Vad skiljer Philips PUS8-modellerna från varandra?

Permalänk

Vad skiljer Philips PUS8-modellerna från varandra?

Kollar efter ny tv och det verkar som att Philips ger rätt mycket för pengarna när man tittar i de lägre prisklasserna.
Gäller en apparat på 50".
Vet att 8505 är en väldigt bra skärm, undrar om någon här vet skillnaden mellan den och 8105 eller har erfarenhet av dessa modeller?

Förtydligade rubriken från "Philips tv"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på detta, då jag köpte en 8105 på Komplett igår

Permalänk
Skrivet av newander:

Jag är också nyfiken på detta, då jag köpte en 8105 på Komplett igår

Okej, då är det väl så dags om du redan har beställt den.
Visserligen har de ju öppet köp men ändå 😉

Permalänk
Medlem

Inte säker men tror pus8105 har Saphi smarttv och 8505 har androidTV

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Kollar efter ny tv och det verkar som att Philips ger rätt mycket för pengarna när man tittar i de lägre prisklasserna.
Gäller en apparat på 50".
Vet att 8505 är en väldigt bra skärm, undrar om någon här vet skillnaden mellan den och 8105 eller har erfarenhet av dessa modeller?

Verkar som att 8505 har Android TV, medans 8105 har Philips egna mjukvara för appar. Fanns några snå skillnader till.
https://www.philips.se/etc/philips/b2c/compareproducts.html?l...

Permalänk
Skrivet av newander:

Jag är också nyfiken på detta, då jag köpte en 8105 på Komplett igår

Vore intressant att få höra vad du tycker om den nu efter ett par veckor.

Permalänk
Medlem

Från @ezah länk så verkar den största skillnaden vara:

70PUS8105/12 har 1700 PPI (Inte DPI)
och
70PUS8505/12 har 2200 PPI (Inte DPI)

Hur dom nu räknar det? Får uppriktigt inte ihop det med vad man förväntar sig....

Hursom så verkar det mesta vara samma förutom då OS (som flera har påpekat) och att det är olika skärmpaneler.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bengt-Arne: PPI är helt påhittade siffror för något i stil med "Picture Perfomance index" eller liknande. Det har samma värde som monopol-pengar.

...eller egentligen sämre värde än monopol-pengar. Hittepåsiffrorna brukar öka varje år. Även om modellen som ersätter rent objektivt har sämre egenskaper får den i alla fall lite bättre kuckelikupoäng.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Från @ezah länk så verkar den största skillnaden vara:

70PUS8105/12 har 1700 PPI (Inte DPI)
och
70PUS8505/12 har 2200 PPI (Inte DPI)

Hur dom nu räknar det? Får uppriktigt inte ihop det med vad man förväntar sig....

Hursom så verkar det mesta vara samma förutom då OS (som flera har påpekat) och att det är olika skärmpaneler.

Efter att ha undersökt lite mer så verkar 8505 ha bättre ljusstyrka och det kan vara en rätt viktig faktor för en bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Efter att ha undersökt lite mer så verkar 8505 ha bättre ljusstyrka och det kan vara en rätt viktig faktor för en bättre bildkvalitet.

Blev det någon TV? Skulle vara intressant att höra vad du tycker om den isåfall? Jag är inne på 65PUS8545. PUS8545 verkar vara typ samma som PUS8505.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pata88:

Blev det någon TV? Skulle vara intressant att höra vad du tycker om den isåfall? Jag är inne på 65PUS8545. PUS8545 verkar vara typ samma som PUS8505.

En snabb koll på prisjakt visar att det som skiljer 8505 från 8535, 8545 och 8555 är vilka som säljer den. Det är alltså olika försäljningskanaler i första hand. Eventuellt är det någon skillnad som färgen på en list eller liknande som gör att exempelvis El-giganten (ensamma om PUS8555) kan kalla den för "sin modell" och ducka prisjämförelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En snabb koll på prisjakt visar att det som skiljer 8505 från 8535, 8545 och 8555 är vilka som säljer den. Det är alltså olika försäljningskanaler i första hand. Eventuellt är det någon skillnad som färgen på en list eller liknande som gör att exempelvis El-giganten (ensamma om PUS8555) kan kalla den för "sin modell" och ducka prisjämförelser.

Japp så verkar det vara. Hittade en som skrivit så här "Philips TV panels - IPS: 43, 55, 65 ", VA: 50, 58, 70" (The one series does not have a 55 "model in 2020)"
Har varit inne på 65 tummaren men blir nog 70 så jag fåt VA.

Permalänk
Skrivet av Pata88:

Blev det någon TV? Skulle vara intressant att höra vad du tycker om den isåfall? Jag är inne på 65PUS8545. PUS8545 verkar vara typ samma som PUS8505.

Har inte köpt någon.
Tyckte i affären att de reflekterar rätt mycket i ljus miljö och de verkar inte vara så ljusstarka heller.
Passar bra i ett ganska mörkt rum alltså.

Permalänk
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Har inte köpt någon.
Tyckte i affären att de reflekterar rätt mycket i ljus miljö och de verkar inte vara så ljusstarka heller.
Passar bra i ett ganska mörkt rum alltså.

Hur blev det för din del? Blev det något köp, och är du nöjd?

Permalänk

Skillnad på Philips modeller

Hej!

Jag är på jakt efter en ny TV till BF. Tittar bland annat på Philips The One 58PU8555. Men så finns det olika varianter på den, 8505, 8535 och 8545. Är det någon som vet om det är någon skillnad på dem eller är det bara för olika säljkanaler? Ser inga fysiska skillnader eller annat i specsen..

Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Hej!

Jag är på jakt efter en ny TV till BF. Tittar bland annat på Philips The One 58PU8555. Men så finns det olika varianter på den, 8505, 8535 och 8545. Är det någon som vet om det är någon skillnad på dem eller är det bara för olika säljkanaler? Ser inga fysiska skillnader eller annat i specsen..

Benjamin

Jag tror att det är samma TV men olika modellnamn och små skillnader i spec för att ÅF inte ska kunna råka ut för prisgaranti/konkurrens mellan sig.

Alla har AndroidTV och samma spec i stort sett.

Jag köpte 58PUS8555 från Elgiganten för 7990:- och det är jag nöjd med.

Permalänk

Verkar vara nån skillnad med fjärrkontrollen. Vissa har qwerty-tangentbord på baksidan av kontrollen och andra inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Testpilot

Den näst sista siffran är bara en variant-skillnad, som du säger en annan fjärrkontroll, men kan också vara en annan färg/material på ramen eller annan fot. Funktionsmässigt ska dom vara identiska.

Mediamarkt brukar ha egna modeller av många TV-apparater från olika tillverkare, troligtvis för att komma runt prismatchning och för att dom är tillräckligt stora för att kunna begära specialmodeller av tillverkarna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Bildexpert 📺

***Slog ihop denna återkommande fråga om Philips 2020 års PUS8-modeller med en annan tråd

Som skrivet är det skillnader kring fjärrkontroll samt smärre formgivningsdetaljer och troligtvis försök att ducka prisjämförelser genom att ändra någon detalj och få en "egen" produkt.

PUS85x5 kör Android TV vilket passar dig som är i Google-sfären
PUS81x5 kör SAPHI som är Philips egna och tydligt förenklade system. Passar dig som löser smart-system och appar på annat håll

X-siffran skiljer sig som beskrivet ovan.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

***Slog ihop denna återkommande fråga om Philips 2020 års PUS8-modeller med en annan tråd

Som skrivet är det skillnader kring fjärrkontroll samt smärre formgivningsdetaljer och troligtvis försök att ducka prisjämförelser genom att ändra någon detalj och få en "egen" produkt.

PUS85x5 kör Android TV vilket passar dig som är i Google-sfären
PUS81x5 kör SAPHI som är Philips egna och tydligt förenklade system. Passar dig som löser smart-system och appar på annat håll

X-siffran skiljer sig som beskrivet ovan.

Det var väl märkligt. Jag sökte ju ändå efter nån befintlig tråd innan jag startade en ny 🤦‍♂️ Får tydligen slipa på mina skills i att söka information 😋

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Bildexpert 📺

Dels har jag svarat detta i flera mer allmänna trådar. Dels är sökfunktionen på sajten är ganska tafatt. Så inget konstigt. Google är bättre.