Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krönika: Vad kostar ett grafikkort egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag personligen hade inte haft ett problem med det om det fanns öppen och ärlig kommunikation.
Nu är det snarare att alla inblandade försöker sopa under mattan. Det har till och med varit så mycket hemlighetsmakeri att återförsäljarna, distributörerna, korttillverkarna och kretstillverkarna själva inte har full koll på vad som egentligen gäller. För mig är det ett tydligt tecken på att något är skevt.

Det borde inte vara detektivarbete att lista ut vad korten ”egentligen” kostar, hur länge de är rabatterade eller hur många exemplar som sälja rabatterat. ”Rabatt” är väl inte ens rätt ord eftersom de sänker ”ner” priset till vad Nvidia påstår är ordinariepris.

Att uppdatera recensioner är en sak man kan göra förstås. Ganska verkningslöst dock. En pytteliten bråkdel av dem som läste originalrecensioner kommer att bemöda sig med att läsa en uppdatering. Folk har redan bildat sig en uppfattning och i många fall köpt produkten.

Sorry för wall of text men ville bara förtydliga varför jag personligen i alla fall inte alla gillar det här. Det är inte menat som att hacka på dig eller åsikten du uttryckte.

Det här är ju perfekt material till ett grävande reportage kring vägen från tillverkare till konsument. Vad sätter Nvidia/AMD upp för spelregler? Hur hamnar distributörer/återförsäljare i kläm? Leder det till en konsolidering av marknaden? Hur ser situationen ut i ett urval andra länder? Hur svarar tillverkarna på de kritiska frågorna? Vad säger de till investerarna?

Det skulle vara ett reportage som potentiellt skulle kunna få en impact på framtida lanseringar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Tittar ni inte på priset när ni beställer eller vad är problemet?
Jag har aldrig brytt mig om eventuella priser som står i recensioner/tester och jag vet helt ärligt inte varför dom skrivs in då dom alltid är inaktuella när läsaren ska göra sitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Tittar ni inte på priset när ni beställer eller vad är problemet?
Jag har aldrig brytt mig om eventuella priser som står i recensioner/tester och jag vet helt ärligt inte varför dom skrivs in då dom alltid är inaktuella när läsaren ska göra sitt köp.

Det är ju enormt relevant om det ska jämföras med konkurrensen. I Nvidias fall här är konkurrensen deras tidigare generationer. Att få folk som sitter med fortfarande välpresterande Pascal-kort att bli lockade av enorma prestandavinster till hyfsade priser exempelvis.

Permalänk
Medlem

Haha bästa krönikan. Du har humor du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är ju enormt relevant om det ska jämföras med konkurrensen. I Nvidias fall här är konkurrensen deras tidigare generationer. Att få folk som sitter med fortfarande välpresterande Pascal-kort att bli lockade av enorma prestandavinster till hyfsade priser exempelvis.

En relevant jämförelse mot ett oaktuellt pris... ok?
Kolla prestandan i testet och priset hos återförsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

En relevant jämförelse mot ett oaktuellt pris... ok?
Kolla prestandan i testet och priset hos återförsäljaren.

Nu testar inte SweC så, men många sido och Youtubekanaler kör "head to head"-tester baserat på "pris". Det finns en anledning varför Nvidia och AMD kör sånt här fulspel.

Permalänk
Avstängd

Köper någon dessa så får de skylla sig själva helt enkelt. Om någon köper så måste jag gratulera Nvidia för extremt bra marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Mycket handlar nog om vad folk kan och vill betala. Förr i tiden så var lån lite svårare att få till speciellt när räntan var rätt hög, för högt pris innebar då inga sålda kort. idag kan de flesta låna till saker för 15 tusen eller mer utan problem med OK ränta så idag handlar det mer om vad man är villig och betala för något inte hurvida man kan eller ej.
Detta är företag väl medvetna om, dom vet att pengarna finns där, dom behöver bara "locka" ut dom...
Det tror jag iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Köper någon dessa så får de skylla sig själva helt enkelt. Om någon köper så måste jag gratulera Nvidia för extremt bra marknadsföring.

Alltså, det är ju folk som trollar "scalpers".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, det är ju folk som trollar "scalpers".

Ahhaaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nu testar inte SweC så, men många sido och Youtubekanaler kör "head to head"-tester baserat på "pris". Det finns en anledning varför Nvidia och AMD kör sånt här fulspel.

Jag vet det och jag förstår inte varför och oavsett så borde ju de som köper kolla på prislappen när dom lägger något i kundvagnen eller missar jag något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag vet det och jag förstår inte varför och oavsett så borde ju de som köper kolla på prislappen när dom lägger något i kundvagnen eller missar jag något här?

Jag tror nyckelordet är "locka". När köpnerven slår till pga alla lovord en produkt får av recensenter (delvis pga av pris) så blir lockelsen för stark för många. Då tänjer folk på sin budget, de får ju något grymt...

Permalänk
Medlem

Jag undrar vem som kommit på det där med ”introduktionspris” tills någon gång i oktober när de inte officiellt går ut med det tydligt? T.ex. ASUS kortet som kostar 7825kr men skall sedan gå upp i pris till runt 9000kr. Går man in i alla butiker står det inget att det är ett tillfälligt pris. Jag som konsument ser ingen anledning att slå till nu. Jag kan ju köpa om 1, 2 eller 3 månader för det priset. Hade det däremot stått att priset är ett nedsatt pris just nu tills i oktober, så kommer ju känslan att man kanske borde slå till nu istället för att vänta.
Deras logik de kör med nu är som att ha ett rea pris, men inte skriva vad produkten kostade innan rean och samtidigt inte ens nämna att det är rea överhuvudtaget.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

@svolter: Har inte sett det här med introduktionspris på någon annan site än sweclockers, så frågan är om detta enbart gäller i Sverige?

Dessutom är det OC-modellen isåfall , medans icke OC borde ligga kvar på 7825kr

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mycket handlar nog om vad folk kan och vill betala. Förr i tiden så var lån lite svårare att få till speciellt när räntan var rätt hög, för högt pris innebar då inga sålda kort. idag kan de flesta låna till saker för 15 tusen eller mer utan problem med OK ränta så idag handlar det mer om vad man är villig och betala för något inte hurvida man kan eller ej.
Detta är företag väl medvetna om, dom vet att pengarna finns där, dom behöver bara "locka" ut dom...
Det tror jag iallafall.

Tror snarare målgruppen har det bättre ställt än att det är lätt att låna pengar (även om det säkert förekommer). Ta en titt i lönetråden här, den är inte så representativ för samhället i snitt men borde vara det för målgruppen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Jag undrar vem som kommit på det där med ”introduktionspris” tills någon gång i oktober när de inte officiellt går ut med det tydligt? T.ex. ASUS kortet som kostar 7825kr men skall sedan gå upp i pris till runt 9000kr. Går man in i alla butiker står det inget att det är ett tillfälligt pris. Jag som konsument ser ingen anledning att slå till nu. Jag kan ju köpa om 1, 2 eller 3 månader för det priset. Hade det däremot stått att priset är ett nedsatt pris just nu tills i oktober, så kommer ju känslan att man kanske borde slå till nu istället för att vänta.
Deras logik de kör med nu är som att ha ett rea pris, men inte skriva vad produkten kostade innan rean och samtidigt inte ens nämna att det är rea överhuvudtaget.

Jag vill minnas att det var någon återförsäljare (Inet?) där det stod att korten var prissänkta. Det verkar dock ha tagits bort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror snarare målgruppen har det bättre ställt än att det är lätt att låna pengar (även om det säkert förekommer). Ta en titt i lönetråden här, den är inte så representativ för samhället i snitt men borde vara det för målgruppen.

Tror snarare det är folk som har behov av att skryta eller överdriva som kommenterar i sådana trådar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

@Jumpcut: "Nvidias fultrix" som startades av AMD.

Ja, detta börjar bli lite löjligt när man tror att det bara är en sida som sysslar med detta. Men jag vet inte, finns det inga bra kort från det ena laget så får man hugga där man kan på det andra.

Jag har inte följt AMD så noga. På vilket sätt har de använt sig av fultrix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har inte följt AMD så noga. På vilket sätt har de använt sig av fultrix?

Jag tror att det är det här han syftar på https://www.sweclockers.com/nyhet/24297-amd-kor-fult-spel-med...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror snarare målgruppen har det bättre ställt än att det är lätt att låna pengar (även om det säkert förekommer). Ta en titt i lönetråden här, den är inte så representativ för samhället i snitt men borde vara det för målgruppen.

Jo målgruppen är vuxen med riktig lön givetvis men bara för man tjänar bra betyder det ofta inte att man har mycket pengar över eftersom man har då högre utgifter och lever större och finare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hela branchen är ju per definition (och nödvändighet?) ett oligopol, med bara två tillverkare som gör konsumentgrejer.

För mig handlar det inte så mycket om att ha råd eller inte utan mer om att inte sitta med känslan att man blev extra uppskörtad. Därav att jag inte leker med om det luktar fulspel.
Butiker som använder grepp som "introduktionspris, sen blir det dyrare lilla vän" går direkt fetbort...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tror snarare det är folk som har behov av att skryta eller överdriva som kommenterar i sådana trådar.

Förekommer säkert, men de flesta skriver vad de jobbar med och det stämmer rätt bra med statistik för den typen av jobb.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jo målgruppen är vuxen med riktig lön givetvis men bara för man tjänar bra betyder det ofta inte att man har mycket pengar över eftersom man har då högre utgifter och lever större och finare.

Må finnas sanning i det men samtidigt är det lätt att prioritera om lite utgifter.
Jag har inte märkvärdigt hög lön och har villa och bil.
Inte direkt så att jag kan impulsköpa ett 3090, men det hade inte varit några problem att lägga om lite utgifter för att få in ett i budgeten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RHWarrior:

Butiker som använder grepp som "introduktionspris, sen blir det dyrare lilla vän" går direkt fetbort...

Det jag skulle vilja inflika där är att du då förmodligen väljer bort de butiker som under denna lanseringen valde att spela med öppna kort.
Övriga återförsäljare har vad vi vet exakt samma förutsättningar de har bara valt att inte vara olika tydliga med det.

Själva påhittet kommer heller inte från återförsäljarna själva. Så det blir lite bakvänt att straffa dem som är mest transparenta i sammanhanget.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mycket handlar nog om vad folk kan och vill betala. Förr i tiden så var lån lite svårare att få till speciellt när räntan var rätt hög, för högt pris innebar då inga sålda kort. idag kan de flesta låna till saker för 15 tusen eller mer utan problem med OK ränta så idag handlar det mer om vad man är villig och betala för något inte hurvida man kan eller ej.
Detta är företag väl medvetna om, dom vet att pengarna finns där, dom behöver bara "locka" ut dom...
Det tror jag iallafall.

Ligger nog mycket i hur lätt det är att ta lån som du säger, samt hur viktigt uppdateringar på sociala medier blivit för folks "välbefinnande".
Att färre och färre kan räkna på ränta och inte ser hur dyrt det blir över tid har nog också en viss effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ah, hade helt glömt bort det. Riktigt tråkig stil som förtjänar mer kritik i pressen.

Permalänk
Medlem

Det hade varit kul med omröstningen om hur mycket folk är villiga att betala för ett grafikkort. Jag lägger högst 2000 så det intressanta med de nya korten är ju hur det har bitit på andrahandsmarknaden.

Trevlig text hur som Keep it up

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Själv kollar jag uteslutande på dagsaktuella priser för att göra mig en uppfattning om vilket kort jag ska köpa. Så denna problematik är inte lika aktuell. Jag misstänker att detta är det vanliga? Man kollar på t.ex. prestandaindex, eller prestanda i en specifik titel man bryr sig om, och dividerar med dagsaktuella priset. Så har du ditt egna lilla bang-for-buck-register som gäller just för den dagen.

En idé: För att sätta lite belysning på Nvidia/AMD vore en återkommande artikel av typen "Månadens/Kvartalets/Halvårets GPU-ranking" från den tyngsta sidan för PC-nyheter från det tyngsta PC-landet kanske något?;) Där man löpande rankar korten utifrån deras prestanda/pris. D.v.s. man uppdaterar priset med jämna mellanrum och ser vilket som är den senaste "bang-for-buck"-kungen, vilket oftast är en väldigt bra värdemätare och något som många tittar på.

För ett ytterligare incitament mot fulspel kan man ju markera förändringar eller kvantifiera hur mycket sämre/bättre korten är sen senaste rankingen.

Jag har ingen statistik men min intuition säger mig att de allra flesta kort säljs någonstans mot mitten/slutet på en generation. Då vore en uppdaterad ranking enl. ovan ett bra incitament att inte bara lansera till lågt pris, utan även hålla prissättningen i schack.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Självklart köper man inte ett kort i blindo, man ser ju vad korten kostar. Frågan är snarare varför det ska vara så här, och att det inte är mer genomskinligt. Det är en rea utan att det står tydligt att det är en rea, och vad ordinarie pris är kan man ej heller se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ligger nog mycket i hur lätt det är att ta lån som du säger, samt hur viktigt uppdateringar på sociala medier blivit för folks "välbefinnande".
Att färre och färre kan räkna på ränta och inte ser hur dyrt det blir över tid har nog också en viss effekt.

Ja när man ser lyxfällan blir man mörkrädd. Ja likes verkar idag vara det viktigadte i livet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja när man ser lyxfällan blir man mörkrädd. Ja likes verkar idag vara det viktigadte i livet.

Lyxfällan är dock långt ifrån representativt för befolkningen i stort. Det är inte ens i närheten att vara representativt för folk med stora skulder och dålig koll på ekonomi.