Nackdelar med att välja gamingskärm om man mestadels surfar och tittar på youtube

Permalänk

Nackdelar med att välja gamingskärm om man mestadels surfar och tittar på youtube

Jag har i dagsläget en Dell U2311H sedan en massa år tillbaks, vill nu uppgradera till en större, troligtvis 27". Jag vill samtidigt även ha en 1440p och 144Hz skärm för de gånger jag kan tänkas spela vilket blir max 1ggr/vecka. Är det några nackdelar med att köpa en gamingskärm för att mestadels surfa på nätet? Kommer man att ha någon nytta med 144Hz vid surfande och filmtittande eller duger 60Hz fortfarande gott o väl?

Permalänk
Medlem

Ja, allt flyter mycket bättre med 144hz. Att dra runt utforskaren är en enorm skillnad och jag vill aldrig gå tillbaka.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snakeplisken:

Jag har i dagsläget en Dell U2311H sedan en massa år tillbaks, vill nu uppgradera till en större, troligtvis 27". Jag vill samtidigt även ha en 1440p och 144Hz skärm för de gånger jag kan tänkas spela vilket blir max 1ggr/vecka. Är det några nackdelar med att köpa en gamingskärm för att mestadels surfa på nätet? Kommer man att ha någon nytta med 144Hz vid surfande och filmtittande eller duger 60Hz fortfarande gott o väl?

Det finns inga nackdelar i sig själv så länge du jämför med motsvarande teknik. Går du från en genomsnittlig 60 Hz-IPS till en typisk IPS-spelskärm på 144 Hz finns det idag nästan bara fördelar. Du kommer att köra den i 144 Hz hela tiden i princip. Den säkra klivet för att förbättra kvalitet lär vara en 2560x1440-skärm.

Jämför man med en bättre, yrkesinriktad skärm för exempelvis fotoredigering och grafiskt arbete kan förstås spelskärmen vara en färsämring. Och byter du din IPS mot en TN- eller VA-panel riskerar du få en ganska annorlunda upplevelse och inverkan som kan vara en försämring mot det du har och det du förväntar dig för allroundbruk.