Pendlarbil som är riktigt ekonomisk

Permalänk
Medlem

Toyota Aygo, Citroen c1 och Peugeot 107 är samma bil med med olika märke i fronten, där har du en bil som verkligen skriker billig pendlarbil!

Tror det är 300:-/år i skatt och komforten är det faktiskt inga större fel på!

Går att hitta billiga beg, med lite tur kniper du en från nått dödsbo med 1 ägare.

Permalänk
Medlem

Så mycket som du kör så lönar det sig definitivt med en elbil.
En elbil må vara dyr i inköp, men driftkostnad och värdeminskning är så låga att det ändå blir lägre TCO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Så efter 7 år och 13000 mil så kostade den 34kkr
En fossil bil på 7 år kostar säkerligen minst 14kkr i bara oljebyte(1ggr per år á 2kkr).
Sen är det ett kamremsbyte där på minst 10kkr till.
Sen har vi tändstift, luftfilter, bränslefilter osv vilket helt saknas på en elbil.
De flesta (alla?) elbilar saknar växellåda som på en fossil motsvarighet oxå behöver service.
Men du vägrar se möjligheter med elbilar och det är ok. Du måste inte skaffa en.
Nu har vi smutsat ner tråden tillräckligt så jag lämnar detta spår därhän.

Har kamkedja i båda mina bilar, vem väljer en bil med kamrem idag? Min mazda 3 med automathar rullat 10k mil nu och den har kostat exakt 12321,40kr på 5 servicar på märkesverkstad och nu är nybilsgarantin borta så framöver kör jag på billigare alternativ, utöver der har jag bytt bromsskivor + klossar fram för 976,34kr + 1195kr för jobbet på en lokal verkstad och framrutan som hade blivit sandblästrad och massa stenskott för 750kr på försäkringen och till nästa säsong blir det 2 nya sommardäck fram för cirka 2000.
Köpte nya torkarblad vid byte av ruta med för 95kr stycket från autodoc (valeo oem) det är en 2018 modell.

Min automatlåda har intervall på 15k mil på service och tändstiften kommer vid 12k mil.

Min toyota avensis 2.2 diesel hade vid 35k mil en kamkedja som var spänd och fin och noll rassel vid kallstarter t.ex.

Bilen drar förövrigt 0.6 på 120 väg och 0.54 på jobbpendelvägen där jag håller cirka 100km/h

Skatt har vi 770kr per år och har hittills lagt cirka 95 tusen på bensin, frågan är hur mycket det här är jämfört med el? De drar ju cirka 1.5kwh och laddar man hemma blir de cirka 3kr milen men snabbladdarna är väl svindyra?

Problemet för mig när jag köpte bil var att motsvarande elbil kostade 400k medans jag gav 185k för min.

Blir dock elbil nästa gång eftersom jag laddar gratis på jobbet

Permalänk
Medlem

Audi A3 2.0TDI 2011, drar ca 0,4 landsväg vilket är ok. Brukar åka till min bror i Norge och då kommer jag 135mil på en tank (55l). Dock väldigt kuperad terräng i Norge men jag gissar att det går på ett ut. Bilen är väldigt pigg om man gillar det. Hade dock en Seat Ibiza med en 90hk diesel som drog 0,37 på samma resa till Norge och det var en riktigt trevlig bil måste jag säga. Lite slö men jag är gammal och måste hinna bromsa också. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det är dom snålaste bilarna i världen om man är ute efter bästa bränsleekonomi i diesel-kategorin.
Källa: Spritmonitor.de

Våran A2 3L drog runt 0,5L/mil
Men å andra sidan har jag aldrig kört under hastighetsgränsen för att spara bränsle.

Visst gick det å köra den på 0,3L/mil i 70 utan ac om man ville det.

Permalänk
Medlem

Har en Citroen ds3 92hk (optimerad till 123hk/267nm) diesel 5vx 2011, pendlar ca 10mil/dag på motorväg, håller 100km/h (mätt med gps) har ett snitt på 0.45l/mil - på 65 riktiga mätningar - tankat på samma pump etc, avstånd omräknat från trippmätaren till riktigt avstånd, har mätt vad 10mil på trippmätaren är mhv gps

Ca 2000rpm vid 100Km/h

På 18000 mil(6år) har en framfjäder brustit o jag har fått byta styrstag, då besiktningen tyckte att den glappade (mycket tveksam till det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Toyota Aygo, Citroen c1 och Peugeot 107 är samma bil med med olika märke i fronten, där har du en bil som verkligen skriker billig pendlarbil!

Tror det är 300:-/år i skatt och komforten är det faktiskt inga större fel på!

Går att hitta billiga beg, med lite tur kniper du en från nått dödsbo med 1 ägare.

Slår ett slag för dessa också och gillar man att mecka själv är dessa en av de få bilar det faktiskt går att göra något själv på idag. Plocka bort kofångaren så har du hela motorn framför dig.
service är billigt och enkelt och gör man själv, vill du inte använda domkraft funkar en kantsten lika bra, allt sitter enkelt och lättillgängligt.

Har haft en gammal 06 som jag köpte beggad i 5 år nu och den bara går och går och går. det enda som kan slitas är kopplingen och det beror på att man får varva lite för motorn är så liten. dessutom var kopplingen lite klen på tidiga varianter. 2014 byttes de ut mot kraftigare.
Som alltid på asiatiska bilar kan rost bli ett problem, så kolla länkarms infästningarna att dom ser ok ut och inte är helt kexiga.

Komforten på motorväg är det ganska mycket fel på i min mening då bilen saknar allt vad isolering heter.

min bil kostar mig mindre i månaden än ett sl kort. då kör jag 3-4 mil per dag.

Permalänk
Medlem

Har en corolla 2005, är över 30 k mil och det är bara att tanka och sköra - service-tillfällen kommer man ändå inte undan helt även om man kanske slipper olje och filterbytena med en elbil men allt de andra som bromsar, körsäkerhetsdetaljer etc. skall ju ändå gås igenom även på en elbil och bytas vid behov.

Det som har varit mest 'krångel' på corollan är faktiskt på bromssidan och det stora problemet heter
"den används för lite och försiktigt" - de blir inte varma och de rörliga delarna skakas om för lite och för sällan för att spelen skall behållas, det bäckar igen och rost och bromsdamm och glidstängerna går allt trögare och så småningom ligger paddarna på svagt hela tiden.

Vet inte om renodlade elbiler har andra arrangemang men om det är traditionella bromsar och man dessutom har regenerering av bromsenergi vid lättare inbromsning så kan jag se mig framför att problemen med igenbeckade bromsar knappast kommer att minska - särskilt om det är väldigt stora bromsar (för att matcha motorstyrkan i tex en Tesla) tänkt för hård bankörning men i pendlartafik används väldigt lite och så svensk snövinter med saltad snöslask på detta.

De bästa bromsar jag någonsin haft i avseende driftsäkerhet var på en Nissan Micra (gammal - kallades för rullande likskistan) - och alltså, mopeder har större bromsar än vad den bilen hade, och man blev lika förundrad var gång över myggbromsarna när man skiftade däck - men det var aldrig problem och klarade bilens vikt bra och hemligheten var att de här bromsarna fick arbeta och blev varma varenda tur av den lilla bromsytan de hade att arbeta på och därmed höll sig rena och behöll spelen i sina glidstängerr och spår i oket även vintertid.

Permalänk
Medlem