Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Mitt Gigabyte 3080 Gaming OC har 6st "poscap" och jag har inga krascher trots att knuffat upp den till 2GHz på core och 20.5GHz på minnet.

Av vad jag har läst så verkar problemet vara väldigt sällsynt om ens existerande hos gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas99:

Det var helt galet det här. Fyra år sedan jag köpte mitt GTX 1070 så tänkte att det var läge att uppgradera nu när RTX 3080 släpptes. I min värld är 10k för ett grafikkort rätt mycket pengar för de flesta men tänkte att jag köper ett ASUS ROG Strix 3080 OC som är lite onödigt dyrt för att öka chansen att få ett tidigt. Lade min order 15:04 på Komplett men den verkar inte ha blivit registrerad förrän 15:49 i deras system och de kan inte svara på några frågor om när jag kan tänkas få kortet eller ens vilken plats jag har i kön...

Tänkte att fan också, kanske köper ett 3090 istället då, närmare 20k för ett jäkla grafikkort kan det inte vara många som är villiga att pynta men de försvann ju lika fort.

Hoppas handlarna kollar så det inte sitter folk och beställer 10 kort för att lägga ut på tradera för att tjäna pengar istället för vanliga konsumenter som vill biffa upp datorn i tid till Cyberpunk 2077 och helst lite innan...

Någon som beställt från Komplett som vet något om sin status?

Har din order tidsstämpeln 15:04 under orderdetaljer i orderöversikten? Ja lade min beställning 15:04 och har en screenshot med den tidsstämpeln men i mina orderdetaljer står det att ordern är lagd 15:49. Fick inte heller något vettigt svar på mina frågor från deras kundtjänst. Kändes som de matade iväg standardsvar på frågor om alla beställningar de inte kan leverera på utan att läsa frågorna.

Yes 15.04 på både "beställt" och "senast uppdaterad". Men la dock beställningen 15.01

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Är det någon här med 3080 och 3840 x 1600 skärm?
Vad får ni för FPS i olika spel?

Vad kan man räkna med att få ut i den upplösningen?

Permalänk
Medlem

@Punchboll:
2160x1440 = 3513600 pixlar (1440p)
3840x1600 = 6144000 pixlar
3840x2160 = 8294400 pixlar (4K)

så du får väl räkna med lite mer FPS än benchmarks på 4K upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatpala:

@jorgen69:
2160x1440 = 3513600 pixlar (1440p)
3840x1600 = 6144000 pixlar
3840x2160 = 8294400 pixlar (4K)

så du får väl räkna med lite mer FPS än benchmarks på 4K upplösning

Om jag förstår det rätt så blir 3840x1600 nästan hälften av prestandan mot 1440p?

Permalänk
Medlem

@Punchboll: jag skulle hellre räkna från 4K och sedan lägga till prestanda men det är inte alltid det blir rätt heller för vissa spel skalar mycket bättre än andra mot upplösning, om du tar ett spel som CS:GO som exempel så får du exakt samma FPS i 4K som i 3440x1600 pga CPU bottle-neck

Permalänk
Medlem

Avbokade nyss tre kort, bl.a. ett 3090 Strix OC från Inet. Förhoppningsvis kommer någon av er lite längre fram i kön. Alla tre bokade innan 15:10 på releasedagen.

Permalänk
Medlem

För den som undrar om FE korten är ok rent Vrm mässigt

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

@tellus82:
inte för att gnälla på dig men det här böjar bli löjligt

jag ska spela med mitt kort och skulle det inte fungera som lovat så lämnar jag tillbaka det till butiken
det är inte så att man ska operera in ett chip i hjärtat och ens liv hänger på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

@tellus82:

jag ska spela med mitt kort och skulle det inte fungera som lovat så lämnar jag tillbaka det till butiken
det är inte så att man ska operera in ett chip i hjärtat och ens liv hänger på det.

Nu hänger jag inte med alls här?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

@tellus82:

Därför jag valde Zotac, 5 års garanti. Visst är det surt att vara utan kort, men man dör ju inte utav att inte kunna spela. Eller så kanske det bara fungerar.

Permalänk
Medlem

@tellus82:
alla analyser går överstyr
det är ett spel kort för dom flesta och skulle det inte funka så är det bara tt lämna tillbaka det till butiken

man behöver inte bli proffs på hur PCB är uppbyggt
tex finns säker många som är glada över sitt Gigabyte kort som nu har fått höra att det är skit

va spelar det för roll egentligen om det är några tomma platser på pcb eller att den har MP2884 controller eller inte på kortet

alltså ingen kritik mot dig

bara trött på allt trams

Nvidia är skitar som försöker återskapa det som hände med priserna när alla miners köpte upp korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

@tellus82:
alla analyser går överstyr
det är ett spel kort för dom flesta och skulle det inte funka så är det bara tt lämna tillbaka det till butiken

man behöver inte bli proffs på hur PCB är uppbyggt
tex finns säker många som är glada över sitt Gigabyte kort som nu har fått höra att det är skit

va spelar det för roll egentligen om det är några tomma platser på pcb eller att den har MP2884 controller eller inte på kortet

alltså ingen kritik mot dig

bara trött på allt trams

Nvidia är skitar som försöker återskapa det som hände med priserna när alla miners köpte upp korten

Det är helt ok om du inte vill ha info eller lära dig något om något du inte är intresserad av, det är upp till dig själv att läsa eller inte, detta är ett forum för just teknikintresserade där det finns många som uppskattar mer djupgående info om ett köp eller bara för att det är kul. Aversion mot information är lite märkligt.

Men som sagt, om du inte vill veta så låt helt enkelt bli så kan vi övriga som vill veta fortsätta dela information med varandra.

Anledningen till att jag delade videon angående VRM på FE korten var helt enkelt för att visa att man med gott samvete kan köpa FE korten även om man är mån om att få ett kort med ordentlig sådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82: som sagt ingen kritik mot dig
absolut det är intressena men till en gräns

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

@tellus82: som sagt ingen kritik mot dig
absolut det är intressena men till en gräns

Det är som sagt OK, det som förbryllar mig är när man sedan kallar det för trams och är kritisk till att det ens tas upp på ett forum där man gör inget annat än pratar om teknik i detalj. Mitt svar blir mycket enkelt, låt bli att läsa så slipper du bli upprörd av tramset och det kanske låter lite surt och det är det inte utan snarare den enklaste lösningen för alla inblandade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oavsett PCB-diskussion eller ej blir det alltmer uppenbart att Nvidia gjort en riktig skitlansering. Strulet med tillgång är en sak, inte helt oväntat när många fabriker i Asien fått stänga p.g.a. Covid. Det som däremot är mer noterbart är att Nvidia inte gett tillverkarna tillräckligt med tid för QC. Väldigt fult hanterat, snudd på slarvigt och desperat.

Permalänk
Medlem

@tellus82 Det va lite konstigt ja, tror nog han behövde ta ut sin frustration eller kanske bara prata av sig lite.
Tack för länken iaf, intressant video

Permalänk

Well ”beräknad leverans 30/9” på elgiganten, hur trovärdigt är det tror ni? Beställde den 22a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flippen00:

Well ”beräknad leverans 30/9” på elgiganten, hur trovärdigt är det tror ni? Beställde den 22a

Med tanke på hur trovärdiga deras saldon verkar vara, så kan det vara mellan imorgon och nästa (näst-nästa förvisso) jul

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Steffe:

Med tanke på hur trovärdiga deras saldon verkar vara, så kan det vara mellan imorgon och nästa (näst-nästa förvisso) jul

Hahahaah ja jo det är nog mycket möjligt, är lycklig om jag lyckas få mitt kort innan jul! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Oavsett PCB-diskussion eller ej blir det alltmer uppenbart att Nvidia gjort en riktig skitlansering. Strulet med tillgång är en sak, inte helt oväntat när många fabriker i Asien fått stänga p.g.a. Covid. Det som däremot är mer noterbart är att Nvidia inte gett tillverkarna tillräckligt med tid för QC. Väldigt fult hanterat, snudd på slarvigt och desperat.

Tror det säkert gått lite inside info om att AMD skulle släppa vilket fick Nvidia att stressa på det hela och flytta fram lanseringen.
Det är iallafall den känslan jag får.
Känns som att stock varit för lågt och alla AiB tillverkare fick sista minuten info som gjort att allt blev lite fort och fel med dålig stock och QC

Permalänk
Medlem

Ultimata sura nu vore om Nvidia skulle avboka alla ej-utskickade FE med ursäkten "näee vi ska undersöka påståendena" och så får man återigen sedan vakta nvidia.com någon gång i framtiden istället för att behålla köplats eller något.

FA-AN vad skönt det kunnat vara om man kunnat få beställa genom webhallen eller något istället.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ultimata sura nu vore om Nvidia skulle avboka alla ej-utskickade FE med ursäkten "näee vi ska undersöka påståendena" och så får man återigen sedan vakta nvidia.com någon gång i framtiden istället för att behålla köplats eller något.

FA-AN vad skönt det kunnat vara om man kunnat få beställa genom webhallen eller något istället.

*FA-AN vad skönt det skulle vara om Nvidia skulle skicka korten*

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFluffy:

Det skulle inte vara fel nej, fortfarande lite nervig att de skulle bara ta bort min order bäst vad det är...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFluffy:

Det också Kundtjänst svarade tydligen någon "6-7 dagar" förra veckan. Vilket är fantastiskt illa för en ÅF-tjänst. Märkte aldrig butikens svagheter när jag köpte mitt 1080 FE. Beställde på sajten med en stor lättillgänglig köpknapp och kortet levererades på releasedagen. Iofs var det väl inte lika många som ville ha en kompakt blower då.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag är lite nervig jag också. Hoppas på utskick senast tisdag så man kanske har till nästa helg.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Är det någon här, som har fått sitt grafikkort från Proshop?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av McFluffy:

Håller med! Nu sitter man och kollar ordersidan en gång i timman och håller tummarna för att status ska uppdatera sig, haha. Misstänker att de har en hel del att få iväg. Någon som fått sitt 3080 FE som kan verifiera var det skickas från och hur lång tid det tog att få kortet från det att det skickats iväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Är det någon här, som har fått sitt grafikkort från Proshop?

Nej, beställningsbekräftelse 15:08 med ett Asus tuf...
Fick ett nytt mail för någon dag sedan "Uppdaterad leveranstid" men det fanns ingen uppdaterad leveranstid i det mailet, bara en ursäkt att de inte kunnat leverera kortet som förväntat den 24/9.

Visa signatur

FD Torrent Compact | Corsair RM850x | Gigabyte Z790 | Intel Core i9 13900K | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 | Radeon RX 9070 XT Taichi | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Nej, beställningsbekräftelse 15:08 med ett Asus tuf...
Fick ett nytt mail för någon dag sedan "Uppdaterad leveranstid" men det fanns ingen uppdaterad leveranstid i det mailet, bara en ursäkt att de inte kunnat leverera kortet som förväntat den 24/9.

Samma här! Beställningsbekräftelse 15.22

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2