Jag säger NEJ till Amazon!

Permalänk
Medlem

Kommer fortsätta handla från de som erbjuder bäst service. Väldigt enkelt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Förra gången jag byggde en dator så väntade jag på black friday rean och beställde delarna från brittiska amazon, sparade 4000kr på det för mycket för att försvara att köpa i sverige och köpte den enda grejen som var samma pris i sverige på inet.

Tycker inte jag har råd nu för tiden att köpa mina grejer i sverige, antingen köper jag billit skräp eller så köper jag mellan pris ok kvalite utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejdå:

Förra gången jag byggde en dator så väntade jag på black friday rean och beställde delarna från brittiska amazon, sparade 4000kr på det för mycket för att försvara att köpa i sverige och köpte den enda grejen som var samma pris i sverige på inet.

Tycker inte jag har råd nu för tiden att köpa mina grejer i sverige, antingen köper jag billit skräp eller så köper jag mellan pris ok kvalite utomlands.

Jag har inte råd att köpa billigt skräp.
Kvalité har jag dock råd med. Köper det även i Sverige från seriösa aktörer.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Amazon är välkommet i mina ögon, varför betala mer för något som finns till bättre pris. Kollektivavtal? Jobbar jag där, Nej så varför bry sig.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Bästa Sweclockare!

Ni vet vad som gäller i och med rubriken.
Jag uppmanar härmed alla och envar att bojkotta Amazons Sverige.
Det sägs att konkurrens är nyttigt men i detta fallet så är jag övertygad om att Amazon inte kommer sky några som helst medel
för att framstå som herre på täppan i ett eventuellt priskrig. Sakta men säkert kommer de ödelägga marknaden.
Lägg till det faktum att representanter inom Sveriges egen regering har myglat, smusslat och villigt lagt sig platt för att hjälpa Amazon att etablera sig i Sverige. Det är korrupt, svinaktigt och en bitter sanning.

[/ul]

Kan du inte uppdatera trådstarten med information om hur amazon fungerar.
arbetsvillkor, arbetsskador, deras olagliga monopol taktiker mm. så folk vet varför dom ska bojkotta.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ante_ante:

Amazon är välkommet i mina ögon, varför betala mer för något som finns till bättre pris. Kollektivavtal? Jobbar jag där, Nej så varför bry sig.

Som om inte Amazons system inte kan sprida ut sig. Och om man inte bryr sig om andra, varför ska andra då sig bry sig om dig?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Så om du blev orättvist behandlad så tycker du ingen behöver bry sig om dig?
Inga kompisar, andra medmänniskor, rättssystemet eller liknande.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Som om inte Amazons system inte kan sprida ut sig. Och om man inte bryr sig om andra, varför ska andra då sig bry sig om dig?

Amazons lager/logistikpartner i Sverige har kollektivavtal. Att de får bete sig som as i andra länder speglar mer dessa länder och samhällen.

I dessa andra länder följer de bara normen, det behövs politiska ändringar i dessa länder för att det ska bli bättring där.

med är inte mer
Permalänk
Medlem

Jag är morally bankrupt. Men gällande udda adaptrar och tillbehör så täcker inte alltid Kjell & Co behoven och prisjakt blir blankt. Amazon levererar, så det har blivit en del köp. Kundtjänst har också alltid gjort som man velat när det blivit strul.

Blir det så att man hör massa skit om hur de anställda i sverige har det så lär man ju ta det lugnt däremot.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag beställer så lite som möjligt från Amazon, då dom är svindyra mht. frakten, och vi får inte nån "prime" här, jag har beställt 3 saker över 4 år hos dom, lång väntetid, paketerna kommer ofta skadade och sönderrivna, och deras service är urkass.

Kan inte se hur dom ska lyckas I Sverige när dom inte ens forsöker att göra nåt extra för det land dom forsöker att etablera sig i.

Permalänk
Medlem

Tycker Amazon är ganska bedrövligt att beställa ifrån.

I 9 fall av 10 kommer ju paketen fram helt demolerade. Har 2 paket som försvunnit spårlöst.
Helt omöjligt att hitta kontaktsidan för supporten på sidan.
Dyr frakt och ofta lång leveranstid trots att man betalat för expressleverans.

Skulle aldrig beställa ett grafkkort därifrån med tanke på hur paketen sett ut. Kablar etc går bra, men absolut inte några större datordelar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag beställer så lite som möjligt från Amazon, då dom är svindyra mht. frakten, och vi får inte nån "prime" här, jag har beställt 3 saker över 4 år hos dom, lång väntetid, paketerna kommer ofta skadade och sönderrivna, och deras service är urkass.

Kan inte se hur dom ska lyckas I Sverige när dom inte ens forsöker att göra nåt extra för det land dom forsöker att etablera sig i.

De har ofta gratis frakt från Amazon.de för order över 39 Euro. Brukar köpa sådant som amazon själva säljer. T.ex. köpte jag rakapparat 1000 kr billigare än i Sverige. Har inte Prime, får ändå gratis frakt.

Är orolig det blir dyrare när de öppnar i Sverige. Kemikalieskatten, piratkopieringsavgift och sådan skit som stjäl pengar från konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag trött på halvmonopolet i Sverige, man hittar aldrig någonting och en kabel som borde kosta 20kr kostar 200kr osv.

Kommer fortsätta beställa från Amazon.de om det är billigare, för min del spelar 1-5 dagars frakt ingen som helst roll, betala 100-500kr i onödiga skatter gör dock det.

Gällande kollektivavtal och arbetsskador så är det uppblåst till löjliga nivåer, finns hur många företag som helst utan kollektivavtal som fungerar hur bra som helst.

Sen har vi arbetsmiljöverket som tar hand om det mesta, resten får man förhandla till sig men arbetsskador/arbetsmiljö tas garanterat hand av de lagarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Amazons lager/logistikpartner i Sverige har kollektivavtal. Att de får bete sig som as i andra länder speglar mer dessa länder och samhällen.

I dessa andra länder följer de bara normen, det behövs politiska ändringar i dessa länder för att det ska bli bättring där.

Ja, men som sagt, idéer sprider sig och vi ser att politiker gärna ger med sig för att välkomna in "jobbskapare" (trots att de inte egentligen alltid skapar så mycket) och man råkar också gärna glömma att Amazon är ett av de största skattefuskarna.
Spelar ingen roll om det är "höger" eller "vänster" regering, bägge beter sig ganska likvärdigt när det kommer till saker som detta.
Ofta så är det ganska kortsiktiga tankar bakom också, nu får kommun X ett visst antal jobb, men hur det det med reduceringar av jobb hos andra som konkurreras ut av en jätte?
Hjälper till återval, men det är kanske knappast gynnsamt långsiktigt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, men som sagt, idéer sprider sig och vi ser att politiker gärna ger med sig för att välkomna in "jobbskapare" (trots att de inte egentligen alltid skapar så mycket) och man råkar också gärna glömma att Amazon är ett av de största skattefuskarna.
Spelar ingen roll om det är "höger" eller "vänster" regering, bägge beter sig ganska likvärdigt när det kommer till saker som detta.
Ofta så är det ganska kortsiktiga tankar bakom också, nu får kommun X ett visst antal jobb, men hur det det med reduceringar av jobb hos andra som konkurreras ut av en jätte?

Du glömmer att svenskars favoritbutik för kläder är H&M. De senaste tjugo åren har de åkt dit gång på gång på gång med tyg från barnarbete, slavarbete, giftgt arbete, nära noll i lön etc etc.

Vi vet alla att billiga kläder tillverkas på någon annans bekostnad. Så det borde vara bevisat sedan länge att det är egna plånboken som bestämmer, inte moralen.

Så varför skulle folk agera annorlunda här? Spelar ingen roll vad man vet om ett företag så länge de är billigast tydligen

Ä

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Fast är det omoraliskt att inte betala mer skatt än vad de behöver? Om de brutit mot någon lag så polisanmäl dem då. Annars om de inte brutit mot lagen har de inte gjort fel. Om lagarna är omoraliska, anklaga politikerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Du glömmer att svenskars favoritbutik för kläder är H&M. De senaste tjugo åren har de åkt dit gång på gång på gång med tyg från barnarbete, slavarbete, giftgt arbete, nära noll i lön etc etc.

Vi vet alla att billiga kläder tillverkas på någon annans bekostnad. Så det borde vara bevisat sedan länge att det är egna plånboken som bestämmer, inte moralen.

Så varför skulle folk agera annorlunda här? Spelar ingen roll vad man vet om ett företag så länge de är billigast tydligen

Ä

Inget jag glömmer, och jag tänker inte ens hävda att jag alltid handlar "rent", det är inte ens möjligt i vissa fall eller t o m nära nog omöjligt att insikt i vad som pågår "behind the curtains".
I det här fallet så bör man veta exakt vad man släpper in dock, man kan inte säga att det har saknats information.

Vi har också hyfsad bra koll på vilka svenska politiker försöker krossa den svenska modellen och göra den mer lik USAs...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

*Edit*
Jag formulerade mig lite klumpigt i inlägget ovan då jag skrev halvt i affekt så jag vill klargöra följande:
Det spelar ingen roll för mig om butiken är svenskägd eller inte, det viktiga är servicen.

Amazon är väl kända för riktigt bra service och bra villkor för konsumenter. Speciellt gällande returer/ångerrätt..? Det är min uppfattning iaf. Typ lika bra som Inet, Elgiganten, Webhallen (och egentligen alla seriösa svenska butiker då vi har bra lagar som reglerar saker som distansavtalslagen och reklamationsrätt för oss konsumenter).

Hur som helst är jag hypad att Amazon etablerar en svenska filial. Bara det episka utbudet där man kan handla allt från skruvar, tumstock, grafikkort, proteinbars, taklampa och gelatinkapslar i samma beställning, till förmodligen bästa pris med snabb leverans, gör det väldigt attraktivt. Det borde egentligen resultera att paket hem per capita/år sänks vilket torde vara bra för miljön?

Många svenska internetbutiker kommer ju att kunna sälja via Amazons plattform (men det kommer att gnaga på redan ofta knapra marginaler då Amazon självklart vill ha en del av kakan, det är jag medveten om). Men det är nog det minsta aktörerna som redan väldigt få här handlar av det handlar om. Elgiganten och Webhallen kommer nog klara sig gissar jag på. Och hoppas såklart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast då får du i princip förbjuda varenda företag från USA eller med amerikanska ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Dummaste jag hört, som att dåliga arbetsförhållanden inte kan spridas. Det räcker med aatt ett fåtal giganter stretar emot för att mindre ska följa.

Inte just frågan om kollektivavtal utan att beta sig som idioter och behandla sina anställda som skit.

Snacka om att inte tänka längre än näsan sträcker sig, skämms!

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så beställer jag oftast av de firmor jag vet är snabba och där man kan förvänta sig att varan levereras dagen efter även om det innebär att varan var någon hundring dyrare än på en annan firma, men där jag vet att det ibland kan ta mer än en dag att få varan.

Har aldrig varit med om en snabb leverans ifrån Amazon vad jag minns, utan det rör sig om en arbetsvecka som snabbast.

Men jag har då alltid beställt ifrån amazon.co.uk dock, och inte från .de, så det är kanske skillnaden för mig och de som upplever amazon som snabba på leveranser.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Många svenska internetbutiker kommer ju att kunna sälja via Amazons plattform (men det kommer att gnaga på redan ofta knapra marginaler då Amazon självklart vill ha en del av kakan, det är jag medveten om). Men det är nog det minsta aktörerna som redan väldigt få här handlar av det handlar om. Elgiganten och Webhallen kommer nog klara sig gissar jag på. Och hoppas såklart.

Amazon gick med förlust de sju första åren för att ta marknadsandelar för att bygga upp sin dominans.
Och har man en populär produkt som säljer bra så stjäl Amazon iden och gör en likadan som de säljer billigare.
Det här urholkar konkurrensen och är sämre för oss konsumenter i det långa loppet.
https://www.foxbusiness.com/retail/amazon-scooped-up-data-fro...

Jobbar man på Amazon har man armband som "styr bärarens handrörelser" så om de gör fel så börjar de vibrera, snacka om att kontrollera sina anställda som fångar.
https://www.theguardian.com/technology/2018/jan/31/amazon-war...

Sen kan man ju fråga sig varför det är så billigt, självmordsförsök och stress är inte ovanligt om man jobbar där, 2015-2017 tillkallades ambulans över 600 gånger till lagren i England. Jeff Bezos motverkar kollektivavtal på sina arbetsplatser och kritiserar du arbetsförhållandena så spåras man upp och motverkas av sin närmsta chef.
https://www.thetimes.co.uk/article/ambulances-for-amazon-ware...

Nä, Netonnet for the win! En lokal butik, trevlig service, nära till reklamation och man stödjer lokala arbetsförhållanden

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Amazon gick med förlust de sju första åren för att ta marknadsandelar för att bygga upp sin dominans.
Och har man en populär produkt som säljer bra så stjäl Amazon iden och gör en likadan som de säljer billigare.
Det här urholkar konkurrensen och är sämre för oss konsumenter i det långa loppet.
https://www.foxbusiness.com/retail/amazon-scooped-up-data-fro...

Jobbar man på Amazon har man armband som "styr bärarens handrörelser" så om de gör fel så börjar de vibrera, snacka om att kontrollera sina anställda som fångar.
https://www.theguardian.com/technology/2018/jan/31/amazon-war...

Sen kan man ju fråga sig varför det är så billigt, självmordsförsök och stress är inte ovanligt om man jobbar där, 2015-2017 tillkallades ambulans över 600 gånger till lagren i England. Jeff Bezos motverkar kollektivavtal på sina arbetsplatser och kritiserar du arbetsförhållandena så spåras man upp och motverkas av sin närmsta chef.
https://www.thetimes.co.uk/article/ambulances-for-amazon-ware...

Nä, Netonnet for the win! En lokal butik, trevlig service, nära till reklamation och man stödjer lokala arbetsförhållanden

Är väl ingen som tvingar en att jobba åt Amazon, gillar man inte upplägget, byt jobb?
Då borde det vara ganska självreglerande, dåliga arbetsvilkor=ingen jobbar åt dom och tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Är väl ingen som tvingar en att jobba åt Amazon, gillar man inte upplägget, byt jobb?
Då borde det vara ganska självreglerande, dåliga arbetsvilkor=ingen jobbar åt dom och tvärtom.

Är du helt avstängd för omvärlden? Allt fungerar inte lika bra i andra länder som i Sverige....

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Är du helt avstängd för omvärlden? Allt fungerar inte lika bra i andra länder som i Sverige....

Trodde vi pratade om när amazon kommer till sverige?
I andra länder ser det såklart annorlunda ut, men även där finns väl andra jobb än Amazons lager antar jag?

Sen handlar din första länk om ett patent inte att dom tvingar anställda att bära skiten och andra går inte läsa pga betalvägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Allt fungerar inte lika bra i Sverige som i andra länder...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Dessa länder som ska kritiseras i första hand. Företagen gör främst det som är tillåtet.

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortsätta att handla via Svenska butiker, såvida inte Amazon börjar med 1 dags leveranser i Sverige också.

Som det är nu så handlar jag via både Amazon och våra Svenska butiker, via Amazon är det främst varor som inte finns i Sverige, eller har dåliga returvillkor ( t ex In-Ear Lurar).

Men finns det en produkt med nästintill samma pris på t ex Inet och Amazon som jag vill ha, ja då väljer jag Inet alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är typisk kommentar från människor som knappt varit ute i världen och tar allting vi har i Sverige för givet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Stöttar aldrig företag som saknar kollektivavtal. Aldrig.
Därför jag inte handlar av fodoora .

Det blir många företag. Skiter du till exempel i Inet också då?

Kollektivavtal behövs inte på företag som värderar sina anställda.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA