Google presenterar Pixel 5, ny Chromecast och smart högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kul! Använde du någon parcel forwarder för att få telefonen hem till Sverige, eller går det att beställa dessa direkt hit?

tips: https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-5-i...

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Så Google TV är Android TV? Kör dom fortfarande Android 9? Behöver uppgradera smartness i min långsamma Philips Android TV.

Exakt samma sits. Bravia KDL-55W808C med sketna Android 7, riktigt slö även med alla möjliga optimeringar.

Permalänk
Medlem

"Those looking for the very best smartphone performance and features will certainly prefer Snapdragon 865-powered flagships over handsets powered by the Snapdragon 765G. However, the latter is a perfectly decent strategic choice for more affordable 5G handsets."

699$ för budget Snapdragon?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser om chromecasten desto nöjdare blir jag med min Mi-box S. Känns som den levererar exakt samma sak och lite till. Kostar den 49 usd så lär det ju bli 600-700? Dvs ungefär samma pris.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Ju mer jag läser om chromecasten desto nöjdare blir jag med min Mi-box S. Känns som den levererar exakt samma sak och lite till. Kostar den 49 usd så lär det ju bli 600-700? Dvs ungefär samma pris.

Precis. Päronen körde med en gammal Chomecast men den la av efter ett antal års slit. De fick då ta över min Mi-box S som spontanköpte och aldrig använde. De är kalasnöjda. Både bättre bild och ljud. Och uppdateras fortfarande regelbundet. Kalasprodukt som inte kommer byta ut i första taget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Så Google TV är Android TV? Kör dom fortfarande Android 9? Behöver uppgradera smartness i min långsamma Philips Android TV.

Nä inte riktigt Google TV är Interfacet https://www.engadget.com/google-tv-launch-android-tv-os-18052...

Android TV kör på version 11 sedan ca en vecka tillbaka.

Edit: för att förvirra ytterligare döper man om Google play TV and movies till Google TV också. Men det ska inte vara samma.
https://www.theverge.com/2020/9/30/21492549/google-tv-app-pla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

En telefon man inte kan köpa oj vad intressant Pixel är.

Inte!

Märkligt, här i hushållet har vi köpt totalt 4 olika Pixel-telefoner.

Permalänk
Medlem

Har ägt en shield länge nu för att jag ville ha en fjärrkontroll istället för att tvingas använda mobilen på chromecasten. Så det känns ju positivt att det finns en chromecast med fjärr nu också som alternativ. Men om den ska vara 50-100% dyrare så finns det nästan utrymme att behålla den gamla i utbudet för dom som vill komma billigt undan? Det är många jag känner som slagit till mycket pga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Ja verkligen, tycker de ljusa färgerna ser så plastig och billig ut + matchar dåligt med tv och högtalarkontroll som är svart / borstad aluminium

Baksidan på min LGOLED55B7V är vit, Baksidan på min Marantz SR7015 syns inte så det blir en vit Chromecast. Det spelar ingen roll var jag sätter den, den blir osynlig i vilket fall för mig
Man har ju sett läckta foton på denna och då var det en mörkgrå variant med. Den babyblåa har jag inte sett på något läckt foto, konstigt val av färg.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Blir absolut ett köp av Pixel 5 för nu måste min Pixel XL pensioneras

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har ägt en shield länge nu för att jag ville ha en fjärrkontroll istället för att tvingas använda mobilen på chromecasten. Så det känns ju positivt att det finns en chromecast med fjärr nu också som alternativ. Men om den ska vara 50-100% dyrare så finns det nästan utrymme att behålla den gamla i utbudet för dom som vill komma billigt undan? Det är många jag känner som slagit till mycket pga priset.

Den nya ser ut att ersatt Chromecast ultra i den amerikanska Google store. Och kollar man presentation så jämförs den med 1080p varianten av Chromecast. Så den billiga lär finnas kvar ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

Någon som har koll på om man kommer kunna installera appar från google play på Google TVn? Eller är det bara ett samling OS för streaming tjänster?

Du kommer säkerligen kunna installera alla appar som är anpassade för AndroidTV

Permalänk
Medlem

Största problemet med de nya Android TV stickorna är att de saknar ethernet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kommer en ethernet adapter:

https://9to5google.com/2020/09/30/chromecast-google-tv-ethern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Shielden kör fortfarande Android TV 9 och den anses ju allmänt vara en av de bästa mediaspelarna. Så med andra ord är det inte enbart versionen som spelar roll.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Trevligt, kommer den säljas i Sverige?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det kommer ju en grej för det.

Det som jag blev mest glad för är detta:
Size: 6.4 x 2.4 x 0.5 inches (dongle); 4.8 x 1.5 x 0.7 inches (remote)
Number of channels: 5,000+
Ports: HDMI, USB-C
Max video resolution: 4K/60 fps
Supported HDR formats: HDR10, HDR10+, Dolby Vision
Supported audio formats: Dolby Digital, Dolby Digital Plus, and Dolby Atmos

Komplett stöd för alla viktiga formaten! Såå nice!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det kommer ju en grej för det.

Det som jag blev mest glad för är detta:
Size: 6.4 x 2.4 x 0.5 inches (dongle); 4.8 x 1.5 x 0.7 inches (remote)
Number of channels: 5,000+
Ports: HDMI, USB-C
Max video resolution: 4K/60 fps
Supported HDR formats: HDR10, HDR10+, Dolby Vision
Supported audio formats: Dolby Digital, Dolby Digital Plus, and Dolby Atmos

Komplett stöd för alla viktiga formaten! Såå nice!

Kommer den sälja i sverige då? Har för mig att den som fanns för CC var svår att få tag i.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Exakt samma sits. Bravia KDL-55W808C med sketna Android 7, riktigt slö även med alla möjliga optimeringar.

Skrivet av Chibariku:

Nä inte riktigt Google TV är Interfacet https://www.engadget.com/google-tv-launch-android-tv-os-18052...

Android TV kör på version 11 sedan ca en vecka tillbaka.

Edit: för att förvirra ytterligare döper man om Google play TV and movies till Google TV också. Men det ska inte vara samma.
https://www.theverge.com/2020/9/30/21492549/google-tv-app-pla...

Mycket att hålla reda på.. Blir antagligen en MI TV Stick. Har en MI Box till andra tvn som jag är nöjd med.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vet tyvärr inte svaret på din fråga, men kan säga att det brukar gå väldigt bra att importera deras produkter från t.ex Tyskland. Kan bli problem, men det går från deras tyska sida, men enklast blir kanske Amazon.

Går tyvärr inte att köpa genom Tyska google längre. Tricket som har fungerat förr har google börjat säga nej till.
Finns en tråd på swedroid, jag och många andra har beställt från en firma i Frankrike nu https://www.fnac.com/.
Vet inte om det kommer fungera bra men de har internationella alternativ på leveranserna.
Detta gäller ju 4a men tror att det kommer gälla 5, samt 4a 5G också.

https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Köpte en ny chromecast ultra 4h innan detta annonserades :/

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför säljer inte Google i Sverige?

Märkligt. Är vi så litet ointressant land att de totalt dissar oss?

Är lite trött på att Apple vägrar strömmande speltjänster från Microsoft och Google (förmodligen vill Apple premiera deras affärspartner Amazons strömningstjänst). Gillar inte heller deras oschyssta metoder för att ställa till det för andra konkurrerande tjänster som Spotify.

Funderar därför på att kika på en Android, och då känns det ju som Google är de som är bäst på att uppdatera sina telefoner (vill som på iOS ha en som stöds i mer än bara två år).

Men om Apple kan sälja sina telefoner i Sverige, varför i all världen kan inte Google göra det samma?

Mycket märkligt (och tråkigt).

Liten marknad som är mättad, finns inte mycket att hämta + att priserna skjuter i höjden pga skatter och avgifter som egentligen inte har något med telefoner att göra.

Skrivet av Dinkefing:

En telefon man inte kan köpa oj vad intressant Pixel är.

Inte!

Alla Google Pixel lurar har gått att köpa i Sverige, de importeras av olika butiker.

Sen går det ju beställa från annat EU-land för väldigt mycket billigare än vad det skulle kosta i Sverige.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MauseRR:

Köpte en ny chromecast ultra 4h innan detta annonserades :/

Det är ju helt på dig själv, det har snackats om en ny Chromecast med fjärr i flera veckor innan detta eventet ju...

För egen del var det enda intressanta Nest Audio för att få ljud i hela huset utan att behöva köra Sonos.
Har en schysst mobil, och Nvidia Shield som sköter allt jag begär av den. Ingen stress.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kommer den sälja i sverige då? Har för mig att den som fanns för CC var svår att få tag i.

Vet ej, men det skulle jag tro.

Den som finns/fanns för Chromecast ultra var ju svår att få tag i lös, men skickas ju med när man köper ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag hoppas det. Annars får man väl importera den själv på något sätt. Det stör inte mig nämnvärt eftersom jag kommer köra trådlöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför säljer inte Google i Sverige?

Märkligt. Är vi så litet ointressant land att de totalt dissar oss?

Är lite trött på att Apple vägrar strömmande speltjänster från Microsoft och Google (förmodligen vill Apple premiera deras affärspartner Amazons strömningstjänst). Gillar inte heller deras oschyssta metoder för att ställa till det för andra konkurrerande tjänster som Spotify.

Funderar därför på att kika på en Android, och då känns det ju som Google är de som är bäst på att uppdatera sina telefoner (vill som på iOS ha en som stöds i mer än bara två år).

Men om Apple kan sälja sina telefoner i Sverige, varför i all världen kan inte Google göra det samma?

Mycket märkligt (och tråkigt).

Två år är inte längre aktuellt på de flesta Samsung utan 3 android-generationer, dvs ~3 år av OS uppgraderingar. 3 år på säkerhetspatchar har varit standard länge, på åtminstone flaggskeppen.
Jag har inte hittat nått om att säkerhetspatchar i fortsättningen ska, som tidigare släppas ett år efter senaste OS uppgradering, skulle det vara så, så är det 4 års support numera.

S10e som någon i tråden funderade på såldes från start som "enterprise" och utlovad 3 års support.

https://www.androidauthority.com/samsung-android-updates-1148...

Permalänk

Hoppas att Google TV kommer till Nvidia Shield.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Tolkar jag det rätt i att det går att använda sig av nya chromecasten utan att registrera sig för Google Assistant eller blir det ett måste?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Ringer cast:en hem som telefoner? Med data om ens nätverk eller nått?

Så jävla fientligt lagd till alla sådana produkter nuförtiden, äger en google home och en echo dot, men inte inkopplade längre.

Litar inte ett skit på google längre

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Enligt tabellen har alla inkl 4a standard-versionen trådlös laddning det stämmer väl inte?
Trodde 4a inte hade det.