3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Gör det? På webhallen så står det bara att dom väntar på nästa leverans och vet inte när den kommer.

Nu har ju David från Asus redan svarat på det här. Men ja, det kommer löpande leveranser. Men eftersom så många vill ha kortet, så är det med stor sannolikhet redan slutsålt när dom kommer. Det är ju ett kösystem för dom som köpt korten. Men både Komplett och Inet har lagt ut bilder på socialmedia på deras leveranser. Så om du har köpt ett kort redan, så är det nog bara att vänta tills ditt kommer. Vill man inte stå i kö, så får man vänta tills det finns på lager.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Vi/Asus levererar iaf TUF 3080 kort löpande till norden, dock i små leveranser, STRIX har inte skeppats än men skeppas förhoppningsvis nästa vecka om vi får tillräckligt med GPU'er till fabriken från nVidia. Om vi får GPU'er som planerat ska vi skeppa ganska mycket från fabrik nästa vecka så iaf en stor del som redan bokat borde kunna få TUF kort inom ~2 veckor.
Iom att efterfrågan är så stor och tillgången så begränsad blir det svårt för återförsäljarna att ge exakta datum just nu, det är tyvärr verkligheten.
Vi har fått beskedet att leveranserna av GPU'er från nVidia ska öka från mitten oktober och trappas upp ännu mer under Q4, så förhoppningsvis mot slutet Oktober/November borde det börja släppa men innan vi verkligen vet om det släpper är det svårt att ge besked när man skulle få kort, iaf om man inte redan bokat eller bokat tidigt.

Om man nyligen beställt ett Strix 3080. Är det då stor chans att kortet inte ens är tillverkat ännu? (eller ihopsatt med gpu, hur det nu fungerar).
För min del är det bara positivt för då kanske det finns tid att problemet blir löst.
Förstår dock om du inte har möjlighet att svara på den frågan

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qeel:

Hade tidigare detta PSU EVGA Supernova G2 750W men köpte tidigare idag Corsair HX850 och har testat med det i någon timme nu, Mobo är ett Z390-f.
Datorn är mycket stabilare, inga kraschar där den tappar kontakten med skärmen hittills. Ska även vara sagt att jag lyckades få in kontakterna till GPUn helt nu efter lite pillande (Gigabytes kontakter på GPUn är under all kritik).

Däremot får jag de klassiska CTD felet i Metro Exodus nu (de som de flesta fått med poscap problemet m.m) direkt när jag förösker starta min laddning.

Ska testa lite mera, hojta om ni kommer på något Men min slutsats är att första felet där den kraschade och tappade kontakt med skärmen antingen hade med PSUn eller att jag inte fick n kontakten helt (om det inte börjar krascha snart igen).

skönt att det blivit bättre. Dock skrämmer du upp mig lite här då jag äger en EVGA Supernova G2 850W i tron om att det är ett bra nätaggregat körde du separat kabel för varje kontakt eller hookade du in kablar med förgreningar? (Minns iofs inte om 750W kom med såna öht)

En krasch till desktop i ett specifikt spel låter spontant inte som att det nödvändigtvis behöver ha att göra med brownouts öht. Kanske kör alla 3080/3090-ägare med det problemet exempelvis en specifik Windows-build eller har något vanligt program som försöker injicera en overlay (nzxt CAM t.ex) och failar. Känns som det kan finnas tusen anledningar. Men har inte spelet eller hängt på deras forum. Kanske bara något de kan fixa med drivrutiner.

Inte första gången man hör om bråkiga kontakter på gigabyte 3000-serien.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

skönt att det blivit bättre. Dock skrämmer du upp mig lite här då jag äger en EVGA Supernova G2 850W i tron om att det är ett bra nätaggregat körde du separat kabel för varje kontakt eller hookade du in kablar med förgreningar? (Minns iofs inte om 750W kom med såna öht)

En krasch till desktop i ett specifikt spel låter spontant inte som att det nödvändigtvis behöver ha att göra med brownouts öht. Kanske kör alla 3080/3090-ägare med det problemet exempelvis en specifik Windows-build eller har något vanligt program som försöker injicera en overlay (nzxt CAM t.ex) och failar. Känns som det kan finnas tusen anledningar. Men har inte spelet eller hängt på deras forum. Kanske bara något de kan fixa med drivrutiner.

Inte första gången man hör om bråkiga kontakter på gigabyte 3000-serien.

Du kan nog vara lugn Mitt EVGA var ändå 4 år gammalt och har fått jobba hårt! Kan lika väl vara kontakten som inte satt i bra från början. En uppdatering gällande kraschar. Kunde lira Metro Exodus i ca 30 min nu innan nästa CTD kom. Känns jäkligt random när det kickar in. Gjorde en DDU och installerade om drivrutinerna och trodde först de hade löst problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Ett försök till förnuftigt resonemang baserat på de fåtal fakta som finns i dagsläget

Jag fick nys om detta igår natt, och har därför ägnat dagen åt att läsa, se videos i ämnet samt testa mitt eget kort i ett antal stresstester.

Sammanfattning:

  • Ni som oroar er för att ni beställt den ena eller andra kortet och är oroade över om färgen på era kondensatorer är rätt eller fel, sluta oroa er. Det finns just nu ingen anledning i dagsläget att tro att denna release skulle innehålla flera måndagsexemplar än någon annan release genom åren. Däremot är detta den mest hypade releasen jag varit med om, därmed finns det även stort intresse i alla media outlets att blåsa upp det minsta lilla till ofantliga proportioner. Lägg även till att antalet människor där ute som är heligt förbannade på nVidia överstiger antalet RTC 30xx kort på marknaden. Situationen är rätt speciell minst sagt.

  • Jag har ett Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, ett av de kort som ska enligt utsaga ha 6 st "dåliga" eller "billiga" kondensatorer. Kortet fungerar utmärkt. Jag har kört kortet i BIOS läget "OC" med Furmark, Firestrike Ultra Stresstest, Port Royale stresstest, Timespy Extreme stresstest, Heaven benchmark Extreme. Smärtgränsen ligger på ca 2025 Mhz, jag har i MSI Afterburner lekt med att höja Core Clock mellan +20 till +50 men då det är alltid slutligen Power Budget som sätter stopp för hur kortet klockar upp så blir det sällan några högre frekvensspikar, det är mer intressant vad Average clock ligger på efter stresstesterna. Just mitt exemplar verkar ha funnit sig till ro runt 1933 Mhz met toppar upp till 2025 Mhz. Och detta kortet är specificerat för en GPU Boost Clock på 1800 Mhz, jag har ingen anledning att vara missnöjd. Kortet börjar bli ostabilt när jag går över +30 Core Clock.

  • I videon från BuildZoid så uttrycker han två saker som fastnade hos mig. Det ena är att han tycker det är märkligt att folk blir förvånade när korten krashar när hastigheten är över 2000 MHz. Det hittills högst specade kortet är ROG STRIX med 1900Mhz. Den andra saken är att han säger att det är en extremt enkel sak att testa så att dessa kondensatorer håller måttet för avsedda frekvenser så att det skulle vara en miss eller slarv hos korttillverkarna verkar orimligt.

Ta det för vad det är värt men mängden samples ute på marknaden är extremt liten för tillfället, det märker man inte minst på alla stora techtubers som på sin höjd har 3-4 st olika 3080 kort i studion 9 dagar efter släpp. Dom brukar ha 10 st vid det här laget.

Men vad är det då som gör att kort krashar för vissa?
Ja vi kan bara gissa men med tanke på att denna generation har ca 50% högre power budget än tidigare generation så ligger det nära till hands att korten är känsligare för halvkassa PSUer eller andra brister i strömförsörjningen.

Det sitter onekligen entusiaster där ute som dragits med av hypen kring dessa kort och är besvikna för att korten inte pallar 2300Mhz, dom har en tendens att låta mycket.

En annan faktor är som vanligt drivrutinerna som är nya och kanske inte helt optimala ännu.

TLDR: En storm i ett vattenglas.

Tack för informationen, blev lite smått nervös när man beställt ett likadant kort som dig. Har aldrig haft några problem med Gigabyte tidigare och de har oftast inte en tendens att syssla med billigare komponenter.

Permalänk
Medlem

amd skrattar säkert.. detta kommer kosta nvidia biljoner fixa alla kort.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Om man nyligen beställt ett Strix 3080. Är det då stor chans att kortet inte ens är tillverkat ännu? (eller ihopsatt med gpu, hur det nu fungerar).
För min del är det bara positivt för då kanske det finns tid att problemet blir löst.
Förstår dock om du inte har möjlighet att svara på den frågan

Ja om du nyligen har beställt det är det nog väldigt sannolikt att det inte är tillverkat ännu.
Jag skulle gissa att det är uteslutande kunder som bokade första dagarna som får Strix 3080 kort av det som skeppas i första omgången.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Netforce:

amd skrattar säkert.. detta kommer kosta nvidia biljoner fixa alla kort.

Sveriges BNP är 5 biljoner

Det känns sannolikt att lösningen på detta är att skicka ut en VBIOS-uppdatering, vilket inte lär kosta något enormt mycket.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

amd skrattar säkert.. detta kommer kosta nvidia biljoner fixa alla kort.

Ja för det ju verkligen NVidia som betalar partnertillverkarnas kostnader... *sarkasm*

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

amd skrattar säkert.. detta kommer kosta nvidia biljoner fixa alla kort.

Varför skulle Nvidia fixa kort som tillverkarna konstruerat fel? Det är väl inget fel på Founders Edition?

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Kapacitet och kvalitet är inte samma sak i detta fall...

Nej men BuildZoid nämnde att i detta fall är 470 bättre än 330, jag går bara på vad han säger.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Nej men BuildZoid nämnde att i detta fall är 470 bättre än 330, jag går bara på vad han säger.

Ja för han säger att kondensatorn med 470 har större kapacitet och är bättre lämpad än den mindre kondensatorn med 330 i kapacitet.
Detta medför inte att den större kondensatorn har bättre kvalitet bara större kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Nej men BuildZoid nämnde att i detta fall är 470 bättre än 330, jag går bara på vad han säger.

Varför tror du SPcaps är av låg kvalitet? På många sätt är MLCC av lägre kvalitet om du önskar använda ditt kort en längre period.

470 SPcaps som Gigabyte använder är även dyrare än MLCC och det är minimalt med Gigabyte kort som har problem i jämförelse mot Asus, zotac etc.

Varför många tillverkare började använda en cluster med MLCC kan bero på att det var mer ekonomiskt än att byta alla caps till 470, eller helt enkelt lättare att få tag på MLCC

Kom ihåg.
1 st MLCC = 47 uF ta det gånger 10 = 470
1 st Gigabyte SPcap = 470

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Varför tror du SPcaps är av låg kvalitet? På många sätt är MLCC av lägre kvalitet om du önskar använda ditt kort en längre period.

470 SPcaps som Gigabyte använder är även dyrare än MLCC och det är minimalt med Gigabyte kort som har problem i jämförelse mot Asus, zotac etc.

Varför många tillverkare började använda en cluster med MLCC kan bero på att det var mer ekonomiskt än att byta alla caps till 470, eller helt enkelt lättare att få tag på MLCC

Kom ihåg.
1 st MLCC = 47 uF ta det gånger 10 = 470
1 st Gigabyte SPcap = 470

Jag tror inte ett iota, jag har refererat källor som påstår en massa saker.
Jag har SPCAPs på mitt kort som funkar utmärkt så jag har heller ingen anledning att tro att det är dåligt, om du läser mina inlägg i så bör det framgå.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ja för han säger att kondensatorn med 470 har större kapacitet och är bättre lämpad än den mindre kondensatorn med 330 i kapacitet.
Detta medför inte att den större kondensatorn har bättre kvalitet bara större kapacitet.

Skönt att vi har rett ut detta då, jag lägger ingen värdering vid detta överhuvudtaget, jag lämnar elektronikdesignen åt de som kan detta.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag tror inte ett iota, jag har refererat källor som påstår en massa saker.
Jag har SPCAPs på mitt kort som funkar utmärkt så jag har heller ingen anledning att tro att det är dåligt, om du läser mina inlägg i så bör det framgå.

Hoppsan jag citerade fel skulle citera slusk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Varför tror du SPcaps är av låg kvalitet? På många sätt är MLCC av lägre kvalitet om du önskar använda ditt kort en längre period.

470 SPcaps som Gigabyte använder är även dyrare än MLCC och det är minimalt med Gigabyte kort som har problem i jämförelse mot Asus, zotac etc.

Varför många tillverkare började använda en cluster med MLCC kan bero på att det var mer ekonomiskt än att byta alla caps till 470, eller helt enkelt lättare att få tag på MLCC

Kom ihåg.
1 st MLCC = 47 uF ta det gånger 10 = 470
1 st Gigabyte SPcap = 470

MLCC är faktiskt billigare i vissa fall än sp-caps, men det råder brist av MLCC och prisen har ökat med runt 50% senaste tiden. Om man tar med montering/lödning av MLCC så är det mer kostsamt än sp-caps.
Men tror knappt det har med kostnads fråga att göra att tillverkare väljer vilken design dom skall ha på kortet.
Om man ser på tidiga stadiet så använde alla tillverkare av 6 caps design och vissa ändrade till 2/4, 1/5 eller 6 MLCC som endast ASUS har gjort.
Det är för tidigt att dra några slutsatser. Alla bara spekulerar utan konkreta bevis på exakt vad som är problemet.
Bara vänta och ser vad alla tillverkare kommer fram till och ger för svar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qeel:

Du kan nog vara lugn Mitt EVGA var ändå 4 år gammalt och har fått jobba hårt! Kan lika väl vara kontakten som inte satt i bra från början. En uppdatering gällande kraschar. Kunde lira Metro Exodus i ca 30 min nu innan nästa CTD kom. Känns jäkligt random när det kickar in. Gjorde en DDU och installerade om drivrutinerna och trodde först de hade löst problemet!

Hej, jag har också ett Gigabyte Gaming OC och läste ditt inlägg. Jag installerade precis Metro Exodus för att testa.
Jag har bara hunnit köra benchmarken två gånger med rätt höga inställningar utan problem.

Kan du dela vilka inställningar du har i spelet och även testa om du kommer genom benchmarken så vi kan jämföra för att försöka ringa in vad problemet kan vara?

gratis bilder sverige

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Varför tror du SPcaps är av låg kvalitet? På många sätt är MLCC av lägre kvalitet om du önskar använda ditt kort en längre period.

470 SPcaps som Gigabyte använder är även dyrare än MLCC och det är minimalt med Gigabyte kort som har problem i jämförelse mot Asus, zotac etc.

Varför många tillverkare började använda en cluster med MLCC kan bero på att det var mer ekonomiskt än att byta alla caps till 470, eller helt enkelt lättare att få tag på MLCC

Kom ihåg.
1 st MLCC = 47 uF ta det gånger 10 = 470
1 st Gigabyte SPcap = 470

Det är inte riktigt så det fungerar.
MLCC har ett långt större frekvensomfång än SP-caps och mycket lägre impedans.

Lägre impedans betyder att dom reagerar mycket snabbare på gpu:ns effektbehov.
Mlcc parallellt kopplade ökar frekvensomfånget ännu mer vilket ger en överlägsen filtrering mot skräpet gpu:n skickar ut.

Nackdelen med mlcc är att tillverkningskostnaden ökar för det är i det här fallet är det 60 komponenter som ska lödas fast istället för 6.
Ps-caps tål att misshandlas både fysiskt och elektriskt och dom klarar temperatursvängningar bättre än mlcc.
Men när det kommer till 3080:s behov då räcker dom inte till.

*edit*
Som jag nämnde tidigare i tråden så vet vi inte i dagsläget hur många uF mlcc på 3080 har.
Om det är 47uF då är dom inte billiga som jag har förstått. (men där tycks vara variationer)
Hur som, Nvidia måste ju ha klara riktlinjer för vad som behövs.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Hej, jag har också ett Gigabyte Gaming OC och läste ditt inlägg. Jag installerade precis Metro Exodus för att testa.
Jag har bara hunnit köra benchmarken två gånger med rätt höga inställningar utan problem.

Kan du dela vilka inställningar du har i spelet och även testa om du kommer genom benchmarken så vi kan jämföra för att försöka ringa in vad problemet kan vara?

https://i.ibb.co/ZVyGxdj/EXODUS.jpg
https://i.ibb.co/1bYZfsR/EXODUS-AB.jpg
gratis bilder sverige

Testade Benschmarken och det funkar utan problem, kör på 2560*1440 allt på max.
Det verkar faktiskt inte vara kortet som är problemet efter att jag forskat lite utan DX12 som bråkar för mig och orsakar krascherna!
Har testat kortet i andra spel och de rullar på bra. Lirade Metro med DX11 lite kort utan problem och läst att DX12 har krånglat för många i just det spelet. tyvärr har inga av fixarna funkat för mig hittills!

Känns dock skönt att kortet verkar funka bra nu och att det är spelet som är problemet

Funkar det för dig i DX12? Jag har kört med allt, Hairworks osv

https://i.imgur.com/EaPF8s0.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

amd skrattar säkert.. detta kommer kosta nvidia biljoner fixa alla kort.

AMD skrattar igenkännande. Köpte själv ett RX480 när det kom, och det kortet följde ju inte PCIE standarden, utan drog betydligt mer än de 75w som är max för PCIE.
Sedan att det kortet inte ens går att överklocka 10MHz utan att krasha hela datorn är ochså en sak.

AMD verkar dock ha överlevt (och även allt strul med rx5700-seriens drivarrutiner), så jag tror nog Nvidias 3e parttillverkare överlever detta.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@smygolf: spcaps har fördelar över MLCC precis som MLCC har fördelar över spcaps
dvs förlorar MLCC resistans över tid, skulle välja spcaps alla dagar i veckan över MLCC själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

@smygolf: spcaps har fördelar över MLCC precis som MLCC har fördelar över spcaps
dvs förlorar MLCC resistans över tid, skulle välja spcaps alla dagar i veckan över MLCC själv.

Jag är benägen att hålla med.
Dock så tvivlar jag på att dom valda Sp-capsen är "up to the challange" rent filtreringsmässigt.
Tids nog så lär det komma svar på fråga

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qeel:

Testade Benschmarken och det funkar utan problem, kör på 2560*1440 allt på max.
Det verkar faktiskt inte vara kortet som är problemet efter att jag forskat lite utan DX12 som bråkar för mig och orsakar krascherna!
Har testat kortet i andra spel och de rullar på bra. Lirade Metro med DX11 lite kort utan problem och läst att DX12 har krånglat för många i just det spelet. tyvärr har inga av fixarna funkat för mig hittills!

Känns dock skönt att kortet verkar funka bra nu och att det är spelet som är problemet

Funkar det för dig i DX12? Jag har kört med allt, Hairworks osv

https://i.imgur.com/EaPF8s0.png

Ja, jag har kört benchmarking upp till 4K Extreme med och utan Raytracing, med och utan DLSS...får kortet på knäna med 23 FPS average.
Jag har bara testat DX12, men jag har inte spelat spelet än. Köpte hela serien på rea i veckan så jag tänkte börja med första spelet men blev nyfiken på att testa.

Lycka till med spelandet!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Vi/Asus levererar iaf TUF 3080 kort löpande till norden, dock i små leveranser, STRIX har inte skeppats än men skeppas förhoppningsvis nästa vecka om vi får tillräckligt med GPU'er till fabriken från nVidia. Om vi får GPU'er som planerat ska vi skeppa ganska mycket från fabrik nästa vecka så iaf en stor del som redan bokat borde kunna få TUF kort inom ~2 veckor.
Iom att efterfrågan är så stor och tillgången så begränsad blir det svårt för återförsäljarna att ge exakta datum just nu, det är tyvärr verkligheten.
Vi har fått beskedet att leveranserna av GPU'er från nVidia ska öka från mitten oktober och trappas upp ännu mer under Q4, så förhoppningsvis mot slutet Oktober/November borde det börja släppa men innan vi verkligen vet om det släpper är det svårt att ge besked när man skulle få kort, iaf om man inte redan bokat eller bokat tidigt.

Hur är det med TUF och Strix 3090? Är det ungefär som för 3080?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Vi/Asus levererar iaf TUF 3080 kort löpande till norden, dock i små leveranser, STRIX har inte skeppats än men skeppas förhoppningsvis nästa vecka om vi får tillräckligt med GPU'er till fabriken från nVidia. Om vi får GPU'er som planerat ska vi skeppa ganska mycket från fabrik nästa vecka så iaf en stor del som redan bokat borde kunna få TUF kort inom ~2 veckor.
Iom att efterfrågan är så stor och tillgången så begränsad blir det svårt för återförsäljarna att ge exakta datum just nu, det är tyvärr verkligheten.
Vi har fått beskedet att leveranserna av GPU'er från nVidia ska öka från mitten oktober och trappas upp ännu mer under Q4, så förhoppningsvis mot slutet Oktober/November borde det börja släppa men innan vi verkligen vet om det släpper är det svårt att ge besked när man skulle få kort, iaf om man inte redan bokat eller bokat tidigt.

Tack för att du svarar på frågor här! Jag är nyfiken på varför TUF prioriteras över STRIX modellen, eller är det bara så att STRIX behöver mer tid för den är "mer high end" i produktionsledet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Tack för att du svarar på frågor här! Jag är nyfiken på varför TUF prioriteras över STRIX modellen, eller är det bara så att STRIX behöver mer tid för den är "mer high end" i produktionsledet?

En av anledningarna är nog dels att TUF serien är mycket mer populärt pga priset och dels att det är nogare genomgång på komponenter och säkerställan av Strix korten klarar den högre OCn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larakiri:

@smygolf: spcaps har fördelar över MLCC precis som MLCC har fördelar över spcaps
dvs förlorar MLCC resistans över tid, skulle välja spcaps alla dagar i veckan över MLCC själv.

Hur mycket förlorar de rent generellt? Murata och TDK har sidor om MLCC aging som tycks hinta mot att det är väldigt lite -- dels är det logaritmiskt, och bara omkring 5% efter 10000 timmar (1.1 år). Därmed lär det vara 90%+ kvar även efter 10 år. Detta för X7R; hoppas att Y5V som ser sämre ut inte används till sånt här...?
Till mina projekt brukar jag enbart köra X7R/X8R/X9R eftersom priserna är praktiskt taget noll när man gör saker till sig själv

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragnet:

Hur är det med TUF och Strix 3090? Är det ungefär som för 3080?

Ja, TUF 3090 skickar vi redan löpande. STRIX tidigast om ~2veckor.

Permalänk
Medlem

@Netforce: Allt Nvidia behöver göra är att begränsa boost taket i drivrutinerna alternativt att AIBs släpper bios med modifierade boost profiler. Det är ingenting fysiskt fel med korten och stabilitetsproblemen ligger utanför de garanterade frekvenserna. Det är bara att fixa frekvens/spänning i boost profilerna till en nivå där korten är stabila, vilket är ett konfigurationsfel/mjukvaruproblem och relativt billigt att åtgärda.

Edit: Det är med andra ord inget som kan jämföras med t.ex Turings GDDR6 problem eller de "exploderande" EVGA korten under Pascal eran.