Corsair släpper dockningsstation för Thunderbolt med gott om portar

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper dockningsstation för Thunderbolt med gott om portar

Den nya dockningsstationen ger hemmaanvändare möjlighet att utöka datorns anslutningar med såväl Thunderbolt 3 som HDMI 2.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

55W laddning känns lite klent om man ska använda tex 15/16" MBP. Belkins Thunderbolt 3 Dock Pro känns betydligt vettigare enligt mig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Den som gjorde bilderna för att namnge portarna skulle valt lite andra färger. Man kan få för sig att den andra USB-porten från vänster är Gigabit Ethernet också.

Aja, tycker den är nice men lite väl dyr. Känns som en premiumprodukt och det kanske den ska vara också. Dock vore lite dåliga siffror på PD Watt. Har en Lenovo dockingstation med en HP laptop. Kan koppla in USB- skärmar etc och det fungerar topp, men tydligen levererar Lenovos docka endast 60W ut så laddning fungerar ej på en HP som behöver 65W. Komisk grej det där men så är det. Tycker standard borde vara typ 100W bara för att kunna koppla in alla laptops, även Macs, som jag tror är typ 80+? Hur som är 55W (max för Thunderbolt-uttaget alltså) lite litet för den summan tycker jag.

Permalänk
Medlem

För dyr, för få portar, no-go. Rent krasst är det en hub för befintliga interface, varför ska det kosta som ett bättre grafikkort?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Säkert jättebra, men absurt att denna lilla grunka är dyrare än ett Xbox series S.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Endast 55W till dator?

Endast 85W till dator?
Endast 2 USB A-portar?
Endast gigabit-ethernet?
Endast en Thunderbolt-port så ingen Daisy Chain?
Endast HDMI?

Permalänk
Medlem

När det kommer nyheter om dockor så sneglar jag alltid nyfiket men kan aldrig rättfärdiga köpet. Här är den definitiva svagheten just den undermåliga laddningsförmågan. 55watt? Och priset då..

Jag "dockar" just nu min macbook mha 1x laddarsladd, 1x usb-c till HDMI-sladd och 1x usb-C hub som har resten dvs ethernet, USB-A samt en till HDMI-port för andra skärmen.

Det är definitivt mindre smidigt att behöva plugga in 3 sladdar istället för en, men samtidigt kostade det mig o så mycket mindre pengar...

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Varför är dockningsstationer och kvm switchar så dyra? Vad är det egentligen som kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varför är dockningsstationer och kvm switchar så dyra? Vad är det egentligen som kostar?

Licenskostnader till patentägare av teknologin. Varje HDMI port kostar, varje Thunderbolt port kostar.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av macmann1:

55W laddning känns lite klent om man ska använda tex 15/16" MBP. Belkins Thunderbolt 3 Dock Pro känns betydligt vettigare enligt mig.

Skrivet av Anthraxious:

Den som gjorde bilderna för att namnge portarna skulle valt lite andra färger. Man kan få för sig att den andra USB-porten från vänster är Gigabit Ethernet också.

Aja, tycker den är nice men lite väl dyr. Känns som en premiumprodukt och det kanske den ska vara också. Dock vore lite dåliga siffror på PD Watt. Har en Lenovo dockingstation med en HP laptop. Kan koppla in USB- skärmar etc och det fungerar topp, men tydligen levererar Lenovos docka endast 60W ut så laddning fungerar ej på en HP som behöver 65W. Komisk grej det där men så är det. Tycker standard borde vara typ 100W bara för att kunna koppla in alla laptops, även Macs, som jag tror är typ 80+? Hur som är 55W (max för Thunderbolt-uttaget alltså) lite litet för den summan tycker jag.

Skrivet av Stank:

Endast 55W till dator?
Endast 2 USB A-portar?
Endast gigabit-ethernet?
Endast en Thunderbolt-port så ingen Daisy Chain?

Skrivet av Teddis:

När det kommer nyheter om dockor så sneglar jag alltid nyfiket men kan aldrig rättfärdiga köpet. Här är den definitiva svagheten just den undermåliga laddningsförmågan. 55watt? Och priset då..

Jag "dockar" just nu min macbook mha 1x laddarsladd, 1x usb-c till HDMI-sladd och 1x usb-C hub som har resten dvs ethernet, USB-A samt en till HDMI-port för andra skärmen.

Det är definitivt mindre smidigt att behöva plugga in 3 sladdar istället för en, men samtidigt kostade det mig o så mycket mindre pengar...

Corsairs pressmeddelande var mycket oklart skrivet. Det visar sig att det är 85 watt för datorladdning över TB3, 15 watt för USB Type-C och 7,5 watt för Type-A. Nyheten uppdaterad!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

2x 4K @ 60Hz är ju riktigt nice, inte alla datorer som klarar det.

Permalänk
Hjälpsam

Säljer och hanterar mycket dockningsstationer, denna går bort direkt då den inte har DP-portar.

Än då länge är Dell D6000 min favorit, 2DP+1HDMI fixar 3st 4K@30Hz eller 3st (whatever lägre upplösning) @60Hz på USB-C Gen2 eller 3x 1080P på USB-A. Och Laddar med 65W om man kör på USB-C.

Hanterat många Targus, HP, Dell, IcyBox med flera dockor, men D6000 löser det allra mesta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
99:e percentilen

Två HDMI och noll DisplayPort?! Var är facepalm-smileyn när man behöver den, @Klorixx?

Nog för att den har en Thunderbolt 3-utgång som kan agera DP med hjälp av en adapter, men WTF?

Inte ens en Thunderbolt 3-utgång alltså (tack @Lasse Laserman). @Klorixx?!!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Anthraxious:

Den som gjorde bilderna för att namnge portarna skulle valt lite andra färger. Man kan få för sig att den andra USB-porten från vänster är Gigabit Ethernet också.

Inte grafikerns fel. Någonstans i kedjan har transparent bakgrund ersatts med svart, vilket råkade vara färgen på strecken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För dessa summor går det typ att köpa en budgetlaptop.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Säljer och hanterar mycket dockningsstationer, denna går bort direkt då den inte har DP-portar.

Än då länge är Dell D6000 min favorit, 2DP+1HDMI fixar 3st 4K@30Hz eller 3st (whatever lägre upplösning) @60Hz på USB-C Gen2 eller 3x 1080P på USB-A. Och Laddar med 65W om man kör på USB-C.

Hanterat många Targus, HP, Dell, IcyBox med flera dockor, men D6000 löser det allra mesta.

Dells TB16 eller wd19tb känns som de är bäst på marknaden. TB16 kostar inte så mycket heller numera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Fluf:

Du som verkar kunna dina dockningsstationer.
Finns det någon bra med 10g ethernet?

Har idag en caldigit ts3 plus och jag är väldigt nöjd men jag önskar den hade 10g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Dells TB16 eller wd19tb känns som de är bäst på marknaden. TB16 kostar inte så mycket heller numera.

Vi har haft enorma problem med TB16 som tappat kontakten med inkopplade enheter titt som tätt. WD19TB däremot har funkat bra intressant nog.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Varför har alla dessa hubbar så få usb-c portar. Jag hade behövt minst fyra. Hade kunnat skippa alla typ a.

100 watt borde den ha för laddning till MacBook 16” och förmodligen andra Windows-datorer.

10GbE borde den också ha för detta pris.

Permalänk
Medlem

Hade priset varit runt tusenlappen hade detta varit ett vettigt tillskott. Nej jag är inte imponerad

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av arowe17:

För dessa summor går det typ att köpa en budgetlaptop.

Eller ett GTX 1660 Super. Eller 175 schyssta matlådor i glas. Eller en helpall dressjord.

Men vad hjälper det om man är ute efter att docka sin dator?

(Skämt åsido – håller med om att den var dyr.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har haft en Dell D6000 i 3 år (köpt för 2000kr), går att köpa en idag för halva det priset typ.

Anslutningar och funktioner för Dell D6000
Stöder upp till tre 4K-skärmar eller en 5K-skärm
Fyra USB 3.0-portar
En USB C-port
Uteffekt för högtalare
Kombinationsljud
Gigabit Ethernet
Kensington-låsplats
Laddar en bärbar dator på upp till 65 W via USB-C

Känns lite pinsamt att det finns en artikel skrivet om denna dockningsstation överhuvudtaget.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Har haft en Dell D6000 i 3 år (köpt för 2000kr), går att köpa en idag för halva det priset typ.

Anslutningar och funktioner för Dell D6000
Stöder upp till tre 4K-skärmar eller en 5K-skärm
Fyra USB 3.0-portar
En USB C-port
Uteffekt för högtalare
Kombinationsljud
Gigabit Ethernet
Kensington-låsplats
Laddar en bärbar dator på upp till 65 W via USB-C

Känns lite pinsamt att det finns en artikel skrivet om denna dockningsstation överhuvudtaget.

TACK! Det är precis det jag menar! Bara för att det är Corsair kanske?

Permalänk
Medlem

Ser väldigt likt ut Belkin Thunderbolt 3 Dock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Licenskostnader till patentägare av teknologin. Varje HDMI port kostar, varje Thunderbolt port kostar.

Aha, det är därför. Antar också att dom flesta kunderna av dockor generellt är företag och att man då kan ta en högre prislapp rent automatiskt?

För hemmabruk hade jag inte velat betala mer än 500Kr för en docka om jag ska vara ärlig. I nuläget så kör jag såhär vilket funkar rätt bra:

Mus och tangentbord går in i skärmen som har inbyggd USB hubb samt Thunderbolt med 65W laddning. Så från skärmen går det alltså en USB kabel som jag bara pluggar in i laptopen så får jag video, mus&tangenbord och laddning på en gång. Detta funkar jättebra men det blev knepigare med hur jag skulle koppla in min stationära som är lite äldre och saknar thunderbolt. Så denna kör jag med en Displayport kabel till skärmen och sedan köpte jag en USB förlängare och en USB C till USB A adapter som ligger uppdragen på border bredvid min laptop. Så när jag ska använda min stationära så drar jag bara ut USB C kabeln från laptopen och sätter i den till min stationära så vips funkar det direkt.

Ser inte varför jag skulle betala 3k till för att få samma funktionalitet direkt. Men absolut, har man ingen USB C på skärmen eller otillräcklig kräm så kan det ju vara ett alternativ. Men i dagsläget hade jag inte köpt en skärm utan thunderbolt och laddning, oavsett hur bra panelen är.

Permalänk
Avstängd

@Alling: Ah I see. Tänkte att det förmodligen var något annat somvar fel för ingen lär väl kollat på det där och sagt "Good enough!" när det kommer till svarta linjer + svart bakgrund. Transparent är logiskt då det brukar bli tokigt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vi har haft enorma problem med TB16 som tappat kontakten med inkopplade enheter titt som tätt. WD19TB däremot har funkat bra intressant nog.

De skiljer sig vad de använder. TB16 kräver Thunderbolt och kör endast det. WD19TB kör en fallback på usb c om jag minns rätt där. Har själv haft problem att det är nån glapp i TB16 i tb sladden i dockan. Dock när den väl funkar så kör den flera skärmar och usb samt ethernet och laddar vilket är grymt skönt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte har DP 1.4a

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av TheBodyLotion:

Har haft en Dell D6000 i 3 år (köpt för 2000kr), går att köpa en idag för halva det priset typ.

Anslutningar och funktioner för Dell D6000
Stöder upp till tre 4K-skärmar eller en 5K-skärm
Fyra USB 3.0-portar
En USB C-port
Uteffekt för högtalare
Kombinationsljud
Gigabit Ethernet
Kensington-låsplats
Laddar en bärbar dator på upp till 65 W via USB-C

Känns lite pinsamt att det finns en artikel skrivet om denna dockningsstation överhuvudtaget.

Skrivet av medbor:

TACK! Det är precis det jag menar! Bara för att det är Corsair kanske?

Corsair TBT100 är en ny produkt som vi skriver en nyhet om. Dell D6000 är inte en ny produkt så det vore underligt att skriva en nyhet om den nu Men jag håller med, Dells dockningsstationer har jag väldigt god erfarenhet av och skulle själv titta på en sådan om det var aktuellt för mig.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en som bara maxar antalet usb utgångar tack! Skiter i de andra kontakterna...