NVIDIA RTX 3070/3080/3090 - Överklockning

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

+50 core (boostade till 2100mhz som max) +500 mem

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Ni som överklockar ett 3080/3090, vilket program använder ni för att stresstesta kortet och för att utläsa clocks?
Har märkt att Kombuster pressar kortet så pass hårt (artificiellt) att man får relativt låga core-clocks samtidigt som TDP:n slår i taket direkt och kortet därmed inte ens lyckas komma upp i 100%. Har än så länge sett kortet kämpa hårdast i Metro Exodus benchmark i 4K - med de allra högsta inställningarna.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

+150 core, 650 mem, 400W limit, max fläktar. Hann inte mer innan jobbet

Port Royal resultat
Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

https://i.imgur.com/LX6wc4D.png

Hur ser era ut i "3dmark Port Royal" ? Jag drog upp minnet till +248, men rörde inte core. Satte dock "core voltage" till +100 och power limit till max (+104% / 365w)

Med 114% Power Limit i Afterburner, inga andra tweakningar, får jag detta:
länk

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Ni som överklockar ett 3080/3090, vilket program använder ni för att stresstesta kortet och för att utläsa clocks?
Har märkt att Kombuster pressar kortet så pass hårt (artificiellt) att man får relativt låga core-clocks samtidigt som TDP:n slår i taket direkt och kortet därmed inte ens lyckas komma upp i 100%. Har än så länge sett kortet kämpa hårdast i Metro Exodus benchmark i 4K - med de allra högsta inställningarna.

Du har t. ex gpu tweak ll från Asus, eller EVGA Precision X1, eller MSI Afterburner.

Själv kör jag Afterburner, utmärkt program.

Ser inte meningen med kombustor, testa istället i 3dmark och de spel du kommer spela istället.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag håller med, jag har alltid kört med MSI afterburner, sen snabbtest i kombuster tills stabilt och därefter 3D-mark. Men jag ska nog lämna kombuster och hålla mig helt till 3D-mark faktiskt.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag testar dels med firestrike, timespy samt port royal och unigine Heaven, I 3dmark sviten testar jag de olika upplösningarna på repeat stress test läge och då får man test av rätt varierad core boost i slutändan, exempelvis vanliga firestrike fick jag upp mitt 3090 i 2.1GHz i snittfrekvens på morgonen medan port royal landade på ~1980 i snitt

Sen funkar spel utmärkt att testa med också, det märks rätt fort om core är stabil eller inte.

För minnes OC är det mycket enkelt, kör port royal och öka en bit i taget medan ni kollar poängen, när den inte ökar eller faller så ska man backa en 25-50MHz, då funkar det bra, finns någon form av crc/ecc funktion så det blir inte artefakter vid för hög frekvens utan endast sämre och sämre prestanda med risk för instabilitet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

+100 (2160mhz)/ +500 mem

Kör med Nvidia 456.62 drivers, antar att det är därför 3dmark inte validerar drivrutinerna.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

En bit bakom er andra.

Undervolt så att kortet håller stabil boost på 2010-2025 samt +500 på minnet.
Kör inte fläktarna på 100% då det inte gör någon skillnad utan håller dem på runt 73% vilket gör att kortet håller behagliga 50-54C.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hittat gränsen för kortet i port royal nu, med +200 core, +675 mem, 400W pwr. (Clock frequency 2160 MHz Average clock frequency 1988 MHz)

Port Royal

Tog en vända i Firestrike ultra

Fire Strike Ultra
Time Spy Extreme
Visa signatur

Permalänk

+150 core och +680 mem, kortet boostade som max till 2220mhz.

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Är helt ny på MSI afterburner och fick ett huvudbryn som någon av er mer erfarna kan svara på..

Ska man inte kunna ändra på Core Voltage? Jag har i properties satt unlock voltage control och unlock voltage monitoring men den fortsätter vara låst och ej hanterbar. Vad gör jag fel?

Har senaste versionen som inte är i beta.

Mvh

Göran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serok:

Är helt ny på MSI afterburner och fick ett huvudbryn som någon av er mer erfarna kan svara på..

Ska man inte kunna ändra på Core Voltage? Jag har i properties satt unlock voltage control och unlock voltage monitoring men den fortsätter vara låst och ej hanterbar. Vad gör jag fel?

Mvh

Göran

Det beror på vilket kort man har huruvida voltage control kommer vara tillgänglig, mer eller mindre, man kan prova lite olika lägen under inställningar ifall någon av dem funkar, reference design är inte FE kort utan snarare den riktiga referens designen som de billigaste korten använder exempelvis gigabyte eagle. MSI's extended är typ deras lightning kort och standard är deras vanliga trio oftast, vet ej hur det blir mer 3k serien dock, third party kan funka på övriga.

På 3080 och 3090 är det lite tveksamt huruvida det hjälper att öka spänning så mycket då du bara kommer slå i strömlimit ännu hårdare, med en mycket högre limit med custom vbios eller liknande så är det en annan femma. Undervoltning däremot är inte en så dum idé men det kan du göra med hjälp av kurvklockning också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det beror på vilket kort man har huruvida voltage control kommer vara tillgänglig, mer eller mindre, man kan prova lite olika lägen under inställningar ifall någon av dem funkar, reference design är inte FE kort utan snarare den riktiga referens designen som de billigaste korten använder exempelvis gigabyte eagle. MSI's extended är typ deras lightning kort och standard är deras vanliga trio oftast, vet ej hur det blir mer 3k serien dock, third party kan funka på övriga.
https://i.imgur.com/x9c8RBC.jpg
På 3080 och 3090 är det lite tveksamt huruvida det hjälper att öka spänning så mycket då du bara kommer slå i strömlimit ännu hårdare, med en mycket högre limit med custom vbios eller liknande så är det en annan femma. Undervoltning däremot är inte en så dum idé men det kan du göra med hjälp av kurvklockning också.

Tack för tipset!

Jag har en 3080 och har förstått att undervoltning kan vara en intressant väg att gå.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips till er som klockar 3000 kort, jag måste också korrigera något jag sade tidigare,

Det är inte enkelt att hitta vart minnet faktiskt är stabilt, det är nämligen extremt temperaturberoende och visar sig först efter ganska lång tids användande. Det räcker alltså inte som en del påstått att klocka minnet tills man ser att prestanda platåar eller sjunker och sedan backa 25-50MHz utan man kan behöva gå betydligt lägre än så i frekvens för full stabilitet under lång belastning.

Har spenderat lite tid att testa om det var core oc, strömlimit eller nätagg som spökade men med sänkning av minnes oc upphörde krascher direkt.

Så om ni klockar minne och får sporadisk kraschning efter lång tid så testa och sänk minnes oc lite på kortet. Det som verkar fullt stabilt och prestandahöjande till en början behöver inte alls vara det i det långa loppet och då det är temp beroende kan det visa sig först under hård belastning på hela systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serok:

Mvh

Göran

Jag var tvungen att ladda ner 4.6.3 beta 2 för det skulle gå ändra volten.
msi-afterburner-beta

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Ett hett tips till er som klockar 3000 kort, jag måste också korrigera något jag sade tidigare,

Det är inte enkelt att hitta vart minnet faktiskt är stabilt, det är nämligen extremt temperaturberoende och visar sig först efter ganska lång tids användande. Det räcker alltså inte som en del påstått att klocka minnet tills man ser att prestanda platåar eller sjunker och sedan backa 25-50MHz utan man kan behöva gå betydligt lägre än så i frekvens för full stabilitet under lång belastning.

Har spenderat lite tid att testa om det var core oc, strömlimit eller nätagg som spökade men med sänkning av minnes oc upphörde krascher direkt.

Så om ni klockar minne och får sporadisk kraschning efter lång tid så testa och sänk minnes oc lite på kortet. Det som verkar fullt stabilt och prestandahöjande till en början behöver inte alls vara det i det långa loppet och då det är temp beroende kan det visa sig först under hård belastning på hela systemet.

Läste någonstans att det inte är minnet i sig som blir varmt. Det verkar vara komponenter runtomkring. Vet inte vart jag läste det, men jag tror dom flesta av dessa uttalanden baseras på värmekamera på själva området och det kan bli lite missvisande.

Personligen funkar +650-675 på mitt 3080, efter det får jag fps drops av okänd anledning, varken krashar eller artifakter.

+120/675 utan att ändra volt. Klarar MSI kombust, unigine valley 5+ timmar, Battlefield V i 4-5h+

Inte testat mer än så, men känns stabilt.

Hade varit intressant om man kunde låsa upp voltreglaget på mitt Gigabyte 3080 OC, men den verkar inte vilja göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Läste någonstans att det inte är minnet i sig som blir varmt. Det verkar vara komponenter runtomkring. Vet inte vart jag läste det, men jag tror dom flesta av dessa uttalanden baseras på värmekamera på själva området och det kan bli lite missvisande.

Personligen funkar +650-675 på mitt 3080, efter det får jag fps drops av okänd anledning, varken krashar eller artifakter.

+120/675 utan att ändra volt. Klarar MSI kombust, unigine valley 5+ timmar, Battlefield V i 4-5h+

Hade varit intressant om man kunde låsa upp voltreglaget på mitt Gigabyte 3080 OC, men den verkar inte vilja göra det.

3090fe kan vara extra känsligt för det då allt är extremt tätt packat på kretskortet, det är supertydligt temp beroende för mitt kort, om det sedan är Vrm som blöder värme in eller minnet i sig eller bara allt sammantaget blir lite ovidkommande, poängen är att stabilitet på minnes oc är direkt knutet till temperatur.

Med +650 på minnet så ligger jag helt enkelt för nära gränsen av stabilitet så när tempen stigit dit den vill så kommer instabilitet som ett brev på posten, tar en sådär 45 minuter innan det sker dock. Med ett svalt kort så kan jag hålla +675 utan problem alls, till och med +700 var prestandahöjande så jag tänkte att +650 borde va rätt safe men icke.

Sen kanske jag ska tillägga att om jag kör stock eller 650 upp på minnet är faktiskt inget jag kan mäta skillnad på i spel prestanda, verkar som bandbredd räcker gott, det som gett en del extra för mig är core clock och strömlimit ökning, speciellt det sistnämnda. Detta blir dock rätt specifikt för 3090.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

3090fe kan vara extra känsligt för det då allt är extremt tätt packat på kretskortet, det är supertydligt temp beroende för mitt kort, om det sedan är Vrm som blöder värme in eller minnet i sig eller bara allt sammantaget blir lite ovidkommande, poängen är att stabilitet på minnes oc är direkt knutet till temperatur.

Med +650 på minnet så ligger jag helt enkelt för nära gränsen av stabilitet så när tempen stigit dit den vill så kommer instabilitet som ett brev på posten, tar en sådär 45 minuter innan det sker dock.

Sen kanske jag ska tillägga att om jag kör stock eller 650 upp på minnet är faktiskt inget jag kan mäta skillnad på i spel prestanda, verkar som bandbredd räcker gott, det som gett en del extra för mig är core clock och strömlimit ökning, speciellt det sistnämnda.

Jag har funnit resultaten likvärdiga. Minnesfrekvensen gör i stort sätt ingenting på mitt 3080. FPS oförändrad i Valley-test åtminstone.

Intressant dock det du säger ang värmen, frågan är om "problemen" är likvärdiga på 3080 som 3090, iom som du säger, tätt packat på kretskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Jag har funnit resultaten likvärdiga. Minnesfrekvensen gör i stort sätt ingenting på mitt 3080. FPS oförändrad i Valley-test åtminstone.

Intressant dock det du säger ang värmen, frågan är om "problemen" är likvärdiga på 3080 som 3090, iom som du säger, tätt packat på kretskortet.

Valley har jag märkt kan vara lite cpu bundet till man kommer uppåt 4k

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Valley har jag märkt kan vara lite cpu bundet till man kommer uppåt 4k

Jag har igång det på högsta settings, inkluderat 3840x2160 i 120hz på min Oled cx48. Den ligger på 98-100 load konstant och runt 50+ FPS oftast, MSI Kombustor verkade ligga på 100% gpu usage mer konstant dock.

Inte kikat på CPU Usage alls då jag tog förgivet att sålänge GPU jobbar fullt så bör det inte ha någon betydelse utöver lite extra värme i burken.

Permalänk
Medlem

när ni kör port royal testet
klickar ni bara på start då eller ska man fixa nå sättings
för att få ett resultat som går att jämföra med andra ?

Permalänk
Medlem

så här vart det i alla fall om jag bara tryckte på start i 3d mark
har för mig att den var OC core +100
Msi ventus

https://www.3dmark.com/spy/14255238

spelar skärm upplösning nån roll ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrB123:

så här vart det i alla fall om jag bara tryckte på start i 3d mark
har för mig att den var OC core +100
Msi ventus

https://www.3dmark.com/spy/14255238

spelar skärm upplösning nån roll ?

Vet inte om jag har fel version eller om cpu/ram har stor skillnad men mina resultat (minns inte klocken på testet då jag har tagit kort från mobilen).

Time spy v10 Score: 17161
Graphics score: 18551
CPU Score: 12047 (9900k @ 5,0GHZ)

(3080 Gigabyte OC)
9900K @ 5GHZ
2x16GB 3600Mhz 16-16-16-36

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Vet inte om jag har fel version eller om cpu/ram har stor skillnad men mina resultat (minns inte klocken på testet då jag har tagit kort från mobilen).

Time spy v10 Score: 17161
Graphics score: 18551
CPU Score: 12047 (9900k @ 5,0GHZ)

(3080 Gigabyte OC)
9900K @ 5GHZ
2x16GB 3600Mhz 16-16-16-36

Cpu har rätt stor inverkan, det har minneshastighet också på total timespy poäng, fick 19184 i vanliga timespy och 20887 graphics score samt 13123 cpu score för den vändan. Man måste upp på ulta/extreme varianterna för att minska betydan av cpu'n, samma I firestrike, Port royal är dock mycket mindre cpu begränsat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Skrivet av jamalya:

Skrivet av tellus82:

Med +650 på minnet så ligger jag helt enkelt för nära gränsen av stabilitet så när tempen stigit dit den vill så kommer instabilitet som ett brev på posten, tar en sådär 45 minuter innan det sker dock. Med ett svalt kort så kan jag hålla +675 utan problem alls, till och med +700 var prestandahöjande så jag tänkte att +650 borde va rätt safe men icke.

Sen kanske jag ska tillägga att om jag kör stock eller 650 upp på minnet är faktiskt inget jag kan mäta skillnad på i spel prestanda, verkar som bandbredd räcker gott, det som gett en del extra för mig är core clock och strömlimit ökning, speciellt det sistnämnda. Detta blir dock rätt specifikt för 3090.

Rätta mig om jag har fel, men både 3080/3090 har ECC minnen, så kör man för hög klock så krashar det inte som det klassiskt gör, eller blir artefakter, utan din fps går helt sonika ner för att det blir för mycket error correcting.
Visst kör man på för hög volt så kanske det får annan effekt med krasher, men annars med klock så långt jag förstår det så kan man sätta minnena i principen på 1500mhz över, och allt funkar fortfarande, men det blir så mycket error correcting att du bara får sämmre prestanda.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Rätta mig om jag har fel, men både 3080/3090 har ECC minnen, så kör man för hög klock så krashar det inte som det klassiskt gör, eller blir artefakter, utan din fps går helt sonika ner för att det blir för mycket error correcting.
Visst kör man på för hög volt så kanske det får annan effekt med krasher, men annars med klock så långt jag förstår det så kan man sätta minnena i principen på 1500mhz över, och allt funkar fortfarande, men det blir så mycket error correcting att du bara får sämmre prestanda.

Det verkar funka till viss gräns, det kan vara därför det pesar ur efter rätt lång tid också att det inte kan korrigera precis alla fel som uppstår, du kan alltså inte räkna med att crc/ecc kan styra upp det i oändlighet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Det kan stämma. Jag testade +1000 memory och fpsen sjönk totalt. Sänkte till 700 och sedan till 675 där den helt plötsligt sköt upp i samma fps som den gav mig i Stock.

Nu har jag lyckats låsa upp voltage genom MSI Afterburner BETA. Dock ställer jag mig funderande till hur voltage % fungerar. 0-100 kan jag ställa in, men inte ger det en procentuell ökning i volt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Det kan stämma. Jag testade +1000 memory och fpsen sjönk totalt. Sänkte till 700 och sedan till 675 där den helt plötsligt sköt upp i samma fps som den gav mig i Stock.

Nu har jag lyckats låsa upp voltage genom MSI Afterburner BETA. Dock ställer jag mig funderande till hur voltage % fungerar. 0-100 kan jag ställa in, men inte ger det en procentuell ökning i volt?

Det stämmer absolut men det verkar inte klara av det i all evighet eller så är det något annat temp beroende att med ökad frekvens blir tempen helt enkelt för hög på minnena och något skydd slår i, poängen är att man inte kan förlita sig på att minnes oc är ok för att det råkar vara stabilt under kortare perioder då det utan minsta tvekan är temp beroende

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nya tester med stabil överklock.

Gigabyte 3080 GAMING OC (+120 / +675 ) - Core voltage 100% (stock?)
9900K (5,0GHZ)
2X16GB 3600MHZ 16-16-16-36

Time spy V10 - 17464
Graphic score: 19062
CPU Score: 11841