3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

De som köper gör ju det pga bristfällig tillgång som skapas av att scalpers köper upp alla kort. Skulle scalpers inte köpa upp rubbet skulle tillgången vara bättre och fler skulle ha möjlighet att köpa dem till rätt pris.

Absolut, jag säger inte att det inte är dåligt gjort men säg att ingen köper korten av scalpers och sitter de där med 100 kort värda 1 milj och inte får de sålda så blir det lite jobbigt. För grafikkort är ju inget livsnödvändigt utan lyxkonsumtion vilket gör att folk borde kunna vänta och gemensamt driva bort scalpers. Men det är väl en utopi precis som att folk ska vara snäll.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, precis.

Jag tog faktiskt en snabbtitt på deras order-API också ifall man fick någon extra information där, men såg inte ut så, precis som väntat.

Vart/hur hittade du vilka API-anrop som kan användas?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Vart/hur hittade du vilka API-anrop som kan användas?

Öppna debug fönstret eller utvecklar verktyg i din webbläsare, kolla under fliken nätverk så kan du se vilka anrop som görs och kolla på innehållet

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Datan du ser där stämmer inte. Det är bara uppskattade siffror från deras sida. Säkert därför också de inte längre visas på hemsidan.

Min 3080 från nvidia borde anlända idag! Segeltorp nu 😳

När beställde du 3080:n? I torsdags, 01/10?

Permalänk
Medlem

Nu verkar det skickas STRIX OC kort från HONGKONG.
Detta kommer från en Rep från Proshop som har fått ta del av att 40 kort är skickade
Svar #184
https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=2&tid=986632&fbc....

Översättning
Först och främst, ledsen att jag har varit frånvarande i några dagar, jag har haft en dotter som har varit sjuk och därför måste stanna hemma: # 11 - Jag har idag fått ett meddelande från ASUS att de första 40 x RTX 3080 STRIX OC nu levereras från HongKong, så de landar uppenbarligen i mitten av nästa vecka i vårt lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem

A scalper, in the context of market supply-demand theory, also refers to a person who buys large quantities of in-demand items, such as new electronics or event tickets, at regular price, hoping that the items sell out. The scalper then resells the items at a higher price.

Tycker diskussionerna blir överdrivna här när det slarvigt snackas om scalpers. Vem här har köpt in kvantiteter av FE kort för att sälja vidare?! Man kommer över kanske ett som man ändå inte vill ha av olika anledningar som man säljer vidare. För egen del sålde jag ett 3090 FE för att jag fick ett 3080 kort. Aa men varför avbokade jag inte bara? För att jag köpte från Nvidia, det är inte så simpelt som att man tar ett köp från inet på faktura, knallar ner till en fysiskt butik och lämnar tillbaka kortet. Man ligger ute med nästan 17 papp mot Nvidia och när en order initierats kan man inte avboka den utan måste göra en komplett retur. Då lägger jag hellre den tiden på att sälja kortet för samma peng jag köpte det för. Att det sedan finns köpare som värderar det högre, aa det är faktiskt inte mitt problem.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toss3:

Var precis på posten, men paketet fanns inte där sa hon vilket jag tyckte var konstigt. Gissar att hon inte riktigt orkade anstränga sig.

Är paketet inte framme enligt systemet så är det så. Förväntar du dig att hon ska manuellt söka igenom alla fack de har?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mastrovious:

A scalper, in the context of market supply-demand theory, also refers to a person who buys large quantities of in-demand items, such as new electronics or event tickets, at regular price, hoping that the items sell out. The scalper then resells the items at a higher price.

Tycker diskussionerna blir överdrivna här när det slarvigt snackas om scalpers. Vem här har köpt in kvantiteter av FE kort för att sälja vidare?! Man kommer över kanske ett som man ändå inte vill ha av olika anledningar som man säljer vidare. För egen del sålde jag ett 3090 FE för att jag fick ett 3080 kort. Aa men varför avbokade jag inte bara? För att jag köpte från Nvidia, det är inte så simpelt som att man tar ett köp från inet på faktura, knallar ner till en fysiskt butik och lämnar tillbaka kortet. Man ligger ute med nästan 17 papp mot Nvidia och när en order initierats kan man inte avboka den utan måste göra en komplett retur. Då lägger jag hellre den tiden på att sälja kortet för samma peng jag köpte det för. Att det sedan finns köpare som värderar det högre, aa det är faktiskt inte mitt problem.

Finns de som har köpt på sig 4 kort och sålt vidare. När tillgången är extremt liten skulle jag nästan påstå att 1 kort är en large quantity.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Trodde in Postnord jobbade helg (iaf inte med privatpersoner) men fel hade jag
https://www.postnord.se/vara-losningar/artiklar/e-handel/best...

Dock verkar söndagar vara heliga

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Galet knas, lyckades beställa ett 3080 igår, uthämtas idag. Ett Gigabyte Gaming OC. Var det så få förbokningar på det kortet att det blev över enheter som kunde läggas ut öppet, hoppas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Galet knas, lyckades beställa ett 3080 igår, uthämtas idag. Ett Gigabyte Gaming OC. Var det så få förbokningar på det kortet att det blev över enheter som kunde läggas ut öppet, hoppas det.

Undrar detsamma,
Mitt Aorus Masters ska gå och hämta idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Galet knas, lyckades beställa ett 3080 igår, uthämtas idag. Ett Gigabyte Gaming OC. Var det så få förbokningar på det kortet att det blev över enheter som kunde läggas ut öppet, hoppas det.

Från Inet?
Vart bor du ;P
Jag bor i Stockholm. Förhoppningvist får jag en avisering.
Det är beräknat att landa hos ombud idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Skrivet av ImFoze:

Undrar detsamma,
Mitt Aorus Masters ska gå och hämta idag.

Precis efter att jag lyckades få igenom köp på mitt Gaming OC så såg jag att Masters också fanns, sånt ville man ju ha och var initialt lite besviken..men insåg snabbt att jag lyckats få ett 3080, då ska man vara nöjd! Tror det ligger galna mängder förbokningar på de kort som fanns upplagda i samband med releasen, som Asus-korten...de nya korten som läggs upp betar nog av förbokningarna ganska snabbt.

Permalänk
Skrivet av ImFoze:

Från Inet?
Vart bor du ;P
Jag bor i Stockholm. Förhoppningvist får jag en avisering.
Det är beräknat att landa hos ombud idag.

Yes, Sthlm och från Inet. Postnord hade först meddelat leverans måndag men det levererades till ombud nu på fm. Lade in det i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Galet knas, lyckades beställa ett 3080 igår, uthämtas idag. Ett Gigabyte Gaming OC. Var det så få förbokningar på det kortet att det blev över enheter som kunde läggas ut öppet, hoppas det.

Skrivet av JeagerX73:

Precis efter att jag lyckades få igenom köp på mitt Gaming OC så såg jag att Masters också fanns, sånt ville man ju ha och var initialt lite besviken..men insåg snabbt att jag lyckats få ett 3080, då ska man vara nöjd! Tror det ligger galna mängder förbokningar på de kort som fanns upplagda i samband med releasen, som Asus-korten...de nya korten som läggs upp betar nog av förbokningarna ganska snabbt.

De flesta butikerna har väl inte tagit förbokningar innan korten släppts? Så nya kort har väl typiskt 0 kö när de dyker upp första gången.

Rent allmänt så har ju hursomhelst kunder inget sätt att veta vilka kort som har milslång kö jämfört vilka som har kort kö.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Precis efter att jag lyckades få igenom köp på mitt Gaming OC så såg jag att Masters också fanns, sånt ville man ju ha och var initialt lite besviken..men insåg snabbt att jag lyckats få ett 3080, då ska man vara nöjd! Tror det ligger galna mängder förbokningar på de kort som fanns upplagda i samband med releasen, som Asus-korten...de nya korten som läggs upp betar nog av förbokningarna ganska snabbt.

Stod det att kortet fanns i lager när du lade beställningen?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImFoze:

Undrar detsamma,
Mitt Aorus Masters ska gå och hämta idag.

Hämtade just mitt Aorus Master, ser riktigt trevligt ut kan jag lova.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Stod det att kortet fanns i lager när du lade beställningen?

Fanns 4 på lager då.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Hämtade just mitt Aorus Master, ser riktigt trevligt ut kan jag lova.

Bara att gratulera!

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

De flesta butikerna har väl inte tagit förbokningar innan korten släppts? Så nya kort har väl typiskt 0 kö när de dyker upp första gången.

Rent allmänt så har ju hursomhelst kunder inget sätt att veta vilka kort som har milslång kö jämfört vilka som har kort kö.

Precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Precis efter att jag lyckades få igenom köp på mitt Gaming OC så såg jag att Masters också fanns, sånt ville man ju ha och var initialt lite besviken..men insåg snabbt att jag lyckats få ett 3080, då ska man vara nöjd! Tror det ligger galna mängder förbokningar på de kort som fanns upplagda i samband med releasen, som Asus-korten...de nya korten som läggs upp betar nog av förbokningarna ganska snabbt.

Precis!
Pratade men en vän som hållt på jobba mycket med GPU.er.
Frågade om Masters vs Strix var någon skillnad och han sa. Att 3080 är så jävla bra isäg så dem där sakerna är minimala som du knappt kommer märka av själv.
Det enda han var orolig över POSTCAP och allt skit det pratades om men har han suttit med ett TRIO X 3080 från förra veckan med nyarutinerna och ej haft ett enda problem.

Skrivet av Daniel75:

Hämtade just mitt Aorus Master, ser riktigt trevligt ut kan jag lova.

Fan va gött!

Skrivet av JeagerX73:

Bara att gratulera!

Tackar <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem

Lite sjukt ändå, folk sitter kl 15.00 och spammar F5 och gör flera bokningar på flera hemsidor och så är ni några lycko-ostar som hittar en "spot" och kan hämta det dagen efter? Det är bara att säga grattis och stackars F5-folket.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Lite sjukt ändå, folk sitter kl 15.00 och spammar F5 och gör flera bokningar på flera hemsidor och så är ni några lycko-ostar som hittar en "spot" och kan hämta det dagen efter? Det är bara att säga grattis och stackars F5-folket.

Jag är en av F5 folket på 6 STRIX Kort från proshop/webhallen/inet/komplett.
Lyckades med denna spot igår

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Galet knas, lyckades beställa ett 3080 igår, uthämtas idag. Ett Gigabyte Gaming OC. Var det så få förbokningar på det kortet att det blev över enheter som kunde läggas ut öppet, hoppas det.

Hade gärna velat lägga en beställning på Gaming OC men vill verkligen inte betala över 1000kr över MSRP oavsett haha 😂

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Finns de som har köpt på sig 4 kort och sålt vidare. När tillgången är extremt liten skulle jag nästan påstå att 1 kort är en large quantity.

Det där är en jävligt subjektiv uppfattning. Vi pratar inte om begränsat antal utan att folk är så k*ta på nytt grafikkort och vill ha det först av alla. Det finns en enkel lösning här till skillnad från ex konsertbiljetter, man kan vänta ett par månader istället för att köpa det dyrare NU.

Men den sidan av myntet nämns inte utan alla kastar sig med scalper begreppet. Man kan ju ha lite is i magen och vänta, jävligt enkel lösning på i-landsproblemet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad på diverse OT om skatt och avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Det där är en jävligt subjektiv uppfattning. Vi pratar inte om begränsat antal utan att folk är så k*ta på nytt grafikkort och vill ha det först av alla. Det finns en enkel lösning här till skillnad från ex konsertbiljetter, man kan vänta ett par månader istället för att köpa det dyrare NU.

Men den sidan av myntet nämns inte utan alla kastar sig med scalper begreppet. Man kan ju ha lite is i magen och vänta, jävligt enkel lösning på i-landsproblemet.

Jag förstår inte riktigt resonemanget här...
Jag ser ingen koppling mellan att folk beklagar sig över andra som köpt grafikkort som spekulationsobjekt (är "scalpers" om man så vill) och att de själva skulle köpa dessa kort till överpris.
Just klagandet är väl snarare en indikation att just dessa personer antingen lär hitta ett kort till normalt pris (sannolikt från butik då) eller vänta?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFluffy:

När beställde du 3080:n? I torsdags, 01/10?

Yes och var efter kortet idag.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Yes och var efter kortet idag.

Det var ju förbannat snabb hantering från dom.
Lyckades också landa ett kort i torsdags, 01/10.
Men det har inte skickats än, ligger som bearbetar och hoppas på att den skickas på måndag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mastrovious:

Det där är en jävligt subjektiv uppfattning. Vi pratar inte om begränsat antal utan att folk är så k*ta på nytt grafikkort och vill ha det först av alla. Det finns en enkel lösning här till skillnad från ex konsertbiljetter, man kan vänta ett par månader istället för att köpa det dyrare NU.

Men den sidan av myntet nämns inte utan alla kastar sig med scalper begreppet. Man kan ju ha lite is i magen och vänta, jävligt enkel lösning på i-landsproblemet.

Ingen har hävdat att detta är något annat än ett i-landsproblem. Så chilla lite.

Jag tycker att det är fult av folk att köpa på sig kort bara för att sälja vidare, tycker det oavsett om jag tänkt köpa ett kort eller inte och jag tycker det oavsett vad du tycker. Jag har inte heller kallat någon för scalper. Sen anser jag att folk som är villiga att betala så mycket för ett 3080 istället för att vänta ett par månader är en ännu större del av problemet, för utan dem skulle inte den första typen finnas. Men folk verkar ju hata pengar.

Men vi får väl införa ett Scalper Lite™ så att du kan sova på nätterna också utan att bekymra dig för ifall folk på ett forum använder rätt terminologi

Visa signatur

Mr. Scriptman