Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hur kan det komma sig att det är ett så himmla ståhej med när alla ska få sin PS5 och vart som är bäst att boka, samt att många okså frågar varför det "kostar mer" här än i usa? Trots att de svaren har kommit flera gånger om i tråden och i forumet. 🙄

Är ännu mer fundersam över varför det värkar inte vara alls så mycket ståhej och frågor om nya X-box i forumet?
Kan de vara så att x-box spelare är lite mer "det löser sig, ingen ide att strässa" än Playstation spelare? 😋😅

En screenshot jag hittade på pollen hos IGN. Är ju ungefär dubbla efterfrågan på PS5 vilket jag tycker låter rimligt. Därav ett betydligt större tryck på förhandsbokningar.

https://www.fz.se/artikel/283535-veckans-snabba-fraga-playsta...
Även i FZ omröstning har vi 59% på PS5 mot 15% på Xbox. Räknar vi om det på dom som röstat att dom ska köpa så är det alltså nästan 80% som väljer PS5.

Permalänk
Medlem

Personligen skaffar jag båda. Spelar NHL online på ps5 (likt hela den tävlingsinriktade europeiska communityn), men i vardagsrummet hamnar Xbox eftersom den stöder Dolby Atmos. Det är ju sån jävla fail av Sony att inte ha stöd för Atmos (och inte vision heller??). Faktum är att ”3D Audio” inte ens verkar ha stöd för 7.1.4 högtalare osv. Är man bild- och ljudentusiast är det här en dealbreaker. Som sagt Ps5 kommer duga fint till monitorn och lurarna när jag kör NHL, men in i vardagsrummet kommer den inte Om inte ”3D Audio” visar sig vara kompetent och Sony fixar stöd till högtalare. Spontant känns det ju rätt B. Atmos vs ”3D Audio”. Ska jag köra Ferrari eller ”fast car”...typ

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta, kanske blir typ en GoW edition eller liknande för mig.
Bara GoW just nu som är ett måste iaf, alla andra utannonserade spel kan jag vänta att spela.
Då hinner man chilla, kolla alla prestandatester/reviews/breakdowns osv.
Samt hinner läsa på sig om det finns några kända problem så som högljudda fläktar osv.

Är riktigt hype på att få se hur insidan av PS5 är. och hur den kyls.
Köpte PS4 på release, sen även Pro på release, men känner mig fett bränd efter hur förjävlig kylningen var i PS4 Pro, spelar aldrig på det typ, för orkar inte med ljudet från fläktarna :/

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att det är typ ingen journalist som har spelat på PS5 och alla har förbokat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Lite lustigt att det är typ ingen journalist som har spelat på PS5 och alla har förbokat

Du menar att folk borde vänta på reviews inann de köper ps5? Är man en ps5 fanboy så spelar de nog ingen roll när det är nästa steg i playstation serien.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Du menar att folk borde vänta på reviews inann de köper ps5? Är man en ps5 fanboy så spelar de nog ingen roll när det är nästa steg i playstation serien.

Nej men vid E3 t.e.x. hade ju man intryck o så, nu har ingen spelat så Sony måste nog ha en bra spågumma för att få tillräckligt med feedback att det ska kännas bra och det inte blir markanta buggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Du menar att folk borde vänta på reviews inann de köper ps5? Är man en ps5 fanboy så spelar de nog ingen roll när det är nästa steg i playstation serien.

Hur dålig kan den vara? Köpte PS2 lite efter release och var nöjd. Skippade däremot PS3 (småbarnsåren, spelade extremt lite) men skaffade PS4 vid release och uppgraderade till PS4Pro när den släpptes. Klart jag ska ha en PS5 också.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nej men vid E3 t.e.x. hade ju man intryck o så, nu har ingen spelat så Sony måste nog ha en bra spågumma för att få tillräckligt med feedback att det ska kännas bra och det inte blir markanta buggar

Dom har ju interna speltestare så vet inte riktigt vad du är ute efter här.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Dom har ju interna speltestare så vet inte riktigt vad du är ute efter här.

Tycker jag var ganska tydlig att 100-500 testare jämförelse mot 10 000+ ger mer feedback och kanske en bättre konsol

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att följa slutpriser på Tradera strax efter release. Var tror ni dessa hamnar på?
Borde egentligen inte få gå att sälja next-gen konsoler på Tradera (och andra stora köp o sälj sidor) under första 90 dagarna efter release. Så att folk som köpt på sig extra blir tvungna att lämna tillbaka i butik. Kommer säkert filtrera bort 70% av Scalpers. Men det kan nog bli lite knepigt att införa en sån regel. Marknaden ska väl få bestämma Bara kika på Ebay redan nu.

Permalänk
Medlem

@mgsrex kollade in ebay nu när jag såg vad du skickat och hittade detta

Kan la inte stämma? Ska man bli nästintill miljonär för att man lyckades få en ps5?

Permalänk
Medlem

@lokander: Herregud
Tanken slog mig att det kan vara fake bud som pumpar upp priset, men flera accounts har ju massa omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

@mgsrex kollade in ebay nu när jag såg vad du skickat och hittade detta

https://puu.sh/GwG4i/bf84ba5b39.png

Kan la inte stämma? Ska man bli nästintill miljonär för att man lyckades få en ps5?

Troligtvis är det som med 3080 korten. Finns de som har gjort botar som budar på produkterna till skyhöga priser men inte tänker köpa. För att på så sätt förstöra för de som försöker tjäna pengarna på att förköpta och sälja.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Gud vad besviken jag blev på The Last Of Us 2 Day som var idag den 26 September! Trodde dom skulle visa upp multiplayer till spelet idag men så blev det alltså inte..

Permalänk
Medlem

Ingen som sitter på en digital edition-förbokning som hellre vill ha vanliga versionen (förbokad nästan ett år sedan)? Jag skulle hellre vilja ha digital edition mao

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aegon:

Ingen som sitter på en digital edition-förbokning som hellre vill ha vanliga versionen (förbokad nästan ett år sedan)? Jag skulle hellre vilja ha digital edition mao

Tyvärr inte men däremot är jag intresserad av varför du vill ha en digital?

Tycker personligen att du bör behålla din skivläsarvariant av 2 skäl
1. Du har bättre värde på konsolen ifall du vill skaffa en ps5 pro senare och sälja din vanliga ps5
2. Du har möjlighet att köpa skivor vilka du sedan kan sälja
3. Skivor är ibland billigare än att köpa via playstation store
4. Det finns rapporter om hur folk har fått sina digital köp "raderade" på psstore alltså att servern tappar bort kvittot och att den wipeas ur din orderhistorik osv. Så ska du köpa digitalt spara varenda kvitto de ger dig via mejl och ta ett foto på din orderhistorik där den visar att du köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:


https://thumbor-forbes-com.cdn.ampproject.org/i/s/thumbor.forbes.com/thumbor/711x220/https://specials-images.forbesimg.com/imageserve/5f05c59bff71780006617d63/960x0.jpg?fit=scale

En screenshot jag hittade på pollen hos IGN. Är ju ungefär dubbla efterfrågan på PS5 vilket jag tycker låter rimligt. Därav ett betydligt större tryck på förhandsbokningar.

https://www.fz.se/artikel/283535-veckans-snabba-fraga-playsta...
Även i FZ omröstning har vi 59% på PS5 mot 15% på Xbox. Räknar vi om det på dom som röstat att dom ska köpa så är det alltså nästan 80% som väljer PS5.

Playstation kommer alltid vara ett större o populärt märke, o det säger jag som ändå tycker Xbox One X hårdvarumässigt var överlägsen denna gen, samt älskar Gamepass. Stort fan av vad MS gör men går inte förneka Playstations dominans, speciellt i mainstream.

Sen har de lyckats få till riktigt bra exklusiva spel på sin plattform också såklart även av alla jag spelat av de så var det Bloodborne som var överlägset bäst följt av GoW 2018 o Goat of Sushi.

Resten av de storydrivna o open-world spelen var ganska meh enligt mig. Snygga spel med höga produktionsvärden men föll platt annars för mig.

Visa signatur

Meh

Permalänk

Förbokade via netonnet vid lunch den 17e, fick orderbekräftelse och pengar drogs från mitt konto. Nu när jag kollar har ordern försvunnit spårlöst från deras site och det var som att pengarna aldrig drogs från mitt konto och har ej fått någon information från dem. Någon annan som varit med om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Tyvärr inte men däremot är jag intresserad av varför du vill ha en digital?

Tycker personligen att du bör behålla din skivläsarvariant av 2 skäl
1. Du har bättre värde på konsolen ifall du vill skaffa en ps5 pro senare och sälja din vanliga ps5
2. Du har möjlighet att köpa skivor vilka du sedan kan sälja
3. Skivor är ibland billigare än att köpa via playstation store
4. Det finns rapporter om hur folk har fått sina digital köp "raderade" på psstore alltså att servern tappar bort kvittot och att den wipeas ur din orderhistorik osv. Så ska du köpa digitalt spara varenda kvitto de ger dig via mejl och ta ett foto på din orderhistorik där den visar att du köpt.

Egentligen storlek/vikt/design i kombination med att jag inte har något behov av skivläsare och vill således inte betala en tusing extra :). Vill inte ha massa skivor som skräpar och tycker det är mycket mer bekvämt oavsett med digitala köp. Men tack för input oavsett. Om alternativet är typ Q1/Q2 2021 kanske det blir den vanliga ändå.

Permalänk

Någon som kan ge tips på hemsidor där man fortfarande kan förhandsboka Playstation 5 Digital Edition ? vart har ni förhandsbokat era konsoler ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Någon som kan ge tips på hemsidor där man fortfarande kan förhandsboka Playstation 5 Digital Edition ? vart har ni förhandsbokat era konsoler ?

Det undrar jag också men har typ gett upp och väntar till nästa år. Pinga mig om du hör något dock

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

På min Komplettorder ifrån maj står nu prel. leveransdatum: Maj 2021.
Om det stämmer känns det ju som att det är sjuk brist på konsoler till en början..

Permalänk
Medlem

@vasslepulver Finns en chans att jag har en över.
Fick mejl om att den inte kommer på release, så antagligen i December, det är Inet Sisjön, Göteborg som gäller.
Om flickvännen inte ska ha den så PMar jag dig när jag vet mer, om du är intresserad!
Så folk inte tror det är nå shady som försigår, jag säljer den INTE, utan han får ta den om den blir över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeroastic:

På min Komplettorder ifrån maj står nu prel. leveransdatum: Maj 2021.
Om det stämmer känns det ju som att det är sjuk brist på konsoler till en början..

Låter som Komplett inte är med som ÅF initialt, var flera tidigare i tråden som hade bokat när de la upp som inte fick sina PS5or i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_b:

Låter som Komplett inte är med som ÅF initialt, var flera tidigare i tråden som hade bokat när de la upp som inte fick sina PS5or i år.

Jag fick lev datum q1 från mediamarkt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

@mgsrex kollade in ebay nu när jag såg vad du skickat och hittade detta

https://puu.sh/GwG4i/bf84ba5b39.png

Kan la inte stämma? Ska man bli nästintill miljonär för att man lyckades få en ps5?

Det är ju uppenbarligen botar och/eller troll med tanke på att de som är drivande budgivare har 0 i omdöme, och de som har omdöme är förmodligen medvetna om att botarna kommer bjuda över.

Det har blivit allt vanligare med botar som riktar in sig på scalpers, vilket är bra. Det finns inget värre än såna som köper på sig en massa saker vid release, enbart för att sälja det dyrt på Ebay.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av aegon:

Ingen som sitter på en digital edition-förbokning som hellre vill ha vanliga versionen (förbokad nästan ett år sedan)? Jag skulle hellre vilja ha digital edition mao

Du har ett PM!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sINsen:

Jag fick lev datum q1 från mediamarkt.

Absolut men då bokade du förra veckan, han bokade i Maj men fick den inte i år vilket du hade gjort om du valt en annan ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_b:

Absolut men då bokade du förra veckan, han bokade i Maj men fick den inte i år vilket du hade gjort om du valt en annan ÅF.

Ja jag tycker de låter sjukt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Förbokade min på Komplett dagen efter Playstations presentation i September. Nu har de uppdaterat min order och skriver "beräknad leverans 3 maj 2021". Kan det verkligen stämma?

Fy bubblan vad dålig release av Sony isåfall. Katastrofalt dåligt. Att man ska behöva vänta 7 månader efter releasedatum för att få sin konsol? Det får mig nästan att vilja köpa en xbox istället.

Skrivet av Jimmy_b:

Låter som Komplett inte är med som ÅF initialt, var flera tidigare i tråden som hade bokat när de la upp som inte fick sina PS5or i år.

Skrivet av Zeroastic:

På min Komplettorder ifrån maj står nu prel. leveransdatum: Maj 2021.
Om det stämmer känns det ju som att det är sjuk brist på konsoler till en början..

För mig med.