Socket 370 och kylning, temp steg med 20 år fräschare kylpasta

Permalänk
Cooler Master

Socket 370 och kylning, temp steg med 20 år fräschare kylpasta

Heya!

Jag har nyligen satt ihop en retroburk, men jag tycker att temperaturerna känns lite uppåt väggarna höga. Tar gärna emot lite input i frågan

Vad som satt i burken ursprungligen var en Socket 370 566 Celeron, med (vad jag tror) en nästintill disintegrerad thermal pad. Det är lite svårt att avgöra efter 20 år. Jag bytte den mot en 866 mhz p3 och slängde på en precis lagom mängd Kryonaut. Döm av min förvåning när min idle-temp i BIOS har gått från cirka 38c på Celeron 566 till 40-45 med P3 866 mhz. Låt oss utgå från att jag faktiskt vet hur mycket "lagom" kylpasta är. Vad kan temperaturskillnaden bero på? Här är mina gissningar so far:

* Jag har applicerat fel mängd kylpasta (inte troligt)
* 866 mhz P3 drar betydligt mer watt än Celeron 566
* Kryonaut har någon slags "inbränningstid"
* Det är en hög idle eftersom fläkten varvar runt 2657 rpm vid 40-45 grader, istället för sitt maxvärde 3500 rpm
* Jag har applicerat kylpasta, när jag egentligen borde ha en thermal pad

I vanliga fall hade jag helt avfärdat det sista alternativet, men kom ihåg att de här propparna saknar ju IHS. Kanske avståndet blir för långt mellan propp och kylare med vanlig pasta?

Huruvida 38-40 i idle är varmt eller inte är jag också intresserad av att veta Jag har en standardfläns, men fläkten bytte jag mot en sprillans ny 50mm (3500 rpm, 6.8 cfm).

Permalänk
Medlem

2 grader skillnad är väl inom fel toleransen för sensorerna och helt ointressant. Under 75c under last är ok för 370 p3. Testa med last. http://www.heatsink-guide.com/maxtemp.htm

Permalänk
Cooler Master

@sleepyoh: Noterade att jag skrev fel i inlägget, det är uppdaterat nu! Mest svävar den mellan 43-45 grader nu. Dvs 5-7 från föregående. en är det inte lite märkligt att prestandan blev sämre? Vad tror du om mina tankar kring pasta vs pad, med tanke på avsaknad av IHS? Ska även testa med last strax!

Permalänk
Cooler Master

Sådär! Motherboard Monitor rapporterar ett mycket lägre värde än bios, 22 grader i Windows 98. Det låter orimligt bra
Under full load från Prime95 tycks CPU:n stabilisera sig runt 46 grader. Även det låter orimligt. Eller? Det känns som att BIOS-värden borde vara mer "sanna" än Windows. Närmare metallen, liksom.

Hmm... växlade snabbt över till BIOS och där rapporterades det 44 grader. Så jag antar att Windows-värdet stämde. Jag blir inte klok på det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Sådär! Motherboard Monitor rapporterar ett mycket lägre värde än bios, 22 grader i Windows 98. Det låter orimligt bra
Under full load från Prime95 tycks CPU:n stabilisera sig runt 46 grader. Även det låter orimligt. Eller? Det känns som att BIOS-värden borde vara mer "sanna" än Windows. Närmare metallen, liksom.

Hmm... växlade snabbt över till BIOS och där rapporterades det 44 grader. Så jag antar att Windows-värdet stämde. Jag blir inte klok på det här

Den generationens processorer var mycket sämre på att reducera strömförbrukningen vid låg last än moderna dito. Skillnaden i värmealstring mellan idle och full last är kort sagt mindre. Det nya normala är att temperaturskillnaderna är större, det är inte konstigt om man reagerar på att det inte händer så mycket när nu man har nyare grejer som referens.

Då jag inte kör mina retroburkar utanför specs, så bryr jag mig inte om att hålla koll på temperaturen längre, men på den tiden jag överklockade samma grejor, så använde jag MBProbe för ändamålet. Kan förstås inte garantera att det ger korrekta temperaturangivelser heller, men minns att jag åtminstone uppfattade dem som rimliga på den tiden.

Angående värdenas överensstämmelse med sanningen i BIOS kontra monitorprogramvara, så är väl datakällan densamma. Både BIOS och monitorprogramvara manipulerar och presenterar rådatan på något vis, skulle inte sluta mig till att den ena presentationen är säkrare än den andra baserat på närheten till metallen i alla fall.

Till syvende og sidst finns det om inte annat mycket effektivare kyllösningar nu än då. Själv kör jag på overkillprincipen med en omfräst P4-kylare och 80mm-fläkt i min 1.4GHz Tualeron-burk, istället för nån liten fjantig aluminiumfläns och skrikande 40mm-fläkt som var standard då. Funkar hur fint som helst, och jag slipper att fundera alls på om kylningen ska orka med eller ej

Permalänk
Cooler Master

@kaput:

Tack för dina utförliga svar! Då känner jag mig lite tryggare när jag irrar mig ut i Retroland.

Att fräsa ur en större kylare låter intressant! Var kan man läsa mer om det? Jag är förvånad än så länge över hur tyst den nya 50 mm-fläkten är, men en silent 80 vore betydligt mer lockande. Sen ska jag byta nätagg också, så fort jag googlat mig fram till en 24 till 20 pin ATX-adapter. Har köpt 2 st än så länge, och i båda fallen har säljarna listat det som 24 --> 20, när det istället var 20 --> 24...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

@kaput:

Tack för dina utförliga svar! Då känner jag mig lite tryggare när jag irrar mig ut i Retroland.

Att fräsa ur en större kylare låter intressant! Var kan man läsa mer om det? Jag är förvånad än så länge över hur tyst den nya 50 mm-fläkten är, men en silent 80 vore betydligt mer lockande. Sen ska jag byta nätagg också, så fort jag googlat mig fram till en 24 till 20 pin ATX-adapter. Har köpt 2 st än så länge, och i båda fallen har säljarna listat det som 24 --> 20, när det istället var 20 --> 24...

Varför behöver du en sådan adapter? De flesta av dagens nätaggregat har en 20+4 pinnars kontakt, där de sista 4 pinnarna går att koppla loss från kontakten - detta just för att vara kompatibla med äldre moderkort med 20-pinnars kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

@kaput:

Tack för dina utförliga svar! Då känner jag mig lite tryggare när jag irrar mig ut i Retroland.

Att fräsa ur en större kylare låter intressant! Var kan man läsa mer om det? Jag är förvånad än så länge över hur tyst den nya 50 mm-fläkten är, men en silent 80 vore betydligt mer lockande. Sen ska jag byta nätagg också, så fort jag googlat mig fram till en 24 till 20 pin ATX-adapter. Har köpt 2 st än så länge, och i båda fallen har säljarna listat det som 24 --> 20, när det istället var 20 --> 24...

Det var egentligen inte så mycket med det. Fräste till basen så den inte krockar med sockel eller komponenter runt denna, samt tog bort en fena eller två, och gjorde recesser i sidorna, så spännet som håller fast flänsen fick plats/passade. Gjorde det efter eget förstånd, använde inga guider eller nåt sånt. Det enda inte helt självklara att tänka på är att man inte vill ha basen för tjock, så spännet utövar för stor kraft på processorsubstratet. Särskilt så om man har en processor utan IHS

Du behöver ingen adapter om det finns plats på sidan av moderkortets 20-pinskontakt. Nycklingen och spänningarna på de 20 första pinsen i 24-pinsproppen är desamma. Plugga bara i den, med de sista fyra pinsen utanför. Det går bara på ett sätt, du kan inte göra fel.

Edit: finns det inte plats vid sidan skulle du ju kunna skära/koppla bort de sista fyra pinsen på en av dina felaktiga adaptrar, och använda den för att höja upp proppen, så den inte krockar med ev. komponenter vid sidan av kontakten på moderkortet.

Märk dock väl att gamla PIII-moderkorts spänningsregulator matas med 5V, till skillnad från moderna, som använder 12V till det. De är alltså rätt 5V-hungriga. Utan att räkna på det, så skulle jag inte använt ett nätagg med mindre än säg 20A på 5V-railen. Det är ingen självklarhet att mindre moderna agg kan åstadkomma det.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Erik_T:

Varför behöver du en sådan adapter? De flesta av dagens nätaggregat har en 20+4 pinnars kontakt, där de sista 4 pinnarna går att koppla loss från kontakten - detta just för att vara kompatibla med äldre moderkort med 20-pinnars kontakter.

Jag har köpt ett "nytt" gammalt nätagg, det är inte direkt något modernt fin-agg Ville komma så nära originalet som sitter i chassit. Jag blev lika förvånad som du, hade räknat med att det skulle vara 20+4, men det var 24. Egentligen hade jag tänkt att bara byta fläkt i det gamla agget, men det satt fastlött så jag gav upp på det. Min lösning hade då inneburit eltejp och det kändes sisådär.

Skrivet av kaput:

Märk dock väl att gamla PIII-moderkorts spänningsregulator matas med 5V, till skillnad från moderna, som använder 12V till det. De är alltså rätt 5V-hungriga. Utan att räkna på det, så skulle jag inte använt ett nätagg med mindre än säg 20A på 5V-railen. Det är ingen självklarhet att mindre moderna agg kan åstadkomma det.

Humma... "+5V===21-+A", låter det som att jag hittade rätt i specarna? Annars fanns det även +5vsb, men det var 2.0A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Jag har köpt ett "nytt" gammalt nätagg, det är inte direkt något modernt fin-agg Ville komma så nära originalet som sitter i chassit. Jag blev lika förvånad som du, hade räknat med att det skulle vara 20+4, men det var 24. Egentligen hade jag tänkt att bara byta fläkt i det gamla agget, men det satt fastlött så jag gav upp på det. Min lösning hade då inneburit eltejp och det kändes sisådär.

Humma... "+5V===21-+A", låter det som att jag hittade rätt i specarna? Annars fanns det även +5vsb, men det var 2.0A.

Man kan ju annars alltid skarva med en sockerbit, Wago, eller nåt sånt, om man inte vill löda

Jepp, det innebär att det kan trycka ut 21A på den 5V-rail som kommer mata processorn. 5VSB är standbyrailen, som något förenklat matar sådant som behöver spänning i standbyläge.

Man ska vara på det klara med att de elektrolytkondensatorer som sitter i nätagg är något av en färskvara, de åldras över tid. De lastas dessutom rätt hårt i den applikationen. Är du mycket rädd om grejorna kanske du bör tänka om, jag hade i alla fall inte kopplat in prylar jag hemskt gärna ville behålla på ett gammalt nätagg jag inte hade en aning om vad det utsatts för, och som kanske rent av höll tveksam kvalitet redan från början.

Troligast är förstås att det kommer funka finfint, men bara så du vet att det eventuellt kan gå åt skogen.

Permalänk
Cooler Master

@kaput: Nu tog jag mig faktiskt en titt på moderkortet och insåg att 24-pin faktiskt passade. Jag hade tagit för givet att det skulle vara en "krage" runt 20-pin på moderkortet, men icke. Skönt med en riktigt tyst 120 mm-fläkt nu! Dock visade det sig att den hade minimalt med coilwhine, men det märks inte när retrodatorn är up and running

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

@kaput: Nu tog jag mig faktiskt en titt på moderkortet och insåg att 24-pin faktiskt passade. Jag hade tagit för givet att det skulle vara en "krage" runt 20-pin på moderkortet, men icke. Skönt med en riktigt tyst 120 mm-fläkt nu! Dock visade det sig att den hade minimalt med coilwhine, men det märks inte när retrodatorn är up and running

Ja, precis, det brukar funka, så länge det inte sitter några komponenter ivägen vid sidan av kontakten

Ska du ändå köra på det agget, så kan du ju i alla fall öppna det och kolla till kondingarna visuellt. De brukar svälla upp och/eller spricka i toppen, eller så åker botten ur, och det läcker ut elektrolyt. En frisk konding ska ha absolut plan topp, bortsett från brottanvisningarna, som finns där för att kondingen ska spricka istället för att explodera om det bildas tryck i den.

Tänk på att primärkondingarna kan hålla laddning långt efter du dragit ur sladden. Betrakta kretskortet som strömförande om du måste öppna agget för att se kondingarna ordentligt.

----

När jag ändå har dig på tråden kan jag passa på att ställa en fråga till dig i egenskap av representant för CM: är det helt omöjligt att få tag på CM Elite 361 numera? Skulle behöva ett par styckna. Den råkar vara min absoluta favoritlåda för ATX-retroburkar. Extremt kompakt och lättjobbad så länge man inte ska ut med nätagget, vilket man ju sällan ska, och har precis bara de expansionsplatser och HDD-burar man behöver.

Försökte få tag på ett par för något år sedan, då modellen åtminstone fortfararande fanns på er hemsida. Nu är den dock borta därifrån också. Innan dess var det ingen svensk handlare som hade dem på flera år, enligt vad de antydde för att ingen av det ganska lilla fåtalet grossister i landet tog hem dem längre.

Vad tror du? Dags att droppa det projektet?

Permalänk
Cooler Master

@kaput:

Jag får ge det en okulär inspektion och se om jag hittar något illavarslande! Finns det för övrigt någon form av retroföretag som jobbar med att byta kondningar på gamla moderkort/agg/grafikkort etc? Ungefär som när man skickar sina skivor för att bli slipade på Retro Dungeon.

---

Jag passade på att ta mig en titt i hela EU-lagret efter 361:or, och det stämmer att den är helt end of life Det närmaste jag kom var att jag såg att vi skulle kunna beställa en Elite 342, men jag skulle tro att MOQ (minimum order quantity) säkert är 1000 units. Så det ser lite mörkt ut, tyvärr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

@kaput:

Jag får ge det en okulär inspektion och se om jag hittar något illavarslande! Finns det för övrigt någon form av retroföretag som jobbar med att byta kondningar på gamla moderkort/agg/grafikkort etc? Ungefär som när man skickar sina skivor för att bli slipade på Retro Dungeon.

---

Jag passade på att ta mig en titt i hela EU-lagret efter 361:or, och det stämmer att den är helt end of life Det närmaste jag kom var att jag såg att vi skulle kunna beställa en Elite 342, men jag skulle tro att MOQ (minimum order quantity) säkert är 1000 units. Så det ser lite mörkt ut, tyvärr!

Brukar göra såntdär själv, så har ingen koll på den marknaden, men det skulle förvåna mig storligen om det inte fanns någon som gjorde det kommersiellt. Rent praktiskt är det en enkel operation, vilken elektronikreparatör som helst klarar av det. Skulle nog vilja gå så långt som att säga att det är ett utmärkt nybörjarprojekt för den elektronikintresserade amatören annars

Det enda som kan vara besvärligt är väl egentligen att välja ersättningskondensatorer. Det finns fler parametrar än spänningstolerans och kapacitans att ta hänsyn till, och urvalet är enormt.

Utöver det har vi tidsåtgångsfrågan. Det är ändå en stunds jobb med att mappa upp kondingarna i ett nätagg och byta ut dem, oavsett att det är enkelt. Frågan är om det är värt kostnaden för annat än AT-agg och väldigt 5V-starka tidiga ATX-agg, som är svåra att hitta nytillverkade ersättare för, om man ska leja ut det?

Badcaps.net är hursomhelst en bra utgångspunkt om man vill ta reda på mer i ämnet.

---

Crap. Synd att vi inte hade den här diskussionen lite tidigare.

Nåja, skulle det mot all tänkbar förmodan dyka upp restlager och möjligheter nånstans vet du var jag finns om du ids, kan också rekommendera dig att testa dem själv i sådana fall. Det är verkligen en perfekt låda för retrobruk, kan inte komma på en enda punkt jag ogillar med den.

Tack för engagemanget så långt i alla fall, även om Elite 342 är lite väl stort, och 1000 lådor kanske är några fler än jag tänkt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Heya!

Jag har nyligen satt ihop en retroburk, men jag tycker att temperaturerna känns lite uppåt väggarna höga. Tar gärna emot lite input i frågan

Vad som satt i burken ursprungligen var en Socket 370 566 Celeron, med (vad jag tror) en nästintill disintegrerad thermal pad. Det är lite svårt att avgöra efter 20 år. Jag bytte den mot en 866 mhz p3 och slängde på en precis lagom mängd Kryonaut. Döm av min förvåning när min idle-temp i BIOS har gått från cirka 38c på Celeron 566 till 40-45 med P3 866 mhz. Låt oss utgå från att jag faktiskt vet hur mycket "lagom" kylpasta är. Vad kan temperaturskillnaden bero på? Här är mina gissningar so far:

* Jag har applicerat fel mängd kylpasta (inte troligt)
* 866 mhz P3 drar betydligt mer watt än Celeron 566
* Kryonaut har någon slags "inbränningstid"
* Det är en hög idle eftersom fläkten varvar runt 2657 rpm vid 40-45 grader, istället för sitt maxvärde 3500 rpm
* Jag har applicerat kylpasta, när jag egentligen borde ha en thermal pad

I vanliga fall hade jag helt avfärdat det sista alternativet, men kom ihåg att de här propparna saknar ju IHS. Kanske avståndet blir för långt mellan propp och kylare med vanlig pasta?

Huruvida 38-40 i idle är varmt eller inte är jag också intresserad av att veta Jag har en standardfläns, men fläkten bytte jag mot en sprillans ny 50mm (3500 rpm, 6.8 cfm).

Coppermine har ju en tempsensor inbyggd i CPU'n men den var ju tämligen oexakt.
Och inte nog med det så fanns det ju en hel del moderkort som körde med en egen temp diod i sockeln, som måste ha fysisk kontakt med CPU'n och gärna även en klick pasta på sig
Coppermine har ju även en inbyggd CPU throttling som vissa program kan läsa av.
Det betyder att en P3'a inte eldar upp sig själv om kylaren ramlar av

En annan "fälla" med dessa CPU'er är ju att vissa kylare inte ligger helt plant mot CPU'n.
Det har att göra med att de olika CPU'erna som passar i S370 har olika höjd (!).
Och som om inte det vore nog så passar kylare från andra socklar även S370......
Kontrollera att den lilla "nocken" på bygeln som klämmer ned kylflänsen ligger exakt rakt över CPU kärnan och att ingenting annat tar i.
Svårt att kolla på ett moderkort, lättare om man har en "slotket" adapter liggandes.

Vad gäller CPU pasta vs pad skulle jag inte oroa mig med dessa gamla CPU'er.
Effekten som skall kylas är med moderna mått väldigt låg och spridd över en förhållandevis stor yta.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av kaput:

Frågan är om det är värt kostnaden för annat än AT-agg och väldigt 5V-starka tidiga ATX-agg, som är svåra att hitta nytillverkade ersättare för, om man ska leja ut det?

Det är så himla många komponenter som kan brisera när som helst i den här gamla burken, så jag tänkte rent allmänt om det fanns ett företag som kunde byta kondningarna om jag skickade in ex. grafikkort, agg och moderkort. Sen får man såklart räkna på om det är värt det, men det skulle ge mig lite peace of mind iaf

Ang. 361:an, det var så lite så! Det är bara roligt att gräva i arkivet.

Skrivet av Svensktiger:

Coppermine har ju en tempsensor inbyggd i CPU'n men den var ju tämligen oexakt.
Och inte nog med det så fanns det ju en hel del moderkort som körde med en egen temp diod i sockeln, som måste ha fysisk kontakt med CPU'n och gärna även en klick pasta på sig
Coppermine har ju även en inbyggd CPU throttling som vissa program kan läsa av.
Det betyder att en P3'a inte eldar upp sig själv om kylaren ramlar av

En annan "fälla" med dessa CPU'er är ju att vissa kylare inte ligger helt plant mot CPU'n.
Det har att göra med att de olika CPU'erna som passar i S370 har olika höjd (!).
Och som om inte det vore nog så passar kylare från andra socklar även S370......
Kontrollera att den lilla "nocken" på bygeln som klämmer ned kylflänsen ligger exakt rakt över CPU kärnan och att ingenting annat tar i.
Svårt att kolla på ett moderkort, lättare om man har en "slotket" adapter liggandes.

Vad gäller CPU pasta vs pad skulle jag inte oroa mig med dessa gamla CPU'er.
Effekten som skall kylas är med moderna mått väldigt låg och spridd över en förhållandevis stor yta.

Hehe, ja gisses vilken guldgruva med info ni båda kommer med! Jag antar att jag skulle kunna testa att applicera lite jämnt tryck på kylaren och se om det blir någon skillnad i temperaturen. Men då vet jag ändå över lag att det inte är så värst mycket att oroa sig för ang. temperaturen