Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Blev en avbeställning av mitt MSI TRIO X från webhallen (order lagt 15.11), och en order lagd på TUF gaming (ej OC) På Elgiganten..

Lär väl inte få kortet innan AMD kommer ut med sitt.. vilket kanske är tur!

Nåja...

Permalänk
Medlem

Har sett den, säger ingenting tycker jag. 8k native är ju grymt dock men det tänker jag inte spela i på iaf 5år 😀

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Min TUF gick från 1 nov till 27 okt idag. Så gissningsvis har Komplett fått bekräftat en rätt stor leverans i samband med det eftersom jag beställde min i helgen.

Samma för mig

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Jag beställde ett TUF oc av komplett på morgonen den 18:e Ville kolla lite tester först..... Första ändringen av ordern kom idag. Hoppade från 1nov till 22oktober. Så det verkar komma en del kort ändå 😀

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__Palit 4080 Super
1xM.2 512GB 2xM.2 1TB 2xM.2 2TB+ 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__Samsung oled G8 34"_ASUS ROG CHAKRAM
Corsair K100 Air_Logitechprylar: G25, Z-4,

Permalänk
Medlem
Skrivet av bov:

Är det fler än jag som går in på Nvidia i tid och otid, trycker på köp nu, scrollas ned till köpställen, Scrollar upp och trycker på köp nu igen och hoppas det kommit in i lager.

Ett par gånger om dagen sitter jag därinne och kollar, man kan ju ha en jävla tur att springa på det!

Har Inet gjort om deras sida? Upptäckte att jag har fått till en knapp ”Avbeställ order” under min order nu på mitt 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Har sett den, säger ingenting tycker jag. 8k native är ju grymt dock men det tänker jag inte spela i på iaf 5år 😀

Lite klurigt då det två spel de visar utan DLSS är Doom Eternal och FH4 vilka båda är imponerande smooth i 4K, och 8K är en upplösning som normalt är svårdrivet bortom den vanliga prestandakurvan typ.

Oavsett är det uppenbarligen game-changing prestanda. Att använda spel som uppskalas från 1440p som med control säger ju tyvärr inte så mycket om prestandan i spel som inte kör DLSS.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Min TUF gick från 1 nov till 27 okt idag. Så gissningsvis har Komplett fått bekräftat en rätt stor leverans i samband med det eftersom jag beställde min i helgen.

OC eller vanilla?

Jag beställde en TUF OC i lördag morgon ca 8.30, ingen uppdatering för mig. Bara 1:a nov...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shiprat:

Lite klurigt då det två spel de visar utan DLSS är Doom Eternal och FH4 vilka båda är imponerande smooth i 4K, och 8K är en upplösning som normalt är svårdrivet bortom den vanliga prestandakurvan typ.

Oavsett är det uppenbarligen game-changing prestanda. Att använda spel som uppskalas från 1440p som med control säger ju tyvärr inte så mycket om prestandan i spel som inte kör DLSS.

MKBHD gjorde samma grej som LTT, men pillade även med render resolution i Control, kanske ger lite mer fingervisning:

Slutet på videon, den första delen är främst Forza.
https://youtu.be/kFz9afj8lu0?t=705

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett vanligt TUF innan 15:00 den 17:e september från komplett och först skulle det skickas 30:e september, sen 7:e oktober och idag ändrades det till 17:e oktober.

Så man ska nog inte lita för mycket på datumet innan man har kortet i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

OC eller vanilla?

Jag beställde en TUF OC i lördag morgon ca 8.30, ingen uppdatering för mig. Bara 1:a nov...

Vanilla.
Det behöver ju inte betyda något dock.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

MKBHD gjorde samma grej som LTT, men pillade även med render resolution i Control, kanske ger lite mer fingervisning:
https://www.youtube.com/watch?v=kFz9afj8lu0

Slutet på videon, den första delen är främst Forza.
https://youtu.be/kFz9afj8lu0?t=705

Hmm ja, siste personen jag skulle se mig själv kolla på GPU-test ifrån

Han lyckas även belysa lite av problemet med DLSS där- svårt att veta hur mycket som är youtubes komprimering som spökar men rätt tydligt flimmer när han tittar på en vägg där när den skalar 1440p uppåt.

Sedan tvivlar jag att så många kommer hoppa in på 8K snart då inte ens 4K är så mainstream inom gaming, är dock av intresse för min del i och med att jag verkligen gillar VR och ser fram emot högre upplösta headset och det absolut sista man vill ha i VR är konstiga artefakter eller flimmer.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shiprat:

Hmm ja, siste personen jag skulle se mig själv kolla på GPU-test ifrån

Han lyckas även belysa lite av problemet med DLSS där- svårt att veta hur mycket som är youtubes komprimering som spökar men rätt tydligt flimmer när han tittar på en vägg där när den skalar 1440p uppåt.

Sedan tvivlar jag att så många kommer hoppa in på 8K snart då inte ens 4K är så mainstream inom gaming, är dock av intresse för min del i och med att jag verkligen gillar VR och ser fram emot högre upplösta headset och det absolut sista man vill ha i VR är konstiga artefakter eller flimmer.

Well, han säger ju själv att det inte är nån benchmark, utan en undersökning av upplevelsen av 8K-gaming, vilket ju ligger rätt bra inom hans gebit (upplevelse alltså, istället för torra siffror).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Zotac Trinity kl 15:22 på Komplett. 26 september här, lördag, men inget har hänt sedan förra torsdagen. Börjat kolla lite noggrannare så de inte plötsligt ändrat till 26 sept 2021 men det har (ännu) inte hänt.

Kom din beställning in kl 15.22 eller beställde du kl 15.22?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

OC eller vanilla?

Jag beställde en TUF OC i lördag morgon ca 8.30, ingen uppdatering för mig. Bara 1:a nov...

Beställde med på lördagen, ingen ändring för mig heller.

Permalänk
Medlem

Tror inte ni behöver ligga sömnlösa över vilka datum det är som skrivs. Troligtvis vet handlarna själv inte hur många kort de kommer att få in under resten av året och datumen är nog lika mkt placeholders som det gamla priset på 99.999kr

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså fram tills att jag faktiskt har fått bekräftelse på att mitt Asus-kort skickats från Inet, så kommer jag vara beredd att beställa ett FE-kort istället, och omgående avboka Asus-kortet...

Sorry Inet, <3 U, men FE är kungen i kvarteret den här generationen.

Varför är den kung ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk

Det enda som talar för FE är väl utseendet och nån inbillad cred för att ha ett

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Det enda som talar för FE är väl utseendet och nån inbillad cred för att ha ett

Håller med. För bättre är den verkligen inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk

vad tror ni om att hålla ett getöga på lite mer obskyra handlare typ Dustin, Net2world, de lär inte ha en kö på 5000 kort o kanske får in ett par stycken rätt som ?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså fram tills att jag faktiskt har fått bekräftelse på att mitt Asus-kort skickats från Inet, så kommer jag vara beredd att beställa ett FE-kort istället, och omgående avboka Asus-kortet...

Sorry Inet, <3 U, men FE är kungen i kvarteret den här generationen.

På vilket sett är den "kungen"? Verkar få stryk i det mesta jag sett så hoppade själv av FE tåget och valde asus tuf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Kom din beställning in kl 15.22 eller beställde du kl 15.22?

Lade beställningen 15:22 men Komplett godkände ordern först 16:29.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av westrandy:

vad tror ni om att hålla ett getöga på lite mer obskyra handlare typ Dustin, Net2world, de lär inte ha en kö på 5000 kort o kanske får in ett par stycken rätt som ?

Är nog en bra idé.
De flesta här kollar ju de stora ÅFarna först. Sen är det väl frågan om de mindre ens får några kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lade beställningen 15:22 men Komplett godkände ordern först 16:29.

Aha då förstår jag. Tackar för svar.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Frantz3n:

Varför är den kung ?

Skrivet av FortuN:

På vilket sett är den "kungen"? Verkar få stryk i det mesta jag sett så hoppade själv av FE tåget och valde asus tuf.

Mindre, snyggare, ny och intressant kyllösning.
Väldigt subjektiva kvaliteter, helt klart, men i valet mellan en Asus TUF och ett FE hade jag valt FE alla dagar i veckan. Det väcker helt enkelt mitt "villhöver" betydligt mer. Och detta är inga produkter jag köper med hjärnan, jag köper sånt här med hjärtat.

Jag är inte objektivt intresserad av ifall det presterar 2-3 FPS bättre eller sämre i ett givet spel. In the grand scheme of things är det en piss i sjön. Men kan jag titta på det om ett år och fortfarande känna "jävlar vilket kort" när det kommer spel som låter det gå på knäna? DET är jag intresserad av.

Men detta är MINA tankar. Ni andra får göra precis som ni vill.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mindre, snyggare, ny och intressant kyllösning.
Väldigt subjektiva kvaliteter, helt klart, men i valet mellan en Asus TUF och ett FE hade jag valt FE alla dagar i veckan. Det väcker helt enkelt mitt "villhöver" betydligt mer. Och detta är inga produkter jag köper med hjärnan, jag köper sånt här med hjärtat.

Jag är inte objektivt intresserad av ifall det presterar 2-3 FPS bättre eller sämre i ett givet spel. In the grand scheme of things är det en piss i sjön. Men kan jag titta på det om ett år och fortfarande känna "jävlar vilket kort" när det kommer spel som låter det gå på knäna? DET är jag intresserad av.

Men detta är MINA tankar. Ni andra får göra precis som ni vill.

Fast kylningslösningen är ju mycket sämre än bla msi och asus lösning som det jämförs emot. Så det ända jag kan ge den litet + för är väll mindre. Skiter totalt i rgb och grejer och datorn står på golvet och sitter inte och glor på grafikkortet och kollar hur snyggt det är. Och med det att säga att jag inte tycker asus tuf korten är fula. Bara kolla denna när dem normalisera fläktarna till 40db så kyler FE betydligt sämre https://youtu.be/QfVKhPNZpos

Permalänk

Jädrar vad stort och tungt ett 3080 är. Blev ett fint prestanda lyft med 3080 jämfört med 1060. Körde lite 3dmark före och efter bytet

https://www.3dmark.com/compare/fs/23563405/fs/23557169
https://www.3dmark.com/compare/spy/14053947/spy/14069728

Nu släpper jag en ganska tidig bokning hos Webhallen på ett TUF och ett TUF OC. Hoppas någon annan Sweclockare får dessa.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av FortuN:

Fast kylningslösningen är ju mycket sämre än bla msi och asus lösning som det jämförs emot. Så det ända jag kan ge den litet + för är väll mindre. Skiter totalt i rgb och grejer och datorn står på golvet och sitter inte och glor på grafikkortet och kollar hur snyggt det är. Och med det att säga att jag inte tycker asus tuf korten är fula. Bara kolla denna när dem normalisera fläktarna till 40db så kyler FE betydligt sämre https://youtu.be/QfVKhPNZpos

Som sagt, hur du motiverar och kvantifierar ditt val av modell är helt upp till dig, jag försöker bara förklara varför jag personligen hellre skulle vilja ha ett FE-kort, jämfört med ett random partnerkort.

Jag förmodar att kyllösningen är tillräcklig för att kortet inte ska throttla så länge man har vettigt flöde i chassit, så även om det ligger några grader högre i temp gör det mig i praktiken ingenting. Mängden värme som dumpas i rummet kommer ändå vara densamma, givet likartad effektförbrukning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Som sagt, hur du motiverar och kvantifierar ditt val av modell är helt upp till dig, jag försöker bara förklara varför jag personligen hellre skulle vilja ha ett FE-kort, jämfört med ett random partnerkort.

Jag förmodar att kyllösningen är tillräcklig för att kortet inte ska throttla så länge man har vettigt flöde i chassit, så även om det ligger några grader högre i temp gör det mig i praktiken ingenting. Mängden värme som dumpas i rummet kommer ändå vara densamma, givet likartad effektförbrukning.

Det var snarare ordvalet att FE var "kung i kvarteret" jag undrade över då det får den att låta som om den är mycket bättre än dem andra vilket det bevisligen inte är på flera punkter. Vad du gör för val är helt upp till dig men att kalla den för kung i kvarteret kan jag inte hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Bara kolla denna när dem normalisera fläktarna till 40db så kyler FE betydligt sämre https://youtu.be/QfVKhPNZpos

Tycker det verkar vara ett irrelevant test med temperatur vid låst dB.
Mer relevant vore det att visa FPS vid 40dB.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Lego Master
Skrivet av FortuN:

Det var snarare ordvalet att FE var "kung i kvarteret" jag undrade över då det får den att låta som om den är mycket bättre än dem andra vilket det bevisligen inte är på flera punkter. Vad du gör för val är helt upp till dig men att kalla den för kung i kvarteret kan jag inte hålla med om.

Kung i MITT kvarter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield