NVIDIA RTX 3070/3080/3090 - Överklockning

Permalänk
Medlem

Mors, nu har jag gjort lite taffliga försök att överklocka mitt EVGA 3080 FTW3 Ultra.

Varken scannern i Afterburner eller Precision gav mig något vettigt så det slutade med följande:
+170Mhz i GPU-klocka & +400MHz för minnet, samt max power (105%)

Tror ni det finns mycket mer att hämta eller ska jag vara nöjd? Det brötar på rätt duktigt men jag stör mig inte så mycket på ljudet när jag spelar.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Mors, nu har jag gjort lite taffliga försök att överklocka mitt EVGA 3080 FTW3 Ultra.

Varken scannern i Afterburner eller Precision gav mig något vettigt så det slutade med följande:
+170Mhz i GPU-klocka & +400MHz för minnet, samt max power (105%)

https://i.imgur.com/j6HwrHP.png

https://imgur.com/kYkt85g.png

Tror ni det finns mycket mer att hämta eller ska jag vara nöjd? Det brötar på rätt duktigt men jag stör mig inte så mycket på ljudet när jag spelar.

Ser ju bra ut, du kan ju slänga på 450w bioset o leka lite om du vill, då kan du dra PL till 118%

https://forums.evga.com/EVGA-GeForce-RTX-3080-FTW3-XOC-BIOS-B...

Permalänk
Medlem

15000+ / 20000+ ligger ett bra klockat 3090 som i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

15000+ / 20000+ ligger ett bra klockat 3090 som i jämförelse.

Ja men han kan ju inte jämföra ett 3080 med ett 3090, får ju jämföra med andra 3080. Då är det ju en relativt bra casual clock^^

Permalänk
Medlem

Tänkte mer att han kan räkna av ca 15% från 3090, det är väl där ett 3080 skall landa. Men jämföra mot andra 3080 är väl bäst kanske ändå.
Som någon sade, prova med 450W bios.

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite, tydligen rekommenderas >850 guld-watt och jag sitter på en 750W-psu så jag passar nog på 450-bioset tills vidare...

Skrivet av PeoplesMC:

Ser ju bra ut, du kan ju slänga på 450w bioset o leka lite om du vill, då kan du dra PL till 118%

https://forums.evga.com/EVGA-GeForce-RTX-3080-FTW3-XOC-BIOS-B...

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Jag kollade lite, tydligen rekommenderas >850 guld-watt och jag sitter på en 750W-psu så jag passar nog på 450-bioset tills vidare...

hehe tror de e helt lungt med 450w på ett 750w agg. jag kör själv på ett 850w men har 2 rtx kort i burken med ett som drar 130w konstant brevid 450w kortet.

Sen behöver du ju inte köra 118% PL, funkar precis som det gamla bioset, bara att du kan om du vill dra upp pL, kör du 105% pl beter det sig exakt som de 105% du kör på idag

Permalänk
Medlem

Överklocka minnet för att få ut extra fps i spel är helt meningslöst eller?
Provat en hel del och ser som max 1 fps skillnad. Kanske 2fps när jag ligger på 100fps+

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Överklocka minnet för att få ut extra fps i spel är helt meningslöst eller?
Provat en hel del och ser som max 1 fps skillnad. Kanske 2fps när jag ligger på 100fps+

Minnen ger typ inget. Var inne på att byta till 3600 minnen, i dom spel jag spelar gav det typ 4 fps, vissa spel inget alls.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Minnen ger typ inget. Var inne på att byta till 3600 minnen, i dom spel jag spelar gav det typ 4 fps, vissa spel inget alls.

Grafikminnet menar jag

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Grafikminnet menar jag

En annan fråga. Vad för risker finns det med att dra upp Power Limit?
Jag har den nu på 120% = 400W.
Kan dra upp den till 140% = 440W.

Jag har ett 1000W Gold Phanteks Revolt (Seasonic) nätagg och 3st separata strömkablar.

Klarar kretskortet av 440W?

*Förutom värmen då. Den stiger såklart. Men kan hålla mig kring 70C (75C med 440W)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

En annan fråga. Vad för risker finns det med att dra upp Power Limit?
Jag har den nu på 120% = 400W.
Kan dra upp den till 140% = 440W.

Jag har ett 1000W Gold Phanteks Revolt (Seasonic) nätagg och 3st separata strömkablar.

Klarar kretskortet av 440W?

*Förutom värmen då. Den stiger såklart. Men kan hålla mig kring 70C (75C med 440W)

Skulle inte oroa mig för Seasonic-agget. Det är ju inget gigabyte direkt. Med största sannolikhet är det samma kretskort som 3080ti/3090.

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen thermal pads och thermal paste på mitt 3090 aorus master. Minnestemperaturen blev mycket bättre, men gpu-temperaturen ökade med 14 grader i ett exakt likadant test i furmark, från 54 till 68. Använde EC360 silver samt gold och thermal grizzly cryonaut. Följde en guide för just det kortet jag har men kanske med annorlunda thermal pads (dock samma tjocklek).

Idle gpu-temp är runt 30 grader med 20 grader insug och öppet case.

Läste att någon hade en teori att kylflänsarna hettas upp bättre av minneschippen efter pad-bytet, men inte kan det väl göra en 14 graders skillnad heller? Någon med liknande erfarenhet?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag bytte nyligen thermal pads och thermal paste på mitt 3090 aorus master. Minnestemperaturen blev mycket bättre, men gpu-temperaturen ökade med 14 grader i ett exakt likadant test i furmark, från 54 till 68. Använde EC360 silver samt gold och thermal grizzly cryonaut. Följde en guide för just det kortet jag har men kanske med annorlunda thermal pads (dock samma tjocklek).

Idle gpu-temp är runt 30 grader med 20 grader insug och öppet case.

Läste att någon hade en teori att kylflänsarna hettas upp bättre av minneschippen efter pad-bytet, men inte kan det väl göra en 14 graders skillnad heller? Någon med liknande erfarenhet?

Det kan ju också vara så att din GPU var thermal throttled pga höga minnestemps innan, men nu kan den köra på mer när minnena är svalare. Om du hade noterat clocks innan och efter skulle man kunna bekräfta detta. Oavsett, minnena är viktigast, eftersom dom når skyhöga temps med sunkiga thermal pads från tillverkare. Helt sjukt faktiskt att det är ett så stort problem med i princip alla tillverkare, billigt skit i premium produkter för $2,000 - $2,500 !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det kan ju också vara så att din GPU var thermal throttled pga höga minnestemps innan, men nu kan den köra på mer när minnena är svalare. Om du hade noterat clocks innan och efter skulle man kunna bekräfta detta. Oavsett, minnena är viktigast, eftersom dom når skyhöga temps med sunkiga thermal pads från tillverkare. Helt sjukt faktiskt att det är ett så stort problem med i princip alla tillverkare, billigt skit i premium produkter för $2,000 - $2,500 !!

Tack för svar. Innan jag körde i furmark så såg jag till att minnet inte thermal throttlades. Det låg på 82 grader. Efter låg det på 74 grader. Nej jag la aldrig märke till vilka klockfrekvenser det var, men enligt furmark låg avg fps 1-3 högre före bytet (89 vs 90/91/92), så jag antar att klokfrekvenserna är någorlunda lika?

Angående gigabytes pads på minnet så läckte dom någon sörja. Minnet var alldeles oljigt och klibbigt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Tack för svar. Innan jag körde i furmark så såg jag till att minnet inte thermal throttlades. Det låg på 82 grader. Efter låg det på 74 grader. Nej jag la aldrig märke till vilka klockfrekvenser det var, men enligt furmark låg avg fps 1-3 högre före bytet (89 vs 90/91/92), så jag antar att klokfrekvenserna är någorlunda lika?

Angående gigabytes pads på minnet så läckte dom någon sörja. Minnet var alldeles oljigt och klibbigt.

Hade lite strul med att byta på ett auros 3080, upplevde det du beskriver, på mitt kort, så funkade inte samma tjocklek av varken gelid ultimate eller thermal grizzlys minus pads. Jag tror det har att göra med att de är hårdare, de padsen som satt på innan var samma tjocklek men mycket mjukare. Jag tror att mer öhh elastiska(?) typ som arctics pads skulle funka bättre på framsidan kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Hade lite strul med att byta på ett auros 3080, upplevde det du beskriver, på mitt kort, så funkade inte samma tjocklek av varken gelid ultimate eller thermal grizzlys minus pads. Jag tror det har att göra med att de är hårdare, de padsen som satt på innan var samma tjocklek men mycket mjukare. Jag tror att mer öhh elastiska(?) typ som arctics pads skulle funka bättre på framsidan kanske.

Har du testat med mjukare pads själv?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Har du testat med mjukare pads själv?

Nej inte ännu, vad jag testat än så länge är 2mm av både thermal och gelid, blev inte tillräkligt kontakt med gpu coren, 1.5mm blev bra kontakt på gpun* men inte på minnet. 1.75mm hade nog varit perfekt men inte hittat nån som säljer det. Arctic har jag för mig fanns bara i 1.5 så man skulle nog behöva köra 1.5+0.5 isåfall, fanns inte i lager när jag kollade sist.

Har löst det för tillfället med extra mycket kylpasta, och köpt en 0.5 mm arctic pad jag tänkte testa och sätta på coren just for kicks.

Hittar jag lite mjukare pads att beställa ska jag nog testa det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Tack för svar. Innan jag körde i furmark så såg jag till att minnet inte thermal throttlades. Det låg på 82 grader. Efter låg det på 74 grader. Nej jag la aldrig märke till vilka klockfrekvenser det var, men enligt furmark låg avg fps 1-3 högre före bytet (89 vs 90/91/92), så jag antar att klokfrekvenserna är någorlunda lika?

Angående gigabytes pads på minnet så läckte dom någon sörja. Minnet var alldeles oljigt och klibbigt.

Jag såg en tutorial där en snubbe råkade lägga för tjocka pads (kopparbrickor faktiskt!) på vram, och därmed blev det inte ordentligt med tryck på själva GPUn, så minnestemps blev riktigt bra (oerhört bra!) men GPUn blev varmare. Sen skaffade han 0.2mm tunnare kopparbrickor, och då blev det bra på båda. Dock är ju pads "något" mjukare än koppar, men samma princip kanske gäller ändå? Du kanske bara har för tjocka pads?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag såg en tutorial där en snubbe råkade lägga för tjocka pads (kopparbrickor faktiskt!) på vram, och därmed blev det inte ordentligt med tryck på själva GPUn, så minnestemps blev riktigt bra (oerhört bra!) men GPUn blev varmare. Sen skaffade han 0.2mm tunnare kopparbrickor, och då blev det bra på båda. Dock är ju pads "något" mjukare än koppar, men samma princip kanske gäller ändå? Du kanske bara har för tjocka pads?

Jag följde en guide på reddit för just det grafikkort jag har som hade testat sig fram med olika tjocklekar. Nu har denne använt ett annat märke än vad jag har. Core-tempen är ju inte jättedålig eller så, men betydligt sämre än innan. Någon hade en teori om att minnet värmde upp kylarflänsen mer nu när det är bättre kontakt, men blir det verkligen en så pass stor skillnad som 14 grader?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag följde en guide på reddit för just det grafikkort jag har som hade testat sig fram med olika tjocklekar. Nu har denne använt ett annat märke än vad jag har. Core-tempen är ju inte jättedålig eller så, men betydligt sämre än innan. Någon hade en teori om att minnet värmde upp kylarflänsen mer nu när det är bättre kontakt, men blir det verkligen en så pass stor skillnad som 14 grader?

Har kollat in en del såna här padbyten då jag är rätt sugen på att göra det själv. Kan dock inte minnas att jag sett något fall där GPU temps har höjts nämnvärt, om det inte var så att det var ett känt fel (typ för tjocka pads). I fallet med kopparsnubben så skiljde det bara 0.2mm mellan bra och jättedåligt, så man har ju inga jättemarginaler att leka med. Det kan ju ha blivit för mycket eller för lite kylpasta på GPUn också? Om GPUn i guiden inte fick högre temps, borde din inte heller få det, om allt blev rätt/hyfsat optimalt. Du kan ju öppna och göra om kylpastan bara kanske, kuddarna kan ju sitta kvar om dom inte rivs sönder när du öppnar upp igen?

Permalänk
Medlem

Låter ju som den ändå har ganska bra kontakt med kylaren, annars hade tempen säkert spikat mycket högre än 68c.
Om du har kvar de gamla padsen kan du ju kolla om det är såna där jättemjuka. Har bytt en hel del och aorus (xtreme i detta fallet) var det enda som hade såna där riktigt mjuka, alltså när ja kolla på padsen jag tog bort så var det ett ganska djupt avtryck (jämfört med andra jag bytt) där minnet hade kontakt. Kändes lite som skumgummi jämfört med de andra padsen^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ser ju bra ut, du kan ju slänga på 450w bioset o leka lite om du vill, då kan du dra PL till 118%

https://forums.evga.com/EVGA-GeForce-RTX-3080-FTW3-XOC-BIOS-B...

Kan du slänga på detta bioset på ett LHR-kort? jag får inte riktigt till det nämnligen.

Visa signatur

OckeJ

Permalänk
Medlem

Testade Aorus 3070 Ti Master med Time Spy. +100 core samt +1750 mem. 112% Power Limit.

Time Spy
Graphics score: 16360p
CPU score: 13116
Total: 15774p

Känns som ett riktig bra resultat men detta är Sweclockers så snart märker jag väl.

https://www.3dmark.com/spy/24489552

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Fick 16000 isch på combined ett tag men varierar lite (vet inte om det är normalt) Vet inte heller om detta är en okej överklock på ett 3080 TUF?

EDIT: Sänkte mem clocken lite och maxade fläktarna och fick bättre resultat 16227
http://www.3dmark.com/spy/25490340

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Äntligen fått hem mitt 3080 och kunde klocka och undervolta kortet, då det var lite snålt med kräm.

Fick detta i Superposition:

Då har jag undervolt på 0,875mA
Core på 1905 och på VRAM+200 (9702mhz)
Max power-draw 325W

67 grader på GPU och 76 grader som varmast på VRAM.

I Stock inställningar fick jag 10025 i Superposition, tyckte jag var lite snålt för mitt kort i Sign.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670