CPUer blir. Alltid dumt att köpa nytt bara nån månad innan launch på en ny generation.. Lite som att köpa ett 2080TI för en månad sedan..

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Beslutsångesten.

Jag kommer 100% endast att spela på min dator och nu visar det sig att PCIE 4.0 inte gör speciell stor skillnad ändå.
Frågan är väl om det är stor skillnad i ren råprestanda mellan 10700K och de kommande 4000-CPUerna.

Vad tror ni? Hur hade ni gjort?`
Det är ju så jobbigt att behöva vänta en till månad liksom..

Har du redan 10700k är det bara att köra. Ska du köpa en ny system(som jag då) så tycker du att du ska vänta. Jag är samma sits, väntar jag så får jag chansen att para GPUn med modernare CPU om den nu kommer upp i Intel nivå. Sen finns säkert fler varianter av tredjepartstillverkare på marknaden och har man tur så har man ju fått reda på lite hur 3070 och Big Navi presterar till dess. Så vänta säger jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av Yasko:

Har du redan 10700k är det bara att köra. Ska du köpa en ny system(som jag då) så tycker du att du ska vänta. Jag är samma sits, väntar jag så får jag chansen att para GPUn med modernare CPU om den nu kommer upp i Intel nivå. Sen finns säkert fler varianter av tredjepartstillverkare på marknaden och har man tur så har man ju fått reda på lite hur 3070 och Big Navi presterar till dess. Så vänta säger jag.

Nej i nu läget har jag en lastgammal 4770K Blir att bygga helt nytt.
Tack, vi får se hur det blir.. Om man kan ha is i magen är oklart..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Krävas nej, men med tanke på hur konsolerna har en tendens att sätta nivån så tror jag att framtidens spel kommer att bli mycket bättre på att utnyttja (väldigt) snabba diskar. Inte bara genom snabbare laddningstider utan kanske att spelen känner av den snabba disken och kanske låter användaren slippa laddningsskärmar helt där de annars hade behövts då det går att ladda in saker så snabbt under spelandet eller så exempelvis. Sen tycker jag att exempelvis Sonys demo över detta (med Ratchet och Clank) verkligen syftade till att visa upp fördelarna med denna teknik, som ju är Sonys stora fördel gentemot XSX, och att det inte kommer att vara många spel som utnyttjar det så mycket, men något åt det hållet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Fast nu sa han aldrig att det skulle krävas, bara att det kan komma att utnyttjas mer.. Så dom som har en snabb ssd får kortare laddningstider än en utan..

OnT: Vänta och se hur AMDs/Intels nya CPUer blir. Alltid dumt att köpa nytt bara nån månad innan launch på en ny generation.. Lite som att köpa ett 2080TI för en månad sedan..

Och på vilket sätt skulle hastigheten kunna utnyttjas?

Diskussionen gällande PS5:an är att man, pga av att alla kommer att ha samma hårdvara, kommer att kunna bygga spel där man förändra hur spel är uppbyggda, inte längre några långa korridor där spelet laddar nästa sektioner för att ta ett enkelt exempel, men det kommer ju inte göras på pc, det kommer inte finnas två skillda banstrukturer baserat på ens hårdvara.

Laddningstider kommer möjligtvis bli bättre, men det är idag inte någon skillnad mellan en sata ssd och en nvme ssd, och spelar man med andra, så kommer man ändå tvingas vänta på de som har långsammare hårdvara, återigen något som inte kommer att vara ett problem med PS5 då alla kommer att ha samma hårdvara.

Permalänk
Medlem

Köp och se inte tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och på vilket sätt skulle hastigheten kunna utnyttjas?

Diskussionen gällande PS5:an är att man, pga av att alla kommer att ha samma hårdvara, kommer att kunna bygga spel där man förändra hur spel är uppbyggda, inte längre några långa korridor där spelet laddar nästa sektioner för att ta ett enkelt exempel, men det kommer ju inte göras på pc, det kommer inte finnas två skillda banstrukturer baserat på ens hårdvara.

Laddningstider kommer möjligtvis bli bättre, men det är idag inte någon skillnad mellan en sata ssd och en nvme ssd, och spelar man med andra, så kommer man ändå tvingas vänta på de som har långsammare hårdvara, återigen något som inte kommer att vara ett problem med PS5 då alla kommer att ha samma hårdvara.

Fast du har fel där.. Ett enkelt exempel jag kan dra är Ark. Jag testade medans jag spelade på en server med moddar. Med spelet på en mekanisk disk så tog det nästan 20 minuter att ladda in på servern, med en vanlig sata ssd tog det ca 8 minuter, medans det med min nvme ssd tog under 60 sekunder. Detta var för över ett år sedan, så det finns redan tillfällen där sata vs nvme ssd gör en faktisk skillnad i vissa fall, även om det långt ifrån alltid gör det.

När Microsoft släpper DirectStorage så får vi samma teknik som används i nya Xboxen, vilket gör att din GPU kan ta över mycket av jobbet att ladda texturer och annat istället för att CPU ska göra det, vilket i sin tur kan kraftigt snabba på hastigheten. Om du inte sitter på Windows 10, eller inte har en pcie 4.0 nvme SSD, så kommer du inte se någon skillnad självklart, men för alla som gör det så blir det en stor skillnad.

Det du nämner just i slutet är ju bara applicerbart på onlinespel, främst typ Mobas. Där kommer du fortfarande få vänta på att snubben som sitter med en 15 år gammal dator med en mekanisk disk och har win xp installerat ska ladda färdigt, ja. Det går som inte att göra något åt den saken, men i alla andra spel kommer det att gå väldigt mycket fortare, eller möjligtvis så släpps AAA-titlar som istället väljer att trycka in väldigt mycket mer saker som måste laddas, så att du fortfarande får vänta på loads.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Fast du har fel där.. Ett enkelt exempel jag kan dra är Ark. Jag testade medans jag spelade på en server med moddar. Med spelet på en mekanisk disk så tog det nästan 20 minuter att ladda in på servern, med en vanlig sata ssd tog det ca 8 minuter, medans det med min nvme ssd tog under 60 sekunder. Detta var för över ett år sedan, så det finns redan tillfällen där sata vs nvme ssd gör en faktisk skillnad i vissa fall, även om det långt ifrån alltid gör det.

När Microsoft släpper DirectStorage så får vi samma teknik som används i nya Xboxen, vilket gör att din GPU kan ta över mycket av jobbet att ladda texturer och annat istället för att CPU ska göra det, vilket i sin tur kan kraftigt snabba på hastigheten. Om du inte sitter på Windows 10, eller inte har en pcie 4.0 nvme SSD, så kommer du inte se någon skillnad självklart, men för alla som gör det så blir det en stor skillnad.

Det du nämner just i slutet är ju bara applicerbart på onlinespel, främst typ Mobas. Där kommer du fortfarande få vänta på att snubben som sitter med en 15 år gammal dator med en mekanisk disk och har win xp installerat ska ladda färdigt, ja. Det går som inte att göra något åt den saken, men i alla andra spel kommer det att gå väldigt mycket fortare, eller möjligtvis så släpps AAA-titlar som istället väljer att trycka in väldigt mycket mer saker som måste laddas, så att du fortfarande får vänta på loads.

Vet inte om Ark är särskilt bra exempel... Moddarna tar väldigt mycket plats och det verkar som spelet tvingas gå igenom stora delar av dem varje gång man laddar, så mer om moddarna än det är ett spel som är sakta att ladda.

Helt möjligt att man får samma teknik, lite beroende på om det sitter specialchip för det i Xbox:en eller inte, men det kommer inte gå att utnyttja på samma sätt, då på grund av att ett fåtal kommer att sitta med nvme-ssd:er vare sig det gäller pcie3 eller pcie4, och ytterst få företag kommer att göra spel som stänger ut alla andra. Det är inte som med tex strålspårning där det går att stänga av eller stänga på, och har man inte kort för det så kan man ändå spela spelet. Ett spel till den nya Xbox-generationen kommer ju kunna utnyttja tekniken fullt ut (lite beronde på skillnaderna mellan de två modellerna...)

Så, finns inte skäl till att bry sig om pcie-4 i den närmasta framtiden om man spelar, det kommer inte ge spelare något annat väldigt lite snabbare laddningstider (om man nu då inte spelar något moddat spel med 100+Gb av moddar...)

Och det skriver jag som någon som har en moderkort med pcie-4.