Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Geforce RTX 3070 försenas – landar tätt inpå Radeon RX 6000

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 3070 försenas – landar tätt inpå Radeon RX 6000

Nvidia meddelar nu att lanseringen av Geforce RTX 3070 skjuts fram något, och når nu marknaden dagen efter Radeon RX 6000 avtäcks.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Planerat eller oplanerat?

Tror att det är oplanerat ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nooooo, först shadowlands och nu detta, aja är väl inte hela värden. Hoppas man lyckas få tag i ett kort nu bara på releasen om de ska försöka förbättra tillgången.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur många minuter extra det dröjer innan det tar slut då.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Nr200p
SF750
RTX 3070

The wait never ends.... Jag kommer blir galen!

Permalänk
Medlem

Klokt, finns inga vinster med att stressa ut produkter.

Bör väl även vara en rejält mer lättproducerad krets då den mäter in på under 400 mm². Förhoppningsvis blir det en mer normal lansering.

Permalänk
Medlem

NVIDIA tänjer på gränserna för ”Time To Market”

Kan garantera att de fått väldigt tydliga riktlinjer från sina tillverkare om tillgång och dylikt.

De har valt att blunda och enbart lanserat den tillgång tillverkaren kunnat garantera. Och den tillgången var extremt dålig.

Ska bli intressant ifall AMD sysslar med samma sak. Med tanke på att AMD ändå är igång med tillverkning av chipsets till både Sony och Microsoft i enorma kvantiteter och att de även själva ska lansera sina nya serier av grafikkort så känns det som att dom tänkt ett steg längre vad gäller kvantiteten att kunna erbjuda en hungrig marknad.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Är väl bästa valet givet kritiken de fått. Också intressant att de vågar med det just lagom till att AMD presenterar sitt. Hoppas de på att AMD förlorar pressuppmärksamhet till viss del månne.. eller känner de sig inte särskilt hotade? Taking all bets!

Skrivet av Geckod:

Nooooo, först shadowlands och nu detta

Var lite awkward att säga till chefen att jag visst vill jobba veckan för den 27:e

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har ingenting att göra med att AMD visar sina kort och förmodade priser 28:e Oktober. Ingenting alls. Move along, there aren't the dates you are looking for.

Edit:
Plot-twist
28:e Oktober kommer... AMD lanserar kort som inte konkurrerar med 3070 och lanserar 3070-konkurrenten samt pris 30:e Oktober

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vågar vi hoppas att det blir med en ny lägre prislapp?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Eklöv:

MD har sedan tidigare uttalat sig om att bolagets nya grafikkort ser god tillgång vid lansering.

En AMD-anställd sa väl bara att det inte blir någon 'paper launch'

Ser i alla fall fram emot mot nytt grafikkort då mitt GTX 1060 och 1440p skärm inte riktigt kommer överrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

En AMD-anställd sa väl bara att det inte blir någon 'paper launch'

Ser i alla fall fram emot mot nytt grafikkort då mitt GTX 1060 och 1440p skärm inte riktigt kommer överrens.

Han sa också att Nvidia inte gjorde en paper launch i hans tycke. Så om det är lika extremt hög efterfrågan på dessa kort som Nvidias 3000-serie så kan det bli lika stort kaos.

Permalänk
Lego Master

Har man tur nappar folk på AMD-tåget, och det blir fler RTX 3070-kort tillgängliga istället? Enklare att få tag i än 3080 tänker jag. Isåfall kan jag tänka mig att "nergradera" till ett 3070, om det betyder att jag får tag i det före jul..

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

"Når marknaden" är väl ett relativt uttryck? produkten kommer finnas i listor som man kan beställa från och kanske få ett kort under 2021

// LZ

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Teddis:

Är väl bästa valet givet kritiken de fått. Också intressant att de vågar med det just lagom till att AMD presenterar sitt. Hoppas de på att AMD förlorar pressuppmärksamhet till viss del månne.. eller känner de sig inte särskilt hotade? Taking all bets!

Var lite awkward att säga till chefen att jag visst vill jobba veckan för den 27:e

Hehe bara att säga att planerna ändrades / blev inställt. Jobbar man typ skift och grejer så kan de nog vara lite svårt att bara ändra hur som helst dock. Jag hade massa sånt hela våren / sommaren pga cornan så blev ju alla planer inställda så jag bara sa att jag jobbar då istället.

Edit: Skyll på corona, orsaken och lösningen på alla problem just nu

Permalänk
Medlem

Kommer datumet när recensionerna för 3070 släpps ändras också, eller är de samma som förut?

Permalänk
Medlem

Här kan det få bli KRIG, enda kriget som gillas:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Planerat eller oplanerat?

Tror att det är oplanerat ...

ROFL 🤣

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Han sa också att Nvidia inte gjorde en paper launch i hans tycke. Så om det är lika extremt hög efterfrågan på dessa kort som Nvidias 3000-serie så kan det bli lika stort kaos.

Med tanke på att AMD knappt har 20% av grafikkortsmarknaden så är det en matematisk säkerhet att det blir lägre efterfrågan.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Han sa också att Nvidia inte gjorde en paper launch i hans tycke. Så om det är lika extremt hög efterfrågan på dessa kort som Nvidias 3000-serie så kan det bli lika stort kaos.

Man kan inte förvänta sig att en aktör på en marknad där en konkurrent har en förkrossande marknadsandel skall släppa så många kort att de skulle klara det skulle klara efterfrågan gällande konkurrentens produkter... Såvida då de inte tror VÄLDIGT mycket på deras nya grafikkort och även på att konsumenterna kommer att köpa dem (nvidias mindshare och allt det där...)

Permalänk
Medlem

Så AMDs nya 6000 serie har något kort som presterar ungefär som ett 3070 alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så AMDs nya 6000 serie har något kort som presterar ungefär som ett 3070 alltså.

Det bör dom ha...
Men oavsett så vad kan Nvidia göra. De har redan gått ut med både pris och prestanda. Svårt att ändra det såhär nära release.
Men det kommer bli ett väldigt populärt kort så jag tror nog att bygga lager är största anledningen. Mycket hat på nätet senaste tiden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

2080ti prestanda låter ju inte så tokigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Azodan:

En AMD-anställd sa väl bara att det inte blir någon 'paper launch'

Ser i alla fall fram emot mot nytt grafikkort då mitt GTX 1060 och 1440p skärm inte riktigt kommer överrens.

Ja. Eller iaf att Frank Azor gärna tar det vadet när någon annan postade att de kunde slå vad om 10 dollar om att amd skulle göra en paper launch.
Frågan är ju vad det egentligen betyder.

Skrivet av wargreymon:

Han sa också att Nvidia inte gjorde en paper launch i hans tycke. Så om det är lika extremt hög efterfrågan på dessa kort som Nvidias 3000-serie så kan det bli lika stort kaos.

Har han faktiskt skrivit detta också?
Det är väl andra som har spånat kring vad hans bet kan innebära - eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så de kommer få ihop lite mer kort och släppa dem 2 dagar före AMD. Kanske undviker ett paper launch och hoppas flöda (nåja) high end marknaden innan det finns mothugg. Dick move and well played. Samtidigt skönt att de tänker på konsumenterna först, deras hemsida för beställning är ju ett skämt. Känns som man köper konserbiljetter för 15 år sedan.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

ROFL 🤣

KTNOLFTYRTU 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Eller iaf att Frank Azor gärna tar det vadet när någon annan postade att de kunde slå vad om 10 dollar om att amd skulle göra en paper launch.
Frågan är ju vad det egentligen betyder.

Har han faktiskt skrivit detta också?
Det är väl andra som har spånat kring vad hans bet kan innebära - eller?

I den tråden fanns det flera svar och han skrev något i stil med "I never said Nvidia did a paper launch, only that we won't make one". För folk skruvade det han skrev till att AMD skulle ha mer kort än Nvidia. Med andra ord kan det finnas mer eller mindre kort än 3080.

Permalänk
Medlem

Jag förstår egentligen inte vad det blir för skillnad?

I ett scenario så får vissa korten tidigare & det blir lite whajn.
I det andra scenariot får alla vänta.

Permalänk
Medlem

Hur skulle 14 dagars försening öht kunna påverka tillgängligheten som om det var magi?
3080 kommer i regel in igen 1a dec eller början av nästa år på inet, det är inte som om en försening skulle kunna ändra på det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Hur skulle 14 dagars försening öht kunna påverka tillgängligheten som om det var magi?
3080 kommer i regel in igen 1a dec eller början av nästa år på inet, det är inte som om en försening skulle kunna ändra på det..

Det tillverkas konstant kort. Till exempel fick Komplett in ~120 Asus kort här nyligen. Varje dag tycker jag folk skriver att det kommit ut nya kort som de fått hem. Även Nvidia har ju haft två släpp på 3080 och ett på 3090 extra sedan lansering. Så tro inte att det inte produceras eller kommer kort.