Facebooks vision för Google Glass är AR-glasögonen "Aria"

Permalänk
Melding Plague

Facebooks vision för Google Glass är AR-glasögonen "Aria"

Med Aria utforskar Facebook vad en AR-upplevelse framför ögonen ska innebära, och forskning utförs även med glasögonföretag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Problem med integritetsfrågor innebär dock inte att företag överger konceptet, då Facebook under egna Connect-tillställningen avtäcker forskningskonceptet "Aria".

Som om Facebook skulle bry sig om det 😂

Alltså, jag förstår idén.. men tveksamt om jag är så pepp på att det är just Facebook som gör detta...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Om man får byta ut namn på saker och framförallt ha sitt eget språk så kan det ju såklart vara en kul grej, väldigt osocialt dock.
Om man inte redan är psykiskt störd så kommer man att uppfattas som det och i längden bli det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag ser en potentiell marknad för oss som jobbar med inmätning och utsättning med gps och totalstation. Istället för att gå omkring å glo ner i en fältdator så skulle man lätt kunna se med dessa brillor istället.

Jag hoppades ju på Intels version med monokrom skärm som projekterades in i ögonen med laser, men den lades ju ner. Hoppas starkt denna gången 😀

Edit: hololens är på gång med liknande lösning inom bygg, men den e såpass stor och klumpig.

https://youtu.be/tAmImhdWYjA

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Lustigt att det är Hugo Barra som leder det här, med tanke på hur det gick till bakom kulisserna på Google Glass.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vad som framför allt behövs är en Terminator-app. Alltså en app som färgar omgivningen röd, highlightar människor och objekt och radar upp nonsenstext. Ja såhär alltså.
https://www.youtube.com/watch?v=zzcdPA6qYAU

Build it and they will come.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@Horvendile: Den dag jag leker med ett par AR glasögon är min prio1 att bygga en shader app där du kan ladda olika efter behov.

Terminator, Borderlands, Tf-2 Pyro googles etc.

Trött på grått och tråkigt väder stora delar av året? Du kan inte ändra temperaturen men varför inte slänga på en shader som får det att kännas soligare?

Permalänk
Medlem

minst sagt otäckt att ha facebook tittandes genom ens ögon hela tiden

Permalänk
Medlem

Bra med dessa glasögon att man kan äntligen se hur många likes personen bredvid har fått

Permalänk

Skulle ju vara bra för t.ex. underklädesbutiker om p*hub byggde sådana. 75D, rekomenderas balkonett.
Eller Bauhaus. Din spik är fel, ringer peter stormare.

Men tänk va smidigt vid baren om man lite snabbt får upp info från nätet framför sig när man pratar med någon.
hmm.... få se.... hon gillar båtar, dyra smycken, lyxresor och räkmackor. Räkmackor får det bli.
"Så sjukt sugen på en räkmacka, klart märkligt på en veganbar som denna"

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv

Blir kul att få upp reklam mitt framför ögonen när man kör bil

Permalänk
Medlem

Det enda jag kunde tänka på:

Permalänk
Avstängd

Köpte precis något Lenovo AR headset men har inte hunnit testa så mycket än. Det bygger på att man har en mobiltelefon i det, men inte framför ögonen utan ovanför så speglas bilden ned till en genomskinlig display. Verkar inta vara så mycket att hänga i granen direkt, men det var billigt (5-600, kommer inte ihåg exakt) och man fick med ett ganska nice lasersvärd.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot tekniken utan tvekan, men inte ifall den har något som helst med Facebook att göra. För mig får FB maximalt vara ett stycke mjukvara på mobilen som inte interagerar med någonting annat än sig själv, inga andra appar, ingenting, that's it.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB