3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Medlem

@Svertel:

Jag har fått ut mitt gaming x trio sen en vecka ungefär så några har levererats iaf . Beställde ett tuff oxå och hade båda kommit hade jag plockat ut det istället efter att ha set alla recensioner. Men hade inget kort alls då mitt gamla pajat så är mest nöjd över att få ett 3080 så fort , Hursomhelst har spelat en del med det nu och inte varit några problem alls hittills

Permalänk
Medlem

Verkar ju som att Nvidias drivrutiner boostar korten mer än vad de klarar av. Kort med 6x MLCC verkar klara sig bättre men inte helt immuna mot problemet. Kort med 2x som FE exempelvis är väl lite bättre än kort med bara en eller inga alls.

Det låter ju som något som borde helt kunna fixas med drivrutinerna? Vet inte om boost algoritmen kanske har en bugg eller om de helt enkelt satt den för högt.

Anledningen till att inte alla har problemet beror ju då kanske helt på ens PC och dess förutsättningar. Varma lådor kanske inte blir boostade tillräckligt högt och kraschar därför inte. Kan ju vara vissa spel också som driver upp boosten extra medan andra inte gör det.

Jag tror att i slutändan när Nvidia rättat till drivrutinerna så kommer det nog inte spela så stor roll om du har 6, 2 eller inga MLCC. Men har du 6 st kanske du då kan klocka den lite högre? Men känns ju relativt onödigt då prestandavinsten blir rätt liten ändå.

Något jag funderar på, är det verkligen undermåliga kondensatorer? Jag menar, även de bästa kondensatorer lär ju ge upp om man pressar dem utöver vad som är tänkt? Och om nu även ASUS med 6st MLCC också kraschar ibland (och FE som borde genomgått ordentliga tester?), så räcker ju inte ens dessa till att fixa problemet? Då låter det ju snarare som att de pressas för långt snarare än att kondensatorerna är dåliga.

Jag har också förstått att de har olika egenskaper (enligt Reddit). Vad förlorar man på att byta ut samtliga mot MLCC?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Toppklass! - Sweclockers 200916

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Skrev detta i vår interna kanal för redaktionen men inser att den placerar sig lika bra här som spekulation.

Min magkänsla säger att POSCAP-kondingarna har för hög impedans (långa ledare, stora kapslar) vilket bidrar till att stegsvaret inte är tillräckligt snabbt för höga frekvenser . Helt enkelt att kondingarna är för långsamma på att leverera krämen vid snabba frekvensförändringar.

Just att EVGA och Nvidia även väljer att populera de två mittersta bankerna antyder även detta.
Ska bli spännande att se vad tillverkarna säger framöver.

Generellt sett har man kondensatorbankar där stora värden är för långsamma frekvenser och således kan sitta längre bort från last (t ex GPU-kärnan). Filtrets tidkonstant avgör hur långt bort man kan placera kondensatorn, och närmre än så är sällan till nytta, blir helt enkelt att man har en stege av värden där störst värde får vara längst bort och så jobbar man sig närmre.

Att det just är vid snabba lastförändringar och höga frekvenser stärker även min spekulation men det är just det. En kvalificerad gissning i dagsläget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

Blir att köra skiten ur mitt gigabyte eagle 3080 oc när jag kommer hem, se om jag får några värmeproblem som leder till crash

Har också ett Eagle och är lite halvnervös här. Följ gärna upp med hur dina tester gick senare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skrev detta i vår interna kanal för redaktionen men inser att den placerar sig lika bra här som spekulation.

Min magkänsla säger att POSCAP-kondingarna har för hög impedans (långa ledare, stora kapslar) vilket bidrar till att stegsvaret inte är tillräckligt snabbt för höga frekvenser . Helt enkelt att kondingarna är för långsamma på att leverera krämen vid snabba frekvensförändringar.

Just att EVGA och Nvidia även väljer att populera de två mittersta bankerna antyder även detta.
Ska bli spännande att se vad tillverkarna säger framöver.

Generellt sett har man kondensatorbankar där stora värden är för långsamma frekvenser och således kan sitta längre bort från last (t ex GPU-kärnan). Filtrets tidkonstant avgör hur långt bort man kan placera kondensatorn, och närmre än så är sällan till nytta, blir helt enkelt att man har en stege av värden där störst värde får vara längst bort och så jobbar man sig närmre.

Att det just är vid snabba lastförändringar och höga frekvenser stärker även min spekulation men det är just det. En kvalificerad gissning i dagsläget.

Fast det är inte Poscap utan SP-caps

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

@Ejziponken: tror mer på att kondensatorerna inte filtrerar strömmen ordentligt, och om man har en PSU med mer "ripple" än vanligt, så kanske inte kondensatorerna fixar att få bort den orena strömmen ordentligt, medans de som har en bra PSU klarar sig.

Känns inte som Nvidias fel att 3:e partsleverantörer snålar in på komponentvalet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Får inte glömma att val av kondensator beror väldigt mycket på vad man vill ha.

att bara sätta dit aluminium polymer är ingen bra idé samtidigt som att bara köra ceramiska är inte heller en bra idé.

man behöver tillräckligt med kapacitet samtidigt som man har bra filtrering, beror lite på vad som behövs för just det man försöker driva.

Keramiska är bra på finlir, och är responsiva men har låg "buffer", medan AP har bra buffer och är bra på grovgörat, däremot är dom rätt "sega" i jämförelse.

vanliga fasta kondensatorer har mer buffer men är ännu långsammare(men det är inte mycket mer och dom är ganska otympliga när dom blir större)

Detta är rätt generellt men det är egenskaperna hos dom olika typerna.

Man behöver rätt mix helt enkelt. sen är det också en kostnads fråga, där finns gränns för när fler kondensatorer gör minimal skillnad och man bara slänger pengar i sjön.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Ejziponken: tror mer på att kondensatorerna inte filtrerar strömmen ordentligt, och om man har en PSU med mer "ripple" än vanligt, så kanske inte kondensatorerna fixar att få bort den orena strömmen ordentligt, medans de som har en bra PSU klarar sig.

Känns inte som Nvidias fel att 3:e partsleverantörer snålar in på komponentvalet.

Om det skulle vara som du skriver, skulle en underklocking på 10-50 Mhz ens lösa problemet (som det verkar göra)? Jag menar strömmen blir ju inte bättre filtrerat för att man underklockar? (eller?)

Och som sagt, även FE kort har ju rapporterats med samma fel, men eventuellt inte lika frekvent. (Kan såklart vara andra fel som inte alls orsakas av detta).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

@Ejziponken: Nej filtreringen är inte dålig.

där sitter för lite buffer helt enkelt skulle jag tro.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

@Aja82: MM, troligen därför ASUS dröjde lägre. Tror faktiskt dom har väldigt kompetenta ingenjörer.

Jag sa till mig själv.

Nvidia FE (bara för den är cool och nytänk) annars Asus Strix.

Har själv haft ASUS i många år. Förutom mitt sista 1080 TI som är ett EVGA ref design. ASUSr alltid varit vad jag förväntat mig. EVGA med. Men de senare verkar "spara" på senare år.

Här tänker man olika, ägt Asus GTX 460, Asus r9 290x matrix platinum och nu Asus RX 5700 XT Strix gaming och alla tre korten har haft designfel och problem.

MSI däremot har jag ägt flera kort ifrån och inga problem någonsin med dem.

Men av vad jag har kunnat se så verkar Asus RTX 3080 TUF Gaming vara det absolut bästa kortet i dagsläget, funderar själv på ett sådant nästa år någon gång när alla barnsjukdomar är ur vägen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det måste finnas nån anledning till att så många tillverkare har ändrat sina designer i sista stund så även om nu sp-mlcc inte är enda anledningen så borde det betyda något

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Läs detta först innan folk börjar gnälla att tillverkare använder undermåliga kapasitorer. Det är bara mera kostsamt för dom att hantera alla returer och viktigast rykte. Tror mera på design förvirring, därutav alla tillverkare använder olika lösningar för få bukt på strömförsörjning till kortet.

Vissa har nämnt efter byte till Studio drivrutin och inga krascher. Men nämnde inget om dom körde i 2-2.1 Ghz eller inte.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/izhpvs/the_possible_...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Ja alltså de tillverkare som nu snålat ska ju få ett helvete för detta. Helt rätt, och tycker även att Nvidia har förtjänat ett helvete för att de tillåter sina partnertillverkare denna "Frihet", skit skall skit ha!

Sen är väl det praktiska problemet inte så stort egentligen. "Ingen" verkar ju kunna få tag på korten och förhoppningen är väl att de åtgärdar det i hårdvara så att nästa batch som rullar inte är "Snål-Johan" varianten. Så mycket som ett grafikkort kostar nuförtiden så ska man som konsument kunna vara trygg med att det är toppklass på alla individuella komponenter på kortet, om man nu inte så att säga köper en utpräglad budgetvariant, för då vet man ju att för att få ner priset så har de snålat in på grejer. Det förstår man ju. Men köper man typ ett ROG-kort eller motsvarande från andra tillverkare så betalar man ju för helvete för att allt skall vara av yppersta toppklass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt relaterat, men jag ser att Asus har folk i tråden.

Växlade från Strix Moderkort till TUF i våras, samt också grafikkort från Nvidia Strix till Radeon TUF efter ett par returer och allmän instabilitet. Samma Minne och CPU.

Nu ägnar jag inte så mycket tid åt att mäta grafikkort osv, eller ens köpa det senaste, men jag berörs lite av Nvidia i arbetet eftersom de samarbetar med Mercedes-Benz i de senaste bilmodellerna. En tanke slår mig: Nvidia har fått Hybris.

Inom parentes skulle jag aldrig köpa ett grafikkort som är sprallans nytt på marknaden för 7-8-9-? tusenlappar, men det har jag sagt förut så det är kanske onödigt att konstatera i en tråd som handlar just om detta. Tycker synd om alla er som fått och förmodligen kommer att få strul med era nya dyra leksaker. Hoppas ni i alla fall har mjukvaran som kan dra nytta av korten så ni åtminstone märker skillnaden i verkligheten och inte bara kan mäta upp den rent teoretiskt.

Kul att Asus verkar göra bra ifrån sig i alla fall.

Visa signatur
Permalänk

Tycker att Sweclockers ska ändra rubriken "Vissa Geforce RTX 3080 sägs krascha till följd av undermåliga kondensatorer"

För det är inte en säkert att det är så.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Tycker att Sweclockers ska ändra rubriken "Vissa Geforce RTX 3080 sägs krascha till följd av undermåliga kondensatorer"

För det är inte en säkert att det är så.

det är vad "sägs" betyder. Att det påstås, men inte är bekräftat.

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed menar på att detta problem verkar vara lika vanligt på FE och TUF som alla andra modeller..
https://twitter.com/HardwareUnboxed/status/130965983446829875...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Det är inte ens så lätt som "stora" eller "små" där allt över 5+1 är bra...

Tillverkarna använder olika värden på sina sp caps. Så man kan förmodligen ha 6 "dåliga" eller 6 "riktigt dåliga" också.

Permalänk
Medlem

Förstår inte, kanske @SwedenVirre kan förklara för mig. Varför ger folk ifrån sig sken på att mlcc skulle vara bättre än POSCAP? Är inte mlcc äldre teknik och därmed billigare att tillhandahålla, medan polymer är nyare och dyrare teknik? T.ex. illustreras det här:

Nästan dubbla kapacitet vid högre frekvens erhålls med moderna polymer jämfört med äldre MLCC.

https://www.electronicspecifier.com/products/power/polymer-ca...

Någon som kan förklara?

Permalänk
Inaktiv

Får folk sina kort utbytta nu eller hur ska de lösa detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Särimner:

Förstår inte, kanske @SwedenVirre kan förklara för mig. Varför ger folk ifrån sig sken på att mlcc skulle vara bättre än POSCAP? Är inte mlcc äldre teknik och därmed billigare att tillhandahålla, medan polymer är nyare och dyrare teknik? T.ex. illustreras det här:

https://www.electronicspecifier.com/cms/images/inline-2018-09/Figure%201.jpg

Nästan dubbla kapacitet vid högre frekvens erhålls med moderna polymer jämfört med äldre MLCC.

https://www.electronicspecifier.com/products/power/polymer-ca...

Någon som kan förklara?

Det är inte enbart kapacitans som är relevant. De kondensatorer som har mest kapacitans har också som tumregel sämst "responstid", så att säga. Alla komponenter har viss kapacitans, resistans och induktans. I vissa fall är de önskade, men i många fall oönskade.
Vad gäller kondensatorer så vill man i regel ha så nära noll resistans och induktans som möjligt. MLCCs (framför allt ett helt gäng parallellkopplade) ger lägre resistans och induktans än större kondensatorer, vilket är en av anledningarna till att de kan vara bättre i vissa applikationer, då det gör dem mer effektiva på att filtrera bort högfrekventa störningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

E detta något som ni håller på att testa i testlabbet också eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikish:

@3m0l:

Jag har fått ut mitt gaming x trio sen en vecka ungefär så några har levererats iaf . Beställde ett tuff oxå och hade båda kommit hade jag plockat ut det istället efter att ha set alla recensioner. Men hade inget kort alls då mitt gamla pajat så är mest nöjd över att få ett 3080 så fort , Hursomhelst har spelat en del med det nu och inte varit några problem alls hittills

Kan du ta bild och lägga upp så man får se hur msi gaming trio x kortet har gjort? Inet sägs bytt bild där man ser det är mer likt nvidia FE kortet

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

Så var problem med recensenters kort den egentliga anledningen till att Nvidia flyttade recensionsdatumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är inte ens så lätt som "stora" eller "små" där allt över 5+1 är bra...

Tillverkarna använder olika värden på sina sp caps. Så man kan förmodligen ha 6 "dåliga" eller 6 "riktigt dåliga" också.

Ja och vad som du och andra tolkar är dåligt eller bra är egentligen bara olika kondingar med olika egenskaper. Det är spekulationer som utvecklats och gissas hej vilt från rykten.

Skrivet av Ibymafayhas:

Så var problem med recensenters kort den egentliga anledningen till att Nvidia flyttade recensionsdatumet?

Intressant teori. Det är mycket möjligt att eftermarknad upplevt problem och därav nått ut till Nvidia om att pusha fram datum.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Folk kommer inte få sina kort utbytta eftersom det inte är ett problem.
Det man ser som ett problem är att vissa kort krashar av oklar anledning vid ca 2ghz+. Anledningen är ännu inte känd, man bara misstänker olika saker som kan ligga bakom. Korten är specade till 1710 i Boost-läge. Det är det tillverkarna garanterar. Att man inte själv kan klocka kortet till 2ghz+ är det aldrig någon som lovat. 99.9% av användarna kommer ändå inte köra högre än runt 1.9-1.95ghz då korten klockar dit av sig själv vid bra kyla och tillräckligt med Watt i nätagget.

Permalänk
Medlem

Kan detta bidra till den dåliga tillgången på kort?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

@storPutte: Eventuellt i Zotac's fall då de tydligen håller på att ändra sin design på Trinity-korten..

"Igor’sLAB reports: PC Partner, Zotac’s mother company, seems to have recognized this and is obviously changing its cards."

Länk: https://videocardz.com/newz/manufacturers-respond-to-geforce-...

@Astyrna: Fast nu är det ju korterna som klockar sig själva till krash (Nvidia boost).
Finns ju de på reddit som klockat ner sina kort 50Mhz utan att det har hjälpt, även de som har köpt nya nätagg men problemet kvarstår. Jag tror som Jayz, att vissa tillverkare kommer behöva skicka ut nya bios som eventuellt klockar ner korterna något. Svårt att se en återkallning.

Hardware unboxed menar ju att problemet verkar finnas även på FE och TUF korten:
https://twitter.com/HardwareUnboxed/status/130965983446829875...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Kan detta bidra till den dåliga tillgången på kort?

Mer eller mindre bekräftat av EVGA att kondensatordesignen var vad som gjorde att de inte hade saker klara i tid, så "ja, jo".

Skrivet av anon298854:

Får folk sina kort utbytta nu eller hur ska de lösa detta?

Det är fortfarande lite av en vild anklagelse som uppstått just innan helgen så svaret är att ingen vet. Jag hade tippat på nytt VBIOS/drivrutiner. Står man på sig med RMA osv lär man få ett nytt exemplar till slut.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI