Höga klockfrekvenser i läckta specifikationer för AMD Radeon RX 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Navi 21, på 2.2 ghz och 80 cu har möjlighet att nå 3080 faktiskt.
RX 5700 XT 50th Anniversary Edition ligger runt 1080ti/2070S prestanda, Med bara 40 CU och 1.8 ghz.
Och navi verkar skala rätt linjärt med antalet CU.

Oavsett så skall det bli skoj att se vad som händer.

Räkna på det där. Förutsatt linjär skalning och identisk IPC så är Navi 21 runt 2,3 gånger så snabb som Navi 10. Det räcker för att slå 3090. Nu finns det ju flaskhalsar som håller tillbaka 3090 och säkerligen kommer hålla tillbaka Navi 21 också. Så i praktiken kanske det inte räcker hela vägen. Men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Rykterna säger att de har nått 60% vilket är löjligt bra

de sa dem om nvidia 3000 serien med. Så ta de med en nypa salt och avvakta benchmarks.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Högst troligt är det bara GPU:n, d.v.s. det som Wattman rapporterar. Minne och kretskort tillkommer, med 16GB gddr6 borde man kunna hålla sig på 300W eller lägre totalt. Fortfarande bra då 5700XT med 40CU, lägre klockfrekvens och 8GB minne har en TDP på 225W.

Aha, jag förstår.
Ser inte det som ett problem ändå. Använder i dagsläget ett Vega56 och har väntat på en vettig uppgradering.
5700XT var inte en vettig uppgradering för mig, men misstänker att 6900XT (eller vad det kommer heta) är det.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

RIP Nvidia med sina strömslukare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur mycket rykten är motstridiga? CUs stämmer oavsett källa, TDP på 238W stämmer överens med läckan om TGP på 300W, frekvenserna matchar. Och det hela matchar AMDs mål om 1,5x effektivitetsökning och ryktena om att de överträffats.

Jo att det skulle vara 80 CUs är konstant i de flesta rykten jag sett men resten skiljer en hel del, saker som effektivitet, prestanda, klockhastighet, ökning av prestanda/klockcykel, minnesmängd, minnestyp, minneshastighet, strömbudget osv.
Helt enkelt för många rykten som säger olika saker för att man ska kunna ta något som säkert.

De uppgifter som jag är ganska säker på och som varit konstanta är att Big Navi är en stor krets, har Ray tracing, har 80 CUs. Allt annat har varit olika uppgifter på så jag tar rykten och läckor med en nypa salt.
Men det närmar sig nu, bara en månad till innan vi vet säkert och jag hoppas, vill verkligen se AMD vara med och fightas i toppen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

de sa dem om nvidia 3000 serien med. Så ta de med en nypa salt och avvakta benchmarks.

Ska man helt klart göra.

RedGamingTech har dock ett väldigt bra track-record på att informationen han läcker stämmer. Verkar ha väldigt bra källor men som du säger så ska man invänta benchmarks.

https://www.youtube.com/c/RedGamingTech/videos

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk

3080

Inväntar mitt 3080 denna vecka. Blir intressant att se vad AMD kan leverera. Gillar skarpt deras CPU:er.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligen, utifrån ett långsiktigt konkurrens perspektiv, att AMD åtminstone kommer leverera 2080ti prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas dom har nog med kort på releasen, så dom inte tar slut efter 10min som en viss annan tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Det låter lite skufft att lägga vikt på antal CU och extrapolera prestandanivå från det. RDNA1 och RDNA2 ska ju skilja sig ganska mycket som jag förstår det. Finns det en teknisk djupdykning nånstans månne?

Skrivet av Insanyrd:

Jag hoppas dom har nog med kort på releasen, så dom inte tar slut efter 10sec som en viss annan tillverkare.

fixed that for you!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Och den har dubbelt så många CU och högre frekvens, tillkommer övriga förbättringar.
Känns för bra för att vara sant.

Och vi vet ju vad de sägs om saker som är låter för bra för att vara sanna?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Och vi vet ju vad de sägs om saker som är låter för bra för att vara sanna?

Julafton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Jag är beredd på att bli besviken

Jag också... men man kan ju bli positivt överraskad också.
Lite som pris/prestanda med Geforce 3xxx serien nu.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aleshi:

Räkna på det där. Förutsatt linjär skalning och identisk IPC så är Navi 21 runt 2,3 gånger så snabb som Navi 10. Det räcker för att slå 3090. Nu finns det ju flaskhalsar som håller tillbaka 3090 och säkerligen kommer hålla tillbaka Navi 21 också. Så i praktiken kanske det inte räcker hela vägen. Men vi får se.

Jag gissar på att i de laster där programmet kan dra nytta av den extremt paralleliserade arkitekturen som Ampere är så kommer den vara effektivare än RDNA2, men där programmet inte är lika effektivt på att uttnyttja t.ex. simultanberkäkningar av FP32 + INT32 eller FP32 + FP32 så kommer RDNA2 vara effektivare där den dessutom arbetar i högre klockfrekvens.

Dock vet ju inte jag om RDNA2 introducerar liknande kapacitet, troligen inte FP32x2 per klockcykel men kanske FP32+INT32.

Jag vet ingenting om detta om jag skall vara ärlig. Spekulerar mest.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av xmmm:

Jag också... men man kan ju bli positivt överraskad också.
Lite som pris/prestanda med Geforce 3xxx serien nu.

Vilket troligen inte är en fullständig slump.

Jag gissar på att Nvidia har en känsla av vad RDNA2 kan prestera och har räknat med att AMD kan vara hyfsat konkurrenskraftiga denna gången.

Nvidia är nog säkra på toppen med sitt 3090-monster dock, därav att den kostar det den kostar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Klarar de av att ha en markant lägre Watt nivå än 3080 med liknande prestanda blir det svårt att hålla sig. Det enda som hindrar mig att ta det röda steget är att jag är intresserad av Machine Learning och har en grym G-sync skärm. Men däremot får det nog bli att vänta och se. Om inte annat går det ju att förboka 3080 nu och avboka den innan den kommer i Januari om AMD levererar...

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande o se hur det blir! Får vi ett kort runt 3080 (ge och ta) samt i liknande prislapp så blir det nog ett AMD denna gången. Har inte haft jättemycket problem med deras drivisar (kör ofta spel ett tag efter lansering så då brukar det vara upp-patchat redan) och lag gröns mjukvara/kontrollpanel är usel gämfört med lag röds variant. Iallafall var det så när jag bytte från röd till grön senast nu med 1080ti. Men, allt beror på:
1. Pris
2. 2-slot (ghost s1)
3. Tillgänglighet

Den som lever den får se

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Jo, jag har eventuellt tänkt fel. Enligt vad jag kan googla upp drar en modul GDDR6 2W eller strax under. Detta är dock beräknat på 14 GHz, och samma läcka säger ju 16 GHz, så jag tänkte 2.5W för att vara på den säkra sidan. Det finns 2GB-moduler, så om det verkligen är 256-bitars minne och 16GB, så blir det 8 sådana, eller 20W totalt.

Mitt fel består i att det ju försvinner en del energi i VRMerna också, och den tog jag inte med, så det blir en slatt till där. Säg 238W max, samt 20W för minnena blir 258W. Lite snabb googling visar att VRMer kan vara uppemot 93-94% effektiva som bäst, så kalla det 92% för att vara på den säkra sidan. 258/0,92=280W nästan exakt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mudmaster77:

Inväntar mitt 3080 denna vecka. Blir intressant att se vad AMD kan leverera. Gillar skarpt deras CPU:er.

Du ville nog mest berätta att du köpa ett 3080 va?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Och vi vet ju vad de sägs om saker som är låter för bra för att vara sanna?

Det vet vi.

Hoppas på det bästa, men får vara beredd på det värsta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

300-serien lär tack och lov inte vara så svårslagen.

hoppas så ,med kan bli årets flopp också

Permalänk
Avstängd

Nog många som kommer bli imponerade om dessa kort är bättre än 3060ti eller likvärdigt, helt sjukt bra jobbat från AMD i så fall! Riktigt härligt att det går framåt äntligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

hoppas så ,med kan bli årets flopp också

Lär bli en helt episk flopp om de inte kan mäta sig ens med 11 år gamla kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Nog många som kommer bli imponerade om dessa kort är bättre än 3060ti eller likvärdigt, helt sjukt bra jobbat från AMD i så fall! Riktigt härligt att det går framåt äntligen.

Ta det lugnt nu.. Låt oss vänta in benchmarks innan vi höjer segerflaggan.

Vettefan om det kommer vara "sjukt bra jobbat" om deras värsting kommer prestera som 3060ti. Som det inte ens finns benchmark på ännu, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

Räcker inte för mig ,behöver vara minst nivå med 380

Håller med. AMDs nya kort måste prestera minst som 380 st 3070 för att jag ska överväga det.

Skrivet av DasIch:

300-serien lär tack och lov inte vara så svårslagen.

380 från AMD eller 380 från Nvidia?

Skrivet av klotim:

de sa dem om nvidia 3000 serien med. Så ta de med en nypa salt och avvakta benchmarks.

Nvidia lovade mer än det. De lovade 2X prestandan gentemot 2080.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tror de tidigare ryktade prissättningen på $549 och $499 kan bra stämma om energieffektiviteten är i den klassen och TDP på 238W, dvs emellan 3070 och 3080 prestanda då är korten kompetitiv jämfört med motståndaren på båda punkterna.

Dock känns ju det som det borde gå att kräma lite mer av en högre SKU isåfall och konkurrera med 3080 för $649 och TDP kanske 289W eller där runt men kanske inte finns så mycket mer att hämta utan interna omkonfigurationer och AMD gör kanske mer nytta av att satsa på en vettig TDP / kostnads / prestandaförhållande, eventuellt vid ett senare tillfälle efter 3080 20GB, 3070 Ti, 3060 korten kommer ut.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jo att det skulle vara 80 CUs är konstant i de flesta rykten jag sett men resten skiljer en hel del, saker som effektivitet, prestanda, klockhastighet, ökning av prestanda/klockcykel, minnesmängd, minnestyp, minneshastighet, strömbudget osv.
Helt enkelt för många rykten som säger olika saker för att man ska kunna ta något som säkert.

De uppgifter som jag är ganska säker på och som varit konstanta är att Big Navi är en stor krets, har Ray tracing, har 80 CUs. Allt annat har varit olika uppgifter på så jag tar rykten och läckor med en nypa salt.
Men det närmar sig nu, bara en månad till innan vi vet säkert och jag hoppas, vill verkligen se AMD vara med och fightas i toppen igen.

Men vilka rykten? Vilka rykten avviker från de vi har här om frekvens och effektivitet? Dessa samspelar med de om 1,5x+ effektivitet, 80CUs och högre frekvenser. Räknar man på det matchar det TDP också. Allt matchar. Vi har här ett rykte om 238W TGP och ett annat säger 300W TDP. De samspelar bra. Och det matchar bilderna vi sett på strömanslutningar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nvidia lovade mer än det. De lovade 2X prestandan gentemot 2080.

För förtydliggande, de sa 2x prestanda per watt jämfört med Navi 1.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Nog många som kommer bli imponerade om dessa kort är bättre än 3060ti eller likvärdigt, helt sjukt bra jobbat från AMD i så fall! Riktigt härligt att det går framåt äntligen.

Trollar? Kanske ett skämt som flög lite högt över mitt tröga huvud? Eller menar du att Navi 22, den "lilla" kretsen, skulle prestera som 3060Ti?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

För förtydliggande, de sa 2x prestanda per watt jämfört med Navi 1.

Var det? Var står detta? För Nvidia sa helt enkelt "Twice the performance of RTX 2080". Och senast jag kollade så var RTX 2080 varken Navi eller en AMD krets i huvud taget.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |