Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av DasIch:

Eftersom du verkar vilja ha ett FE... vad är din subjektiva uppfattning om ljudnivån vid belastning? Kommer det vara störande utan hörlurar på?

Rent subjektivt tycker jag att det är tyst under belastning, men om du verkligen är ute efter tystast möjliga nivå, och kortet ska sitta i ett vanligt miditower, skulle jag nog kika på något av eftermarknadskorten, som Asus TUF. Jag är mest intresserad av FE för att det ska sitta någorlunda tajt i ett Cooler Master NR200P och jag gärna vill att den varma luften ska skyfflas uppåt till fläktarna i taket.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut detta för ca två timmar sedan!

Inte många millimeter från fläkten!

Far Cry 5 Bench

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Vackert och grattis! Bara av ren nyfikenhet, har du upplevt några BSOD eller CTD som det rapporteras lite varstans om?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

@Storage Jar: Vackert och grattis! Bara av ren nyfikenhet, har du upplevt några BSOD eller CTD som det rapporteras lite varstans om?

Tackar! Nåp, det har fungerat felfritt än så länge men jag har bara hunnit testa Far Cry 5 i ca en timme.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tackar! Nåp, det har fungerat felfritt än så länge men jag har bara hunnit testa Far Cry 5 i ca en timme.

Grattis, vart beställde du ifrån?

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Hämtade ut detta för ca två timmar sedan!
https://hnd2uw.db.files.1drv.com/y4mPZib0SJfMudwiVynQklWWOkXBdDi_VDRIfWJ351zEx_vFXYzubDPCH2QmNdMzsq5GPkKxoOirg0HRGNRkn-hGnyItIVaJ7OVem77flb5qMWu5lofeJZS5eZlwQ7laMCK0Wm2mlHkpJ4QxcC9mkDkPu_8tZ45SV6b4lNL9WSN8zTWtLDL5nzejEjCTbUzTU5ureCZb_yeoilfHlsSG2t8YA?width=1362&height=614&cropmode=none

Vad är detta för chassi och cpu-fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikakasinnes:

Vad är detta för chassi och cpu-fläkt?

Gissar på Fractal Define Mini C och Noctua D15.

Så det du ser är ett chassi med plats för 315mm grafikkort med ett grafikkort på 300mm installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Grattis, vart beställde du ifrån?

NetOnNet

Skrivet av erikakasinnes:

Vad är detta för chassi och cpu-fläkt?

Fractal Design Define Mini C och Noctua NH-D15 chromax Svart

Skrivet av adzer:

Gissar på Fractal Define Mini C och Noctua D15.

Så det du ser är ett chassi med plats för 315mm grafikkort med ett grafikkort på 300mm installerat.

Jag tror FD varit lite försiktiga med maxlängden på grafikkort. Ser ut att vara ca 10mm mellan grafikkort och frontfläkt och fläkten är 25mm. Kör man utan fläkt i fronten går det nog att klämma in ett lite längre grafikkort 🙃

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Har ni som fått tag på korten upplevt problem?
https://www.sweclockers.com/nyhet/30480-vissa-geforce-rtx-308...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

that G I R T H

Permalänk
Medlem

SKriv gärna också lite om innehållet istället för att bara posta en länk.

Permalänk
Medlem

Ni som lyckades beställa ert FE kort den 24. Hur ligger eran order till?
För mig har jag fått orderbekräftelse samt att pengar dragits/reserverats. Men på NVIDIA STORE står det "BEARBETNING".

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Så sant, tror ny CPU-plattform får ske tidigast efter Intels nysläpp 2021, för att se hur Zen3-kontringen ser ut. Samma som med 6000serien grafik. Känns dumt att kasta ~10k på något som kommer att prestera som 5k inom ett år. Brukar hålla rätt låga inköpspriser på mina komponenter och märker ofta att det faktiskt funkar över förväntan om man pillar ned någon inställning här och där. Att lägga 5k på en GPU vart tredje-4e år sliter långt mindre i plånboken än 10k plus varje år för att alltid ha det senaste. de där extra 20 fps kostar på i längden... : )

Håller i stort sett med dig där. Dock föredrar jag att när jag väl köper nytt så skall det vara bra grejer som håller sig en stund. Sitter på en 4770K nu och uppgraderade ifrån ett gtx 970 till ett 1080ti för några år sedan. Det har hängt med bra men nästa steg är 4K-gaming och då räcker dem inte riktigt till längre. Dock verkar inte heller denna generation klara 4K tillräckligt bra för att göra mig nöjd så kanske blir att man får invänta Ti-modellerna eller till och med 4000-serien. Blir som sagt kul att se vad Intel kommer med härnäst och vad DDR5 och PCIe 4.0 kan gör för prestandan. Vill kunna köra 4K 120 hz vid mitt nästa TV-köp med någon form av adaptive sync. Vi får se vad som händer men det hade varit sweet. Även 240 hz och 360 hz känns lockande att testa på framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marothka:

Ni som lyckades beställa ert FE kort den 24. Hur ligger eran order till?
För mig har jag fått orderbekräftelse samt att pengar dragits/reserverats. Men på NVIDIA STORE står det "BEARBETNING".

Min står med samma status, skulle tro att de skickas på måndag/tisdag baserat på en ren killgissning

Permalänk
Medlem

@JonasT:
Hur tjockt är kortet? Hittar inga millimeter någonstans bara att det tar 2 kortplatser. Detta är viktigt i små chassin, jag sitter själv på Dan Case A4 sfx t.ex.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

@JonasT:
Hur tjockt är kortet? Hittar inga millimeter någonstans bara att det tar 2 kortplatser. Detta är viktigt i små chassin, jag sitter själv på Dan Case A4 sfx t.ex.

Han svarade på den frågan i annan tråd, ca 40 mm.
#18602064

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Han svarade på den frågan i annan tråd, ca 40 mm.
#18602064

Nice, tack ska du ha! Då ska jag se om jag inte kan beställa hem ett jag med!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Nice, tack ska du ha! Då ska jag se om jag inte kan beställa hem ett jag med!

Kan nog bli svårt då det är slutsålt men visst håll utkik, vad jag vet så är nvidia.se enda återförsäljaren i Sverige för 3080 FE.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Kan nog bli svårt då det är slutsålt men visst håll utkik, vad jag vet så är nvidia.se enda återförsäljaren i Sverige för 3080 FE.

Ja du har så rätt, såg att denna är 44mm och max i A4-sfx är 45mm så denna blir det nog. Men visst lång väntan... https://www.inet.se/produkt/5411726/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Ja du har så rätt, såg att denna är 44mm och max i A4-sfx är 45mm så denna blir det nog. Men visst lång väntan... https://www.inet.se/produkt/5411726/evga-geforce-rtx-3080-10g...

Du bör köpa XC3 utan backplate eller ta bort den, kan bli tight annars i Dan A4.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marothka:

Ni som lyckades beställa ert FE kort den 24. Hur ligger eran order till?
För mig har jag fått orderbekräftelse samt att pengar dragits/reserverats. Men på NVIDIA STORE står det "BEARBETNING".

Samma här. Hoppas på lev i början på denna vecka.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Marothka:

Ni som lyckades beställa ert FE kort den 24. Hur ligger eran order till?
För mig har jag fått orderbekräftelse samt att pengar dragits/reserverats. Men på NVIDIA STORE står det "BEARBETNING".

Skrivet av Zeroastic:

Min står med samma status, skulle tro att de skickas på måndag/tisdag baserat på en ren killgissning

Skrivet av SiD:

Samma här. Hoppas på lev i början på denna vecka.

Samma här, står som "bearbetar". Något som är lite oroväckande för min del är att betalningsreservationen som Digitalriver gjorde på mitt kreditkort försvann nu på morgonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Samma här, står som "bearbetar". Något som är lite oroväckande för min del är att betalningsreservationen som Digitalriver gjorde på mitt kreditkort försvann nu på morgonen.

Shit nu blir man orolig. Får de ens tekniskt göra om reservationen på egen hand i så fall?

Min betalningsreservation ligger kvar än så länge.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Great, pratade med elgiganten nyss
Dem säger att min leverans som skulle komma fram den 30/9 sep inte är bekräftad och det prel datumet dem har för ALLA deras ordrar på 3080/3090 är i Jan 2021. Oavsett när du beställde.
Jävla pissgiganten så sjukt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Great, pratade med elgiganten nyss
Dem säger att min leverans som skulle komma fram den 30/9 sep inte är bekräftad och det prel datumet dem har för ALLA deras ordrar på 3080/3090 är i Jan 2021. Oavsett när du beställde.
Jävla pissgiganten så sjukt!

När beställde du?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JonasT:

Samma här, står som "bearbetar". Något som är lite oroväckande för min del är att betalningsreservationen som Digitalriver gjorde på mitt kreditkort försvann nu på morgonen.

Det där har med din bank att göra. Om ingen har bekräftat betalningen inom en viss tid (beroende på bank/kortutgivare) så tas prelbokade belopp bort. Detta för att ditt kort inte ska vara uppfyllt med prelbokningar från transaktioner som aldrig genomförts, typ avbrutna köp pga dåliga terminaler eller laggiga webbshoppar.

Så din order ligger säkerligen kvar, men ÅFen kommer behöva göra om hela dragningen på ditt kort när de väl bekräftar ordern och skickar kortet.

En vanlig tid för "timeout" på prelköp är 10 dagar, vilket det är idag från när 3080 släpptes.

Däremot är det ju lite konstigt att de bara gjorde en prelbokning. När jag hade en order på Inet så gjorde de hela dragningen färdig och klar, även om ordern inte skickats. Så när jag nu i fredags avbokade, får jag vänta några dagar på att pengarna ska komma tillbaka istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Great, pratade med elgiganten nyss
Dem säger att min leverans som skulle komma fram den 30/9 sep inte är bekräftad och det prel datumet dem har för ALLA deras ordrar på 3080/3090 är i Jan 2021. Oavsett när du beställde.
Jävla pissgiganten så sjukt!

Inet har ju samma lev datum på sin sida, dvs Januari 2021, då det är tydligen något som Nvidia har informerat dem om? Tror man inte bör klandra återförsäljarna för Nvidias misslyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Haft mitt kort i ca en vecka nu och jag bara upplevt en krasch och det var efter ca 5 minuters No Mans Sky spelande (CTD) med "nvmkdll" error i loggen. Vi det tillfället så boostade kortet till 1995MHz själv. Jag startade om spelet och lirade en halvtimme utan problem. Igår spelade jag RDR2 i nästan två timmar där klockan låg på 1980-1995MHz hela tiden utan någon krasch.

Sen har jag också spelat en del WoW men där boostar kortet bara till 1000-1200MHz och spelar jag Control på max med RT så blir kortet något varmare och boostar därför inte lika högt (1935-1950MHz) vilket klarar sig undan eventuella krascher. Även testat Quake II RTX men då power limitar det extremt mycket och boostar sällan över 1850MHz.

Personligen skulle jag säga att mitt kort känns stabilt. Sen har Bullzoid nämnt att just Gaming X Trio har en bra blandning av komponenter vilket borde betyda stabilt kort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@LastNinjas: Problemet är dock att kundtjänst bekräftade(Ja de använde det ordet) att korten skulle vara framme den 30e. De borde bara skrivit Januari 2021 direkt istället.