Väggfäste för dual-monitor setup, söker hjälp.

Permalänk
Medlem

Väggfäste för dual-monitor setup, söker hjälp.

Hej.

Jag tänkte fästa mina 2 skärmar (vesa fäste) på väggen med (förhoppningsvis) ett väggfäste som har justerbara armar.
Har även kikat på väggfästen för skrivbord med samma funktion men rent spontant verkar det minde hållbart (stabilitet?).

Är det någon som har kunskap eller erfarenhet av detta och kan rekommendera ett bra fäste.
Har en 26 tum och 24 tum skärm men det borde väl inte spela någon roll vad gäller vikt på fäste(?)

Tacksam för svar!

Permalänk
Hjälpsam

Om du har olika skärmar med olika vikt skulle jag föreslå att du kör ett bordsfäste med gasarmar för att kunna justera position smidigt. De flesta bordsfästen förutsätter likadana skärmar, dvs med samma infästning och vikt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vikt kan spela en stor roll om armen/fästet inte är gjort för den.
Men så länge den är under armen/fästets max vikt så nej.

Sen vad som är bäst av vägg/bordsfäste beror ju på ett par faktorer.
1, Vad har du för vägg/bord att fästa i, tex 12mm vägggips skiva är ju inte det bästa (och inte alltid det går att skruva i reglar, beroende på var dessa sitter och var armen/fästet behöver sitta).
Är det betong vägg så behöver man ju även ha/låna/köpa lämplig slagborrmaskin för att borra hål.
2, Hur lång behöver armen vara för att skärmen ska hamna på önskat ställe, stor risk att den behöver vara längre när det är en vägg arm.
3, Hur har du tänkt placera skärmarna?
Dvs sida vid sida heller en över den andra (funkar bättre för min del).

En fördel med väggfäste är ju att ingen bordsyta försvinner av ett rör/fäste till armar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vikt kan spela en stor roll om armen/fästet inte är gjort för den.
Men så länge den är under armen/fästets max vikt så nej.

Sen vad som är bäst av vägg/bordsfäste beror ju på ett par faktorer.
1, Vad har du för vägg/bord att fästa i, tex 12mm vägggips skiva är ju inte det bästa (och inte alltid det går att skruva i reglar, beroende på var dessa sitter och var armen/fästet behöver sitta).
Är det betong vägg så behöver man ju även ha/låna/köpa lämplig slagborrmaskin för att borra hål.
2, Hur lång behöver armen vara för att skärmen ska hamna på önskat ställe, stor risk att den behöver vara längre när det är en vägg arm.
3, Hur har du tänkt placera skärmarna?
Dvs sida vid sida heller en över den andra (funkar bättre för min del).

En fördel med väggfäste är ju att ingen bordsyta försvinner av ett rör/fäste till armar.

Jag föredrar ju definitivt att kunna välja ett väggfäste över bordsfäste, men bordsfäste är ju enklare montering. någon som har erfarenhet med vardera?
1. Har även en stabil bordsskiva som skall kunna hålla vikten av båda skärmar. Slagborr har jag till hands och vet hur jag ska fästa med plugg osv.
2. ensa skärmen är 26 tum så antar att det är mått som efterfrågas, vill att skärmen skall ligga nästa rätt intill väggen.
3. Tänkte placera skärmarna bredvid varandra.